28.7.2023

Finnlines – Kahden uuden Superstar-luokan ropax-aluksen hankinta

Palvelut

Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius).

Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä.

Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa.

Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta.

Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta.

Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa.

”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.

Uusimmat referenssit

Toimimme OP Yrityspankki Oyj:n neuvonantajana kiinteistörahoitusjärjestelyssä, joka koskee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevaa DHL Expressille rakenteilla olevaa logistiikkakeskusta. Järjestelyssä Nrep ja Pontos Group ostivat Finavian osuuden rakenteilla olevasta logistiikkakeskuksesta. Nrep toimi järjestelyssä NSF III-rahaston lukuun. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia ja sertifioinnin johdosta laina on tarkoitus luokitella vihreäksi lainaksi logistiikkakeskuksen valmistuttua.
Julkaistu 12.3.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Neuvoimme Nestettä sen tehdessä kahdenvälisen 200 miljoonan euron vihreän lainasopimuksen Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ):in kanssa. Lainasopimuksesta saatavat varat käytetään Nesteen vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisiin hankkeisiin ja projekteihin. Lainasopimus on viisivuotinen. Helmikuussa 2024 Neste julkisti uudistetun vihreän rahoituksen viitekehyksensä (Green Finance Framework), jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa tulevat rahoitustoimet markkinoiden parhaiden käytäntöjen ja standardien kanssa. Uudistettuun viitekehykseen kuuluu uusiutuvia ratkaisuja sekä kiertotalousratkaisuja ja uusiutuva energia omana sijoituskategoriaan. Nesteen ilmastosuunnitelmassa pidemmän aikavälin toimia ovat muun muassa uusien teknologioiden ja innovaatioiden laajempi soveltaminen erityisesti uusiutuvan vedyn osalta. On arvioitu, että uusiutuvalla vedyllä ja muilla uusilla teknologioilla voidaan pienentää vuoden 2019 vertailutason mukaisten päästöluokkien 1 ja 2 päästöjä vähintään 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Julkaistu 21.2.2025
Neuvoimme OP Yrityspankki Oyj:n, Nordea Bank Abp:n ja Skandinaviska Enskilda Banken AB:n muodostamaa rahoittajakonsortiota DevCo Partners Oy:n omistaman Vexve-yhtiön lainarahoitusjärjestelyssä. Rahoitusjärjestely sisälsi 143 miljoonan euron suuruiset hankinta-, jälleenrahoitus- ja muut lainat, joilla rahoitettiin muun muassa tanskalaisen Frese A/S:n hankinta. Frese on johtava korkealaatuisten dynaamisten linjasäätöventtiileiden valmistaja. Vexven yhteenlaskettu liikevaihto kaupan toteutumisen jälkeen on noin 200 miljoonaa euroa. Vexve on Euroopan johtava vaativien venttiiliratkaisujen toimittaja energiasektorille ja valituille energiaintensiivisille teollisuudenaloille.
Julkaistu 7.2.2025