28.7.2023

Finnlines – Kahden uuden Superstar-luokan ropax-aluksen hankinta

Palvelut

Toimimme Finnlines Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kahdessa rahoitusjärjestelyssä sen hankkiessa kaksi uutta Superstar-luokan ropax-alusta (Finncanopus ja Finnsirius).

Finncanopus ja Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy kahden ekotehokkaan ropax-aluksen lisäksi myös kolme hybridiroro-alusta. Ensimmäinen hybridiroro-alus, Finneco I, luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 28.4.2022. Finneco II luovutettiin 30.5.2022 ja Finneco III 6.6.2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridiropax-alus Finnsirius luovutettiin Finnlinesille Kiinassa China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) 18.7.2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Finnsirius aloittaa liikennöinnin Suomen ja Ruotsin välillä syyskuussa 2023. Finncanopus aloittaa samalla reitillä vuoden 2023 loppuun mennessä.

Nämä laivat ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Ne ovat noin 235 metriä pitkiä, ja niissä on 5 200 kaistametriä roro-rahdille sekä tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa.

Superstar-alukset ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä, ja niissä on innovatiivista teknologiaa. Ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö tarjoaa vaihtoehtoisen energialähteen, mikä mahdollistaa päästöttömät satamatoiminnot. Merellä sähköä tuottaa suuritehoinen akkuyksikkö, joka ladataan satamassa. Kaksinopeuksiset alennusvaihteet parantavat työntövoiman tehokkuutta ja säästävät polttoainetta.

Vihreät arvot ovat olleet etusijalla myös sisätilojen suunnittelussa ja teknologian valinnassa. Esimerkiksi asuintilojen valaistusta ja ilmanvaihtoa voidaan säätää automaattisesti, mikä vähentää energiankulutusta.

Uusissa aluksissa on laadukkaita ravintoloita, sauna- ja kylpyläosasto, liikematkustajille tarkoitettuja tiloja, lounge-tiloja, runsaasti myymälöitä ja paljon muita palveluita. Saaristomaisema on pidetty mielessä aluksia suunniteltaessa.

”Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

”Investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, Pippingsköld jatkaa.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme S-Pankkia neljässä yhteensä 1,45 miljardin joukkovelkakirjalainassa, joilla rahoitettiin Svenska Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppa. Vuonna 2023 neuvoimme S-Pankkia, kun se täydensi aiempaa joukkovelkakirjalainaohjelmaansa ja laski liikkeeseen kaksi uutta joukkovelkakirjalainaa. S-Pankin ensimmäinen, 500 miljoonan euron suuruinen katettu joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen syyskuussa 2023. Yleisten liiketaloudellisten tarpeiden lisäksi liikkeeseenlaskulla rahoitettiin Svenska Handelsbanken AB:n Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoimintojen liiketoimintakauppaa. Marraskuussa 2023 laskettiin liikkeeseen 150 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalaina, jonka tarkoituksena oli täyttää omia varoja ja hyväksyttäviä velkoja koskevaa vähimmäisvaatimusta (MREL-vaade) sekä rahoittaa pankin toimintaa. Vuonna 2024 olemme neuvoneet S-Pankkia 3 miljardin euron joukkovelkakirjalainaohjelman päivityksessä. Ohjelman mukaisesti S-Pankki voi laskea liikkeeseen Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainoja, katettuja joukkovelkakirjalainoja (covered bond) ja ensisijaisen lisäpääoman (AT1) joukkovelkakirjalainoja. Helmikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia 300 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskussa ja vuonna 2025 erääntyvien 220 miljoonan euron Senior Preferred MREL Eligible Notes joukkovelkakirjojen takaisinostotarjouksessa. Takaisinostotarjous edellytti Rahoitusvakausviraston etukäteistä hyväksyntää perustuen komission delegoituun asetukseen (EU) 2023/827 teknisistä sääntelystandardeista omien varojen vähentämistä koskevan etukäteisen luvan sekä hyväksyttävien velkojen instrumentteihin liittyvien vaatimusten osalta. Rahoitusvakausvirasto myönsi S-Pankille luvan velkakirjojen takaisinostoon. Luvan mukaisesti S-Pankki korvasi velkakirjat vähintään yhtä laadukkailla tai laadukkaammilla omien varojen tai hyväksyttävien velkojen instrumenteilla S-Pankin tuloksen tuottamiskyvyn kannalta kestävillä ehdoilla. Takaisinostotarjouksen lopulliset tulokset julkistettiin vuoden 2024 helmikuussa. Huhtikuussa 2024 neuvoimme S-Pankkia perusesitteen täydennyksessä ja toisen 500 miljoonan euron suuruisen katetun joukkolainan liikkeeseenlaskussa. Katetun joukkolainan erääntymispäivä on 16.4.2030.
Julkaistu 30.7.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme Ilmastorahastoa sen myöntäessä juniorilainan merikuljetusyhtiö Meriauran uudisrakennusohjelmalle vähähiilisten laivaratkaisujen käyttöönottoa varten. Meriaura on tilannut hollantilaiselta Royal Bodewes telakalta kaksi bioöljykäyttöistä, kantavuudeltaan 6 750 tonnin hybridialusta rahtiliikenteeseen. Laivoilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa lähes 98 % päästövähennykset verrattuna perinteisiin fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin rahtialuksiin. Päästöintensiivisessä rahtiliikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla kulkevilla tehokkaammilla aluksilla on mahdollisuus viitoittaa tietä päästövähennyksiin koko alalla. Meriaura on turkulainen merikuljetusyritys, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja raaka-aineiden sekä vaativien erikoislastien kuljetuksiin. Sen alukset liikennöivät Euroopan alueella, pääasiassa Itämerellä ja Pohjanmerellä. Ilmastorahasto on valtion omistama erityistehtäväyhtiö. Sen toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Vuoden 2023 loppuun mennessä Ilmastorahasto oli tehnyt 24 rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 178,9 miljoonaa euroa. 
Julkaistu 26.6.2024
Neuvoimme Gasum Oy:tä pitkäaikaisessa, yhteensä 565 miljoonan euron rahoitusjärjestelyssä sen nykyisten lainanantajien kanssa. Rahoitus sisältää term-lainoja ja luottolimiittejä. Rahoituksessa otettiin käyttöön tiettyjä kestävyystavoitteita, sillä kestävyyteen sidotun luottolimiitin marginaali on sidottu Gasumin omiin kestävyystavoitteisiin, jotka liittyvät uusiutuvan kaasun määriin, kestävään biokaasun tuotantoon ja turvallisuuteen. Lisäksi osa pitkäaikaisista lainoista käytetään vihreänä lainana, jolla rahoitetaan Gasumin strategisia investointeja biokaasun tuotannon lisäämiseen sekä laajentamalla biokaasun tuotantoa nykyisillä laitoksilla että rakentamalla uusia suuria laitoksia. Nordea toimi rahoitusjärjestelyn koordinaattorina, OP Yrityspankki vastuullisuuskoordinaattorina ja SEB koordinaattorina ja asiamiehenä.
Julkaistu 18.6.2024