Muotoilu on autonvalmistajille keskeinen menetystekijä. Tämä koskee erityisesti korkean luokan premium-merkkejä. Laadukas muotoilu on arvokasta, ja siksi sen kopiointi voi olla houkuttelevaa jälkimarkkinoiden toimijoille.
Tämä oli keskeisenä kysymyksenä viimeaikaisessa riita-asiassa, jossa menestyksekkäästi edustimme BMW:tä. Asiassa oli kyse siitä, loukkaisivatko vastaajien myymät replikavanteet BMW:n mallioikeuksia. Oikeus katsoi, että päämiehemme yhteisömallioikeuksia oli loukattu, ja tuomitsi vastaajat vahingonkorvauksiin. Päätös on Suomessa ennakkotapaus kahdellakin tapaa: oikeus vahvisti, etteivät replika-vanteet ole mallioikeuslainsäädännön tarkoittamia ”varaosia” ja, että EU-tason yhteisömallien ja tavaramerkkien loukkaus on rangaistavaa Suomen rikoslain tarkoittamana teollisoikeusrikoksena.