24.5.2016

Mikä on valtiontukea? – komissiolta tarkennusta valtiontuen käsitteeseen

Komissio julkaisi 19.5.2016 kauan odotetun tiedonannon EU:n valtiontukisääntöjen soveltumisedellytyksistä. Tiedonanto on osa vuonna 2012 aloitettua EU:n valtiontukisääntöjen kokonaisuudistusta, ja sen tarkoituksena on auttaa sekä tuensaajia, eli yrityksiä, että tukea myöntäviä viranomaisia arvioimaan, milloin julkisista varoista myönnetty etuus on tai ei ole unionin valtiontukisääntöjen piirissä.

Valtiontukisäännöillä edistetään tasavertaisia kilpailuedellytyksiä

Valtiontukisääntelyn tarkoituksena on taata EU:n sisämarkkinoilla toimiville yrityksille yhtäläiset toimintaedellytykset ja estää muun muassa omaan jäsenvaltioon perustettujen yhtiöiden kansallinen suosiminen. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) mukaan lähtökohtaisesti kiellettyä valtiontukea ovat sellaiset etuudet, jotka 

Jos kaikki nämä kriteerit täyttyvät, tukea voidaan pitää EU:n valtiontukisääntöjen vastaisena.

Tiedonannossa selkeytetään sitä, milloin yritykselle myönnetyn julkisen etuuden voidaan katsoa täyttävän kunkin edellä mainitun kriteerin. Lisäksi siinä otetaan kantaa myös tiettyjen tukimuotojen, kuten veroetuuksien ja infrastruktuurirahoituksen, arviointiin. Tiedonanto kokoaa yhteen unionin tuomioistuinten aiempaa ratkaisukäytäntöä, ja se korvaa komission aiemmat välitöntä verotusta ja julkisten maa-alueiden ja rakennusten myyntiä koskevat ohjeistukset. 

Sosiaaliturva ja terveyspalvelut taloudellisena toimintana

Komissio arvioi tiedonannossa tuen käsitettä useilla eri sektoreilla. Suomen käynnissä olevan sote-uudistuksen kannalta on huomionarvoista, että komissio on koonnut yhteen EU-tuomioistuinten oikeuskäytäntöä esimerkiksi siitä, mitä tarkoitetaan yrityksellä tai taloudellisella toiminnalla sosiaaliturvan ja terveyspalveluiden osalta. Komissio ottaa tiedonannossa kantaa siihen, millaiset terveydenhuollon tai sosiaaliturvan toimintatavat ovat niin sanotun solidariteettiperiaatteen mukaisia ja EU:n valtiontukisääntelyn ulkopuolella ja millaiset toimintatavat ovat markkinaehtoisia. Tiedonannossa myös tunnustetaan suoraan, että terveydenhuolto eri jäsenvaltioissa on järjestetty hyvin eri tavoin.

On oletettavaa, että näitä tiedonannossa esille nostettuja asioita luetaan tarkasti kotimaisen sote-uudistuksen yhteydessä. Ne liittyvät kiinteästi myös keskusteluun kilpailuneutraliteetista julkisen ja yksityisen toimijan välillä (ks. aiemmat blogimme aiheesta: Siivittääkö sote-uudistus yritykset innovoimaan uutta? ja Laki, jota meidän ei vieläkään tarvitse noudattaa?).

Täysin paikallinen avustus ei ole EU:n valtiontukea

EU:n valtiontukisäännöt eivät tietyin edellytyksin sovellu täysin paikalliseen toimintaan kohdistuviin tukiin. Tällaiset tuet eivät vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Niitä ovat komission mukaan esimerkiksi rahoitus sellaisille liikuntapalveluille, vapaa-ajan toimintamahdollisuuksille tai kulttuuritapahtumille, jotka palvelevat lähinnä paikallista väestöä ja joiden ei siten oleteta houkuttelevan asiakkaita unionin muista jäsenvaltioista. Tiedonanto siis selkeyttää sellaisten tukimuotojen joukkoa, joiden komissio ei katso vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Komissiolla ei ole toimivaltaa arvioida eikä periä takaisin tukia, jotka eivät täytä kaikkia valtiontuen kriteerejä.

Myös in house -toiminta voi olla taloudellista toimintaa, joka on yhtiöitettävä

Komissio ottaa tiedonannossa selvän kannan siihen, että myös niin sanottu in house -toiminta voi olla taloudellista toimintaa, johon sovelletaan EU:n valtiontukisääntöjä. Tilanne voi olla tällainen muun muassa silloin, kun in house -yksikkö tarjoaa palveluita sisäisesti mutta myös tuottaa niitä korvausta vastaan muille asiakkaille. Ottaen huomioon, että kuntalaissa on yhtiöittämisvelvollisuuden poikkeuksia, joita näissä tilanteissa yleisesti sovelletaan, kuntalaki saatetaan joutua ottamaan uuteen tarkasteluun.

Valtiontuki arvioitava aina tapauskohtaisesti

Tiedonannon tuomasta selkeydestä huolimatta valtiontukisääntöjen soveltumista koskeva arviointi on tehtävä tapauskohtaisesti ja mieluiten kirjallisesti. Jos komissio pitää myönnettyä etuutta myöhemmin EU:n valtiontukisääntöjen vastaisesti myönnettynä valtiontukena, etuus voidaan periä takaisin tuensaajalta korkoineen kymmenen vuoden ajan sen myöntämisestä.

Uusimmat referenssit

Castrén & Snellman laati ympäristöministeriön toimeksiannosta selvityksen siitä, miten kiertotalouslailla voitaisiin vaikuttaa julkisiin hankintoihin siten, että kiertotaloustekijät otettaisiin niissä paremmin huomioon. Selvityksellä tuotettiin tietoa kiertotalouslain valmistelun tueksi. Selvitys sisältää katsauksen relevantteihin strategioihin, toimintaohjelmiin ja linjauksiin, lainsäädäntökatsauksen, oikeuskäytäntökatsauksen, arvion kiertotaloushankintojen nykytilasta sekä kansainvälisiä esimerkkejä kiertotalousaspektien huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa. Esitimme selvityksessä myös konkreettisia johtopäätöksiä sekä ehdotuksen mahdolliseksi säännökseksi perusteluineen. Ehdotuksessa on pyritty siihen, että sääntely olisi mahdollisimman vaikuttavaa ja haitalliset sivuvaikutukset mahdollisimman vähäisiä. Julkaistu selvitys on luettavissa kiertotalouslakihankkeen hankeikkunassa . Selvityksen toteutti työryhmä Anna Kuusniemi-Laine, Sanna Aalto-Setälä, Lotta Huhtamäki, Marja Ollila, Laura Vuorinen, Paavo Heinonen ja Anna Ylitalo.
Julkaistu 11.11.2025
Toimimme Stena Linen oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa NLC Ferry Ab Oy:n (Wasaline). Kauppa vahvistaa Stena Linen asemaa Itämerellä ja mahdollistaa Stena Linen toiminnan Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan välisellä lauttareitillä. Yritysosto vahvistaa entisestään Stena Linen asemaa yhtenä kestävän kehityksen johtavista toimijoista lauttateollisuudessa ja parantaa yhtiön mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita sekä tarjoaa vahvan intermodaalisen kuljetusyhteyden Göteborgin ja Trelleborgin suuntaan ja edelleen Euroopan mantereelle. NLC Ferryn, joka toimii lisänimellä Wasaline, omisti Merenkurkun Link, joka on Uumajan ja Vaasan kaupunkien puoliksi omistama yhtiö. Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka liikennöi päivittäin matkustaja- ja rahtiliikennettä Vaasan ja Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali lauttaliikenteen harjoittaja biokaasulla ja akuilla kulkevalla hybridialuksellaan Aurora Botnia. Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttaoperaattoreista, jolla on 20 reittiä eri puolilla Eurooppaa. Yhtiö on perheyritys, joka perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Sen palveluksessa on 6 550 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto on 19,6 miljardia kruunua. Kaupan toteutuminen on ehdollinen Uumajan ja Vaasan kunnanvaltuustojen hyväksynnöille sekä tavanomaisille kaupan täytäntöönpanoa koskeville ehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 alussa. Castrén & Snellman tekee yhteistyötä CMS Wistrandin kanssa, joka on Stena Linen neuvonantaja Ruotsin lakia koskevissa asioissa kaupan yhteydessä.
Julkaistu 4.11.2025
Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025