Sakari Salonen

osakas, asianajaja

Olen Castrén & Snellmanin Immateriaalioikeudet-palvelun vetäjä. Minulla on yli kymmenen vuoden kokemus immateriaalioikeuksien suojaamisesta, kaupallistamisesta ja puolustamisesta. Olen kokenut oikeudenkäyntijuristi, ja olen edustanut asiakkaita vaativissa patentti-, tavaramerkki-, malli- ja tekijänoikeuksia koskevissa loukkaustapauksissa sekä markkinointia, kuluttajansuojaa ja sopimusoikeutta koskevissa riita-asioissa. Erikoisalaani kuuluvat lisäksi työsuhdekeksintöjä, liikesalaisuuksia, tuoteväärennöksiä ja teknologiaoikeutta koskevat kysymykset. Minulla on myös vuosien kokemus immateriaalioikeuteen liittyvistä sopimusasioista, kuten lisenssi-, franchising- ja jakelusopimuksista.

Entisenä jazz-muusikkona pidän esiintymisestä, ja siksi luennoin aktiivisesti immateriaalioikeuteen liittyvistä teemoista. Olen lisäksi julkaissut lukuisia omaan alaani liittyviä artikkeleita ja kirjoitan aktiivisesti toimistomme blogitekstejä. Kansainväliset asianajoalaa arvioivat julkaisut, kuten Chambers Europe ja Global, Legal500, Managing IP, World Trademark Review ja IAM Patent 1000, sijoittavat minut Suomen johtavien immateriaalioikeusasiantuntijoiden joukkoon.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen.  Korkein oikeus ei myöntänyt OSHEE Polskalle valituslupaa 28.3.2025 antamallaan päätöksellä. Markkinaoikeuden ratkaisu (MAO:280/2024) on näin ollen lainvoimainen.
Julkaistu 4.4.2025
Toimimme Anora Groupin neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Anora Groupin toimeksiantoja tavaramerkkien ja mallioikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Anora Groupia myös markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Anora Group Oyj on pörssiyhtiö, joka syntyi vuonna 2021 suomalaisen Altia Oyj:n ja norjalaisen Arcus ASA:n fuusioituessa. Anora Group on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Anora Groupilla on laaja portfolio ikonisia brändejä, kuten Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Vientiä yhtiöllä on yli 30 markkinalle.
Julkaistu 28.1.2025
Avustamme Sinituotetta tavaramerkkien ja mallioikeuksien suojaamisessa ja puolustamisessa sekä IP-salkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. SINI-tavaramerkillä Sinituote myy ja markkinoi siivousvälinesarjaa. Moni varmasti tunnistaa sloganin SINILLÄ SIIVOUS SUJUU. SINI siivousvälineet ovatkin tuoteryhmässään Suomen suosituimpia. KUNGS on Pohjoismaiden johtava autotarvikesarja, johon kuuluu Suomen talveen ja ankariin sääolosuhteisiin kehitetyt talvituotteet kuten esimerkiksi lumiharjat ja jääraapat. Yrityksen yksi legendaarisimmista tuotteista on 1950-luvulla kehitetty Sinipiika, joka on edelleen tuotannossa. Sinituotteen pääbrändejä ovat SINI- ja KUNGS-tavaramerkkien lisäksi SAVU, LUNDIA, RÖRETS ja VS-HARJA. Tuotteet suunnitellaan Suomessa ja pääosin myös valmistus on Suomessa. Sinituotteella onkin oma tehdas Kokemäellä. Tuotekehityksessä keskitytään laadukkuuden lisäksi tuotteiden ergonomisuuteen, ekologisuuteen ja muotoiluun. Tuotekehitykseen ja muotoiluun tehtävät panostukset ovat merkittäviä, joten Sinituote myös suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia tavaramerkkejään ja mallioikeuksiaan.
Julkaistu 22.1.2025
Tactic Games Oy on kansainvälinen peliyritys, joka kehittää ja valmistaa laadukkaita lautapelejä. Edustamme Tacticia tunnettuun MÖLKKY-peliin liittyvissä tavaramerkkien suojaus- ja loukkausasioissa sekä EU-tullivalvonnassa. Suosittua ulkopeliä myydään laajalti Euroopassa sekä Australiassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Tactic on toiminut MÖLKKY-pelin yksinomaisena jakelijana vuodesta 2010. Se osti pelin liiketoiminnan Lahden Työn Paikka Oy:ltä 1.1.2017. Tacticin valikoimaan kuuluu myös muita klassikkopelejä, kuten Kimble, Alias ja iKNOW.
Julkaistu 15.1.2025
Avustamme Alma Media Oyj:tä ja sen konserniyhtiöitä tavaramerkkien ja muiden immateriaalioikeuksien suojaus- ja loukkausasioissa sekä brändisalkun hallintaan kysymyksissä. Olemme olleet mukana myös luomassa yhtiön brändistrategiaa ja hoitaneet markkinointioikeuteen sekä verkkotunnuksiin liittyviä asioita. Alma Media Oyj on voimakkaasti uudistuva mediayhtiö. Sen tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.
Julkaistu 9.1.2025
Toimimme Valion neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Valion toimeksiantoja tavaramerkkien, mallioikeuksien ja tekijänoikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Valiota myös immateriaalioikeuksien lisensointiin, kuluttajansuoja- ja markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin sekä elintarvikealan sääntelyyn liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Valion panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat merkittäviä, joten yhtiö suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia oikeuksiaan. Valio on Suomen suurin elintarvikealan yritys ja maidonjalostaja. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on noin 1,7 miljardia euroa. Valion tuotteita viedään noin 60 maahan ympäri maailman, ja vienti kattaa noin neljänneksen koko Suomen elintarvikeviennistä. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystyö seuraa nobelisti A. I. Virtasen jalanjälkiä. Valiolla työskentelee noin 4 200 ammattilaista eri puolilta maailmaa. Valio-brändi on sijoitettu toistuvasti Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat muun muassa AURA, OLTERMANNI, POLAR ja OIVARIINI.
Julkaistu 3.1.2025
Valio on ruokatalo, joka uskaltaa muuttua maailman mukana. Castrén & Snellman on Valion pitkäaikainen liikejuridiikan kumppani matkalla, jolla yhtiö kasvaa ja uudistaa innovatiivisesti elintarvikealaa. Juha Hölttä hyppäsi Valion lakiasioiden ruoriin hetkellä, jolloin tuoretta strategiaa lähdettiin yhtiössä viemään eteenpäin isolla vaihteella. ”Olemme tehneet kahdessa vuodessa useita merkittäviä avauksia markkinassa ja laajentaneet liiketoimintaamme ruuan valmistuksesta muihin arvoketjun osiin. Ostimme Heinon Tukun, ja tuotamme nyt uudenlaista lisäarvoa ravintoloille ja muille ammattikeittiöille Valio Aimo ® -tukkumme kautta. Haluamme tulevaisuudessa tehdä lannasta biokaasua raskaan liikenteen käyttöön, ja siksi perustimme Suomen Lantakaasu Oy:n yhdessä St1:n kanssa”, Hölttä listaa muutamia uuden strategian virstanpylväitä. Uusien liiketoimintojen lisäksi Valio rakentaa yhä vastuullisempaa maitobisnestä ja hakee sen rinnalla kansainvälistä kasvua kasvipohjaisista tuotteista. Valio on satsannut Oddlygood ® -brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta ja hankkinut Gold&Green-kaupan myötä lisää tuotekehitysosaamista. Uusi liiketoiminta pienentää maidon hiilijalanjälkeä Maitotuotteistaan tunnettu Valio kehittää liiketoimintansa vahvaa kivijalkaa tuoteinnovaatioiden lisäksi myös ruokaketjun alkupäässä. ”Harva olisi hetki sitten uskonut, että yksi ratkaisu ilmastohaasteisiin muhii maitotiloillamme lantana. Suunnitteilla olevien biokaasulaitosten on tarkoitus tuottaa lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua liikenteen polttoaineeksi”, Hölttä kertoo. ”Tavoitteenamme on, että Valion maitoketju on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä ei synny itsestään, vaan teemme toiminnassamme isoja muutoksia sen eteen.” Valion 3 700 maitotilan vastuullisuusohjelmaa on laajennettu ja se kattaa lehmien ennakoivan ja suunnitelmallisen terveydenhuollon lisäksi myös laiduntamiseen, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyviä toimenpiteitä. ”Lähellä tuotetun ruuan arvostus nousee ja se tuo myös ratkaistavat vastuullisuuskysymykset lähelle. Tämä suunta on hyvä, sillä tällöin pystymme vaikuttamaan asioihin paremmin.” ”Strategista apua vaikeissakin olosuhteissa” Kasvustrategian toteuttamisessa juristien palveluasenne ratkaisee. Asianajotoimisto Castrén & Snellman on toiminut Valion kumppanina pitkään, ja suhde on tiivis. ”Tutkimme Valiolla jatkuvasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja meidän juristien tehtävänä on näiden mahdollisuuksien arviointi. Filosofiani lakiasiainjohtajana onkin: ovi on aina auki. Mietitään yhdessä, miten uudet avaukset voitaisiin ratkaista ja toteuttaa. Tässä työssä täytyy olla utelias, avarakatseinen ja liiketoimintalähtöinen”, Hölttä tiivistää. Höltän lakiasiaintiimissä työskentelee viisi henkilöä, ja Castrén & Snellmanin osaajat täydentävät Valion tiimiä. Toimivan kumppanuuden edellytyksenä on, että kumpikin osapuoli tuntee puolin ja toisin liiketoimintaa ja toimintatapoja. ”Castrén & Snellman tuntee meidät hyvin ja arvostan sitä, että he ylläpitävät jatkuvasti kokonaiskuvaa tilanteestamme. Silloin pystymme ratkomaan yllättäviäkin tilanteita yhdessä nopeasti, vaikeissakin olosuhteissa.” Yhteistä nopeaa reagointia tarvittiin muun muassa silloin, kun Valio vetäytyi Venäjältä hyökkäyssodan käynnistyttyä Ukrainassa. ”Oli vastuullista lähteä nopeasti, mutta kuitenkin hallitusti ja kotiuttaa investointi, kun vaihtoehtona oli jättää toimiva ruokatehdas hyökkäyssotaa käyvälle maalle.” Vastuullisuus yhdistää Valio – Paremman elämän palveluksessa Suomalainen ruokatalo Noin 4 600 työntekijää Omistajina 13 suomalaista maidontuottajaosuuskuntaa Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -vertailussa Lue lisää Valion vastuullisuustyöstä. Castrén & Snellman – Kestäviä menestystarinoita Vaativien asianajopalveluiden edelläkävijä 300 työntekijää Osakkaidensa omistama ”Autamme asiakkaitamme rakentamaan kestäviä menestystarinoita ja saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa.” Lue lisää Castrén & Snellmanin vastuullisuustyöstä. Valikoituja menestystarinoita Valion ja C&S:n yhteiseltä matkalta Brändisalkun hoitaminen ja immateriaalioikeuksien puolustaminen globaalisti Gold&Greenin brändin, aineettoman omaisuuden ja T&K-toiminnan osto Biokaasua tuottava yhteisyritys St1:n kanssa Venäjän-toimintojen myynti Heinon Tukun osto Merkittävä kasvurahoitus Kilpailuoikeudellinen vahingonkorvausasia Edustaminen valitusasiassa
Julkaistu 4.5.2023