6.5.2024

Yritykset ulkoistavat toimintojaan – neljä tärppiä onnistumiseen

Geopolitiikan muutokset ja talouden hidas kehitys ovat haastaneet yrityksiä viime vuosina ja saaneet ne miettimään uusia näkökulmia liiketoiminnan kehittämiseen ja kustannusrakenteeseen. Osana tätä kehitystä monet yritykset ovat ulkoistaneet toimintojaan tai harkitsevat ulkoistuksia tai palveluntarjoajan vaihdoksia. Ulkoistaminen onkin usein toimiva keino liiketoiminnan kehittämiseksi ja esimerkiksi joustavuuden lisäämiseksi. Järjestely kannattaa kuitenkin suunnitella huolellisesti ulkoistuksen hallituksi toteuttamiseksi ja myös tulevia muutostilanteita ajatellen. 

Kun yritys suunnittelee ulkoistusta, aivan ensimmäiseksi katse kannattaa kääntää yrityksen strategiaan: miten ulkoistus tukee strategiaa mahdollisimman tehokkaasti? Jos yritys on nostanut esimerkiksi digitalisaation ja tekoälyn strategiansa painopisteeksi, ICT-palveluiden ulkoistus on tehtävä harkiten. Merkityksellisiksi voivat nousta esimerkiksi palveluntarjoajan osaaminen, palveluiden laajuus ja joustavuus sekä niiden kehitysmahdollisuudet.

Lisäksi ICT-palveluiden ulkoistamisen varhaisessa vaiheessa on syytä ottaa huomioon myös sääntelyn mahdolliset vaikutukset. Esimerkiksi kansainväliseen henkilötietojen siirtämiseen liittyy omat rajoitteensa, ja kyberturvallisuuteen ja tekoälyyn liittyvä EU-sääntely voi olla tarpeen huomioida palvelun järjestämisessä sekä sitä koskevissa sopimuksissa.

Kolmantena asiana ennen ulkoistussuunnitelmien konkreettista edistämistä on tärkeää varmistua siitä, mitä palveluita tarkalleen ottaen ulkoistetaan ja millaisia käytännön vaikutuksia ulkoistuksella voisi olla esimerkiksi olemassa olevalle henkilöstölle ja heidän työsuhteilleen. Onko kyseessä liikkeen luovutus vai työvoiman käytön vähentäminen? Tämä voi vaikuttaa merkittävästi ulkoistusaikatauluun ja tilaajan yhteistoimintalain mukaisiin velvoitteisiin. Entä millaisia vaikutuksia ulkoistamisella voi olla asiakkaille tai olemassa oleville palveluntarjoajille?

Neljäs avain onnistuneeseen ulkoistukseen on huolellisesti käyttötarkoitukseensa valmisteltu sopimus ja hyvin suunniteltu neuvotteluprosessi. On tärkeää varmistaa, että sopimuksessa on turvattu muun muassa palvelun tilaajan oikeudet sekä riittävä jousto ja oikeudet tulevissa muutostilanteissa. Mahdollisia muutostarpeita on hyvä ennakoida ja varmistaa sopimuksella se, että myös mahdollinen palveluntarjoajan vaihto sujuu mutkattomasti. Neuvotteluprosessin vaiheiden ymmärtäminen ja suunnittelu etukäteen ovat puolestaan tärkeässä roolissa näiden tavoitteiden kustannustehokkaassa saavuttamisessa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme Exsitec Holding AB:tä järjestelyssä, jossa se hankki M-flow Finland Oy:n koko osakekannan. M-flow Finland Oy on suomalainen ohjelmistoyritys, joka tarjoaa Medius B2B-standardin mukaisia S2P-ohjelmistoratkaisuja Suomessa. Exsitec Holding AB on ruotsalainen yritys, joka kuuluu pohjoismaiseen Exsitec-konserniin. Konsernilla on yli 20 toimipistettä Pohjoismaissa. Exsitec toimittaa digitaalisia ratkaisuja asiakkaiden liiketoiminnan tueksi.
Julkaistu 4.7.2024
Toimimme Prevas Aktiebolagin suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa noin 92 prosenttia NMAC Group Oy:n (”Enmac”) osakkeista. Kaupan myötä Prevas laajentaa toimintaansa Suomen markkinoille. Hankinta on Prevasin kasvustrategian mukainen ja tarjoaa mahdollisuuden tuleviin markkinasynergioihin. Ruotsalainen Advokatfirman Lindahl KB toimii Prevas Aktiebolagin oikeudellisena pääneuvonantajana tässä kaupassa. Vuonna 1983 perustetulla Enmacilla on vahva asema Suomen markkinoilla. Se tarjoaa tuotantoprosessien kehittämiseen liittyviä vaativia asiantuntijapalveluja muun muassa vaativan teknisen laskennan, teollisuusautomaation, tuotekehityksen sekä prosessi- ja putkistosuunnittelun alueilla. Enmacilla on noin 200 työntekijää ja kahdeksan toimipaikkaa Suomessa. Vuonna 2023 sen liikevaihto oli 23 miljoonaa euroa. Yrityskauppa edellyttää vielä Suomen työ- ja elinkeinoministeriön hyväksyntää.
Julkaistu 23.5.2024