Anna-Sofia Alahuita

Senior Associate, asianajaja

Neuvon kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaitamme erilaisissa rahoitusjärjestelyissä.

Aloitin urani Castrén & Snellmanilla harjoittelijana. Sitä ennen olin jo ehtinyt hankkia kokemusta toisesta liikejuridiikkaan keskittyvästä asianajotoimistosta ja yhdestä maailman suurimmista tilintarkastusyhteisöistä.

Turun yliopistossa suoritetun oikeustieteen maisterin tutkintoni lisäksi olen opiskellut oikeustiedettä ja rahoitusta Tilburgin yliopistossa Alankomaissa.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme Pihlajalinna Oyj:tä järjestelyssä, jossa Pihlajalinna Terveys Oy ja Ikipihlaja Setälänpiha Oy myivät erityisasumispalveluiden liiketoimintansa Esperi Care Oy:lle. Kaupan kohteena olivat kolme Pihlajalinna Uniikki -yksikköä Hämeenlinnassa, Lohjalla ja Riihimäellä sekä Ikipihlaja Oiva Raisiossa. Järjestelyn seurauksena yhteensä yli 100 työntekijää siirtyi Esperille. Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Pihlajalinnalla on yli 160 toimipistettä ympäri Suomea ja laaja palveluvalikoima sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille.
Julkaistu 2.6.2025
Toimimme OP Yrityspankki Oyj:n neuvonantajana kiinteistörahoitusjärjestelyssä, joka koskee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevaa DHL Expressille rakenteilla olevaa logistiikkakeskusta. Järjestelyssä Nrep ja Pontos Group ostivat Finavian osuuden rakenteilla olevasta logistiikkakeskuksesta. Nrep toimi järjestelyssä NSF III-rahaston lukuun. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia ja sertifioinnin johdosta laina on tarkoitus luokitella vihreäksi lainaksi logistiikkakeskuksen valmistuttua.
Julkaistu 12.3.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Avustimme Tokmanni Group Oyj:tä, yhtä Suomen suurimmista vähittäiskaupan yrityksistä, sen toimiessa lainanottajana pohjoismaisten pankkien kanssa tekemässään 325 miljoonan euron rahoitusjärjestelyssä. Rahoituspakettiin sisältyy 250 miljoonan euron suuruinen pankkilaina ja 75 miljoonan euron luottolimiitti, joilla on tarkoitus uudelleenrahoittaa lainanottajan olemassa olevaa velkaa ja rahoittaa yleisiä liiketaloudellisia tarpeita. Rahoitusjärjestelyn maturiteetti on kolme vuotta kahdella yhden vuoden jatko-optiolla.
Julkaistu 23.1.2025
Neuvoimme Metsäliitto Osuuskuntaa, kun se uudelleenrahoitti joulukuussa 2018 allekirjoitetun 200 miljoonan euron valmiusluottolimiittinsä kahdeksan pankin muodostaman syndikaatin kanssa. Vastuullisuustavoitteisiin sidottu luottolimiitti erääntyy viiden vuoden kuluttua ja siinä on kaksi yhden vuoden mittaista jatko-optiota. Limiitti on tarkoitettu yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin. Valmiusluoton hinnoittelu on sidottu kahteen Metsä Groupin kunnianhimoisista vastuullisuustavoitteista: Tavoite 1: 0 tonnia fossiilisia hiilidioksidipäästöjä, Scope 1 ja 2, vuoteen 2030 mennessä Tavoite 2: Sertifioidun puun osuus puunhankinnasta 100 % vuoteen 2030 mennessä. ”Vastuullisuustavoitteiden sisällyttäminen rahoitukseemme osoittaa yhtiön vahvaa sitoutumista toimiin, joilla pienennämme hiilijalanjälkeämme ja toimimme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi”, toteaa Metsä Groupin talousjohtaja Vesa-Pekka Takala.
Julkaistu 16.1.2025
Toimimme Commerzbankin AG:n suomalaisena neuvonantajana yli miljardin euron rahoitusjärjestelyssä, jonka lainanottajana oli laivanrakennusyritys Meyer Turku Oy. Commerzbank AG oli järjestelyn koordinaattori, järjestäjä, dokumentaatioagentti, agentti ja vakuusagentti kansainväliselle pankkisyndikaatille. Lainalla rahoitetaan yhden uuden risteilyaluksen rakentamista. Alusrakennus on ICON-luokan kolmas. Meyer Turku Oy:n mukaan ne ovat Royal Caribbean Cruise Linesin edistyksellisimpiä ja ympäristöystävällisimpiä risteilyaluksia maailmassa. 
Julkaistu 30.12.2024
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kolmessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kolme uutta huippuekologista Eco-luokan hybridiroro-alusta (Finneco I, II ja III). Kiinalainen China Merchants Jinling -telakka (Jiangsu) luovutti Finneco I:n Finnlinesille 28.4.2022, Finneco II:n 30.5.2022 ja kolmannen eli viimeisen hybridiroro-aluksen, Finneco III:n, 6.6.2022. Laivat ovat 238 metriä pitkiä, ja kunkin rahtikapasiteetti on 5 800 kaistametriä, joten ne voivat kuljettaa 400 perävaunua matkaa kohden. Hybridiroro-alukset voivat kuljettaa jopa 38 prosenttia enemmän rahtia, mutta tuottavat lähes 43 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nämä energiatehokkaat alukset ovat jälleen yksi askel kohti vastuullista kuljetustoimintaa. Energiansäästö on paras tapa vähentää päästöjä. Aluksissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka. ”Osana Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa toimme liikenteeseen kolme uutta Eco-luokan hybridiroro-alusta vuonna 2022. Nämä kolme suurta alusta liikennöivät Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Uusinta teknologiaa sisältävät laivat eivät ainoastaan tuo mittakaavaetuja asiakkaille, vaan myös kuljetusten ympäristöjalanjälki pienenee. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Julkaistu 28.7.2023
Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius). Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa. Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta. Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta. Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa. ”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld. ”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.
Julkaistu 28.7.2023