Anna-Sofia Alahuita

Associate, oikeustieteen maisteri

Neuvon kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaitamme erilaisissa rahoitusjärjestelyissä.

Aloitin urani Castrén & Snellmanilla harjoittelijana. Sitä ennen olin jo ehtinyt hankkia kokemusta toisesta liikejuridiikkaan keskittyvästä asianajotoimistosta ja yhdestä maailman suurimmista tilintarkastusyhteisöistä.

Turun yliopistossa suoritetun oikeustieteen maisterin tutkintoni lisäksi olen opiskellut oikeustiedettä ja rahoitusta Tilburgin yliopistossa Alankomaissa.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme Metsäliitto Osuuskuntaa, kun se uudelleenrahoitti joulukuussa 2018 allekirjoitetun 200 miljoonan euron valmiusluottolimiittinsä kahdeksan pankin muodostaman syndikaatin kanssa. Vastuullisuustavoitteisiin sidottu luottolimiitti erääntyy viiden vuoden kuluttua ja siinä on kaksi yhden vuoden mittaista jatko-optiota. Limiitti on tarkoitettu yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin. Valmiusluoton hinnoittelu on sidottu kahteen Metsä Groupin kunnianhimoisista vastuullisuustavoitteista: Tavoite 1: 0 tonnia fossiilisia hiilidioksidipäästöjä, Scope 1 ja 2, vuoteen 2030 mennessä Tavoite 2: Sertifioidun puun osuus puunhankinnasta 100 % vuoteen 2030 mennessä. ”Vastuullisuustavoitteiden sisällyttäminen rahoitukseemme osoittaa yhtiön vahvaa sitoutumista toimiin, joilla pienennämme hiilijalanjälkeämme ja toimimme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi”, toteaa Metsä Groupin talousjohtaja Vesa-Pekka Takala.
Julkaistu 16.1.2025
Toimimme Commerzbankin AG:n suomalaisena neuvonantajana yli miljardin euron rahoitusjärjestelyssä, jonka lainanottajana oli laivanrakennusyritys Meyer Turku Oy. Commerzbank AG oli järjestelyn koordinaattori, järjestäjä, dokumentaatioagentti, agentti ja vakuusagentti kansainväliselle pankkisyndikaatille. Lainalla rahoitetaan yhden uuden risteilyaluksen rakentamista. Alusrakennus on ICON-luokan kolmas. Meyer Turku Oy:n mukaan ne ovat Royal Caribbean Cruise Linesin edistyksellisimpiä ja ympäristöystävällisimpiä risteilyaluksia maailmassa. 
Julkaistu 30.12.2024
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kolmessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kolme uutta huippuekologista Eco-luokan hybridiroro-alusta (Finneco I, II ja III). Kiinalainen China Merchants Jinling -telakka (Jiangsu) luovutti Finneco I:n Finnlinesille 28.4.2022, Finneco II:n 30.5.2022 ja kolmannen eli viimeisen hybridiroro-aluksen, Finneco III:n, 6.6.2022. Laivat ovat 238 metriä pitkiä, ja kunkin rahtikapasiteetti on 5 800 kaistametriä, joten ne voivat kuljettaa 400 perävaunua matkaa kohden. Hybridiroro-alukset voivat kuljettaa jopa 38 prosenttia enemmän rahtia, mutta tuottavat lähes 43 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nämä energiatehokkaat alukset ovat jälleen yksi askel kohti vastuullista kuljetustoimintaa. Energiansäästö on paras tapa vähentää päästöjä. Aluksissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka. ”Osana Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa toimme liikenteeseen kolme uutta Eco-luokan hybridiroro-alusta vuonna 2022. Nämä kolme suurta alusta liikennöivät Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Uusinta teknologiaa sisältävät laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaille, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Julkaistu 28.7.2023
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius). Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa. Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta. Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta. Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa. ”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld. ”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.
Julkaistu 28.7.2023
Toimimme Excelerate Energyn neuvonantajana, kun se vuokrasi Exemplar-terminaalilaivan (Floating Storage and Regasification Unit, FSRU) Gasgrid Finland Oy:lle. Inkoon LNG-terminaalihankkeella on merkittävä rooli Suomen ja Viron kaasun saannin turvaamisessa, kun kaasuputkea pitkin tulevat kaasutoimitukset Venäjältä päättyvät. Exemplar on Suomen ensimmäinen LNG-terminaalilaiva, ja Inkoon LNG-terminaalihanke on oikeudellisesti ainutlaatuinen. Suomen ja Baltian maiden kaasun saannin kannalta kriittinen hanke toteutettiin kaiken lisäksi poikkeuksellisen nopealla aikataululla. Asiantuntijamme neuvoivat Excelerate Energyä laaja-alaisesti esimerkiksi sopimuksiin, energia- ja työlainsäädäntöön, lisensointiin, verotukseen ja strukturointiin liittyvissä asioissa.
Julkaistu 9.6.2023
Toimimme Triton Smaller Mid-Cap Fund II -rahaston neuvonantajana järjestelyssä, jossa rahasto hankki kahdeksan suomalaista yritystä ja toimi näin uuden Habeo Group -konsernin perustajana ja rahoittajana. Uuden konsernin liikevaihto on yhteensä noin 120 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 600 kiinteistötekniikan ammattilaista. Konsernin palvelualoihin kuuluvat esimerkiksi lämmitys, vesi ja viemäröinti, ilmanvaihto ja ilmastointi, sähkötyöt, jäähdytys ja kylmätekniikka, paloturvallisuus sekä automaatio. Strategiansa mukaisesti Habeo Group on ostanut paikallisesti toimivia, menestyneitä ja kiinteistötekniikkaan erikoistuneita suomalaisyrityksiä, ja se on tällä hetkellä toimialan viidenneksi suurin toimija Suomessa. Konserni jatkaa strategiansa toteuttamista palveluportfolioon sopivilla suomalaisilla yritysostoilla. Habeo Group -konserniin kuuluvat seuraavat kahdeksan yhtiötä: Afire Oy – Yritys, joka tarjoaa asiakkailleen markkinoiden parhaat sammutusratkaisut eri käyttötarkoituksiin. ESP-konserni – Uudis- ja korjausrakentamiseen erikoistunut yritysryhmä, joka tuottaa kaikki LVISA-palvelut luotettavasti ja laadukkaasti. HSK Sähkö Oy – Monipuolinen ja muuntautumiskykyinen täyden palvelun sähköurakoitsija, jonka toimialueena on koko Suomi. Neloset Yhtiöt Oy – Täyden palvelun talotekniikka- ja rakennusliike, joka tarjoaa taloyhtiöille rakentamisen ja remontoinnin palveluita kätevästi saman katon alta. Respect-yhtiöt – Monipuolinen osaaja, joka palvelee asiakkaitaan saumattomasti kaikissa korjausrakentamisen tarpeissa. SFT Finntekniikka Oy – Kylmäalan ammattilainen, joka tarjoaa laadukasta kylmälaitteiden ja jäähdytysjärjestelmien kokonaispalvelua. Sähkö Oy Turku ja Helsinki – Sähköalan yritysryhmä, joka toteuttaa laaja-alaisesti erilaisia töitä suunnittelusta asennukseen niin kohteen päätoteuttajana kuin sivu-urakoitsijanakin. Vaasan Kylmäkone Oy – Yritys, joka suunnittelee, myy, asentaa ja huoltaa ammattikäyttöön tarkoitettuja kylmälaitteita ja -järjestelmiä. Vuonna 1997 perustettu Triton on sponsoroinut kymmentä rahastoa, ja sen ydinsektoreita ovat teollisuuden tekniikka, yrityspalvelut, kuluttajat ja terveydenhuolto. Tritonin portfolioon tällä hetkellä kuuluvien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 18 miljardia euroa, ja ne työllistävät noin 105 000 työntekijää. Triton Smaller Mid-Cap Fund II -rahasto soveltaa Tritonin menestyksekästä sijoitusstrategiaa Tritonin ydinsektoreilla toimiviin keskisuuriin yrityksiin. Se tarjoaa osaamisensa ja resurssinsa johtoryhmien käyttöön ja auttaa niitä näin laajentamaan yritystensä markkina-asemaa ja toteuttamaan kasvustrategioita kestävällä tavalla.
Julkaistu 21.4.2023
Toimimme NREPin neuvonantajana järjestelyssä, jossa NREP rahoitti täyden palvelun koteja tarjoavan Noli Studios -yhtiön rakennus- ja kehityshanketta Espoon Otaniemessä. Noli Otaniemen sijainti tutkimus- ja kehitysyhteisöjen välittömässä läheisyydessä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden joustavaan elämiseen muun muassa Aalto-yliopiston kampuksen sekä Keilaniemen yrityskeskittymän toimijoille. Otaniemen Nolin rakentaminen noudattaa NREPin sitoumusta olla hiilineutraali vuoteen 2028 mennessä. Rakennukselle tavoitellaan LEED Platinum -sertifikaattia. Lämmitysenergiaratkaisuna on maalämpö, minkä lisäksi kohteessa hyödynnetään laajasti lämmön talteenottoa sekä aurinkovoimaa käyttösähkön tuotannossa. Olemme mielellämme mukana auttamassa NREPiä saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa.
Julkaistu 8.7.2022
Neuvoimme VR-Yhtymä Oyj:tä sen laskiessa liikkeeseen 300 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjalainan. Seitsemän vuoden joukkovelkakirjalaina on VR:n vastikään perustetun vihreän rahoituksen viitekehyksen (Green Finance Framework) ensimmäinen liikkeeseenlasku. “Vihreä joukkovelkakirjalaina tukee suunnitelmaamme investoida noin miljardi euroa raideliikenteen kalustoon Suomessa vuosina 2022–2026. Investoimme muun muassa uusiin sähkövetureihin, lähi- ja yöjunakalustoon sekä nykyisen kaluston kunnossapitoon ja elinkaaren jatkoon”, kertoo talousjohtaja Erkka Repo. Liikkeeseenlaskusta saatavat varat käytetään VR:n vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisiin hankkeisiin ja projekteihin, joihin sisältyy investointeja puhtaaseen liikenteeseen, uusiutuvan energian projekteihin ja VR-konsernin omistamien tai hallinnoimien rakennusten energiatehokkuuteen. Tavoitteena on ilmastonmuutoksen lieventäminen maailmanlaajuisesti vähentämällä kasvihuonekaasupäästöjä, tuottamalla uusiutuvaa energiaa ja säästämällä energiaa.
Julkaistu 31.5.2022