18.8.2023

Suurten konsernien minimivero lisää merkittävästi yritysten raportointitaakkaa

Valtiovarainministeriö julkaisi 15.8.2023 esitysluonnoksen suurten konsernien vähimmäisveroa koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksen tavoitteena on panna täytäntöön EU-direktiivi, jolla halutaan varmistaa, että suuret konsernit maksavat veroa kansainvälisesti vähintään 15 % riippumatta siitä, missä valtiossa toimintaa harjoitetaan. Esityksen taustalla on OECD:n pilari II -sääntely. Ehdotus on parhaillaan lausuntokierroksella, joten nyt on viimeinen hetki vaikuttaa lain sisältöön.

Uusi verolaji Suomeen

Käytännössä minimitasoa arvioitaisiin valtiokohtaisesti ja tosiasiallisen verotason tulisi olla vähintään 15 prosenttia. Jos tosiasiallinen verotaso alittaisi tämän, uudella sääntelyllä toteutettaisiin verotus 15 prosenttiin asti. Suomessa sääntely ehdotetaan toteutettavaksi kahden erillisen verotussäännön avulla – tuloksilukemissäännöllä ja aliverotettujen voittojen säännöllä. Tosiasiallinen verotaso määritettäisiin kuitenkin samalla tavalla molempia sääntöjä varten.

Täydennysveroina kannettavat verot olisivat Suomen nykyiseen verojärjestelmään verrattuna täysin uudenlaisia veroja, ja niistä säädettäisiin uudessa verolaissa. Säännöt eivät toimisi perinteisen tuloveron tavoin, vaan niillä pyritään varmistamaan ylituottojen vähimmäisverotaso.

Suomessa sääntelyn arvioidaan soveltuvan alkuvaiheessa noin 50–60 yritykseen. Uusi sääntely on erittäin monimutkaista ja tuo mukanaan yrityksille merkittävän määrän uusia raportointivaatimuksia. Yritysten onkin tärkeää alkaa valmistautua sääntelyn voimaantuloon viimeistään nyt, kun kansallista sääntelyä valmistellaan. Sääntelyn on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2024 alusta.

Sääntely koskee kaikkia konserneja toimialasta riippumatta

Sääntely soveltuu konserniyksiköihin, jotka sijaitsevat EU:n alueella ja ovat osa monikansallista konsernia tai suurta kotimaista konsernia, jos monikansallisen tai suuren kotimaisen konsernin sääntelyssä tarkoitettu kokonaisliikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa vähintään kahtena neljästä peräkkäisestä vuodesta.

Sääntely tulee koskemaan kaikkia konserneja toimialasta riippumatta. Soveltamisalan ulkopuolelle on kuitenkin rajattu tietyt direktiivissä erikseen määritellyt tahot.

Verotus toteutetaan kahdella erillisellä verotussäännöllä ja erillisellä kotimaisella täydennysverolla

Suomessa minimiverotus toteutettaisiin pääasiallisesti niin sanotulla tuloksilukemissäännöllä, jota sovellettaisiin lähtökohtaisesti konsernin ylimmän emoyksikön sijaintivaltiossa. Tuloksilukemissääntö olisi konserninsisäisiin omistussuhteisiin perustuva verotuksen kohdistamissääntö. Ylimmän emon tulisi maksaa täydennysveroa, jos suoraan tai välillisesti omistetun konserniyksikön efektiivinen eli tosiasiallinen verotaso alittaa sovitun minimitason.

Toissijainen verotason laskentaan käytettävä sääntö olisi aliverotettujen voittojen sääntö. Aliverotettujen voittojen sääntöä sovellettaisiin siltä osin kuin konsernin matalasti verotettujen yksiköiden verovajetta ei veroteta tuloksilukemissäännön nojalla. Sääntöön sisältyy omat säännökset siitä, millä tavalla sen perusteella perittävä täydennysvero kohdistetaan konserniyksiköiden välillä.

Esityksessä ehdotetaan myös, että Suomessa otettaisiin käyttöön direktiivin mahdollistama erillinen kotimainen täydennysvero. Kotimainen täydennysvero laskettaisiin pääosin samalla tavalla kuin tuloksilukemissäännön ja aliverotettujen voittojen säännön kautta maksuun pantavat verot. Kotimainen täydennysvero kohdistuisi samoihin konserneihin kuin edellä mainitut verotussäännöt, ja verokannaksi tullaan ehdottamaan samaa 15 prosenttia. Kotimaista täydennysveroa koskevat säännökset perusteluineen tullaan lähettämään lausuntokierrokselle erikseen.

Direktiivissä on kyse tosiasiallisen verotason eli efektiivisen veroasteen arvioinnista. Täydennysverot määrättäisiin suhteessa ylituottoon, joka on määritelty sääntelyä koskevien kansainvälisten mallisääntöjen (ns. GloBE-säännöt) mukaan, jos siihen kohdistuva oikaistu verokulu ei itsessään johda riittävän korkeaan veroasteeseen. Verotuksen kohteena ei siis ole tiettyjen veronalaisten tulojen ja vähennyskelpoisten menojen erotus, vaan kansainvälisesti sovitulla tavalla määritellyn ylituoton laskennallinen verovaje. Yleisesti ottaen yrityksen tosiasiallisen verotason arviointiin vaikuttavat yrityksen kirjanpidollinen tulos, siihen tai siitä verotusta varten tehtävien lisäysten ja vähennysten kautta syntyvä veropohja ja käytettävä verokanta, joiden tulona saadaan maksuun pantavan täydennysveron määrä.

Tosiasiallinen verotaso laskettaisiin lainkäyttöalueittain ja sen laskenta pohjautuisi kunkin konserniyksikön määriteltyyn tulokseen tai tappioon, jonka laskennassa otettaisiin huomioon tiettyjä direktiivissä määritettyjä oikaisueriä. Oikaistavia eriä olisivat muun muassa nettoverokulut, laskennan ulkopuolelle rajatut osingot ja luovutusvoitot- tai tappiot, epäsymmetriset valuuttakurssivoitot- tai tappiot, vähennyskelvottomiksi määritellyt kulut ja kertyneet eläkekulut.

Täydennysveroista ei toistaiseksi saa Verohallinnon ennakkoratkaisua

Ehdotettavat täydennysverot olisivat luonteeltaan maksuunpantavia veroja. Verohallinto toimittaisi verotuksen sekä määräisi ja maksuunpanisi täydennysverot konserniyksiköiden maksettavaksi. Suomessa sijaitsevan konserniyksikön tulisi antaa direktiiviin perustuvan tietoilmoituksen lisäksi veroilmoitus verotuksen toimittamista varten. Täydennysveroista ei ainakaan sääntelyn alkuvaiheessa olisi mahdollista saada Verohallinnon ennakkoratkaisua, mikä on omiaan aiheuttamaan epävarmuutta erityisesti sääntelyn soveltamisen alkuvaiheessa.

Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä enintään 25 000 euron veronkorotusseuraamus  

Direktiivissä edellytetään, että kansallisessa sääntelyssä asetetaan tehokkaat, oikeasuhtaiset ja varoittavat sanktiot. Lisäksi edellytetään, että ilmoittamiseen ja maksamiseen liittyvät laiminlyönnit on sanktioitu. Suomessa ehdotetaan ilmoitusvelvollisuuteen liittyvistä laiminlyönneistä säädettäväksi enintään 25 000 euron veronkorotusseuraamus. Tietyissä tilanteissa konserniyksiköille määrättäisiin veronkorotuksen sijaan myöhästymismaksu.

Sääntelyn positiiviset vaikutukset jäävät ajan mittaan välillisiksi

Hallituksen esitysluonnoksessa on arvioitu, että ehdotettujen muutoksien Suomen verotuottoja kasvattava vaikutus olisi alkuvuosina keskimäärin noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Vuosittaiset vaihtelut verotuotoissa voivat kuitenkin olla merkittäviä. On odotettavissa, että sääntelystä Suomelle syntyvät positiiviset vaikutukset ovat pitkällä aikavälillä välillisiä. Sääntelyn tarkoituksena on varmistaa kansainvälisesti tietty verotuksen minimitaso, ja näin ollen se kasvattaa konsernien verotasoa erityisesti niissä maissa, joissa verotaso on nykyisin matala. Koska Suomen sisäinen sääntelyn piirissä oleva verovaje on hyvin pieni, ei sääntely tule juurikaan vaikuttamaan Suomessa toimiviin konserneihin.

Esitysluonnoksessa on arvioitu, että sääntely saattaa parantaa Suomen kilpailukykyä suhteessa alhaisen verotuksen maihin, joissa toimivien konsernien veroastetta sääntely käytännössä nostaa. Muutoksen arvioidaan myös suojelevan verokertymiä, koska se vähentää kannustimia siirtää toimintoja matalan verotuksen maihin. Esityksen ei odoteta kiristävän Suomessa toimivien yritysten verotusta kuin hyvin harvoissa tilanteissa.

Sääntely tuo yrityksille merkittävästi lisää selvitys- ja raportointitarpeita

Esitysluonnoksen mukaan Suomessa on noin 2 800 monikansalliseen konserniin kuuluvaa konserniyhtiötä, jotka ovat sääntelyn soveltamisalan piirissä. Suomessa on noin 50–60 monikansallista konsernia, joiden ylin emoyhtiö on Suomessa, ja puhtaasti kotimaisia suuria konserneja on noin 10–20. Soveltamisalan piiriin kuuluvien yksiköiden joukko on siis Suomessa huomattavan pieni.

On odotettavissa, että varsinkin alkuvaiheessa sääntelyn piiriin kuuluville yrityksille aiheutuu merkittävässä määrin selvitystarpeita ja kustannuksia raportointijärjestelmien rakentamisesta. Lisäksi sääntely tulee lisäämään yritysten raportointitaakkaa pysyvästi. Uusi sääntely tulee todennäköisesti lisäämään merkittävästi yritysten tarvetta kääntyä ulkopuolisten neuvonantajien puoleen, jotta ne saavat varmistettua toimintansa verokohtelun oikeellisuuden. Sääntelyn odotetut verotuotot ovat keskimäärin vain noin 20 miljoonaa euroa vuodessa, joten voidaan perustellusti kyseenalaistaa sääntelyn oikeasuhteisuus suhteessa siitä yrityksille aiheutuviin kustannuksiin ja hallinnolliseen taakkaan.

Lausuntoaika on parhaillaan käynnissä

Hallituksen esitysluonnoksen lausuntoaika päättyy 8.9.2023, minkä jälkeen ministeriö päivittää lakiluonnoksen. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle lokakuussa. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024. Lakia sovellettaisiin tuloksilukemissäännön ja kotimaisen täydennysveron osalta ensimmäisen kerran 31.12.2023 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin. Aliverotettujen voittojen sääntöä sovellettaisiin portaittain osin 31.12.2023 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin ja osin 31.12.2023 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin.

Uusimmat referenssit

Toimimme Nokian Panimo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana yhtiön listautuessa Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Kysyntä yleisö- ja instituutioannista koostuneessa listautumisannissa oli erittäin vahvaa ja listautumisanti ylimerkittiin. Nokian Panimo sai listautumisannista noin 10 miljoonan euron bruttovarat. Listautumisannissa vastaanotettiin merkinnät yli 2 900 sijoittajalta ja yhtiön osakkeenomistajien määrä nousi listautumisannin myötä yli 4 700 osakkeenomistajaan. Listautuminen antaa meille vahvan pohjan seuraaville kasvun vuosille. Olemme kiitollisia sijoittajille luottamuksesta ja innostuneita siitä, mitä voimme yhdessä saavuttaa. Tästä alkaa uusi luku Nokian Panimon tarinassa” – toimitusjohtaja Janne Paavola Kaupankäynti osakkeilla alkoi First North -markkinapaikalla 3.4.2025 kaupankäyntitunnuksella BEER. Nokian Panimo on vuoden 2023 liikevaihdolla mitattuna Suomen toiseksi suurin pienpanimo ja viidenneksi suurin panimo. Nokian Panimo tunnetaan erityisesti Keisari-oluistaan. Nokian Panimo valmistaa kaikki tuotteet Nokialla sijaitsevassa tuotantolaitoksessa, ja vuonna 2024 myyntivolyymi oli yhteensä yli 8,3 miljoonaa litraa ja liikevaihto 11,9 miljoonaa euroa. Kotimaisuus, vastuullisuus ja kestävät toimintatavat ovat Nokian Panimo keskiössä.
Julkaistu 3.4.2025
Avustimme Suomen lain osalta Fingrid Oyj:tä EMTN-ohjelman päivityksessä ja korottamisessa 3 miljardiin euroon. Lainaosuudet voidaan ottaa kaupankäynnin kohteeksi Euronext Dubliniin. Fingrid Oyj on Suomen kantaverkkoyhtiö.
Julkaistu 2.4.2025
Toimimme KoBold Metalsin suomalaisena juridisena sekä verotuksellisena neuvonantajana sen earn-in-sopimuksessa Aurion Resourcesin kanssa. Sopimuksen mukaan KoBold (kokonaan omistetun tytäryhtiönsä KoBold Exploration Finland Oy:n kautta) voi ansaita jakamattoman 75 %:n osuuden löydetyistä hyödykkeistä (lukuun ottamatta pääasiassa kultaa tai hopeaa sisältäviä löytöjä) sijoittamalla 12 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria etsintä- ja tutkimuskuluihin viiden vuoden kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Tutkimusalue kattaa noin 35 km² Aurionin kokonaan omistamasta 160 km² Ristin kiinteistöstä Sodankylässä. Järjestelyn myötä, edellyttäen earn-in -ehtojen täyttymistä, perustetaan yhteisyritys, jossa KoBold omistaa 75 % ja Aurion 25 %. KoBold Metals on yhdysvaltalainen tutkimus- ja kaivosyhtiö, jota tukevat korkean profiilin sijoittajat, kuten Breakthrough Energy Ventures, Andreessen Horowitz sekä Equinor. Se yhdistää geotieteiden asiantuntemuksen tekoälyyn, koneoppimiseen ja datatieteeseen parantaakseen ja nopeuttaakseen tutkimusprosessia kriittisten mineraalien löytämiseksi, jotka ovat välttämättömiä maailmanlaajuiselle energiasiirtymälle.
Julkaistu 26.3.2025
Avustamme Verne Global Ltd:tä, joka on Pohjoismaiden johtava kestävällä energialla toimivien HPC-datakeskusten tarjoaja, Mäntsälään sijoitettavan datakeskuksen hankekehityksessä. Toimimme Vernen neuvonantajana syksyllä 2024 sen ostaessa hankealuetta hallinnoivan kiinteistöyhtiön sekä myöhemmin itse hankealueen. Kiinteistökehityksen ohella neuvonantomme kattaa luvituksen ja verotuksen. Lisäksi avustamme Verneä sähköverkkoliitäntä- ja verkkopalveluasioissa. Mäntsälän datakeskushanke on Vernen neljäs datakeskus Suomessa, mikä vahvistaa Vernen asemaa kestävien ja skaalautuvien datakeskusratkaisujen johtajana. Datakeskuksen kapasiteetti on aluksi 70 MW ja se sijoittuu kymmenen hehtaarin suuruiselle hankealueelle vain 40 minuutin ajomatkan päässä Helsinki-Vantaan kansainväliseltä lentokentältä. Laitos palvelee paljon dataa käyttäviä yrityksiä ja tekoälytoimijoita, jotka käyttävät HPC:tä, koneoppimista tai muutoin tarvitsevat suurta tiedonsiirtokapasiteettia. Laitos toimii yksinomaan uusiutuvalla energialla. Vernen uusi laitos noudattaa yhtiön parhaita suunnitteluperiaatteita toiminnan tehostamisesta ja ympäristövaikutusten minimoimisesta. Kampus toimii uusiutuvilla energialähteillä, ja datakeskuksen tuottama hukkalämpö hyödynnetään alueen lämmityksessä. Yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä Mäntsälän kunnan kanssa varmistaakseen, että datakeskuksella on myönteisiä paikallisvaikutuksia, mukaan lukien suunnitelmat hukkalämmön hyödyntämisestä kaukolämmityksessä. Vernen Mäntsälän datakeskuksen rakentaminen on suunniteltu aloitettavaksi vuoden 2025 aikana ja sen odotetaan valmistuvan kahdessa vuodessa. Laajennus on osa Vernen pitkän aikavälin suunnitelmaa rakentaa kestävällä energialla toimiva datakeskuksia. Verne on vuoden 2024 alusta lähtien ollut Ardianin, joka on maailman johtava yksityinen sijoitustalo, omistuksessa. Ardian on investoinut jo yli 1,6 miljardia euroa Pohjoismaihin, keskittyen energiasiirtymään ja digitaalisen infrastruktuurin projekteihin, ja työskentelee Vernen kanssa edistääkseen kestävää kasvua koko alueella.  Lue Verne Globalin lehdistötiedote.
Julkaistu 20.2.2025