Elintarviketeollisuus

Elintarviketeollisuus

Autamme elintarvikealan yhtiöitä sekä päivittäisissä sääntelyasioissa että kilpailuasetelmaa muuttavissa hankkeissa. 

Elintarvikeyritysten toimintaympäristö on monimuotoistunut samaa tahtia kuin suomalaisten syömistottumukset. Kuluttajat valitsevat elintarvikkeita osaksi yksilöllisiä elämäntapojaan, joihin vaikuttavat esimerkiksi terveystietoisuus, ympäristöhuolet ja ruokamuodit. Myös tarjonta monipuolistuu: tuonti lisääntyy, ja perinteikkäät suomalaisyhtiöt saavat rinnalleen pieniä, erikoistuneita yrityksiä sekä monikansallisten konsernien sivuliikkeitä. Kovenevassa kilpailussa menestysresepti koostuu tehokkuudesta, laadukkaasta tuotekehityksestä, vahvasta brändistä ja uusien markkinoiden valloittamisesta.

Hoidamme yritysjärjestelyt, sopimukset ja kilpailuoikeudelliset selvitykset elintarvikealalla. Tuemme vientiyhtiöitä brändinhallinnassa ja innovoijia tuotekehitys- ja immateriaalioikeusasioissa.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Solina-konsernin suomalaisena neuvonantajana, kun se osti Nestlé-konsernilta Nestlé Professional Food A/S:n ja Puljonki Oy:n sekä näiden omistamat OSCAR- ja Puljonki-brändit. Järjestelyn odotetaan toteutuvan vuoden 2024 maaliskuun loppuun mennessä. Solina on ruokaratkaisualan johtava yritys, joka toimii 19 maassa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Julkaistu 23.2.2024
Neuvoimme Valiota ja Oddlygoodia niiden ostaessa pohjoismaisen Planti-brändin ja -liiketoiminnan. Kaupan myötä Oddlygoodista tulee Planti-tuotteiden ja -brändin sekä niihin liittyvien immateriaalioikeuksien omistaja. Oddlygoodista tulee markkinajohtaja maitotuotteiden tapaan käytettävissä lusikoitavissa välipaloissa Ruotsissa ja maitotuotteiden tapaan käytettävissä ruoanvalmistustuotteissa Suomessa. Samanaikaisesti Oddlygoodin enemmistöomistaja Valio ostaa Plantin tuotannon Turussa, ja työntekijät siirtyvät kaupassa Valion työntekijöiksi. Planti oli kauppaan asti osa norjalaista Kavli-konsernia.
Julkaistu 3.10.2023
Toimimme Geia Foodin suomalaisena neuvonantajana, kun se hankki Topfoods Finland Oy:n ja TFR Topfoods Retailing Oy:n. Geia Food on Triton Smaller Mid-Cap Fund II -rahaston portfolioyhtiö. Hankinnan myötä Geia Food laajentaa asemaansa Pohjoismaissa ja Suomen foodservice- ja teollisuustuotemarkkinoilla. Geia Food on Skandinavian johtava ruokakonseptien toimittaja. Sillä on noin 120 työntekijää ja toimipaikat Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Vuonna 1997 perustettu Triton on sponsoroinut kymmentä rahastoa, ja sen ydinsektoreita ovat teollisuuden tekniikka, yrityspalvelut, kuluttajat ja terveydenhuolto. Tritonin portfolioon tällä hetkellä kuuluvien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 18 miljardia euroa, ja ne työllistävät noin 105 000 työntekijää. Triton Smaller Mid-Cap Fund II -rahasto soveltaa Tritonin menestyksekästä sijoitusstrategiaa Tritonin ydinsektoreilla toimiviin keskisuuriin yrityksiin. Se tarjoaa osaamisensa ja resurssinsa johtoryhmien käyttöön ja auttaa niitä näin laajentamaan yritystensä markkina-asemaa ja toteuttamaan kasvustrategioita kestävällä tavalla. Topfoods-yhtiöiden vuosittainen liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, ja niillä on yhteensä 15 työntekijää.
Julkaistu 26.4.2023