Tero Tuomisto

osakas, asianajaja, oikeustieteen lisensiaatti

Johdan toimistomme Rahoitus-palvelukategoriaa. Olen toiminut pääneuvonantajana kaikentyyppisissä kotimaisissa ja kansainvälisissä rahoitusjärjestelyissä sekä vastannut muun muassa niihin liittyvien asiakirjojen laadinnasta. Luennoin usein rahoitusalan aiheista, joista olen myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita. Koulutukseltani olen oikeustieteen lisensiaatti.

Kansainväliset asianajoalaa arvioivat hakemistot The Legal 500, Chambers Europe, Chambers Global, Best Lawyers ja IFLR1000 sijoittavat minut Suomen johtavien asianajajien joukkoon.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme S-Pankkia neljässä yhteensä 1,45 miljardin joukkovelkakirjalainassa, joilla rahoitettiin Svenska Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppa. Vuonna 2023 neuvoimme S-Pankkia, kun se täydensi aiempaa joukkovelkakirjalainaohjelmaansa ja laski liikkeeseen kaksi uutta joukkovelkakirjalainaa. S-Pankin ensimmäinen, 500 miljoonan euron suuruinen katettu joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen syyskuussa 2023. Yleisten liiketaloudellisten tarpeiden lisäksi liikkeeseenlaskulla rahoitettiin Svenska Handelsbanken AB:n Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppaa. Marraskuussa 2023 laskettiin liikkeeseen 150 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalaina, jonka tarkoituksena oli täyttää omia varoja ja hyväksyttäviä velkoja koskevaa vähimmäisvaatimusta (MREL-vaade) sekä rahoittaa pankin toimintaa. Vuonna 2024 olemme neuvoneet S-Pankkia 3 miljardin euron joukkovelkakirjalainaohjelman päivityksessä. Ohjelman mukaisesti S-Pankki voi laskea liikkeeseen Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainoja, katettuja joukkovelkakirjalainoja (covered bond) ja ensisijaisen lisäpääoman (AT1) joukkovelkakirjalainoja. Helmikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia 300 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskussa ja vuonna 2025 erääntyvien 220 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjojen takaisinostotarjouksessa. Takaisinostotarjous edellytti Rahoitusvakausviraston etukäteistä hyväksyntää perustuen komission delegoituun asetukseen (EU) 2023/827 teknisistä sääntelystandardeista omien varojen vähentämistä koskevan etukäteisen luvan sekä hyväksyttävien velkojen instrumentteihin liittyvien vaatimusten osalta. Rahoitusvakausvirasto myönsi S-Pankille luvan velkakirjojen takaisinostoon. Luvan mukaisesti S-Pankki korvasi velkakirjat vähintään yhtä laadukkailla tai laadukkaammilla omien varojen tai hyväksyttävien velkojen instrumenteilla S-Pankin tuloksen tuottamiskyvyn kannalta kestävillä ehdoilla. Takaisinostotarjouksen lopulliset tulokset julkistettiin vuoden 2024 helmikuussa. Huhtikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia perusesitteen täydennyksessä ja toisen 500 miljoonan euron suuruisen katetun joukkolainan liikkeeseenlaskussa. Katetun joukkolainan erääntymispäivä on 16.4.2030.
Julkaistu 30.7.2024
Avustimme Jefferiesia, kun se toimi pääjärjestäjänä suomalaisen kehitysrahoittaja ja vaikuttavuussijoittaja Finnfundin 100 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskussa. Kymmenen vuoden joukkovelkakirjalainan vuosittainen korko on 3,5 prosenttia. Joukkovelkakirjalainaa merkitsi joukko sijoittajia, mukaan lukien pääosin vihreisiin joukkolainoihin sijoittavia ulkomaisia sijoittajia. Joukkovelkakirjalaina on Finnfundin ensimmäinen vihreä transaktio ja toinen liikkeeseenlasku Finnfundin syyskuussa 2022 julkaiseman kestävän kehityksen joukkovelkakirjalainojen viitekehyksen (Sustainability Bond Framework) alla. Saatavat varat käytetään Finnfundin kestävän kehityksen joukkovelkakirjalainojen viitekehyksen vihreiden projektikategorioiden mukaisiin sijoituksiin. Tämä tarkoittaa sellaisten vihreidenlainojen, oman pääoman ehtoisten sijoitusten ja välirahoitusten rahoittamista ja/tai jälleenrahoittamista, joiden pääasiallisena tavoitteena on esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen ja/tai luonnonvarojen kestävä käyttö. Liikkeeseenlasku tukee Finnfundin missiota tuottaa pysyviä vaikutuksia sijoittamalla yrityksiin, jotka ratkaisevat maailmanlaajuisia kehityshaasteita. Samalla se vahvistaa Finnfundin tavoitetta edistää kestävää kehitystä tarjoamalla sijoitusmahdollisuuksia yksityisille sijoittajille. Vuoden 2022 alussa julkaistussa strategiassaan Finnfund linjaa tavoitteekseen nostaa rahoituksensa yksityisen pääoman osuus vähintään 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Yksityisen pääoman mobilisointi on avainasemassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (Sustainable Development Goals, SDGs) saavuttamisessa kehitysmaissa: YK on arvioinut vuosittaisen rahoitusvajeen olevan jopa 2500 miljardia. ”Vastuulliset, innovatiiviset yritykset ja sijoittajat ovat keskeisessä asemassa sekä maailmanlaajuisten että paikallisten haasteiden ratkaisemisessa, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja siihen sopeutumisessa sekä luontokadonestämisessä. Pääomamarkkinat ovat myös tärkeitä siirryttäessä pois fossiilisista polttoaineista. Olemme iloisia saamastamme vahvasta tuesta työllemme, vaikuttavuussijoittamiselle sekä tavoitteellemme edistää kestävää kehitystä ja vihreää siirtymää”, sanoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi . ”Olemme iloisia voidessamme avustaa Finnfundia sen tähän mennessä pisimmän private placement -järjestelyn toteuttamisessa ja sen innovatiivisten vihreiden sijoitusten esittelyssä. Tämä liikkeeseenlasku kuvastaa, että Finnfund kiinnostaa ulkomaisia sijoittajia ja vahvistaa Finnfundin asemaa johtavana kehitysrahoittajana,” sanoo Andrey Medvedev , Senior Vice President, Jefferies.
Julkaistu 26.1.2024
Avustimme Biovian Oy:ta velkojen uudelleenrahoituksen hankkeessa ja uuden rahoituspaketin saamisessa ranskalaiselta sijoitusyhtiö Eurazeolta GeneCity-rakennuslaajennuksen toteutusta varten. Paketin avulla rahoitetaan uudelleen olemassa olevaa velkaa ja rahoitetaan sijoituksia GeneCity-hankkeeseen. GeneCity tulee tarjoamaan huippuluokan laitteistoa sekä edistyksellisiä teknologioita tukemaan kehittyneiden terapioiden lääkevalmisteiden kehittämistä, valmistusta ja testausta. Lisäksi uudisrakennukseen tulee erilliset A–D-luokkien puhdastilat sekä lääkeaineiden raaka-aineille että lääkkeiden lopputuotteiden valmistukselle. Uuden virusvektoreihin keskittyvän laitoksen rakentaminen on aloitettu syksyllä 2023, ja sen odotetaan olevan valmis vuonna 2025. Uusi rahoituspaketti on merkittävä jatko Biovianin laajentumiselle, ja se tukee yhtiön vahvaa orgaanista kasvua. GeneCity-laajennus on strateginen siirto, jolla Biovian pyrkii vastaamaan biologisiin lääkkeisiin liittyvien laadukkaiden tuotantopalvelujen kasvavaan kysyntään ja vahvistamaan asemaansa luotettavana liikekumppanina biolääketieteen alalla.
Julkaistu 17.1.2024
Neuvoimme Huhtamäki Oyj:tä sen laskiessa liikkeeseen 300 miljoonan euron senior-ehtoisen vakuudettoman viiden vuoden joukkovelkakirjalainan sekä sen ostaessa takaisin vuonna 2024 erääntyvää 150 miljoonan euron senior-ehtoista vakuudetonta joukkovelkakirjalainaansa. Uudella joukkovelkakirjalainalla on 5,125 prosentin suuruinen vuosittainen korko. Huhtamäki Oyj käytti uuden joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskusta saatuja varoja olemassa olevien vuonna 2024 erääntyvien joukkovelkakirjalainojensa osittaiseen takaisinostoon sekä konsernin muihin yleisiin rahoitustarpeisiin.
Julkaistu 10.1.2024
Toimimme L-Fashion Group Oy:n neuvonantajana rahoitusjärjestelyssä, jossa L-Fashion Group jälleenrahoitti sen olemassa olevan rahoituksen ja allekirjoitti 30.6.2023 euromääräisen lainasopimuksen kolmen pankin kanssa. Lainanantajina olivat Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Nordea Bank Abp ja OP Yrityspankki Oyj.
Julkaistu 2.10.2023
Castrén & Snellman neuvoi Lindström Oy:tä rahoitusjärjestelyssä, jossa Lindström Oy allekirjoitti valmiusluottolimiittisopimuksen Danske Bank A/S, Suomen sivuliikkeen ja OP Yrityspankki Oyj:n kanssa.
Julkaistu 24.8.2023
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kolmessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kolme uutta huippuekologista Eco-luokan hybridiroro-alusta (Finneco I, II ja III). Kiinalainen China Merchants Jinling -telakka (Jiangsu) luovutti Finneco I:n Finnlinesille 28.4.2022, Finneco II:n 30.5.2022 ja kolmannen eli viimeisen hybridiroro-aluksen, Finneco III:n, 6.6.2022. Laivat ovat 238 metriä pitkiä, ja kunkin rahtikapasiteetti on 5 800 kaistametriä, joten ne voivat kuljettaa 400 perävaunua matkaa kohden. Hybridiroro-alukset voivat kuljettaa jopa 38 prosenttia enemmän rahtia, mutta tuottavat lähes 43 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nämä energiatehokkaat alukset ovat jälleen yksi askel kohti vastuullista kuljetustoimintaa. Energiansäästö on paras tapa vähentää päästöjä. Aluksissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka. ”Osana Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa toimme liikenteeseen kolme uutta Eco-luokan hybridiroro-alusta vuonna 2022. Nämä kolme suurta alusta liikennöivät Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Uusinta teknologiaa sisältävät laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaille, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Julkaistu 28.7.2023
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius). Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa. Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta. Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta. Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa. ”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld. ”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.
Julkaistu 28.7.2023