Elintarviketeollisuus

Elintarviketeollisuus

Autamme elintarvikealan yhtiöitä sekä päivittäisissä sääntelyasioissa että kilpailuasetelmaa muuttavissa hankkeissa. 

Elintarvikeyritysten toimintaympäristö on monimuotoistunut samaa tahtia kuin suomalaisten syömistottumukset. Kuluttajat valitsevat elintarvikkeita osaksi yksilöllisiä elämäntapojaan, joihin vaikuttavat esimerkiksi terveystietoisuus, ympäristöhuolet ja ruokamuodit. Myös tarjonta monipuolistuu: tuonti lisääntyy, ja perinteikkäät suomalaisyhtiöt saavat rinnalleen pieniä, erikoistuneita yrityksiä sekä monikansallisten konsernien sivuliikkeitä. Kovenevassa kilpailussa menestysresepti koostuu tehokkuudesta, laadukkaasta tuotekehityksestä, vahvasta brändistä ja uusien markkinoiden valloittamisesta.

Hoidamme yritysjärjestelyt, sopimukset ja kilpailuoikeudelliset selvitykset elintarvikealalla. Tuemme vientiyhtiöitä brändinhallinnassa ja innovoijia tuotekehitys- ja immateriaalioikeusasioissa.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme NoHo Partners Oyj:tä, kun se teki 119 miljoonan euron rahoitusjärjestelyn. Tehty rahoitusjärjestely vapauttaa merkittävän osan kassavirrasta liiketoiminnan käyttöön ja mahdollistaa yritysostovetoisen kasvustrategian toteuttamisen myös jatkossa.
Julkaistu 16.1.2025
Toimimme Pernod Ricardin suomalaisena neuvonantajana, kun se myi Turussa valmistettavat tuotemerkkinsä ja niiden tuotannon Oy Hartwall Ab:lle. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä.
Julkaistu 21.10.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Solina-konsernin suomalaisena neuvonantajana, kun se osti Nestlé-konsernilta Nestlé Professional Food A/S:n ja Puljonki Oy:n sekä näiden omistamat OSCAR- ja Puljonki-brändit. Järjestelyn odotetaan toteutuvan vuoden 2024 maaliskuun loppuun mennessä. Solina on ruokaratkaisualan johtava yritys, joka toimii 19 maassa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Julkaistu 23.2.2024