26.4.2023

Työelämän ongelmatilanteita ratkotaan julkisuudessa yhä useammin – mikä neuvoksi?

Vastuullisuus ja avoimuus näkyvät juuri nyt trendeinä työmarkkinoilla, ja yrityksiltä odotetaan yhä enemmän reiluja toimintatapoja ja avointa keskustelukulttuuria. Samaan aikaan ihmiset ovat toisiinsa vahvasti linkittyneitä sosiaalisessa mediassa, minkä vuoksi työsuhteisiin liittyvät asiat päätyvät aiempaa useammin julkisuuteen. Kun ennen asiasta kertoi vain suullisesti kaverille, nyt yhdellä julkaisulla voi saavuttaa tuhansia silmäpareja.

Ongelmatilanteita tai niiden päätymistä julkisuuteen ei voi täysin estää, mutta niitä voi ja kannattaa pyrkiä ehkäisemään huolehtimalla yrityskulttuurista, työyhteisön ohjeiden ajantasaisuudesta ja matalasta kynnyksestä selvittää esiin tulleet ongelmatilanteet ripeästi ja ihmisiä kuunnellen. Vastaavasti yritysten on hyvä suunnitella toimintamallit ja -tavat tilanteisiin, joissa yritystä koskeva asia päätyy yllättäen julkisuuteen.

Avoimuuden ja vastuullisuuden kivijalka on yrityksen kulttuurissa ja arvoissa. Jaetut ja arjessa omaksutut arvot voivat parhaimmillaan estää ei-toivottua toimintaa tai antaa rohkeutta puuttua siihen. Varhaisen puuttumisen kulttuurissa ongelmiin tartutaan nopeasti ennen kuin ne paisuvat suuremmiksi.

Toimiva ja työyhteisön tiedossa oleva toimintamalli ongelmatilanteiden selvittämiseksi on kaikkien osapuolten etu ja mediahuomion keskellä kullanarvoinen, sillä se auttaa turvaamaan toimintakyvyn ja keskittymään asian selvittämiseen ja viestintään. Ilmiöön liittyvien prosessien tulisikin olla suunnitteilla viimeistään nyt, kun tuore whistleblowing-lainsäädäntö velvoittaa vähintään 50 henkilöä työllistävät organisaatiot perustamaan ilmiantokanavan, jonka kautta työntekijät ja sidosryhmät voivat ilmoittaa epäilemästään epäeettisestä toiminnasta. Samassa yhteydessä on hyvä käydä läpi myös tietosuojadokumentaation mahdolliset päivitystarpeet, sillä epäillyn epäasiallisen toiminnan selvittäminen vaatii taustalleen usein myös henkilötietojen käsittelyä sekä sähköisten viestien läpikäyntiä.

Vaativat julkisuustilanteet ovat ikäviä yllätyksiä eikä niitä aina voi estää. Niihin voi kuitenkin valmistautua huolellisesti turvaten tärkeimmän – toimintakyvyn.

Uusimmat referenssit

Toimimme Pernod Ricardin suomalaisena neuvonantajana, kun se myi Turussa valmistettavat tuotemerkkinsä ja niiden tuotannon Oy Hartwall Ab:lle. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä.
Julkaistu 21.10.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme Exsitec Holding AB:tä järjestelyssä, jossa se hankki M-flow Finland Oy:n koko osakekannan. M-flow Finland Oy on suomalainen ohjelmistoyritys, joka tarjoaa Medius B2B-standardin mukaisia S2P-ohjelmistoratkaisuja Suomessa. Exsitec Holding AB on ruotsalainen yritys, joka kuuluu pohjoismaiseen Exsitec-konserniin. Konsernilla on yli 20 toimipistettä Pohjoismaissa. Exsitec toimittaa digitaalisia ratkaisuja asiakkaiden liiketoiminnan tueksi.
Julkaistu 4.7.2024