6.4.2021

Toiminimien kevätsiivous

Tänä vuonna on ikkunanpesun ja terassikalusteiden puunaamisen lisäksi luvassa ennennäkemätön toiminimien kevätsiivous. Toukokuun alusta lukien on nimittäin mahdollista vaatia toiminimen kumoamista kokonaan tai osittain hallinnollisessa prosessissa Patentti- ja rekisterihallituksessa (PRH), mikäli toiminimeä ei ole käytetty viimeisten viiden vuoden aikana.

Toiminimiin on jo ennen lakimuutosta pätenyt sama use it or lose it -periaate kuin tavaramerkkeihinkin. Tavaramerkin ja toiminimen on voinut menettää, jos merkkiä tai toiminimeä ei ole käytetty ja jos käyttämättömyydelle ei ole ollut osoittaa mitään hyväksyttävää syytä. Ennen nyt voimaan astuvaa lakimuutosta toiminimen kumoaminen on kuitenkin edellyttänyt asian viemistä tuomioistuimen ratkaistavaksi, mikä on vaatinut enemmän resursseja, jolloin asian intressin on pitänyt myös olla erityisen merkittävä.

Toukokuun alusta alkaen käyttämättömästä toiminimestä tai toiminimen aiheettoman laajasta toimialaluokituksesta kärsivä taho voi vaatia toiminimen menettämistä tuomioistuinprosessia kevyemmässä ja edullisemmassa menettelyssä PRH:ssa. Lakimuutoksen myötä myös toiminimen osittainen kumoaminen tulee mahdolliseksi.

Toiminimien ”yleistoimialat” usein esteeksi tavaramerkkirekisteröinneille

Käyttämättömät toiminimet ovat muodostuneet ongelmaksi erityisesti rekisteröitäessä uusia tavaramerkkejä, mutta ne estävät myös niihin sekoitettavissa olevien uusien toiminimien ja aputoiminimien rekisteröimisen. Kaupparekisteriin merkityt toiminimet ja aputoiminimet tulevat tavaramerkin rekisteröinnin esteeksi, mikäli toiminimi on sama tai samankaltainen kuin tavaramerkki ja mikäli toiminimen toimialaluokitus on sama tai samankaltainen kuin tavaramerkin tavara- ja/tai palveluluokitus.

Toiminimille on mahdollista rekisteröidä niin kutsuttu yleistoimiala eli ”kaikki laillinen liiketoiminta”, jolloin toiminimirekisteröinti kattaa kaiken kuviteltavissa olevan toiminnan. Yhtiö on voinut tosiasiassa toimia esimerkiksi vain ja ainoastaan autonkorjausalalla, mutta rekisteröidyn yleistoimialan vuoksi sen toiminimi on voinut muodostua esteeksi täysin toisella toimialalla toimivan, tietokonepelejä suunnittelevan yrityksen tavaramerkin rekisteröinnille. Kyseessä olevat palvelut tuskin ovat aidosti sekaannusvaarassa, vaikka toiminimet ja tavaramerkit olisivat jopa täysin identtiset. Vain aidosti käytössä olevat toiminimet ansaitsevat oikeussuojaa.

Hallinnollinen menettely PRH:ssa vai oikeudenkäynti markkinaoikeudessa?

Toiminimen kumoamiskanteen nostaminen markkinaoikeudessa edellyttää oikeudenkäyntimaksun maksamista. Oikeudenkäyntimaksu on tällä hetkellä 2 050,00 euroa. PRH:ssa toiminimen menettämishakemuksen maksua ei ole vielä vahvistettu, mutta se tulee oletettavasti olemaan linjassa tavaramerkkien menettämis- ja mitätöintihakemuksia koskevan virallisen maksun kanssa, joka on 400,00 euroa. Kustannuksiltaan PRH:n menettely on siten edullisempi.

PRH:n menettelyssä molemmat osapuolet kuitenkin vastaavat loppuun saakka omista kuluistaan, eikä asian voittanut osapuoli saa mitään korvausta itselleen aiheutuneista kuluista tai virallisesta maksusta. Markkinaoikeudessa käytävässä prosessissa puolestaan hävinnyt osapuoli määrätään pääsääntöisesti maksamaan voittaneen osapuolen oikeudenkäyntikulut, joihin sisällytetään vaatimuksesta myös edellä mainittu runsaan kahden tuhannen euron oikeudenkäyntimaksu. Toiminimen kumoamiskanteen ajamiseen tuomioistuimessa sisältyy kuitenkin kuluriski siinä missä mihin tahansa muuhunkin oikeudenkäyntiin, joten jos on lainkaan epävarmaa, onko toiminimeä tosiasiassa käytetty vai ei, tuomioistuinprosessia kannattaa harkita tarkkaan.

Menettelyiden kestossa tuskin on suuria eroja, ainakaan jos toiminimen haltija pysyttelee passiivisena. Toivottavaa on, että PRH:n menettely on kohtuullisen nopea, jotta se muodostuu houkuttelevaksi vaihtoehdoksi tuomioistuinprosessille.

Mitä nyt pitäisi tehdä?

Toiminimistä kuten tavaramerkeistäkin tulee pitää huolta ja niitä koskevat rekisteritiedot pitää ajan tasalla. Monelle tulee yllätyksenä, etteivät PRH:n kaupparekisteriin tulevat tiedot päivity automaattisesti PRH:n ylläpitämiin yhtiön patentti-, mallioikeus- ja tavaramerkkirekisteröinteihin tai toisinpäin. Omaa IPR-salkkua kannattaa myös tarkastella kriittisesti: kattavatko rekisteröinnit oman toiminnan kannalta olennaiset tavarat ja palvelut siten, ettei suojauksessa ole toisaalta aukkoja eikä toisaalta myöskään tarpeettomia rönsyjä, jotka aiheuttavat turhia ylläpitokustannuksia ja tekevät rekisteröinnit alttiiksi (osa)kumoamiselle?

Nyt on hyvä aika käydä omat toiminimirekisteröinnit läpi. Jos toiminimi on 1.5.2021 mennessä ollut rekisterissä yli viisi vuotta ja sen toimialakuvaus on huomattavasti laajempi kuin yhtiön toiminimellä tai aputoiminimellä tosiasiallisesti harjoitettava toiminta (esimerkiksi ”kaikki muu laillinen liiketoiminta”), toimialaluokituksiin on nyt hyvä tehdä tarvittavat täsmennykset. Ellei yhtiö tee muutosta oma-aloitteisesti, se luovuttaa osin päätösvallan toiminimensä mahdollisesta toimialakuvauksen täsmentämisestä viranomaiselle, joka ratkaisee asian. Vaikka kuluja muutoksen tekemisestä haluttaisiinkin etupainotteisesti välttää, syntyy mahdollisesta kumoamisprosessistakin kuluja, mikäli yhtiöllä on intressi toiminimen ylläpitämiseen edes osittain. Näin ollen suosittelemme proaktiivisesti määrittelemään toimialat ja ilmoittamaan tarvittavista täsmennyksistä itse kaupparekisteriin.

Toimialan täsmentäminen on tietyin edellytyksin maksutonta 30.4.2021 saakka. Tämän jälkeen muutoksesta peritään virallinen maksu.

Jos puolestaan aiemmin on käynyt niin, ettei omaa suunniteltua tavaramerkkiä tai toiminimeä ole saanut rekisteröityä kaupparekisterissä olevan aiemman toiminimen vuoksi, kannattaa nyt ryhtyä tutkimaan, onko toiminimeä käytetty vai olisiko se kumottavissa kokonaan tai osittain PRH:n uudessa menettelyssä.

Uusimmat referenssit

Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Toimimme Piippo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kaupassa, jossa Piippo myy kahdessa vaiheessa omistamansa kaapelilanka- ja verkkokoneet, niihin liittyvät muut omaisuuserät sekä Piipon liiketoiminnassaan käyttämät tavaramerkit portugalilaiselle Cotesi S.A:lle. Kaupan lopullisen toteutumisen odotetaan tapahtuvan arviolta vuoden 2026 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Piippo Oyj:n ydinliiketoimintaa ovat paalausverkot ja -langat ja se on kansainvälisesti alan yksi johtavista toimijoista. Yhtiön globaali jakeluverkosto kattaa yli 40 maata. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Cotesi on vuonna 1967 perustettu yksi maailman johtavista synteettisistä ja luonnonmateriaaleista valmistettujen lankojen, verkkojen ja köysien tuottajista ja sillä on toimintaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa ja sen päätuotantolaitos sijaitsee Portugalissa Vila Nova de Gaiassa.
Julkaistu 17.4.2025
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen.  Korkein oikeus ei myöntänyt OSHEE Polskalle valituslupaa 28.3.2025 antamallaan päätöksellä. Markkinaoikeuden ratkaisu (MAO:280/2024) on näin ollen lainvoimainen.
Julkaistu 4.4.2025
Avustimme Valio Oy:tä sen ostaessa Raisio Oyj:n kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen liittyvän käyttöomaisuuden ja Härkis®- ja Beanit®-härkäpapubrändit. Käyttöomaisuuteen kuuluvat muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet. Kauppa tukee Valion strategiaa kasvaa meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa tekee meistä entistäkin merkittävämmän kasvipohjaisten proteiinituotteiden kehittäjän ja valmistajan. Näiden tuotteiden kysyntä kasvaa pitkällä aikavälillä ja kasvupotentiaalia on vielä paljon. Vuonna 2022 ostimme Gold&Green® -liiketoiminnan ja siitä lähtien olemme tehneet vahvaa tuotekehitystä sekä uudistaneet brändiä. Myynti on kasvanut onnistuneiden tuotelanseerauksien myötä vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä noin 50 % edelliseen verrattuna. Tällä kaupalla rakennamme omaa tuotantokyvykkyyttä. Kauhavan tehtaan tuotantovälineet sopivat juuri meidän tarpeeseemme ja tilanteeseemme Valion liiketoimintajohtaja Kimmo Luoma sanoo. Valio on vuonna 1905 perustettu suomalainen meijeri ja ruokatalo, jonka omistajia ovat suomalaiset maidontuottajaosuuskunnat. Valiolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 2 278 miljoonaa euroa, ja sillä on yli 4 000 työntekijää.
Julkaistu 14.2.2025