24.1.2022

Kohti vihreämpää valtiontukisääntelyä – mikä muuttuu vuonna 2022?

Euroopan vihreän kehityksen ohjelma (”Green Deal”) on ollut otsikoissa pitkään, mutta kilpailulainsäädäntö on toistaiseksi ollut jossain määrin taka-alalla ympäristökysymyksissä. Kestävyyskysymysten painoarvo myös kilpailuoikeuden saralla näyttää kuitenkin vihdoin kasvavan.   Erityisesti valtiontukia koskevat linjaukset näyttävät nousevan eturintamaan EU:n taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.  

Vihreät arvot tukipäätösten perusteina

Lähtökohtana on, että valtiontuet eivät ole sallittuja, jos ne vääristävät tai uhkaavat vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan vaikuttavalla tavalla (SEUT 107(1)).

Valtiontuki voi kuitenkin olla sallittu, jos se edistää tiettyä taloudellista toimintaa eikä muuta kaupankäynnin edellytyksiä yhteisen edun kanssa ristiriitaisella tavalla (SEUT 107(3)(c)). Esimerkiksi ympäristönsuojeluun tähtäävät projektit ja energiatehokkuus ovat olleet jo pitkään sallittuja tietyin reunaehdoin. Reunaehtoja on haettu ryhmäpoikkeusasetuksesta sekä ympäristönsuojelun ja energia-alan suuntaviivoista ja tarvittaessa myös primäärisäännöksistä, jos suuntaviivat eivät ole tarjonneet ratkaisua.

Euroopan komissio on korostanut päätöksissään positiivisten ympäristö- ja ilmastovaikutusten merkitystä valtiontukien arvioinnissa. Kyse on pitkälti tasapainon löytämisestä terveen kilpailun ja myönteisten ympäristövaikutusten välille.

Viimeaikainen oikeuskäytäntö on tuonut esiin myös haasteita valtiontuki- ja energiasääntelyn välillä, kuten Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu Hinkley Point vuodelta 2020 osoittaa.  Asiassa ympäristöperiaatteet eivät muodostuneet esteeksi ydinvoimalan rakentamiseen myönnetylle valtiontuelle. 

Tapaus tuo esiin sen, miten primäärioikeudessa vahvistettu jäsenvaltioiden oikeus päättää omista energialähteistään saattaa olla osin ristiriidassa EU:n ympäristöpolitiikan päämäärien kanssa.

Kyseinen ratkaisu oli erityisen mielenkiintoinen siitä syystä, että komission päätöksestä hyväksyä kyseinen valtiontuki valitti eteenpäin Itävalta, jossa ydinvoima on jo aikaa sitten kielletty. Tuen myöntäjä, Yhdistynyt kuningaskunta, taas väitti ydinvoimaa koskevan tuen palvelevan yhtä lailla unionin yhteisiä tavoitteita: päästöttömyyttä, huoltovarmuutta ja sähköntuotannon eriyttämistä. Prosessia jatkettiin siten molempien osapuolten osalta osin ympäristönsuojeluun vedoten. 

Kiistakysymys korosti tarvetta pelisäännöille ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi, mikä näkyy osin myös uusien, vuoden 2022 suuntaviivojen muotoilussa.

Mikä muuttuu vuonna 2022?

Edelliset, vuoden 2014 suuntaviivat sekä yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen säännökset pyrkivät luomaan vakaat ja asianmukaiset puitteet julkisille investoinneille, jotta jäsenvaltiot voisivat saavuttaa vuoden 2020 ilmastotavoitteensa.

Vuonna 2019 käynnistynyt valtiontukisääntöjen arviointimenettely kuitenkin osoitti tarpeen laajentaa suuntaviivoja uusille aloille ja ottaa käyttöön uusia instrumentteja sekä lisätä sääntöjen joustavuutta EU:n yhä kunnianhimoisemmat ilmastotavoitteet huomioiden. Suuntaviivojen luonnoksesta kuultiin laajaa joukkoa eri sidosryhmiä ennen niiden käyttöönottoa. Uudet suuntaviivat julkaistiin 21.12.2021, ja ne astuvat voimaan tammikuussa 2022. Jäsenvaltioiden tulee mukauttaa olemassa olevat tukiohjelmat vastaamaan uusia suuntaviivoja vuoteen 2024 mennessä.

Uusissa suuntaviivoissa tukimahdollisuuksia ulotetaan uusille aloille, kuten puhtaaseen liikenteeseen, rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen entisestään, kiertotalouteen ja biologiseen monimuotoisuuteen.

Suuntaviivojen uudet aluevaltaukset kuvastavat entistä paremmin EU:n vihreän sopimuksen ilmasto-, ympäristö- ja energiaprioriteetteja, ja niissä asetetaan edellytykset valtiontukien hyväksymiselle.  Myös puhdas vety on ensimmäistä kertaa nostettu esiin. Uusiutuvalla energialla tuotettu vety onkin jo pitkään ollut yksi komission silmäteristä tulevaisuuden ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, yhdessä puhtaamman liikenteen ja energiatehokkuuden kanssa.

Vetykysymys saattaa jakaa mielipiteitä, sillä suuntaviivat mahdollistavat myös ydinvoimalla tuotetun vedyn (jatkossa Green Deal -tavoitteisiin pyrkiminen on teknologiasta riippumatonta), vaikka ydinenergian suora tukeminen on edelleen jätetty suuntaviivojen ulkopuolelle.

Voidaan nähdä, että suuntaviivat antavat – mahdollistaessaan puhtaan vedyn tuotannon ydinvoiman avulla – tietynlaista tasapainoa myös tähän jäsenvaltioidenkin välejä viilentäneeseen kysymykseen.

Vaikka suuntaviivat mahdollistavat jatkossa tuen monille uusille aloille, fossiilisten polttoaineiden tilanne vaikeutuu – suuntaviivat mahdollistavat tuen vain hiilen, turpeen ja öljyliuskeen tuotantolaitosten sulkemiseen.

Maakaasun suhteen komissiossa ei olla näin ehdottomia: kilpailukomissaari Margarethe Vestagerin sanojen mukaan suuntaviivoihin on lisätty ”hitunen pragmaattisuutta”. Vestagerin mukaan maakaasu toimii siltana kohti uusiutuvaa energiantuotantoa, vaikka myös sen lopettamiseen on tarkoitus tähdätä. Voidaan arvioida, että kaasu on – suuntaviivojen luonnokseen kohdistuneesta kritiikistä huolimatta – otettu mukaan pitäen silmällä maita ja tahoja, joiden ei nähdä vapaaehtoisesti lähtevän uudistamaan energiantuotantolaitoksiaan.

Valtiontukien myöntäminen Green Deal -tavoitteita tukeville hankkeille helpottuu

Käytännössä valtiontukien myöntäminen Green Deal -tavoitteita palveleville hankkeille on suuntaviivojen voimaan astuttua helpompaa. Suuntaviivoissa on toisaalta korostettu vahvasti myös muun muassa kilpailuttamisen tarvetta, jotta kilpailun vääristymiltä jatkossa vältyttäisiin.

Suuntaviivojen soveltamisalan laajentuessa jäsenvaltiot, tuensaajat ja heidän kilpailijansa saattavat kuitenkin jatkossa löytää itsensä kommunikoimasta entistä useammin komission kanssa tukiin liittyvissä kysymyksissä.

Päämäärä on kuitenkin selkeä: yksityistä sektoria kannustetaan vihreään siirtymään, ja jatkossa ilmasto- ja ympäristöasioihin keskittyneet yritykset voivat saada julkista tukea ympäristö- ja ilmastomyönteisiin investointeihinsa aiempaa laajemmin ja helpommin.

Uusimmat referenssit

Toimimme A. Ahlströmin neuvonantajana yritysvastuuseen liittyvän huolellisuusvelvoiteprosessin suunnittelussa, jossa hyödynnetään toimialatuntemukseemme perustuvia parhaita käytäntöjä ja räätälöityjä ratkaisuja. Kattava ESG-neuvonantomme sisälsi myös sijoitustiimin ja johtoryhmän jäsenille sekä useiden portfolioyhtiöiden hallituksille räätälöityjä koulutuksia. ”Saimme Castrén & Snellmanin asiantuntijoilta ESG-sääntelytsunamiin liittyviä oikeudellisia ja käytännön neuvoja, jotka meidän tulee ottaa käyttöön omassa ESG-työssämme”, kommentoi Camilla Sågbom, Director, Sustainability and Communications, A. Ahlström Oy. Perheyhtiö A. Ahlström on teollinen omistaja, joka kehittää yritysomistuksistaan maailman johtavia metsä- ja kuitusektorin sekä ympäristöteknologian erikoisosaajia.
Julkaistu 5.9.2024
Laadimme SATOlle uudet eettiset toimintaohjeet yhtiön sisäiseen käyttöön ja yhteistyökumppaneille. Asiakkaan tavoitteena oli saada tiiviit ja helposti ymmärrettävät, juridisesti ajan tasalla olevat ohjeet, joiden kieli on ymmärrettävää ja ulkoasu raikas. Kirjoitimme asiakkaalle kokonaan uudet ohjeet, muotoilimme niille selkeän rakenteen ja suunnittelimme ja toteutimme ulkoasun. Teimme erilliset ohjeet yhtiön sisäiseen käyttöön ja yhteistyökumppaneille, jotta ohjeiden sävy ja tyyli saatiin vastaamaan täysin kummankin loppukäyttäjän tarpeita. Teimme ohjeista myös englanninkieliset käännökset. Lopputuotteena syntyi käytännönläheinen ja interaktiivinen pdf-ohjeistus, joka sopii asiakkaan ilmeeseen ja tyyliin. Asiakasymmärrys ja käyttäjälähtöisyys eli kohderyhmän tarpeiden huomioiminen ovat oikeusmuotoilun perusperiaatteita. Myös asiakkaan toiveiden keskiössä oli eettisten ohjeiden loppukäyttäjä, eli yhtiön työntekijät ja kumppanit. Tässä projektissa tehokas projektijohtaminen ja hyvä kommunikaatio auttoivat perehtymään asiakasyrityksen toiveisiin, minkä ansiosta asiakas oli erittäin tyytyväinen lopputuotteeseen. Aktiivinen vuoropuhelu asiakkaan kanssa oli tärkeä laatutekijä iteratiivisessa ja ketterässä projektissamme. Ensimmäisessä vaiheessa toimitimme asiakkaalle prototyypin, josta saatujen kommenttien perusteella jatkoimme muotoilutyötä. Viimeistellyn tuotteen ilme suunniteltiin suoraan asiakkaan graafisen ohjeistuksen mukaisesti. SATO Oyj on vastuullisen vuokra-asumisen asiantuntija ja yksi Suomen suurimmista vuokranantajista. SATO omistaa noin 25 000 vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. SATOkodeissa asuu noin 45 000 asukasta. Projektissa oli mukana oikeusmuotoilun, kielen- ja tekstinhuollon ja graafisen suunnittelun asiantuntijoita sekä legal tech -tiimimme edustajia.
Julkaistu 6.2.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023
Avustimme Alko Oy:tä hankkeessa, jossa kehitetään valikoimaanoton ja valikoimanhallinnan ehtoja yritysvastuun osalta huomioiden Alkon monopoliasema ja kilpailuoikeudelliset kysymykset. Hanke liittyy huolellisuusvelvoitteen täytäntöönpanoon, ja siinä kiinnitetään huomiota toimitusketjun ihmisoikeus-, ympäristö- ja ilmastonäkökulmiin.
Julkaistu 1.12.2023