Hilma-Karoliina Rozell

Counsel, asianajaja

Olen erikoistunut kuluttajaoikeuteen, immateriaalioikeuteen ja markkinointijuridiikkaan. Minulla on syvällistä ymmärrystä monilta eri toimialoilta luksustuotteista energia-alaan.

Neuvon asiakkaitamme jatkuvasti erilaisissa kysymyksissä, jotka liittyvät kuluttajansuojasääntelyyn ja markkinointijuridiikkaan, kuten ympäristö- ja vastuullisuusmarkkinointiin. Olen myös asiakkaidemme tukena näihin kysymyksiin liittyvässä asioinnissa ja neuvotteluissa kuluttajaviranomaisten kanssa. Tämän lisäksi edustan asiakkaitamme jatkuvasti viranomaisen valvontaprosesseissa, kuluttajariitalautakunnassa ja kuluttajansuojaan liittyvissä oikeudenkäynneissä eri toimialoilla.

Nautin siitä, kun saan neuvoa asiakkaitamme teollis- ja tekijänoikeudellisissa kysymyksissä, ja ilahdun varsinkin silloin, kun saan olla tekemisissä erinomaisesti brändättyjen tai oivaltavasti markkinoitujen tuotteiden kanssa. Minulla on lähes kymmenen vuoden kokemus immateriaalioikeuksien kaupallistamisesta ja puolustamisesta. Erityisosaamiseeni kuuluvat lisäksi hyvän liiketavan vastaista menettelyä ja liikesalaisuuksia koskevat kysymykset.

Olen toiminut pitkään Suomen Muotioikeuden yhdistyksen hallituksen jäsenenä, ja tällä hetkellä teen työtä suomalaisen muotoilun hyväksi Ornamo-säätiön hallituksen jäsenenä. Luennoin ja kirjoitan aktiivisesti markkinointijuridiikkaan ja kuluttajaoikeuteen liittyvistä teemoista.

Asianajajia kansainvälisesti arvioiva Managing IP luokittelee minut Suomen nousevaksi kyvyksi (Rising Star) immateriaalioikeuden alalla.

Uusimmat referenssit

Avustamme Oomi Oy:tä liiketoimintakaupassa, jonka myötä KSS Energia Oy:n sähkön vähittäismyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomin asiakkaiksi tavoiteaikataulun mukaan maaliskuussa 2025. Järjestely edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. Oomi Oy on yksi suurimmista energiapalveluyhtiöistä ja sähkön myyjistä Suomessa. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys ja Oomin strategia, jonka keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille mutkatonta ja entistä parempaa digitaalista asiakaskokemusta.
Julkaistu 20.12.2024
Edustimme menestyksekkäästi Vaasan Sähkö Oy:tä markkinaoikeudellisessa riita-asiassa, jossa kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemien sähkön kuluttajahintojen muutosten arvioimiseksi kuluttajasuojalain kannalta. Kuluttaja-asiamiehen hakemuksen mukaan sähkön myyntiyhtiöiden hinnankorotusten menettelytapojen lainmukaisuuteen oli tarpeen saada ratkaisu, koska useat sähköyhtiöt olivat korottaneet kuluttajien sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana. Kuluttaja-asiamiehen hakemus kohdistui Vaasan Sähkö Oy:n toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hinnankorotusmenettelyyn 15.10.2022 voimaan tulleen muutoksen osalta. Kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua Vaasan Sähkön lisäksi myös toisen sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksiin. Vaasan Sähkön osalta kuluttaja-asiamiehen hakemus sisälsi kolme sakkouhkaista kieltovaatimusta. Vaatimukset koskivat sitä, mitä hinnanmuutokseen oikeuttavaa, alan yleisiin sopimusehtoihin sisältyvää ehtokohtaa voitiin käyttää hinnankorotuksen perusteena ja oliko yhtiön sähkönhankintakustannusten tullut nousta hinnankorotusta vastaavalla määrällä. Kolmas vaatimus liittyi siihen, miten olennaisia muutoksia sähkönmyyjä voi sopimusehtojen nojalla yksipuolisesti tehdä kuluttajasopimuksissa. Markkinaoikeus järjesti asiassa suullisen käsittelyn kesäkuussa 2024. Markkinaoikeus hylkäsi 25.10.2024 päivätyllä ratkaisullaan kuluttaja-asiamiehen vaatimukset kokonaisuudessaan. Markkinaoikeuden mukaan Vaasan Sähkö Oy:llä oli ollut sähkömarkkinalain ja alan yleisten sopimusehtojen mukainen peruste tehdä toistaiseksi voimassa oleviin kuluttajasopimuksiin hinnankorotus syksyllä 2022 toteutetulla tavalla. Yhtiön menettelylle oli ollut olosuhteiden olennaisen muutoksen johdosta erityinen syy, eikä sitä ollut pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Myös kuluttaja-asiamiehen toiseen sähkön myyntiyhtiöön kohdistama hakemus hylättiin. Markkinaoikeuden ratkaisu on merkittävä yleisesti sähkön vähittäismyyjille, sillä se poikkeaa kuluttajariitalautakunnan julkaisemien suositusten mukaisesta tulkintalinjasta ja osaltaan vahvistaa sähkön vähittäismyyjien oikeuden tehdä olennaisiakin muutoksia toistaiseksi voimassa olevien kuluttajasopimusten hintaehtoihin tiettyjen laissa ja sopimusehdoissa määriteltyjen reunaehtojen täyttyessä. Markkinaoikeuden ratkaisu ei ole vielä lainvoimainen, vaan siihen voidaan hakea muutosta, mikäli korkein oikeus myöntää valitusluvan. 
Julkaistu 12.12.2024
Toimimme Pernod Ricardin suomalaisena neuvonantajana, kun se myi Turussa valmistettavat tuotemerkkinsä ja niiden tuotannon Oy Hartwall Ab:lle. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä.
Julkaistu 21.10.2024
Toimimme KLP Vermögensverwaltungs GmbH:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana järjestelyssä, jossa KLP Vermögensverwaltungs GmbH:n omistaman saksalaisen MVC Mobile VideoCommunication GmbH:n ja Elisan tytäryhtiön Elisa Videran liiketoiminnat yhdistetään MVC:hen. Transaktio toteutetaan osakevaihdolla. Yhdistämisen jälkeen KLP:n omistusosuus yhdistetystä MVC Videra -yhtiöstä on 62,5 prosenttia ja Elisan 37,5 prosenttia. Järjestely edellyttää viranomaisvahvistuksen Suomessa, ja arvioitu toteutumisaika on joulukuussa 2023. MVC Videran yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2023 on noin 45 miljoonaa euroa. Yhdistetty yhtiö työllistää yhteensä noin 150 henkilöä.
Julkaistu 6.11.2023
Neuvomme Oomi Oy:tä sähkömarkkinalainsäädäntöön, kuluttajansuojaan ja markkinointioikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Oomi on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Yhtiö myy kuluttaja- ja yritysasiakkaille sähkösopimuksia, aurinkosähköjärjestelmiä ja ratkaisuja sähköautojen lataamiseen.
Julkaistu 19.6.2023
Valio on ruokatalo, joka uskaltaa muuttua maailman mukana. Castrén & Snellman on Valion pitkäaikainen liikejuridiikan kumppani matkalla, jolla yhtiö kasvaa ja uudistaa innovatiivisesti elintarvikealaa. Juha Hölttä hyppäsi Valion lakiasioiden ruoriin hetkellä, jolloin tuoretta strategiaa lähdettiin yhtiössä viemään eteenpäin isolla vaihteella. ”Olemme tehneet kahdessa vuodessa useita merkittäviä avauksia markkinassa ja laajentaneet liiketoimintaamme ruuan valmistuksesta muihin arvoketjun osiin. Ostimme Heinon Tukun, ja tuotamme nyt uudenlaista lisäarvoa ravintoloille ja muille ammattikeittiöille Valio Aimo ® -tukkumme kautta. Haluamme tulevaisuudessa tehdä lannasta biokaasua raskaan liikenteen käyttöön, ja siksi perustimme Suomen Lantakaasu Oy:n yhdessä St1:n kanssa”, Hölttä listaa muutamia uuden strategian virstanpylväitä. Uusien liiketoimintojen lisäksi Valio rakentaa yhä vastuullisempaa maitobisnestä ja hakee sen rinnalla kansainvälistä kasvua kasvipohjaisista tuotteista. Valio on satsannut Oddlygood ® -brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta ja hankkinut Gold&Green-kaupan myötä lisää tuotekehitysosaamista. Uusi liiketoiminta pienentää maidon hiilijalanjälkeä Maitotuotteistaan tunnettu Valio kehittää liiketoimintansa vahvaa kivijalkaa tuoteinnovaatioiden lisäksi myös ruokaketjun alkupäässä. ”Harva olisi hetki sitten uskonut, että yksi ratkaisu ilmastohaasteisiin muhii maitotiloillamme lantana. Suunnitteilla olevien biokaasulaitosten on tarkoitus tuottaa lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua liikenteen polttoaineeksi”, Hölttä kertoo. ”Tavoitteenamme on, että Valion maitoketju on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä ei synny itsestään, vaan teemme toiminnassamme isoja muutoksia sen eteen.” Valion 3 700 maitotilan vastuullisuusohjelmaa on laajennettu ja se kattaa lehmien ennakoivan ja suunnitelmallisen terveydenhuollon lisäksi myös laiduntamiseen, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyviä toimenpiteitä. ”Lähellä tuotetun ruuan arvostus nousee ja se tuo myös ratkaistavat vastuullisuuskysymykset lähelle. Tämä suunta on hyvä, sillä tällöin pystymme vaikuttamaan asioihin paremmin.” ”Strategista apua vaikeissakin olosuhteissa” Kasvustrategian toteuttamisessa juristien palveluasenne ratkaisee. Asianajotoimisto Castrén & Snellman on toiminut Valion kumppanina pitkään, ja suhde on tiivis. ”Tutkimme Valiolla jatkuvasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja meidän juristien tehtävänä on näiden mahdollisuuksien arviointi. Filosofiani lakiasiainjohtajana onkin: ovi on aina auki. Mietitään yhdessä, miten uudet avaukset voitaisiin ratkaista ja toteuttaa. Tässä työssä täytyy olla utelias, avarakatseinen ja liiketoimintalähtöinen”, Hölttä tiivistää. Höltän lakiasiaintiimissä työskentelee viisi henkilöä, ja Castrén & Snellmanin osaajat täydentävät Valion tiimiä. Toimivan kumppanuuden edellytyksenä on, että kumpikin osapuoli tuntee puolin ja toisin liiketoimintaa ja toimintatapoja. ”Castrén & Snellman tuntee meidät hyvin ja arvostan sitä, että he ylläpitävät jatkuvasti kokonaiskuvaa tilanteestamme. Silloin pystymme ratkomaan yllättäviäkin tilanteita yhdessä nopeasti, vaikeissakin olosuhteissa.” Yhteistä nopeaa reagointia tarvittiin muun muassa silloin, kun Valio vetäytyi Venäjältä hyökkäyssodan käynnistyttyä Ukrainassa. ”Oli vastuullista lähteä nopeasti, mutta kuitenkin hallitusti ja kotiuttaa investointi, kun vaihtoehtona oli jättää toimiva ruokatehdas hyökkäyssotaa käyvälle maalle.” Vastuullisuus yhdistää Valio – Paremman elämän palveluksessa Suomalainen ruokatalo Noin 4 600 työntekijää Omistajina 13 suomalaista maidontuottajaosuuskuntaa Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -vertailussa Lue lisää Valion vastuullisuustyöstä. Castrén & Snellman – Kestäviä menestystarinoita Vaativien asianajopalveluiden edelläkävijä 300 työntekijää Osakkaidensa omistama ”Autamme asiakkaitamme rakentamaan kestäviä menestystarinoita ja saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa.” Lue lisää Castrén & Snellmanin vastuullisuustyöstä. Valikoituja menestystarinoita Valion ja C&S:n yhteiseltä matkalta Brändisalkun hoitaminen ja immateriaalioikeuksien puolustaminen globaalisti Gold&Greenin brändin, aineettoman omaisuuden ja T&K-toiminnan osto Biokaasua tuottava yhteisyritys St1:n kanssa Venäjän-toimintojen myynti Heinon Tukun osto Merkittävä kasvurahoitus Kilpailuoikeudellinen vahingonkorvausasia Edustaminen valitusasiassa
Julkaistu 4.5.2023
Neuvomme Samla Capitalia The Hotel Marian rakentamisessa ja kehittämisessä sekä siihen liittyvässä rahoitusjärjestelyssä. The Hotel Maria on Etelä-Helsingissä sijaitseva ensiluokkainen luksushotelli, joka avaa ovensa vuoden 2023 lopulla. Hankkeen edellyttämästä investoinnista vastaa Samla Capitalin hallinnoima Samla Hotels -rahasto (SC Hotels I Ky). Investointibudjetti on noin 116 miljoonaa euroa. The Hotel Maria avataan Preferred Hotels & Resortsin arvostetun Legend Collectionin jäsenenä. Tämä on brändin ensimmäinen Legend-hotelli Suomessa. The Hotel Maria koostuu neljästä historiallisella paikalla sijaitsevasta rakennuksesta, ja sen tavoitteena on tarjota asiakkailleen poikkeuksellinen ja moderni luksushotellikokemus.
Julkaistu 13.1.2023
Neuvoimme Valiota sen ostaessa Gold&Green-brändin, Gold&Green Foodsin aineettoman omaisuuden ja sen tutkimus- ja kehitystoiminnan Pauligilta. Gold&Green Foods tunnetaan sen kasvipohjaisesta innovaatiosta, Nyhtökaurasta. Järjestely ei koske muita Gold&Green Foods -toimintoja, ja Paulig jatkaa Gold&Green Foodsin nykyisiä toimintoja ja Gold&Green-tuotteiden myyntiä Valion lisenssillä. ”Gold&Green on edelläkävijä kasvipohjaisissa elintarvikkeissa ja uusien tuotteiden kehittämisessä, ja Valio on kehittänyt menestyksekkäästi kasvipohjaisen Oddlygood-tuotevalikoiman. Gold&Greenin tutkimus- ja kehitystiimi liittyy nyt tukemaan strategista tavoitettamme, jonka mukaisesti tähtäämme entistäkin vahvempaan asemaan kasvavilla kasviproteiinimarkkinoilla. Kehitämme yhdessä Gold&Greenin tuotekehitysputken innovaatioita ja jatkamme brändin tarinaa”, kertoo kasvuliiketoiminnoista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi Valiolta. Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen meijeri ja ruokatalo, jonka omistajia ovat suomalaiset maidontuottajaosuuskunnat. Valiolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Baltian maissa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1 787 miljoonaa euroa, ja sillä on yli 4 000 työntekijää.
Julkaistu 2.3.2022