8.3.2024

Muutoksia vihermarkkinoinnin sääntöihin – esitätkö markkinoinnissasi ympäristötavoitteita koskevia väitteitä?

Niin kutsuttu kuluttajapaketti tulee sovellettavaksi noin kahden ja puolen vuoden kuluttua

Euroopan unionin tasolla on lähivuosina odotettavissa lukuisia merkittäviä muutoksia vihermarkkinointia koskeviin sääntöihin. Eräs muutoskokonaisuus on jo aiemmin mainitsemamme viherväitedirektiivi (Green Claims Directive), jonka käsittely Euroopan parlamentissa on vielä kesken. 

Toinen muutoksista koskee niin sanottua kuluttajapakettia eli kuluttajaoikeusdirektiivin (2011/83) sekä kuluttajaliiketoiminnassa sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin (2005/29) tulevia muutoksia. Euroopan unionin neuvosto on hyväksynyt kuluttajapaketin helmikuussa 2024, ja direktiivin mukaisia muutoksia tulee soveltaa EU-jäsenvaltioissa kahden ja puolen vuoden kuluessa siitä, kun direktiivi on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Direktiivin 2005/29 liitteenä on säädetty niin kutsutusta mustasta listasta, joka sisältää luettelon kaupallisista menettelyistä, jotka katsotaan kaikissa olosuhteissa sopimattomiksi. Listaan on kuluttajapaketin myötä hyväksytty lisäyksiä. Kyseisten lisäysten myötä oman markkinoinnin mahdollisten muutostarpeiden tunnistaminen on ensisijaisen tärkeää viherväitteitä käyttävälle, kuluttajakauppaa harjoittavalle elinkeinoharjoittajalle. Viimeistään nyt on aika valmistautua kuluttajapaketin tuomiin muutoksiin.

Mikä voi olla harhaanjohtavaa markkinointia?

Muun muassa tulevaisuuteen kohdistuvien ympäristötavoitteiden viestinnässä tulee olla tarkkana. Tulevaa ympäristönsuojelullista tasoa koskevan väitteen, esimerkiksi ”olemme hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä”, esittämisen tueksi tulisi esittää selkeät, objektiiviset, julkisesti saatavilla olevat ja todennettavissa olevat sitoumukset, jotta markkinointia ei pidettäisi harhaanjohtavana. Sitoumukset tulisi esittää yksityiskohtaisessa ja realistisessa täytäntöönpanosuunnitelmassa, ja suunnitelman tulee sisältää esimerkiksi mitattavissa olevat ja aikatauluun sidotut tavoitteet ympäristöväitteessä esitetyn parannuksen saavuttamiseksi. Riippumattoman asiantuntijan tulisi seurata elinkeinoharjoittajan edistymistä sitoumuksissa ja tavoitteissa.

Muutos on merkittävä. On hyvin tavanomaista, että markkinoinnissa esitetään väitteitä esimerkiksi tulevista hiilineutraalisuustavoitteista jopa ilman konkreettisia suunnitelmia tavoitteen toteuttamiseksi. Tällainen markkinointi voidaan käytännössä jo tälläkin hetkellä katsoa harhaanjohtavaksi, mutta kuluttajapaketin myötä jatkossa on olemassa EU-säädöspohja sille, että esimerkiksi parannusten saavuttamiseksi on laadittava erillinen täytäntöönpanosuunnitelma. Ilman suunnitelmaa markkinointi ei olisi kuluttajapaketin mukaista.

Mikä kielletään kokonaan niin kutsutulla mustalla listalla?

Ympäristöväitteiden ”vihreä”, ”ympäristökunnioittava”, ”lempeä ympäristölle” ja muiden vastaavien ympäripyöreiden väitteiden käyttö kielletään kokonaan, ellei markkinoija voi osoittaa tunnustettua erinomaista ympäristönsuojelun tasoa ja siten perustella tällaisen hyvin yleisen väitteen käytön.

Kyseessä on kuluttajapaketin mukainen ympäripyöreä ympäristöväite, jos sitä ei täsmennetä selkeästi ja näkyvästi markkinoinnin yhteydessä. Kuluttajapaketin mukaan esimerkiksi ”ympäristöystävällinen pakkaus” olisi yleinen ympäristöväite, kun taas väite ”100 prosenttia tämän pakkauksen tuottamiseen käytetystä energiasta saadaan uusiutuvista lähteistä” olisi lähtökohtaisesti täsmennetty ympäristöväite. Tämän esimerkin valossa ympäristöystävällistä pakkausta koskevan väitteen käyttäminen markkinoinnissa edellyttäisi sitä, että elinkeinoharjoittaja voi tosiasiassa osoittaa pakkauksen tunnustetun erinomaisen ympäristönsuojelun tason. Muutoin kyse on sopimattomasta markkinoinnista.

Kieltoja sisältävälle mustalle listalle lisätään myös kasvihuonekaasupäästöjen kompensointiin perustuvan väitteen esittäminen, jonka mukaan tuotteella on neutraali, tavanomaista vähempi tai myönteinen vaikutus ympäristöön kasvihuonekaasupäästöjen osalta. Esimerkiksi väite ”vähemmän ympäristövaikutuksia” olisi sallittu ainoastaan, jos se perustuu asianomaisen tuotteen tosiasiallisiin elinkaarivaikutuksiin eikä kasvihuonekaasupäästöjen kompensointiin tuotteen arvoketjun ulkopuolella.

Missä vaiheessa viherväitedirektiivin käsittely on?

On hyvä huomata, että kuluttajapaketti ja viherväitedirektiivi ovat kaksi toisistaan erillistä kokonaisuutta. Asianomaiset tahot ovat jo hyväksyneet kuluttajapaketin Euroopan unionissa, kun taas viherväitedirektiiviehdotusta on määrä käsitellä Euroopan parlamentin täysistunnossa maaliskuussa 2024. Alkuperäiseen direktiiviehdotukseen on tähän mennessä ehdotettu muutoksia, mutta ehdotuksen peruslogiikka on toistaiseksi pysynyt pitkälti alkuperäisen ehdotuksen mukaisena.

Viherväitedirektiivin tarkoitus on luoda yhteiset säännöt sille, miten niin kutsutut nimenomaiset ympäristöväitteet tulee perustella ja miten niistä tulee markkinoinnissa viestiä. Direktiiviehdotuksen merkittävimpänä muutoksena voidaan pitää sitä, että ympäristöväitteet tulee hyväksyttää etukäteen kolmannen osapuolen toimesta.

Spontaanien ympäristöväitteitä sisältävien markkinointikampanjoiden aika on ohi, jos viherväitedirektiivi hyväksytään. Käytännössä jo nyt kannattaa valmistautua siihen, että omassa markkinoinnissa käytetyt ympäristöväitteet ovat tutkittuun tietoon perustuvia sekä riittävän yksiselitteisiä ja täsmällisiä, jotta niiden tueksi voi aidosti osoittaa riittävän näytön ja jotta väitteen verifiointi tulevaisuudessa olisi mahdollisimman yksinkertainen prosessi.

Hyvin yksinkertaistettuna kuluttajapaketti voidaan hahmottaa ympäristöväitteitä koskevien substanssimuutosten ja -selvennysten kannalta hyvin olennaisena. Viherväitedirektiivi sen sijaan luo ensisijaisesti ”menettelylliset” ja hallinnolliset säännöt sille, miten väite on perusteltava, hyväksytettävä ennen markkinoinnin julkaisua ja esitettävä mainonnassa.

Miten tulee toimia?

Viimeistään nyt on korkea aika kiinnittää huomiota omaan vihermarkkinointiin ja varmistaa, että erityisesti harhaanjohtavan ja totuudenvastaisen markkinoinnin kieltojen perusperiaatteet ovat koko organisaation tiedossa. Ympäristöväitteitä koskevien sääntöjen tunteminen ja vain perusteltujen ympäristöväitteiden esittäminen luo yritykselle kilpailuetua. Lainvastaisesta markkinoinnista voi seurata paitsi oikeudellisia seuraamuksia, myös merkittävää haittaa yrityksen brändille.

Uusimmat referenssit

Toimimme Pernod Ricardin suomalaisena neuvonantajana, kun se myi Turussa valmistettavat tuotemerkkinsä ja niiden tuotannon Oy Hartwall Ab:lle. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä.
Julkaistu 21.10.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023