22.10.2020

Vastuullista markkinointia vai harhaanjohtavaa viherpesua?

Vastuullinen. Kestävä. Ympäristöystävällinen. Vihreä. Hiilineutraali. Ekologisesti turvallinen. Vähäpäästöinen. Kierrätettävä. Biohajoava. Uusiutuvista materiaaleista. Energiatehokas.

Tällaisia väittämiä vilisee nykyisin yritysten markkinoinnissa. Hyvä niin – yritykset kiinnittävät entistä enemmän huomiota liiketoimintansa vastuullisuuteen ja erityisesti ympäristövaikutuksiinsa, ja ne viestivät niistä runsaammin ja avoimemmin.

Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien käyttäminen markkinoinnissa vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja voi tuoda yritykselle kilpailuetua. Ei siten ole yhdentekevää, minkälaisia väitteitä markkinoinnissa esitetään.

Vaatekaupassa voi esimerkiksi törmätä neulepuseroon, jossa roikkuu hintalapun lisäksi Olen vastuullinen -etiketti. Mitä tarkoittaa, että tuote on vastuullinen? Eräs suomalainen vaatebrändi julkaisi syyskuussa ”100-prosenttisesti vastuullisen vaatemalliston”. Mallistossa ei ollut ainoatakaan vaatetta ja verkkokauppa ja myymälä olivat täysin tyhjiä. Yritys halusi näin viestittää, että täysin vastuullisen vaatteen tekeminen on mahdotonta.

Markkinointi & Mainonta uutisoi elokuussa, että vastuullisuudesta viestiminen koetaan yrityksissä hankalaksi ja viherpesun leimaa pelätään. Yhtenä syynä nähdään juurikin mittakaavahaaste: yritykset mittaavat vastuullisuustekojensa vaikutusta eri tavoilla.

Vastuullisuusmarkkinointia ei kannata kuitenkaan pelätä, jos markkinointi perustuu faktoihin ja siinä huomioidaan tuotteen tai palvelun koko elinkaari raaka-aineiden hankinnasta jätteiden hävittämiseen.

Markkinointi ei saa olla totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa

Vastuullisuus- ja ympäristöväittämät – kuten mitkä tahansa tosiasiaväitteet markkinoinnissa – pitää pystyä näyttämään toteen. Oma subjektiivinen käsitys asiasta ei riitä, vaan väittämän tueksi on pystyttävä esittämään tutkimustuloksia tai muuta luotettavaa, tarvittaessa kolmannen tahon verifioimaa dataa.

Markkinoinnin luoma kokonaisvaikutelma ei saa olla harhaanjohtava. Harhaanjohtavaa olisi esimerkiksi sanoa ”olemme tuplanneet kierrätetyn materiaalin määrän”, jos kierrätettyä materiaalia oli alun perinkin tuotteessa vain hyvin pieni osa.

Markkinoinnissa ei tule käyttää väärin kuluttajien huolta ympäristöstä tai pyrkiä hyötymään kuluttajien puutteellisesta ympäristötietämyksestä. Markkinoinnista tulisi myös ilmetä, koskeeko esitetty ympäristöväittämä tuotteen koko elinkaarta, ainoastaan sen yhtä osaa tai tuotantovaihetta vai esimerkiksi yrityksen kokonaisympäristötehokkuutta.

On myös huomattava, että ympäristöväittämänä ei pidetä ainoastaan sanallista ilmaisua. Ympäristöväittämänä voi tulla arvioitavaksi myös symboli tai muu graafinen esitys, joka viittaa tuotteen tai pakkauksen ympäristönäkökohtaan. Yrityksen ei siten tule esimerkiksi laittaa tuotepakkaukseen itse kehittämiään symboleita, jos niistä voi saada harhaanjohtavan käsityksen, että tuotteella on virallinen ympäristösertifikaatti.

Merkityksetöntä tai epäolennaista ominaisuutta ei tule korostaa

Markkinoinnissa ei tule korostaa sellaista ominaisuutta, joka ei ole merkityksellinen tai olennainen kyseisen tuotteen tai palvelun kannalta. Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien merkityksellisyyttä ja olennaisuutta arvioitaessa otetaan huomioon muut samaan tuote- tai palveluryhmään kuuluvat tuotteet. Harhaanjohtavana pidetään esimerkiksi väitettä, että tuote ei sisällä lainkaan tiettyä ainetta, jos sitä ei ole muissakaan markkinoilla olevissa vastaavissa tuotteissa.

Käytetyn ympäristöväittämän tulee siis olla olennainen markkinoidun tuotteen kannalta. Väittämä voi koskea vain sellaisia seikkoja, jotka ovat jo olemassa tai vähintään todennäköisesti ilmenevät tuotteen elinkaaren aikana.

Vältä viherpesua: käytä totuudenmukaisia, ajantasaisia ja olennaisia ympäristöväittämiä

Viherväittämien yleistyttyä myös Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n vuonna 2019 julkaistut uudet markkinointisäännöt sisältävät entistä yksityiskohtaisempia sääntöjä, joita sovelletaan ympäristöväittämiä sisältävään markkinointiin eli esimerkiksi ympäristömerkintöihin, tuotepakkauksiin, tuoteselosteisiin, ympäristöväittämiä sisältäviin markkinointimateriaaleihin ja digitaaliseen mediaan.

ICC on myös julkaissut tulkintaohjeen usein käytettyjen ympäristöväittämien hyödyntämiseen.

ICC:n markkinointisääntöjen mukaan markkinoinnissa ei tule varauksetta käyttää esimerkiksi ilmaisuja ”ympäristöystävällinen”, ”ekologisesti turvallinen”, ”vihreä”, ”kestävä”, ”ilmastoystävällinen” tai muita vastaavia ilmaisuja, jotka antavat aiheen olettaa, ettei tuotteella tai toiminnalla ole ympäristölle haitallisia vaikutuksia tai että ympäristövaikutus on myönteinen. Tällaisten ilmaisujen käyttäminen edellyttää aina vahvaa näyttöä. Lisäksi kestävään kehitykseen viittaavia väittämiä ei tule käyttää, ennen kuin on olemassa keino mitata kestävää kehitystä tai sitä, miten sen toteutuminen varmistetaan.

Toimiva ympäristöväittämä on siten rehellinen, totuudenmukainen, olennainen, ajantasainen, tarkka ja sitä selittävä teksti on selkeä, olennainen ja helposti ymmärrettävä.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023
Neuvoimme Voisin Consulting Life Sciences (VCLS) -yhtiötä, kun se osti pohjoismaisen lääketeollisuuden asiantuntijayrityksen MedEnginen. MedEngine on digitaalisia ratkaisuja tarjoava, korkeatasoisiin lääketeollisuuden asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, jonka osaaminen perustuu työntekijöiden vahvaan akateemiseen taustaan sekä pitkään ja monipuoliseen kokemukseen. Vuonna 2014 perustetulla MedEnginellä on vankka jalansija Pohjoismaissa. Sillä on toimipaikat Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Vuonna 1997 perustettu VCLS tarjoaa kokonaisvaltaisia terveysteknologian ratkaisuja, jotka tukevat biotekniikan, lääketeollisuuden ja lääketieteen teknologian valmistajia kaikissa niiden tuotekehityksen vaiheissa. VCLS:llä on toimipaikkoja Yhdysvalloissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Sveitsissä, Tanskassa, Madagaskarissa, Intiassa ja Kiinassa, ja se palvelee monenlaisia HealthTech-alan kehittäjiä ja sijoittajia.
Julkaistu 7.11.2023