Tiina Orre

Counsel, asianajaja, varatuomari

Olen erikoistunut immateriaalioikeuteen ja riidanratkaisuun. Neuvon kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaitamme erilaisissa teollis- ja tekijänoikeudellisissa kysymyksissä, kuten immateriaalioikeuksien suojaamisessa ja puolustamisessa sekä sopimuksiin liittyvissä asioissa. Erikoistumisalueisiini kuuluvat myös sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa sekä markkinointi- ja kuluttajansuojaoikeus. Minulla on lisäksi kokemusta tuoteväärennöksiin liittyvistä toimeksiannoista esimerkiksi muoti-, kosmetiikka- ja autoteollisuuden alalta. Ennen Castrén & Snellmania olen työskennellyt juristina toisen suomalaisen asianajotoimiston IP- ja teknologiaryhmässä sekä kehittänyt osaamistani riidanratkaisun ja prosessioikeuden alalla auskultoimalla Oulun käräjäoikeudessa.

Olen perhevapaalla.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Valio on ruokatalo, joka uskaltaa muuttua maailman mukana. Castrén & Snellman on Valion pitkäaikainen liikejuridiikan kumppani matkalla, jolla yhtiö kasvaa ja uudistaa innovatiivisesti elintarvikealaa. Juha Hölttä hyppäsi Valion lakiasioiden ruoriin hetkellä, jolloin tuoretta strategiaa lähdettiin yhtiössä viemään eteenpäin isolla vaihteella. ”Olemme tehneet kahdessa vuodessa useita merkittäviä avauksia markkinassa ja laajentaneet liiketoimintaamme ruuan valmistuksesta muihin arvoketjun osiin. Ostimme Heinon Tukun, ja tuotamme nyt uudenlaista lisäarvoa ravintoloille ja muille ammattikeittiöille Valio Aimo ® -tukkumme kautta. Haluamme tulevaisuudessa tehdä lannasta biokaasua raskaan liikenteen käyttöön, ja siksi perustimme Suomen Lantakaasu Oy:n yhdessä St1:n kanssa”, Hölttä listaa muutamia uuden strategian virstanpylväitä. Uusien liiketoimintojen lisäksi Valio rakentaa yhä vastuullisempaa maitobisnestä ja hakee sen rinnalla kansainvälistä kasvua kasvipohjaisista tuotteista. Valio on satsannut Oddlygood ® -brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta ja hankkinut Gold&Green-kaupan myötä lisää tuotekehitysosaamista. Uusi liiketoiminta pienentää maidon hiilijalanjälkeä Maitotuotteistaan tunnettu Valio kehittää liiketoimintansa vahvaa kivijalkaa tuoteinnovaatioiden lisäksi myös ruokaketjun alkupäässä. ”Harva olisi hetki sitten uskonut, että yksi ratkaisu ilmastohaasteisiin muhii maitotiloillamme lantana. Suunnitteilla olevien biokaasulaitosten on tarkoitus tuottaa lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua liikenteen polttoaineeksi”, Hölttä kertoo. ”Tavoitteenamme on, että Valion maitoketju on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä ei synny itsestään, vaan teemme toiminnassamme isoja muutoksia sen eteen.” Valion 3 700 maitotilan vastuullisuusohjelmaa on laajennettu ja se kattaa lehmien ennakoivan ja suunnitelmallisen terveydenhuollon lisäksi myös laiduntamiseen, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyviä toimenpiteitä. ”Lähellä tuotetun ruuan arvostus nousee ja se tuo myös ratkaistavat vastuullisuuskysymykset lähelle. Tämä suunta on hyvä, sillä tällöin pystymme vaikuttamaan asioihin paremmin.” ”Strategista apua vaikeissakin olosuhteissa” Kasvustrategian toteuttamisessa juristien palveluasenne ratkaisee. Asianajotoimisto Castrén & Snellman on toiminut Valion kumppanina pitkään, ja suhde on tiivis. ”Tutkimme Valiolla jatkuvasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja meidän juristien tehtävänä on näiden mahdollisuuksien arviointi. Filosofiani lakiasiainjohtajana onkin: ovi on aina auki. Mietitään yhdessä, miten uudet avaukset voitaisiin ratkaista ja toteuttaa. Tässä työssä täytyy olla utelias, avarakatseinen ja liiketoimintalähtöinen”, Hölttä tiivistää. Höltän lakiasiaintiimissä työskentelee viisi henkilöä, ja Castrén & Snellmanin osaajat täydentävät Valion tiimiä. Toimivan kumppanuuden edellytyksenä on, että kumpikin osapuoli tuntee puolin ja toisin liiketoimintaa ja toimintatapoja. ”Castrén & Snellman tuntee meidät hyvin ja arvostan sitä, että he ylläpitävät jatkuvasti kokonaiskuvaa tilanteestamme. Silloin pystymme ratkomaan yllättäviäkin tilanteita yhdessä nopeasti, vaikeissakin olosuhteissa.” Yhteistä nopeaa reagointia tarvittiin muun muassa silloin, kun Valio vetäytyi Venäjältä hyökkäyssodan käynnistyttyä Ukrainassa. ”Oli vastuullista lähteä nopeasti, mutta kuitenkin hallitusti ja kotiuttaa investointi, kun vaihtoehtona oli jättää toimiva ruokatehdas hyökkäyssotaa käyvälle maalle.” Vastuullisuus yhdistää Valio – Paremman elämän palveluksessa Suomalainen ruokatalo Noin 4 600 työntekijää Omistajina 13 suomalaista maidontuottajaosuuskuntaa Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -vertailussa Lue lisää Valion vastuullisuustyöstä. Castrén & Snellman – Kestäviä menestystarinoita Vaativien asianajopalveluiden edelläkävijä 300 työntekijää Osakkaidensa omistama ”Autamme asiakkaitamme rakentamaan kestäviä menestystarinoita ja saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa.” Lue lisää Castrén & Snellmanin vastuullisuustyöstä. Valikoituja menestystarinoita Valion ja C&S:n yhteiseltä matkalta Brändisalkun hoitaminen ja immateriaalioikeuksien puolustaminen globaalisti Gold&Greenin brändin, aineettoman omaisuuden ja T&K-toiminnan osto Biokaasua tuottava yhteisyritys St1:n kanssa Venäjän-toimintojen myynti Heinon Tukun osto Merkittävä kasvurahoitus Kilpailuoikeudellinen vahingonkorvausasia Edustaminen valitusasiassa
Julkaistu 4.5.2023
Toimimme Valion neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Valion toimeksiantoja tavaramerkkien, mallioikeuksien ja tekijänoikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Valiota myös immateriaalioikeuksien lisensointiin, kuluttajansuoja- ja markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin sekä elintarvikealan sääntelyyn liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Valion panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat merkittäviä, joten yhtiö suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia oikeuksiaan. Valio on Suomen suurin elintarvikealan yritys ja maidonjalostaja. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on noin 1,7 miljardia euroa. Valion tuotteita viedään noin 60 maahan ympäri maailman, ja vienti kattaa noin neljänneksen koko Suomen elintarvikeviennistä. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystyö seuraa nobelisti A. I. Virtasen jalanjälkiä. Valiolla työskentelee noin 4 200 ammattilaista eri puolilta maailmaa. Valio-brändi on sijoitettu toistuvasti Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat muun muassa AURA, OLTERMANNI, POLAR ja OIVARIINI.
Julkaistu 30.9.2020
Avustimme ruotsalaista lääketieteellisen alan kehitysyhtiötä Peptonic Medical AB (publ):ia hankkimaan enemmistöosuuden suomalaisen Lune Group Oy Ltd:n osakekannasta. Lune Groupin tunnetuin tuote on Lunette-kuukautiskuppi. Yritysosto yhdistää kaksi vahvaa naisten terveyteen ja itsehoitoon keskittynyttä tuotemerkkiä, joiden välillä on useita synergioita. Peptonicille yritysosto antaa tilaisuuden kasvuun ja tuoteportfolionsa laajentamiseen. Lisäksi Peptonic pääsee hyödyntämään Lune Groupin maailmanlaajuista jakeluverkostoa muun muassa Yhdysvalloissa. Peptonicin osake on listattu Spotlight Stock Market -markkinapaikalla Tukholmassa. Heli Kurjanen perusti Lune Groupin 2005, minkä jälkeen yhtiö on noussut yhdeksi maailman johtavista kuukautiskuppien valmistajista panostamalla pitkäjänteisesti laatuun, turvallisuuteen, vastuullisuuteen ja osallistamiseen. Lune Group Oy Ltd:llä on tytäryhtiö Pohjois-Amerikassa. Yritysjärjestelyn loppuun saattamisen ennakoidaan tapahtuvan kesäkuun 2020 aikana, ja se on ehdollinen tiettyjen tavanomaisten ehtojen täyttymiselle.
Julkaistu 18.5.2020
Toimimme Anora Groupin neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Anora Groupin toimeksiantoja tavaramerkkien ja mallioikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Anora Groupia myös markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Anora Group Oyj on pörssiyhtiö, joka syntyi vuonna 2021 suomalaisen Altia Oyj:n ja norjalaisen Arcus ASA:n fuusioituessa. Anora Group on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Anora Groupilla on laaja portfolio ikonisia brändejä, kuten Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Vientiä yhtiöllä on yli 30 markkinalle.
Julkaistu 11.5.2020
Avustamme Alma Media Oyj:tä ja sen konserniyhtiöitä tavaramerkkien ja muiden immateriaalioikeuksien suojaus- ja loukkausasioissa sekä brändisalkun hallintaan kysymyksissä. Olemme olleet mukana myös luomassa yhtiön brändistrategiaa ja hoitaneet markkinointioikeuteen sekä verkkotunnuksiin liittyviä asioita. Alma Media Oyj on voimakkaasti uudistuva mediayhtiö. Sen tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.
Julkaistu 18.1.2019
Toimimme OptoFidelity Oy:n osakkeenomistajien juridisena neuvonantajana yrityskaupassa, jossa päämiehemme myivät kaikki OptoFidelityn osakkeet kiinalaiselle Changyuan Group Ltd:lle. OptoFidelity kehittää ja suunnittelee mobiililaitteiden, antureiden ja älylaitteissa käytettävän elektroniikan testaus- ja tuotantoratkaisuja. Yhtiön asiakkaina on useita johtavia teknologiayrityksiä. OptoFidelityn pääkonttori on Tampereella. Lisäksi sillä on toimipaikka Oulussa ja tytäryhtiöt Piilaaksossa ja Redmondissa Yhdysvalloissa sekä Shenzhenissä Kiinassa. Changyuan Group Ltd on Kiinan tiedeakatemian vuonna 1986 perustama teknologiayritys, joka keskittyy EV-liitännäisten materiaalien tuotekehitykseen, valmistukseen ja huoltoon, älykkäisiin teollisiin ratkaisuihin ja älyverkkoratkaisuihin. Yhtiön asiakkaina on useita johtavia teknologiayrityksiä ympäri maailman. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Shenzhenissä Kiinassa.
Julkaistu 5.9.2017
Edustimme menestyksekkäästi johtavaa alumiinivanteiden valmistajaa BBS GmbH:ta markkinaoikeudessa riita-asiassa, jossa oli kyse siitä, loukkasiko suomalainen yhtiö BBS-tavaramerkkiä markkinoimalla ja myymällä kevytmetallivanteita ja vanteisiin kuuluvia keskiömerkkejä käyttäen tyyliteltyä 885-merkkiä. Markkinaoikeus hyväksyi päämiehemme loukkauskanteen ja kielsi vastaajaa jatkamasta tai toistamasta tavaramerkkioikeuden loukkausta sekä velvoitti vastaajan suorittamaan päämiehellemme loukkauksen vuoksi hyvitystä. Markkinaoikeuden ratkaisun mukaan loukkausta ei poistanut se, että vastaajan verkkosivuilla olleen ilmoituksen mukaan 885 oli itsenäinen vannevalmistaja, jolla ei ollut omistuksellista, toiminnallista tai muuta yhteyttä BBS GmbH ‑yhtiöön. Sen sijaan Markkinaoikeus katsoi, että merkkejä käytetään kevytmetallivanteiden keskiömerkeissä, joita havainnoidaan usein etäältä ja siten, että merkki saattaa olla havainnoijaan nähden muussa kuin vaakasuorassa asennossa, jolloin merkkien välisten pienten erojen havainnointi voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Markkinaoikeus katsoi lisäksi, että vastaajan käyttämässä merkissä oleva tyylitelty numero kahdeksan muistuttaa kirjainta B ja numero viisi muistuttaa kirjainta S. 
Julkaistu 15.6.2017