Eija Warma-Lehtinen

osakas, asianajaja, LL.M.

Toimin Tietosuoja ja yksityisyydensuoja -palvelumme vetäjänä sekä compliance ja sisäiset tutkinnat -palvelumme toisena vetäjänä.

Tieto on avainasemassa menestyvän liiketoiminnan kehittämisessä, kun maailma ympärillämme digitalisoituu ja robotiikka, tekoäly sekä muut uudet teknologiat tulevat osaksi arkipäiväämme. On erittäin mielenkiintoista päästä työskentelemään asiakkaidemme kanssa hankkeissa, joissa hyödynnetään tietoa ja teknologioita liiketoiminnan kehittämisessä – strateginen neuvonanto ylimmälle johdolle on todella inspiroivaa.

Olen neuvonut useita asiakkaitamme tietomurron kohdatessa sekä vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä sisäisissä tutkinnoissa. Avustan asiakkaitamme myös erilaisissa riita- ja rikosasioissa niin yleisissä tuomioistuimissa kuin hallintotuomioistuimissa. Neuvon säännöllisesti erilaisissa henkilötietoihin liittyvissä sopimusasioissa ja rajat ylittävissä tiedonsiirtoprosesseissa. Olen tehnyt lukuisia tietosuojatarkastuksia ja laatinut yrityksille sisäisiä toimintaohjeita henkilötietojen käsittelyyn. Myös markkinoinnin, työelämän tietosuojan sekä potilastietojen käsittelyn erityiskysymykset ovat minulle arkipäivää.

Innostun, kun saan olla tekemisissä ihmisten kanssa. Olen kysytty luennoitsija niin Suomessa kuin ulkomailla ja saanut kiitosta siitä, että osaan selittää vaikeat ja monimutkaiset asiat ymmärrettävällä tavalla.

Osaamiseni on tunnustettu niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Asianajoalaa arvioivat hakemistot Chambers Europe, Legal 500, Who`s Who Legal Internet & e-Commerce ja Information Technology sekä Women in Business Law sijoittavat minut Suomen johtavien asianajajien joukkoon. Minut on myös nimetty yhdeksi Suomen it-alan sadasta vaikuttajasta.

Uusimmat referenssit

Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin uusi viranomaislinjaus painottaa entistä enemmän markkinoinnin tunnistettavuutta
Avustimme Ilkka Paanasen säätiö sr:tä oikeudellisen arvion laatimisessa generatiivista tekoälyä hyödyntävästä chatbot-järjestelmästä, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia ja tarjota tukea mielenterveyden haasteissa ja erilaisissa elämänkriiseissä.  Arvio sisälsi oikeudellista neuvontaa etenkin kehittynyttä tekoälyä sääntelevän tekoälysäädöksen että yleisemmin tietosuojalainsäädännön ja muun keskeisen lainsäädännön näkökulmasta.
Julkaistu 16.6.2025
Avustimme Smarter Contracts Ltd:tä prosessissa, jossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vahvisti sen EU:n tunnustamaksi datan välityspalveluksi. EU:n ulkopuolisten yritysten on nimettävä laillinen edustaja johonkin EU-maahan, jotta ne voivat tarjota datan välityspalveluja datanhallinta-asetuksen mukaisesti. Smarter Contracts sijaitsee Isossa-Britanniassa ja valitsi tehtävään Suomen. Smarter Contracts on ensimmäinen Traficomin rekisteröimä EU:n ulkopuolinen datan välityspalvelu. Smarter Contractsin perustaja ja toimitusjohtaja Wayne Lloyd:  Castrénin tiimin tuki oli poikkeuksellista alusta loppuun. Uuden alueen valloitus on aina haastavaa, ja ensimmäisenä EU:n ulkopuolisena datan välityspalvelun tarjoajana kohtasimme merkittäviä oikeudellisia epävarmuuksia. Näistä haasteista huolimatta Castrénin tiimi ohjasi meitä asiantuntevasti jokaisessa vaiheessa huomattavalla tehokkuudella, tarjoten meille tarvittavaa varmuutta. Smarter Contracts tarjoaa kehittyneitä suostumus- ja käyttöoikeuksien hallintapalveluita kehittämänsä Pulse Permissions Protocol® -työkalun avulla. Tämä merkkipaalu on osoitus Castrén & Snellmanin taidosta hallita monimutkaisia sääntely-ympäristöjä ja Smarter Contractsin innovatiivisesta lähestymistavasta turvalliseen ja vaatimustenmukaiseen tietojen hallintaan.
Julkaistu 11.12.2024
Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen KHO 2024:115, joka koskee tasapainoilua tietosuojan ja kansallisen turvallisuuden etujen välillä kyberturvallisuustapauksissa. Edustimme Suomen ulkoministeriötä tässä ennakkotapauksessa, jossa korkein hallinto-oikeus hyväksyi asiakkaamme keskeiset väitteet ja päätti kumota tietosuojaviranomaisen päätöksen keskeiset osat asiakkaamme hyväksi. Tuomioistuin totesi, että ministeriö oli toiminut laillisesti diplomaatteja kohtaan tehdyn kyberhyökkäyksen yhteydessä, vaikka kaikille henkilöille, joita hyökkäys saattoi koskettaa, ei ilmoitettu heti. Asiakkaamme kannalta keskeinen periaate oli, missä määrin GDPR:n 34 artikla edellyttää tällaisia (käytännössä julkisia) ilmoituksia ulkopolitiikan ja kansallisen turvallisuuden vaatiessa usein hienovaraista lähestymistapaa. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta .
Julkaistu 15.11.2024
Toimimme Zendesk Inc:n suomalaisena neuvonantajana sen ostaessa Ultimate Enterprises Oy:n, joka on yksi maailman johtavista automatisoitujen ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen kehittäjistä. Rajat ylittävä yrityskauppa toteutettiin yhteistyössä johtavana oikeudellisena neuvonantajana toimineen Allen & Overyn kanssa. Zendesk on Yhdysvalloissa sijaitseva johtava kansainvälinen teknologiayhtiö, joka tarjoaa SaaS-tuotteita ja asiakaskokemukseen (CX) liittyviä ratkaisuja. Ultimaten oston myötä Zendesk laajentaa tekoälyä hyödyntävien CX-tuotteidensa valikoimaa. 
Julkaistu 26.3.2024
Castrén & Snellman on vakuutusalan yritysten luottokumppani niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Olemme olleet asiakkaidemme tukena muun muassa toimiluvan hankinnassa transaktioissa, kuten vakuutuskannan luovutuksissa ja omistajakontrolliprosesseissa järjestelmähankinnoissa riita-asioissa ulkoistamisjärjestelyissä sekä myyntiin, markkinointiin ja vakuutusten tarjoamiseen liittyvissä kysymyksissä. Meillä on monipuolinen vakuutusalan kokemus ja pitkäaikaiset suhteet alaa valvoviin viranomaisiin. Tarjoamme asiakkaidemme käyttöön kansainvälisesti tunnustettua osaamista, kirkasta ajattelua ja ratkaisukeskeiset asiantuntijat.
Julkaistu 5.12.2023
Avustimme Fenniaa vakuutusjärjestelmäkokonaisuuden hankinnassa Salesforcelta ja Accenturelta. Data- ja teknologiatiimimme osallistui tiiviisti asiakirjojen laatimiseen ja sopimuksista neuvottelemiseen Salesforcen ja Accenturen kanssa. Uuden, asiakashallinta- ja vakuutusjärjestelmät sisältävän kokonaisuuden myötä Fennia uudistaa samalla vakuutusliiketoimintansa. Näin koko vakuutusprosessi voidaan miettiä aidosti asiakaslähtöisesti. ”Edessä on valtava urakka, jonka aikana me tulemme uudistamaan liiketoimintamalleja, selkeyttämään tuotteita ja sujuvoittamaan prosesseja. Uusi järjestelmäkokonaisuus rakennetaan puhtaalta pöydältä ja tehty järjestelmävalinta on perinteistä vakuutusjärjestelmää joustavampi ja mukautuvampi, mikä antaa meille parhaat mahdolliset edellytykset tuottaa alan parasta asiakaskokemusta”, Fennian kehitysjohtaja Patrik Serén sanoo. Käytännössä Fennia rakentaa uuden vakuutusliiketoiminnan nykyisen rinnalle sen sijaan, että lähtisi kehittämään nykyistä. Saman mittaluokan uudistusta ei ole aikaisemmin Suomessa tehty.
Julkaistu 7.9.2021
Neuvoimme kansainvälistä teknistä tukku- ja vähittäiskauppaa harjoittavaa Grafton Group plc:tä suomalaisen Isojoen Konehalli Oy:n ja Jokapaikka Oy:n (IKH) ostossa. IKH on yksi Suomen suurimmista työvaatteiden ja henkilökohtaisten suojaimien, työkalujen, varaosien ja tarvikkeiden teknisistä tukkuliikkeistä ja jälleenmyyjistä. Kaupan velaton kokonaishinta on 199,3 miljoonaa euroa. ”IKH:n osto on innostava askel, jonka myötä Grafton pääsee ensimmäistä kertaa Suomen markkinoille ja laajentamaan markkina-asemaansa.  Lisäksi osto vahvistaa konsernin toimintaa Euroopan markkinoilla kansainvälisen kehitysstrategiamme mukaisesti.  IKH:n laadukas toimintatapa, vahva markkina-asema ja kokenut johto luovat Graftonille uuden kasvualustan Pohjoismaiden markkinoilla. Toivotamme IKH:n johtoryhmän ja heidän kollegansa lämpimästi tervetulleiksi Graftoniin”, kommentoi Graftonin toimitusjohtaja Gavin Slark . Useiden eri oikeudenalojen asiantuntijoista koostuva tiimimme neuvoi Graftonia järjestelyn kaikissa oikeudellisissa kysymyksissä ja koko transaktiodokumentaation laatimisessa. Grafton Group plc on kansainvälinen toimija, joka jakelee rakennustarvikkeita vähittäiskaupoille ja on paikallisesti tai kansallisesti johtavassa asemassa Ison-Britannian, Irlannin ja Alankomaiden kauppamarkkinoilla. Graftonilla on noin 550 myymälää ja 11 000 työntekijää. Pääkonttori sijaitsee Dublinissa, Irlannissa. Grafton on listattu Lontoon Pörssiin. IKH on vuonna 1956 perustettu perheyhtiö, joka keskittyi alun perin maatalouskoneisiin ja niiden varaosiin. Sillä on noin 400 työntekijää, ja sen pääkonttori ja jakelu- ja logistiikkakeskus sijaitsevat Kauhajoella. IKH pyrkii parhaillaan markkinoille Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 24.6.2021