Rickard Langenskiöld

Senior Counsel, asianajaja, LL.M.

Toimin Castrén & Snellmanin Merenkulku ja logistiikka- ja Strategiset kaupalliset sopimukset -palveluiden vetäjänä. Olen myös Kansainvälinen rakentaminen ja projektit -palvelun jäsen. Kansainväliset asianajoalaa arvioivat hakemistot sijoittavat minut Suomen johtavien meri- ja kuljetusoikeuden asianajajien joukkoon.

Minulla on pitkä kokemus alusrakennusprojekteista ja luksusalusten rakentamishankkeista. Lisäksi avustan asiakkaita laaja-alaisesti merenkulku- ja logistiikka-alaan liittyvissä kysymyksissä ja tarjoan strategista neuvontaa muun muassa maailmanlaajuisiin logistiikka- ja kuljetusketjuihin liittyen. Laadin säännöllisesti erilaisia kuljetussopimuksia puitejärjestelyistä yksittäisiin kuljetus- ja rahtaussopimuksiin. Asiakkaitani ovat kansainväliset laivanisännät, huvialusten omistajat, telakat, lastinomistajat, vakuutuksenantajat sekä koko logistiikka-alan arvoketjun toimijat.

Lisäksi merkittävä osa työtäni on strateginen sopimusneuvonta. Olen laatinut ja neuvotellut lukuisia hankinta- ja myyntipuuolen kaupallisia sopimuksia, esimerkiksi kansainvälisiä kauppa- ja palvelusopimuksia. Vuosien varrella minulle ovat tulleet tutuiksi monet eri toimialat, kuten kone- ja teknologiateollisuus, energia-ala, elintarvikeala ja erilaiset palvelualat.

Olen valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta. Lisäksi olen suorittanut EU Business Law -tutkinnon (LL.M.) Amsterdamin yliopistossa ja merioikeuden tutkinnon Oslon yliopistossa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Stena Linen oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa NLC Ferry Ab Oy:n (Wasaline). Kauppa vahvistaa Stena Linen asemaa Itämerellä ja mahdollistaa Stena Linen toiminnan Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan välisellä lauttareitillä. Yritysosto vahvistaa entisestään Stena Linen asemaa yhtenä kestävän kehityksen johtavista toimijoista lauttateollisuudessa ja parantaa yhtiön mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita sekä tarjoaa vahvan intermodaalisen kuljetusyhteyden Göteborgin ja Trelleborgin suuntaan ja edelleen Euroopan mantereelle. NLC Ferryn, joka toimii lisänimellä Wasaline, omisti Merenkurkun Link, joka on Uumajan ja Vaasan kaupunkien puoliksi omistama yhtiö. Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka liikennöi päivittäin matkustaja- ja rahtiliikennettä Vaasan ja Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali lauttaliikenteen harjoittaja biokaasulla ja akuilla kulkevalla hybridialuksellaan Aurora Botnia. Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttaoperaattoreista, jolla on 20 reittiä eri puolilla Eurooppaa. Yhtiö on perheyritys, joka perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Sen palveluksessa on 6 550 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto on 19,6 miljardia kruunua. Kaupan toteutuminen on ehdollinen Uumajan ja Vaasan kunnanvaltuustojen hyväksynnöille sekä tavanomaisille kaupan täytäntöönpanoa koskeville ehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 alussa. Castrén & Snellman tekee yhteistyötä CMS Wistrandin kanssa, joka on Stena Linen neuvonantaja Ruotsin lakia koskevissa asioissa kaupan yhteydessä.
Julkaistu 4.11.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myi kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myytiin temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa.  Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme Ilmastorahastoa sen myöntäessä juniorilainan merikuljetusyhtiö Meriauran uudisrakennusohjelmalle vähähiilisten laivaratkaisujen käyttöönottoa varten. Meriaura on tilannut hollantilaiselta Royal Bodewes telakalta kaksi bioöljykäyttöistä, kantavuudeltaan 6 750 tonnin hybridialusta rahtiliikenteeseen. Laivoilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa lähes 98 % päästövähennykset verrattuna perinteisiin fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin rahtialuksiin. Päästöintensiivisessä rahtiliikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla kulkevilla tehokkaammilla aluksilla on mahdollisuus viitoittaa tietä päästövähennyksiin koko alalla. Meriaura on turkulainen merikuljetusyritys, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja raaka-aineiden sekä vaativien erikoislastien kuljetuksiin. Sen alukset liikennöivät Euroopan alueella, pääasiassa Itämerellä ja Pohjanmerellä. Ilmastorahasto on valtion omistama erityistehtäväyhtiö. Sen toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Vuoden 2023 loppuun mennessä Ilmastorahasto oli tehnyt 24 rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 178,9 miljoonaa euroa. 
Julkaistu 26.6.2024
Avustimme VR Groupia kierrätyslogistiikkaan erikoistuneen kuljetusyhtiö Transitar Oy:n ostossa. Yrityskaupan myötä VR Transpoint vahvistaa asemaansa kiertotalouslogistiikan toimijana ja samalla sen maantielogistiikan palvelu- ja kuljetusverkosto laajenee kiertotaloudessa. Transitar jatkaa toimintaa omana osakeyhtiönään, osana VR Transpointin maantielogistiikkaa. “Kiertotalouteen panostaminen tukee voimakkaasti yhtiömme vastuullisuusohjelmaa. Kiertotalous on kasvava trendi ja sen oleellinen edellytys on tehokas logistiikka. Tavoitteenamme on tarjota kiertotalouden logistiikkapalvelut kattavasti, kilpailukykyisesti ja joustavasti, jotta asiakkaamme voivat menestyä vastuullisesti omassa ydinliiketoiminnassaan”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo. Useiden eri oikeudenalojen asiantuntijoista koostuva tiimimme neuvoi VR Groupia järjestelyn kaikissa oikeudellisissa kysymyksissä ja transaktiodokumentaation laatimisessa. Transitar Oy:n liikevaihto on noin 16 miljoonaa euroa, ja yritys on yksi pohjoismaiden suurimmista kierrätysmateriaaleihin erikoistuneista yrityksistä. Yhtiöllä on noin 50 autoa, 70 perävaunua sekä useita satoja kontteja. Transitar Oy on perustettu vuonna 1998. VR Group on matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon vastuullinen palveluyritys, joka kuljettaa kohti hyvinvoivaa ja hiilineutraalia Suomea.
Julkaistu 2.7.2021
Edustimme VR-Yhtymää historian ensimmäisessä HSL-lähijunaliikenteen tarjouskilpailussa, jonka VR voitti. VR jatkaa HSL-lähijunaliikenteen operointia ja kaluston kunnossapitoa vuoteen 2031 asti. Sopimuksen arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Lähijunaliikenteen sopimus kattaa HSL:n koko liikenteen kehäradalla, rantaradalla Helsingistä Siuntioon ja pääradalla aina Keravalle saakka. Tämä tarkoittaa yli seitsemää miljoonaa junakilometriä ja yli 70 miljoonaa matkaa vuodessa. VR-Yhtymä on Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys. Sen liikevaihto on noin miljardi euroa ja konsernissa työskentelee noin 6 000 eri alojen ammattilaista. Yhtiö toimii pääasiassa kotimaassa mutta myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä.
Julkaistu 13.5.2020
Avustimme Suomen Puolustusvoimien Logistiikkalaitosta Laivue 2020 -projektissa. Laivue 2020 on merivoimien hanke, jonka tehtävä on korvata merivoimien seitsemän poistuvaa alusta. Poistuvien alusten tilalle hankitaan neljä modernia korvettia. Laivue 2020 -hankkeen myötä tilattavat Pohjanmaa-luokan alukset rakentaa Rauma Marine Constructions Oy:n ja RMC Defence Oy:n telakka Raumalla. Laivan taistelujärjestelmän toimittajaksi on valittu ruotsalainen Saab AB. Uudet Pohjanmaa-luokan alukset muodostavat Suomen Merivoimien suorituskyvyn ja taistelualuskaluston selkärangan ja tulevat olemaan Puolustusvoimien käytössä aina 2050-luvulle asti. Laivue 2020 -projektin kokonaisarvo on noin 1,3 miljardia euroa.
Julkaistu 16.3.2020
Neuvoimme Gasum Oy:tä sen ostaessa AGA:n Clean Energy- ja Nauticorin Marine Bunkering -liiketoiminnat Linde AG:ltä. Yrityskauppa on keskeinen osa Gasumin strategian toteuttamista ja vahvistaa yhtiön kykyä tarjota kaasuratkaisuja erilaisten asiakassegmenttien tarpeisiin entistä laajemmalla maantieteellisellä alueella.  Kauppa on myös merkittävä edistysaskel pohjoismaisen kaasumarkkinan kehittymisessä. Liiketoiminnoissa työskentelee yhteensä 35 henkeä ja niiden yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa. Yrityskaupassa Gasumin omistukseen siirtyy LNG-tuotantolaitos, kaksi LNG-terminaalia, kaksi LNG-bunkrausalusta sekä yhteensä 48 kaasutankkausasemaa Ruotsissa ja Norjassa. Kauppaa koskeva sopimus allekirjoitettiin 13.11.2019, ja kauppa on tarkoitus saattaa loppuun vuoden 2020 aikana.
Julkaistu 14.11.2019