Johanna Lähde

Senior Counsel, Head of Public Procurement, asianajaja, LL.M., varatuomari

Julkisia hankintoja säännellään, jotta verovarojamme käytettäisiin tehokkaasti laadukkaisiin, kestäviin ja innovatiivisiin hankintoihin. Hankinnat kilpailutetaan avoimesti, jolloin useat yritykset voivat tasapuolisesti osallistua tarjouskilpailuihin. Tämä on syy, miksi innostuin julkisista hankinnoista yli 20 vuotta sitten.

Liityin Castrén & Snellmanin tiimiin vuonna 2014. Avustan yrityksiä ja hankintayksiköitä hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä tarjouskilpailun aikana ja hankintoja koskevissa valituksissa. Kokemuksestani on hyötyä, kun asiakkaalleni on etsittävä ratkaisu, joka ottaa huomioon myös menettelysäännökset oikeuskäytännön mukaisesti.

Maailma muuttuu ja niin muuttuvat hankintatarpeet. Keskustelen mielelläni asiakkaideni kanssa siitä, kuinka hankintasäännöksiä on sovellettava uusissa haasteissa ja tilanteissa. Tärkeää on löytää asiakkaan liiketoiminnan ja tarpeiden kannalta paras vaihtoehto.

Osallistun mielelläni keskusteluun hankinnoista laajemminkin. Luennoin ja bloggaan ajankohtaisista hankintakysymyksistä säännöllisesti. Olen myös kirjoittanut kirjan julkisten hankintojen ilmoitusmenettelystä yhdessä toisen kirjoittajan kanssa.

Avustan asiakkaitamme säännöllisesti myös julkisuuslain, hallintolain, valtiontukisääntelyn ja muun julkishallintoa koskevan lainsäädännön soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Olen Lexology Indexissä (Who’s Who Legal) arvioitu useiden vuosien ajan Suomen johtavien hankintajuristien joukkoon.

Uusimmat referenssit

Castrén & Snellman toimii Porin kaupungin ja Pori Energia Oy:n oikeudellisena neuvonantajana 292 miljoonan euron rahoitusjärjestelyssä, jolla varmistetaan yhtiön olemassa olevien vastuiden jälleenrahoittaminen ja tulevien kasvua tukevien investointien rahoittaminen. Pori Energia ja sen rahoittajat allekirjoittivat Suomen lain alla olevan lainasopimuksen tätä varten 13.1.2025. Pori Energia on energiayhtiö, joka toimii useilla eri energiantuotannon osa-alueilla, kuten kaukolämmön, sähkönjakelun sekä sähkön ja lämmön yhteistuotannon ja uusiutuvien energialähteiden avulla tapahtuvan sähköntuotannon aloilla. Yhtiö tarjoaa myös tuulivoimapalveluja ja teollisuuden energiaratkaisuja Satakunnan alueella, jossa sillä on noin 60 000 asiakasta.
Julkaistu 6.2.2025
Castrén & Snellman toimii Porin kaupungin oikeudellisena neuvonantajana Pori Energian vähemmistöosuuden myynnissä Polhem Infralle. Pori Energia on energiayhtiö, joka toimii useilla eri energiantuotannon osa-alueilla, kuten kaukolämmön, sähkönjakelun sekä sähkön ja lämmön yhteistuotannon ja uusiutuvien energialähteiden avulla tapahtuvan sähköntuotannon aloilla. Yhtiö tarjoaa myös tuulivoimapalveluja ja teollisuuden energiaratkaisuja Satakunnan alueella. Porin kaupungin ja Polhem Infran strategisen kumppanuuden tavoitteena on parantaa Pori Energian taloudellista vakautta ja investointivalmiuksia, minkä ansiosta yhtiö voi jatkaa panostuksiaan energiamurroksessa ja tuottaa edelleen korkealaatuisia energiapalveluja asiakkailleen. Ruotsin valtion eläkerahastojen omistama Polhem Infra keskittyy investointeihin kriittiseen infrastruktuuriin, kuten uusiutuvaan sähköntuotantoon, energian varastointiin, energian jakeluun, digitaaliseen infrastruktuuriin ja liikenneinfrastruktuuriin. Kaupan yhteydessä Pori Energian yritysarvoksi määritettiin 905 miljoonaa euroa. 
Julkaistu 31.1.2025
Asiakkaamme 3stepIT Oy on valittu valtion leasingpalveluiden sopimustoimittajaksi yhteishankintayhtiö Hanselin järjestämässä kilpailutuksessa. IT-laitteiden elinkaaren hallintaan erikoistunut 3stepIT on tehnyt Hanselin kanssa mittavan puitesopimuksen leasingpalveluista. Puitesopimus kattaa IT-laitteiden leasingrahoituksen, rahoitettavien leasingkohteiden hallinnoinnin, vuokrakauden jälkeen palautuvien leasingkohteiden käsittelyn sekä muut erikseen tilattavat palvelut. 3stepIT:n ja Hanselin välisen puitesopimuksen ansiosta Hanselin asiakkaat voivat hallinnoida IT-laitteita hyväksi havaitulla ja vastuullisuustavoitteita edistävällä elinkaarenhallintamallilla, jonka etuna on yhtenäinen ja hallittu laiteympäristö. Esimerkiksi ICT-laitteiden, terveysteknologian ja muun irtaimen käyttöomaisuuden hankinnasta syntyvät kulut pysyvät mallin myötä hallinnassa ja hankintoja pystytään suunnittelemaan pitkäjänteisesti. Yli sata julkishallintoon kuuluvaa asiakasta on liittynyt puitesopimukseen. Kaksivuotinen puitesopimus on voimassa 2023–2024 sekä kaksi optiovuotta. Puitesopimus on sopimuskauden aikana arvoltaan 200–275 miljoonaa euroa.
Julkaistu 23.3.2023
Asiakkaamme VR FleetCare Ltd (VR Kunnossapito Oy) valittiin sopimustoimittajaksi Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n Flirt-sähköjunien telien peruskunnostusta koskevassa julkisessa hankinnassa. Neuvoimme VR FleetCarea tarjouskilpailussa, joka järjestettiin erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisena neuvottelumenettelynä. Flirt-junat liikennöivät Helsingin kaupungin lähijunaliikenteessä. Sopimuksen kohteena on 81 junan telien kilometreihin perustuvat määräaikaiskunnostukset ja peruskorjaukset vuosien 2024–2030 aikana. Sopimukseen kuuluu myös 4 vuoden optio.
Julkaistu 24.1.2023
Avustimme VR-Yhtymä Oyj:tä taajamajunaliikenteen junakaluston hankinnassa, joka toteutettiin erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisena neuvottelumenettelynä. VR-Yhtymä Oyj valitsi sopimustoimittajaksi Stadlerin, jolta hankitaan 20 SmX-junayksikköä. Hankintaan kuuluu lisäksi optiona 50 junaa ja junakaluston kunnossapito. Uudet lähijunat ovat 50 % energiatehokkaampia kuin nykyisin käytössä oleva kalusto. Kalustohankinnan arvo ilman optioita on noin 250 miljoonaa euroa. Liikennöinti alkaa keväästä 2026 alkaen.
Julkaistu 24.1.2023
Avustimme Suomen Keskinäistä Potilasvakuutusyhtiötä (SKPVY) täyden valtakirjan varainhoitopalvelujen hankinnassa. Hankinta toteutettiin hankintalain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. SKPVY valitsi kilpailutuksessa kaksi varainhoitajaa, joille yhtiön sijoitusvarallisuus allokoidaan. SKPVY kilpailutti varainhoidon palvelut toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle. Sopimusten on tarkoitus tulla voimaan vuoden alussa 2023. Kilpailutuksessa voittaneiksi tarjoajiksi valittiin OP Varainhoito Oy sekä Nordea Bank Oyj.
Julkaistu 27.9.2022
Avustimme Suomen Keskinäistä Potilasvakuutusyhtiötä (SKPVY) SaaS-pohjaisen vakuutusjärjestelmän hankinnassa. Hankinta toteutettiin neuvottelumenettelynä, ja järjestelmän toimittajaksi valittiin ruotsalainen iFACTS Ab. Uusi vakuutusjärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön jo syksyllä 2022. Vakuutusjärjestelmän hankinnalla SKPVY tavoittelee asiakkuuksien ja vakuutusten parempaa ja luotettavampaa hallintaa ja käsittelyä. Tavoitteena on asiakkuuksien ja vakuutusten hoitamiseen liittyvän riskin pienentäminen, asiakas- ja vakuutustietojen tietoturvallisuuden ja tietosuojan parantaminen sekä viranomaisvaatimusten täyttäminen toiminnassa. SKPVY:tä avustivat hankinnassa ja sopimusneuvotteluissa julkisten hankintojen asiantuntijamme Johanna Lähde ja Atte Andersin, data- ja teknologiatiimin Pia Ek ja Miika Junttila sekä vakuutusalan asiantuntijamme Sami Lommi. 
Julkaistu 31.5.2022
Edustimme menestyksekkäästi Porin kaupunkia korkeimmassa hallinto-oikeudessa (KHO 2020:146) hankinta-asiassa ja siihen liittyvässä unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisumenettelyssä (C-328/19), joka koski Porin ja lähikuntien muodostaman perusturva-alueen yhteistoimintasopimuksen perusteella tehtyä vammaiskuljetuspalveluiden hankintaa Porin kaupungin sidosyksiköltä. Ratkaisu on erittäin merkittävä linjaus kuntien yhteistoimintasopimuksen luonteesta hankintasäännösten alla sekä sidosyksikköaseman muodostumisesta tilanteessa, jossa toimivalta on siirretty yhdelle hankintayksikölle. Korkein hallinto-oikeus esitti ennakkoratkaisupyynnön unionin tuomioistuimelle, joka antoi ennakkoratkaisun 18.6.2020. Unionin tuomioistuin hyväksyi kuntien mahdollisuuden siirtää toimivallan vammaiskuljetuspalveluiden tuottamisesta vastuukunnalle. Unionin tuomioistuin hyväksyi lisäksi sen, että Porin kaupunki voi hankkia vammaiskuljetuspalvelut kokonaisuudessaan omalta sidosyksiköltään. Tuomioistuimen mukaan sidosyksikköhankintoja ei estä se, että toimivaltansa Porille siirtäneet kunnat eivät omista osuutta Porin kaupungin sidosyksiköstä. Porin kaupungin omistamalta sidosyksiköltä ostettiin vammaiskuljetuspalveluiden lisäksi myös joukkoliikennepalveluita. Näistä palveluista oli myös tehty Porin ja tiettyjen kuntien välillä vastuukuntamalliin perustuva yhteistoimintajärjestely, ja liikevaihtoa ei tämänkään sopimuksen alla pidetty sidosyksikön ulosmyyntinä. Ratkaisu on keskeinen suunniteltaessa kuntalain 8 luvun mukaisia kuntien yhteistoimintajärjestelyitä ja muita viranomaisten rakenteellisia yhteistyöjärjestelyitä.
Julkaistu 21.12.2020