17.6.2020

Vastuullinen urheilumarkkinointi tukee yhteiskunnallista työtä

Tokion olympialaiset siirtyvät ensi vuoteen, mutta olympiamarkkinointiin ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat yhtä ajankohtaisia kuin ennenkin. Olympialiike on maailman tunnetuimpia urheilubrändejä. Olympiasymboliin liitetään sellaisia vahvoja mielikuvia kuin inspiraatio, erinomaisuus, optimismi ja monimuotoisuus, ja oikein hyödynnettynä sen brändiarvo on valtava. Se on kuitenkin enemmän kuin vain kallis logo: vastuullisella olympiamarkkinoinnilla tuetaan nimittäin tärkeää yhteiskunnallista työtä.

Olympialiikkeeseen liittyvän maineen kaupallista hyödyntämistä on rajoitettu, jotta virallisella kaupallisella yhteistyöllä voidaan rahoittaa olympiakisajärjestäjien ja kansallisten olympiakomiteoiden toimintaa. Olympialaisiin liittyvän maailmanlaajuisen huomion ja suurten taloudellisten intressien takia olympialiike panostaa tavaramerkkiensä ja brändinsä suojaamiseen erityisen voimakkaasti. Olympiabrändin tehokas suojaaminen hyödyttää myös kaikkia virallisia yhteistyökumppaneita.

Olympiasponsorointi ja tulojen ohjautuminen urheiluun

Olympiasponsorointi toteutetaan olympiajärjestön ja yrityksen välisellä sopimuksella, jolla sponsoriyritykselle myönnetään oikeudet tiettyihin olympialaisten immateriaalioikeuksiin, esimerkiksi tiettyihin tavaramerkkeihin. Sponsori saa lisäksi mahdollisuuden olympialiitännäiseen markkinointiin vastineeksi taloudellisesta tuestaan. Olympiasponsorointiohjelmat toimivat aina tietyn tuoteryhmän yksinoikeusperiaatteen mukaisesti. Kaikessa sponsorointiin liittyvässä markkinoinnissa pyritään Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) johdolla säilyttämään olympia-aatteen ja -brändin arvo sekä suojelemaan olympiasponsorien yksinoikeuksia.

Sponsorit tukevat olympialaisten järjestämistä ja olympialiikkeen toimintaa monin eri tavoin. Arvokkaiden taloudellisten resurssien lisäksi ne tarjoavat käyttöön tuotteita, palveluita, teknologiaa ja asiantuntemusta. Sponsorien tuki edistää myös olympialiikkeeseen kuuluvan koulutukseen, ympäristöön, kulttuuriin ja nuorisotyöhön liittyvän toiminnan menestystä ja tukee urheilijoiden kehittymistä ympäri maailmaa. Lisäksi sponsorit kehittävät mainonta- ja markkinointitoimia, jotka auttavat edistämään olympia-arvoja ja lisäävät yleisön tietoisuutta olympialaisista ja tukea olympiaurheilijoille.

KOK jakaa 90 prosenttia tuloistaan olympialiikkeen organisaatioille olympialaisten järjestämisen tukemiseksi ja urheilun maailmanlaajuisen kehityksen edistämiseksi. Jäljelle jäävän 10 prosenttia se pidättää olympialiikkeen hallintokustannuksiin. KOK jakaa päivittäin yli 3,4 miljoonaa dollaria tukeakseen urheilijoita ja urheilujärjestöjä kaikilla tasoilla ympäri maailmaa.

Suomen Olympiajoukkueen urheilijoiden kustannukset rahoitetaan Suomen Olympiakomitean ja KOK:n varoista. Vastineeksi tuestaan Suomen Olympiakomitean kumppanina yritys saa vetovoimaa oman liiketoimintansa menestyksen vahvistamiseksi. Moniulotteinen yhteistyö rakennetaan kampanjoiden, vastuullisuusohjelmien, lisensoinnin ja promootioiden ympärille.

Ambush-markkinointi on kiellettyä

Olympialaisiin liittyvät tavaramerkit ja muut immateriaalioikeudet ovat KOK:n ja sen kansallisten jäsenliittojen omaisuutta, ja niiden kaupallinen käyttö ilman lupaa on kiellettyä. Muiden kuin KOK:n tai Suomen Olympiakomitean virallisten kumppaneiden ei tule millään tavalla mainonnalla, markkinoinnilla tai viestinnällä luoda mielikuvaa siitä, että ne olisivat olympialiikkeen kumppaneita paikallisesti tai globaalisti.

Olympiabrändin tunnettuuden takia Olympia-immateriaalioikeuksiin liittyy suuria taloudellisia intressejä, joiden huolellinen valvonta on tärkeää olympialaisten maineen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta. Virallinen sponsorointi on myös sponsorikumppaneille merkittävä investointi, joten sponsoreilla on oikeus olettaa, etteivät ulkopuoliset tahot pääse hyötymään olympiabrändistä luvatta. Suuret taloudelliset intressit kuitenkin väistämättä houkuttelevat myös toimijoita, jotka haluavat hyötyä olympialaisten tai olympiajoukkueen jäsenten maineesta oikeudettomasti. Olympiasponsoreiden yksinoikeuksien suojaamiseksi niin sanottua ambush-markkinointia pyritään ehkäisemään.

Ambush-markkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että joku muu kuin tapahtuman virallinen sponsori viittaa markkinoinnissaan tapahtumaan suoraan tai epäsuorasti ja pyrkii näin luomaan virheellisen mielikuvan kaupallisesta yhteydestä tapahtumaan ja hyötymään siten oikeudettomasti siihen liittyvästä mainosarvosta. Ambush-markkinointi on erityisen haitallista olympialiikkeelle ja sen virallisille sponsoreille. Esimerkiksi TOP-ohjelman (The Olympic Partners) kansainvälisten pääsponsorikumppaneiden tuotoista 90 prosenttia ohjautuu kansallisille olympiakomiteoille, ja ambush-markkinointi vähentää pääsponsorien saamaa vastinetta olympialiikkeelle antamalleen tärkeälle tuelle. Tuen jatkumisen kannalta on olennaista, että olympialaisista muodostuva taloudellinen hyöty kanavoituu oikeudenmukaisesti olympialaisten järjestäjille ja rahoittajille.

Olympialaiset ovat markkinoinnin näkökulmasta erityisen tärkeä tapahtuma, sillä olympiabrändiä saavat hyödyntää vain viralliset yhteistyökumppanit, jotka ovat hankkineet itselleen oikeuden käyttää olympiabrändiä markkinoinnissaan korvausta vastaan. Muu kuin virallinen yhteistyö ja mainontasääntöjen rikkominen vähentävät suoraan suomalaiseen urheiluun kohdistuvaa varainhankintaa.

Vastuullisuus on yhdessä tekemistä virallisen yhteistyön kautta

Markkinoinnin vastuullisuus korostuu jatkuvasti, ja se vaikuttaa yhä selkeämmin myös kuluttajien tekemiin ostopäätöksiin. Vastuullisuus on myös Olympiakomitean keskeinen arvo. Sillä tarkoitetaan yhteiskunta-, ympäristö- ja henkilöstövastuun lisäksi sosiaalista ja taloudellista vastuuta kaikkia Olympiakomitean sidosryhmiä ja ympäröivää yhteiskuntaa kohtaan. Liikunnan ja urheilun tukemisen myötä yrityksellä on mahdollisuus tulla yhdistetyksi olympialiikkeen arvoihin. Virallinen sponsorointikumppanuus tuo yritykselle konkreettista lisäarvoa, ja vastuullisen markkinoinnin noudattaminen takaa tulojen ohjautumisen maailmanlaajuisen ja suomalaisen urheilun kehittämisen.

Vastuullisuuteen kuuluu, että kaikki olympialiitännäinen markkinointi toteutetaan aina luvan kanssa virallisen yhteistyön muodossa. Kun markkinoinnissa toimitaan vastuullisesti, tuetaan samalla Suomen Olympiakomitean tekemää yhteiskunnallista työtä erityisesti sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa.

Maailmanlaajuisesti tunnettu olympia-aate luo sisältöä, merkitystä ja arvoa liiketoimintaan. Olympiajoukkue yhdessä kumppaneidensa kanssa luo suomalaisille huippuelämyksiä ja suuria tunteita, ja virallisena kumppanina toimiminen ja vastuullinen markkinointi mahdollistavat suomalaisen urheilun kehittymisen ja urheilijoiden menestymisen.

Castrén & Snellman haluaa olla tukemassa liikuntaa ja urheilua ja sitä yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, jota Suomen Olympiakomitea tekee. Suomen Olympiakomitean virallisena kumppanina huolehdimme olympiabrändin suojaamisesta Suomessa ja valvomme, että olympialiitännäinen markkinointi toteutetaan oikein. Avustamme lisäksi Suomen Olympiakomiteaa lukuisissa muissa urheiluun liittyvissä juridisissa kysymyksissä.

 

Hilma-Karoliina Markkanen
Senior associate, asianajaja

Ida Laakkonen
Olympiatiimin vanhempi harjoittelija

 

Lue myös uutinen 11.6.2020
Tokion kisat siirtyivät – Castrén & Snellman vartioi silti aktiivisesti olympialaisten immateriaalioikeuksia

 

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023
Neuvoimme Voisin Consulting Life Sciences (VCLS) -yhtiötä, kun se osti pohjoismaisen lääketeollisuuden asiantuntijayrityksen MedEnginen. MedEngine on digitaalisia ratkaisuja tarjoava, korkeatasoisiin lääketeollisuuden asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, jonka osaaminen perustuu työntekijöiden vahvaan akateemiseen taustaan sekä pitkään ja monipuoliseen kokemukseen. Vuonna 2014 perustetulla MedEnginellä on vankka jalansija Pohjoismaissa. Sillä on toimipaikat Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Vuonna 1997 perustettu VCLS tarjoaa kokonaisvaltaisia terveysteknologian ratkaisuja, jotka tukevat biotekniikan, lääketeollisuuden ja lääketieteen teknologian valmistajia kaikissa niiden tuotekehityksen vaiheissa. VCLS:llä on toimipaikkoja Yhdysvalloissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Sveitsissä, Tanskassa, Madagaskarissa, Intiassa ja Kiinassa, ja se palvelee monenlaisia HealthTech-alan kehittäjiä ja sijoittajia.
Julkaistu 7.11.2023