Rickard Langenskiöld

Senior Counsel, asianajaja, LL.M.

Toimin Castrén & Snellmanin Strategiset kaupalliset sopimukset- ja Merenkulku ja logistiikka -palveluiden vetäjänä. Olen myös Kansainvälinen rakentaminen ja projektit -palvelun jäsen.

Neuvon asiakkaitamme sopimusoikeudellisissa kysymyksissä, niin strategisissa hankkeissa kuin yleisemmin tavaroiden ja palveluiden kauppaan liittyvissä toimeksiannoissa. Laadin ja neuvottelen säännöllisesti hankinta- sekä myyntipuolen kaupallisia sopimuksia sekä myös kuljetus- ja logistiikkasopimuksia. Keskityn työssäni erityisesti erilaisten greenfield- ja muihin projekteihin ja järjestelyihin liittyvien strategisten kaupallisten sopimusten kysymyksiin. Lisäksi minulla on pitkä kokemus meri- ja kuljetusoikeudesta, ja kansainväliset asianajoalaa arvioivat hakemistot sijoittavat minut tällä alalla Suomen johtavien asianajajien joukkoon.

Vuosien varrella minulle ovat tulleet tutuiksi monet eri toimialat, kuten kone- ja teknologiateollisuus, energia-ala, kuljetus ja logistiikka, elintarvikeala ja erilaiset palvelualat.

Olen valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta. Lisäksi olen suorittanut EU Business Law -tutkinnon (LL.M.) Amsterdamin yliopistossa ja merioikeuden tutkinnon Oslon yliopistossa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme Ilmastorahastoa sen myöntäessä juniorilainan merikuljetusyhtiö Meriauran uudisrakennusohjelmalle vähähiilisten laivaratkaisujen käyttöönottoa varten. Meriaura on tilannut hollantilaiselta Royal Bodewes telakalta kaksi bioöljykäyttöistä, kantavuudeltaan 6 750 tonnin hybridialusta rahtiliikenteeseen. Laivoilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa lähes 98 % päästövähennykset verrattuna perinteisiin fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin rahtialuksiin. Päästöintensiivisessä rahtiliikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla kulkevilla tehokkaammilla aluksilla on mahdollisuus viitoittaa tietä päästövähennyksiin koko alalla. Meriaura on turkulainen merikuljetusyritys, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja raaka-aineiden sekä vaativien erikoislastien kuljetuksiin. Sen alukset liikennöivät Euroopan alueella, pääasiassa Itämerellä ja Pohjanmerellä. Ilmastorahasto on valtion omistama erityistehtäväyhtiö. Sen toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Vuoden 2023 loppuun mennessä Ilmastorahasto oli tehnyt 24 rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 178,9 miljoonaa euroa. 
Julkaistu 26.6.2024
Avustimme VR Groupia kierrätyslogistiikkaan erikoistuneen kuljetusyhtiö Transitar Oy:n ostossa. Yrityskaupan myötä VR Transpoint vahvistaa asemaansa kiertotalouslogistiikan toimijana ja samalla sen maantielogistiikan palvelu- ja kuljetusverkosto laajenee kiertotaloudessa. Transitar jatkaa toimintaa omana osakeyhtiönään, osana VR Transpointin maantielogistiikkaa. “Kiertotalouteen panostaminen tukee voimakkaasti yhtiömme vastuullisuusohjelmaa. Kiertotalous on kasvava trendi ja sen oleellinen edellytys on tehokas logistiikka. Tavoitteenamme on tarjota kiertotalouden logistiikkapalvelut kattavasti, kilpailukykyisesti ja joustavasti, jotta asiakkaamme voivat menestyä vastuullisesti omassa ydinliiketoiminnassaan”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo. Useiden eri oikeudenalojen asiantuntijoista koostuva tiimimme neuvoi VR Groupia järjestelyn kaikissa oikeudellisissa kysymyksissä ja transaktiodokumentaation laatimisessa. Transitar Oy:n liikevaihto on noin 16 miljoonaa euroa, ja yritys on yksi pohjoismaiden suurimmista kierrätysmateriaaleihin erikoistuneista yrityksistä. Yhtiöllä on noin 50 autoa, 70 perävaunua sekä useita satoja kontteja. Transitar Oy on perustettu vuonna 1998. VR Group on matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon vastuullinen palveluyritys, joka kuljettaa kohti hyvinvoivaa ja hiilineutraalia Suomea.
Julkaistu 2.7.2021
Edustimme VR-Yhtymää historian ensimmäisessä HSL-lähijunaliikenteen tarjouskilpailussa, jonka VR voitti. VR jatkaa HSL-lähijunaliikenteen operointia ja kaluston kunnossapitoa vuoteen 2031 asti. Sopimuksen arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Lähijunaliikenteen sopimus kattaa HSL:n koko liikenteen kehäradalla, rantaradalla Helsingistä Siuntioon ja pääradalla aina Keravalle saakka. Tämä tarkoittaa yli seitsemää miljoonaa junakilometriä ja yli 70 miljoonaa matkaa vuodessa. VR-Yhtymä on Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys. Sen liikevaihto on noin miljardi euroa ja konsernissa työskentelee noin 6 000 eri alojen ammattilaista. Yhtiö toimii pääasiassa kotimaassa mutta myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä.
Julkaistu 13.5.2020
Avustimme Suomen Puolustusvoimien Logistiikkalaitosta Laivue 2020 -projektissa. Laivue 2020 on merivoimien hanke, jonka tehtävä on korvata merivoimien seitsemän poistuvaa alusta. Poistuvien alusten tilalle hankitaan neljä modernia korvettia. Laivue 2020 -hankkeen myötä tilattavat Pohjanmaa-luokan alukset rakentaa Rauma Marine Constructions Oy:n ja RMC Defence Oy:n telakka Raumalla. Laivan taistelujärjestelmän toimittajaksi on valittu ruotsalainen Saab AB. Uudet Pohjanmaa-luokan alukset muodostavat Suomen Merivoimien suorituskyvyn ja taistelualuskaluston selkärangan ja tulevat olemaan Puolustusvoimien käytössä aina 2050-luvulle asti. Laivue 2020 -projektin kokonaisarvo on noin 1,3 miljardia euroa.
Julkaistu 16.3.2020
Neuvoimme Gasum Oy:tä sen ostaessa AGA:n Clean Energy- ja Nauticorin Marine Bunkering -liiketoiminnat Linde AG:ltä. Yrityskauppa on keskeinen osa Gasumin strategian toteuttamista ja vahvistaa yhtiön kykyä tarjota kaasuratkaisuja erilaisten asiakassegmenttien tarpeisiin entistä laajemmalla maantieteellisellä alueella.  Kauppa on myös merkittävä edistysaskel pohjoismaisen kaasumarkkinan kehittymisessä. Liiketoiminnoissa työskentelee yhteensä 35 henkeä ja niiden yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa. Yrityskaupassa Gasumin omistukseen siirtyy LNG-tuotantolaitos, kaksi LNG-terminaalia, kaksi LNG-bunkrausalusta sekä yhteensä 48 kaasutankkausasemaa Ruotsissa ja Norjassa. Kauppaa koskeva sopimus allekirjoitettiin 13.11.2019, ja kauppa on tarkoitus saattaa loppuun vuoden 2020 aikana.
Julkaistu 14.11.2019
Edustimme Norsepower Oy:tä Maersk Tankersin, Shell Shipping & Maritimen ja Ison-Britannian teknologia-instituutin (ETI) kanssa toteutettavassa yhteishankkeessa. Norsepower on suomalainen cleantech- ja meriteknologia-alan yritys. Yhteishankkeessa Norsepowerin innovatiivinen roottoripurjejärjestelmä asennetaan Maerskin tuotesäiliöalukseen ja sen käytöstä kerätään kokemuksia. Hankkeen tarkoituksena on osoittaa Norsepowerin teknologian hyödyt maailmanlaajuisessa merenkulussa. Yhteishanke auttaa Norsepoweria laajentamaan liiketoimintaansa kansainvälisesti. Norsepowerin roottoripurjejärjestelmä on tilattu myös Viking Linen M/S Viking Grace -risteilyalukseen ja Bore-varustamon Estraden-nimiseen ro-ro-alukseen. Näin Norsepowerin päästöjä vähentävä ja polttoainekustannuksia pienentävä teknologia on pian käytössä kaikissa suurimmissa alustyypeissä.
Julkaistu 26.4.2017
Neuvoimme Norsepower Oy:tä sen toimittaessa innovatiivisen roottoripurjejärjestelmänsä Viking Linen M/S Viking Grace -risteilyalukseen. Norsepower on suomalainen cleantech- ja meriteknologia-alan yritys. Itämerellä Turun ja Tukholman välillä liikennöivään Viking Graceen jälkiasennettavan roottoripurjeen korkeus on 24 metriä ja läpimitta 4 metriä. Norsepowerin moottoripurjejärjestelmä on ohjelmistokäyttöinen, datavarmistettu ja vain vähän huoltoa vaativa ratkaisu. Se on täysin automatisoitu ja mukautuu aluksen toimintaolosuhteisiin. M/S Viking Gracen tapauksessa hiilipäästöjen odotetaan vähenevän 900 tonnia vuodessa, mikä vastaa 300 tonnia polttoaineena käytettyä nesteytettyä maakaasua (LNG).
Julkaistu 26.4.2017