Nina Mikander

Head of IP Prosecution, EU-tavaramerkki- ja -mallioikeusasiamies

Toimin IP-suojauspalvelumme vetäjänä ja IP-asiantuntijana. Hoidan tavaramerkkeihin ja mallioikeuksiin liittyviä toimeksiantoja ja neuvon IP-suojausstrategioiden suunnittelussa, tavaramerkkien ennakkotutkimuksissa, tavaramerkkien ja mallioikeuksien suojaamisissa sekä IP-salkkujen hallinnoinnissa maailmanlaajuisesti. Hoidan myös väite- ja valitusasioita.

Minulla on pitkä kokemus ja syvällinen osaaminen mallioikeuksista niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Olen ollut mukana lukuisissa mallioikeuksien loukkaustapauksissa asiantuntijana sekä tehnyt loukkaavuusarvioita ja -lausuntoja. Lisäksi hoidan erilaisiin IP-salkun auditointeihin liittyviä toimeksiantoja. Toimin myös kouluttajana IP-asioissa.

Ennen Castrén & Snellmanille tuloani työskentelin immateriaalioikeuksiin erikoistuneissa yrityksissä tavaramerkki- ja mallioikeustoimintojen esimiehenä, tiiminvetäjänä ja markkinointipäällikkönä. Tietoliikennealan yrityksen ulkopuolisena asiantuntijana valvoin ja hallinnoin sen globaalia mallioikeussalkkua. Ennen yksityiselle IP-sektorille siirtymistäni työskentelin useita vuosia Patentti- ja rekisterihallituksessa.

Olen EU-tavaramerkki- ja -mallioikeusasiamies, jolla on oikeus edustaa asiakkaita EU:n tavaramerkki- ja mallioikeusvirastossa EUIPO:ssa. Olen myös auktorisoitu tavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Suomessa.

Uusimmat referenssit

Valio on ruokatalo, joka uskaltaa muuttua maailman mukana. Castrén & Snellman on Valion pitkäaikainen liikejuridiikan kumppani matkalla, jolla yhtiö kasvaa ja uudistaa innovatiivisesti elintarvikealaa. Juha Hölttä hyppäsi Valion lakiasioiden ruoriin hetkellä, jolloin tuoretta strategiaa lähdettiin yhtiössä viemään eteenpäin isolla vaihteella. ”Olemme tehneet kahdessa vuodessa useita merkittäviä avauksia markkinassa ja laajentaneet liiketoimintaamme ruuan valmistuksesta muihin arvoketjun osiin. Ostimme Heinon Tukun, ja tuotamme nyt uudenlaista lisäarvoa ravintoloille ja muille ammattikeittiöille Valio Aimo ® -tukkumme kautta. Haluamme tulevaisuudessa tehdä lannasta biokaasua raskaan liikenteen käyttöön, ja siksi perustimme Suomen Lantakaasu Oy:n yhdessä St1:n kanssa”, Hölttä listaa muutamia uuden strategian virstanpylväitä. Uusien liiketoimintojen lisäksi Valio rakentaa yhä vastuullisempaa maitobisnestä ja hakee sen rinnalla kansainvälistä kasvua kasvipohjaisista tuotteista. Valio on satsannut Oddlygood ® -brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta ja hankkinut Gold&Green-kaupan myötä lisää tuotekehitysosaamista. Uusi liiketoiminta pienentää maidon hiilijalanjälkeä Maitotuotteistaan tunnettu Valio kehittää liiketoimintansa vahvaa kivijalkaa tuoteinnovaatioiden lisäksi myös ruokaketjun alkupäässä. ”Harva olisi hetki sitten uskonut, että yksi ratkaisu ilmastohaasteisiin muhii maitotiloillamme lantana. Suunnitteilla olevien biokaasulaitosten on tarkoitus tuottaa lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua liikenteen polttoaineeksi”, Hölttä kertoo. ”Tavoitteenamme on, että Valion maitoketju on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä ei synny itsestään, vaan teemme toiminnassamme isoja muutoksia sen eteen.” Valion 3 700 maitotilan vastuullisuusohjelmaa on laajennettu ja se kattaa lehmien ennakoivan ja suunnitelmallisen terveydenhuollon lisäksi myös laiduntamiseen, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyviä toimenpiteitä. ”Lähellä tuotetun ruuan arvostus nousee ja se tuo myös ratkaistavat vastuullisuuskysymykset lähelle. Tämä suunta on hyvä, sillä tällöin pystymme vaikuttamaan asioihin paremmin.” ”Strategista apua vaikeissakin olosuhteissa” Kasvustrategian toteuttamisessa juristien palveluasenne ratkaisee. Asianajotoimisto Castrén & Snellman on toiminut Valion kumppanina pitkään, ja suhde on tiivis. ”Tutkimme Valiolla jatkuvasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja meidän juristien tehtävänä on näiden mahdollisuuksien arviointi. Filosofiani lakiasiainjohtajana onkin: ovi on aina auki. Mietitään yhdessä, miten uudet avaukset voitaisiin ratkaista ja toteuttaa. Tässä työssä täytyy olla utelias, avarakatseinen ja liiketoimintalähtöinen”, Hölttä tiivistää. Höltän lakiasiaintiimissä työskentelee viisi henkilöä, ja Castrén & Snellmanin osaajat täydentävät Valion tiimiä. Toimivan kumppanuuden edellytyksenä on, että kumpikin osapuoli tuntee puolin ja toisin liiketoimintaa ja toimintatapoja. ”Castrén & Snellman tuntee meidät hyvin ja arvostan sitä, että he ylläpitävät jatkuvasti kokonaiskuvaa tilanteestamme. Silloin pystymme ratkomaan yllättäviäkin tilanteita yhdessä nopeasti, vaikeissakin olosuhteissa.” Yhteistä nopeaa reagointia tarvittiin muun muassa silloin, kun Valio vetäytyi Venäjältä hyökkäyssodan käynnistyttyä Ukrainassa. ”Oli vastuullista lähteä nopeasti, mutta kuitenkin hallitusti ja kotiuttaa investointi, kun vaihtoehtona oli jättää toimiva ruokatehdas hyökkäyssotaa käyvälle maalle.” Vastuullisuus yhdistää Valio – Paremman elämän palveluksessa Suomalainen ruokatalo Noin 4 600 työntekijää Omistajina 13 suomalaista maidontuottajaosuuskuntaa Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -vertailussa Lue lisää Valion vastuullisuustyöstä. Castrén & Snellman – Kestäviä menestystarinoita Vaativien asianajopalveluiden edelläkävijä 300 työntekijää Osakkaidensa omistama ”Autamme asiakkaitamme rakentamaan kestäviä menestystarinoita ja saavuttamaan omat vastuullisuustavoitteensa.” Lue lisää Castrén & Snellmanin vastuullisuustyöstä. Valikoituja menestystarinoita Valion ja C&S:n yhteiseltä matkalta Brändisalkun hoitaminen ja immateriaalioikeuksien puolustaminen globaalisti Gold&Greenin brändin, aineettoman omaisuuden ja T&K-toiminnan osto Biokaasua tuottava yhteisyritys St1:n kanssa Venäjän-toimintojen myynti Heinon Tukun osto Merkittävä kasvurahoitus Kilpailuoikeudellinen vahingonkorvausasia Edustaminen valitusasiassa
Julkaistu 4.5.2023
Avustimme Suomen Osuuskauppojen Keskuskuntaa sen myydessä Pietarin Sokos Hotellien liiketoiminnasta vastanneen yhtiön venäläisille sijoittajille Alexander Ermakoville ja Yury Shumakoville. Kaupan myötä Pietarin Sokos Hotellien toiminta siirtyi ostajalle 30.6. alkaen ja S-ryhmän hotellitoiminta Venäjällä päättyi. Kaupan solmimisen jälkeen ostajalla ei ole oikeutta käyttää toiminnassaan S-ryhmän tavaramerkkejä.  S-ryhmä on suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on Suomessa yli 1 900 toimipaikkaa. S-ryhmän muodostavat osuuskaupat ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen.
Julkaistu 15.7.2022
Neuvoimme Valiota sen neuvotellessa Venäjän-toimintojensa myynnistä Velkom Groupille. Kauppa käsittää Valion toiminnot Venäjällä ja sen sulatejuustotehtaan Ershovossa. Venäjällä myytävän ja valmistettavan Valio Viola® -sulatejuuston tuotemerkki kuuluu myös kauppaan. Suomessa myytävien, Valion Suomessa valmistamien Valio Viola® -tuorejuustojen tuotemerkkioikeudet sen sijaan eivät kuulu kauppaan. Valion Venäjän-liikevaihto vuonna 2020 oli 87 miljoonaa euroa, mikä oli noin 5 prosenttia Valion globaalista noin 1,8 miljardin euron liikevaihdosta. Valio päätti 7.3.2022 luopua toiminnoistaan Venäjällä, ja tämän kaupan myötä Valion kaikki toiminnot Venäjällä lakkaavat välittömästi. Valiolla on vientiä noin 60 maahan ympäri maailman. Valion ulkomaantoimintojen ja viennin kokonaisarvo on noin 750 miljoonaa euroa vuosittain, mikä on noin 40 prosenttia Valion kokonaisliikevaihdosta.
Julkaistu 26.4.2022
Toimimme F-Secure Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana F-Securen kuluttajatietoturvaliiketoiminnan ehdotetussa eriyttämisessä osittaisjakautumisella. Suunnitelmana on, että kuluttajatietoturvaliiketoiminta siirtyy uuteen itsenäiseen yhtiöön, joka perustetaan jakautumisen yhteydessä ja jonka nimeksi tulee F-Secure Oyj. Uusi yhtiö listautuu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalle . Jakautumisen täytäntöönpanon arvioidaan tapahtuvan 30.6.2022. Jakautumisen yhteydessä yritystietoturvaliiketoiminta jää F-Secure Oyj:hin, joka on tarkoitus nimetä uudelleen WithSecure Oyj:ksi. F-Secure Oyj (listattu NASDAQ OMX Helsinkiin) on kansainvälinen kyberturvallisuus- ja tietosuojayhtiö, jolla on yli 30 toimipaikkaa ympäri maailman. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Julkaistu 17.2.2022
Toimimme Valion neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Valion toimeksiantoja tavaramerkkien, mallioikeuksien ja tekijänoikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Valiota myös immateriaalioikeuksien lisensointiin, kuluttajansuoja- ja markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin sekä elintarvikealan sääntelyyn liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Valion panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat merkittäviä, joten yhtiö suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia oikeuksiaan. Valio on Suomen suurin elintarvikealan yritys ja maidonjalostaja. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on noin 1,7 miljardia euroa. Valion tuotteita viedään noin 60 maahan ympäri maailman, ja vienti kattaa noin neljänneksen koko Suomen elintarvikeviennistä. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystyö seuraa nobelisti A. I. Virtasen jalanjälkiä. Valiolla työskentelee noin 4 200 ammattilaista eri puolilta maailmaa. Valio-brändi on sijoitettu toistuvasti Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat muun muassa AURA, OLTERMANNI, POLAR ja OIVARIINI.
Julkaistu 30.9.2020
Toimimme Anora Groupin neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Anora Groupin toimeksiantoja tavaramerkkien ja mallioikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Anora Groupia myös markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Anora Group Oyj on pörssiyhtiö, joka syntyi vuonna 2021 suomalaisen Altia Oyj:n ja norjalaisen Arcus ASA:n fuusioituessa. Anora Group on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Anora Groupilla on laaja portfolio ikonisia brändejä, kuten Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Vientiä yhtiöllä on yli 30 markkinalle.
Julkaistu 11.5.2020
Avustamme Sinituotetta tavaramerkkien ja mallioikeuksien suojaamisessa ja puolustamisessa sekä IP-salkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. SINI-tavaramerkillä Sinituote myy ja markkinoi siivousvälinesarjaa. Moni varmasti tunnistaa sloganin SINILLÄ SIIVOUS SUJUU. SINI siivousvälineet ovatkin tuoteryhmässään Suomen suosituimpia. KUNGS on Pohjoismaiden johtava autotarvikesarja, johon kuuluu Suomen talveen ja ankariin sääolosuhteisiin kehitetyt talvituotteet kuten esimerkiksi lumiharjat ja jääraapat. Yrityksen yksi legendaarisimmista tuotteista on 1950-luvulla kehitetty Sinipiika, joka on edelleen tuotannossa. Sinituotteen pääbrändejä ovat SINI- ja KUNGS-tavaramerkkien lisäksi SAVU, LUNDIA, RÖRETS ja VS-HARJA. Tuotteet suunnitellaan Suomessa ja pääosin myös valmistus on Suomessa. Sinituotteella onkin oma tehdas Kokemäellä. Tuotekehityksessä keskitytään laadukkuuden lisäksi tuotteiden ergonomisuuteen, ekologisuuteen ja muotoiluun. Tuotekehitykseen ja muotoiluun tehtävät panostukset ovat merkittäviä, joten Sinituote myös suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia tavaramerkkejään ja mallioikeuksiaan.
Julkaistu 22.1.2019
Avustamme Alma Media Oyj:tä ja sen konserniyhtiöitä tavaramerkkien ja muiden immateriaalioikeuksien suojaus- ja loukkausasioissa sekä brändisalkun hallintaan kysymyksissä. Olemme olleet mukana myös luomassa yhtiön brändistrategiaa ja hoitaneet markkinointioikeuteen sekä verkkotunnuksiin liittyviä asioita. Alma Media Oyj on voimakkaasti uudistuva mediayhtiö. Sen tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.
Julkaistu 18.1.2019