22.5.2023

Vetyhankkeiden luvittaminen muuttuvassa toimintaympäristössä – mitä kannattaa huomioida tuotantolaitoksen perustamisessa?

Vihreää vetyä kaavaillaan fossiilisten polttoaineiden korvaajaksi etenkin aloilla, joilla sähköistäminen on vaikeaa. Suomessa vetyhankkeita on tällä hetkellä suunnitteilla noin 11,7 miljardin euron edestä.

Voimassa oleva lainsäädäntö ei kaikilta osin vielä ota huomioon vetyhankkeiden erityispiirteitä, eikä vetyä koskevia uusia lainsäädäntöaloitteita tai viranomaisohjeistusta ole vielä annettu. Tämä on kaksiosaisen blogikirjoituksemme ensimmäinen osa, jossa esitetään näkökulmia vedyn tuotannon lupakysymyksistä.

Vedyn tuotantolaitoksen luvittaminen

Vedyn tuotantolaitoksen toteuttaminen voi edellyttää muun muassa seuraavia menettelyitä ja viranomaislupia:

Jos tuotantolaitos rakennetaan esimerkiksi hiilidioksidin talteenottolaitoksen yhteyteen tai jos laitoksessa jalostetaan vetyä esimerkiksi metanoliksi, metaaniksi tai ammoniakiksi, myös nämä toiminnot vaikuttavat hankkeen lupamenettelyyn. Vedyn tuotantolaitoksen toteuttaminen voi edellyttää tapauskohtaisesti myös muita viranomaislupia.

1. Ympäristövaikutusten arviointimenettely

Ensinnäkin vedyn tuotantolaitos saattaa edellyttää YVA-menettelyä, jos hanke mainitaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain liitteessä 1, eli hankeluettelossa, tai jos hanke todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan hankeluettelossa mainittujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia. Vedyn tuotantolaitos saattaa vaatia YVA-menettelyn hankeluettelon 6 c) kohdan perusteella, joka koskee kemianteollisuuden integroituja tuotantolaitoksia, joissa valmistetaan teollisessa mittakaavassa aineita kemiallisilla muuntoprosesseilla ja joissa tuotetaan muun muassa epäorgaanisia kemikaaleja.

YVA-direktiivin mukaisesti kemiallisilla muuntoprosesseilla tarkoitetaan prosessia, jossa tapahtuu yksi tai useampi kemiallinen reaktio ja integroidulla tuotantolaitoksella laitosta, jossa on useita yksikköjä yhdessä toiminnallisesti toisiinsa liitettyinä. Kohdan perusteella esimerkiksi vedyn tuotantolaitos, jossa valmistetaan myös metaania voisi vaatia YVA-menettelyä. Teollisen mittakaavan määritelmä on puolestaan yhtenevä teollisuuspäästödirektiivin mukaisen määritelmän kanssa. Mittakaavan määrittämisessä tulee Euroopan komission teollisuuspäästödirektiivin tulkintaa koskevan ohjeistuksen mukaan ottaa huomioon muun muassa tuotteen luonne, tuotannossa käytetyn laitoksen tai laitteiden teollinen luonne, tuotannon määrä sekä kaupallinen tarkoitus.

2. Ympäristölupa

Vedyn tuotantolaitos saattaa vaatia myös ympäristölupaa, sillä teollisessa mittakaavassa tapahtuva vedyn kemiallinen tai biologinen jalostaminen on ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 1 kohdan 4 a) perusteella ympäristöluvanvaraista. Toiminnan mittakaavaa arvioitaessa otetaan huomioon teollisen mittakaavan määritelmään liittyvät seikat.

Vedyn tuotantolaitosten ympäristöluvanvaraisuuteen voi lähiaikoina tulla muutoksia, sillä ympäristönsuojelulain taustalla osittain olevaa teollisuuspäästödirektiiviä uudistetaan parhaillaan. Euroopan unionin neuvosto on neuvottelukannassaan ehdottanut, että veden elektrolyysillä tapahtuva vedyn tuotanto olisi ympäristölupavelvollista vasta päivittäisen tuotantokapasiteetin ylittäessä 60 tonnia. Kun Euroopan parlamentti on muodostanut näkemyksensä teollisuuspäästödirektiivin uudistuksesta, säädösehdotus siirtyy neuvoteltavaksi instituutioiden välillä.

Vedyn valmistusta ja hyödyntämistä koskeville ympäristölupahakemuksille on ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelyssä aluehallintovirastossa annetun lain 2 a §:n mukaan annettava aluehallintovirastoissa etusija. Ympäristönsuojelulain 197 a §:n mukaan edellä mainittuja hakemuksia koskeva asia on käsiteltävä muutoksenhakutuomioistuimessa kiireellisenä. Säännökset ovat määräaikaisesti voimassa. Vihreän siirtymän hankkeita olemme käsitelleet blogipostauksessamme 3.6.2022.

3. Kemikaalilupa

Vety on lisäksi laissa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta tarkoitettu vaarallinen kemikaali, jonka laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia saa harjoittaa vain Turvallisuus- ja kemikaaliviraston myöntämällä luvalla. Vaikka vedyn käsittelyä ja varastointia ei pidettäisi laajamittaisena, on toiminnanharjoittaja kuitenkin velvollinen tekemään ilmoituksen vaarallisen kemikaalin vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista.

Uusimmat referenssit

Toimimme Korkia Oy:n neuvonantajana sen tehdessä lainasopimuksen Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCOn kanssa. Rahoitus tukee Korkian kehitteillä olevien aurinkoenergia-, akkusähkövarasto (BESS)- ja maatuulivoimahankkeiden kehittämistä ja laajentamista globaalisti. Korkia on uusiutuvaan energiaan keskittyvä sijoitusyritys, joka toimii yhdeksässä maassa. Korkian monipuolinen portfolio koostuu kehitteillä olevista uusiutuvan energian ja energiavarastoinnin hankkeista, joiden kapasiteetti on yhteensä yli 20 GW.
Julkaistu 7.1.2025
Avustamme Oomi Oy:tä liiketoimintakaupassa, jonka myötä KSS Energia Oy:n sähkön vähittäismyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomin asiakkaiksi tavoiteaikataulun mukaan maaliskuussa 2025. Järjestely edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. Oomi Oy on yksi suurimmista energiapalveluyhtiöistä ja sähkön myyjistä Suomessa. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys ja Oomin strategia, jonka keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille mutkatonta ja entistä parempaa digitaalista asiakaskokemusta.
Julkaistu 20.12.2024
Toimimme Fortumin neuvonantajana yritysjärjestelyssä, jossa Fortum vahvistaa uusiutuvan energian hankekantaansa ostamalla hankkeiden kehitysportfolion Enersenseltä. Velaton kauppahinta on noin 9 miljoonaa euroa, ja kauppaan sisältyy mahdollisuus myös projektikohtaisiin lisäkauppahintoihin, mikäli hankkeet etenevät investointipäätökseen asti. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä, ja se arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Fortum on johtava pohjoismainen energiayhtiö, joka rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Fortumin ydinliiketoiminta käsittää tehokkaan, hiilidioksidipäästöttömän sähköntuotannon sekä luotettavan sähkön ja kaukolämmön toimituksen yksityis- ja yritysasiakkaille. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Yksi Fortumin strategisista tavoitteista on kehittää rakennusvalmiita yli 800 MW maatuuli- ja aurinkovoimahankkeita vuoden 2026 loppuun mennessä.
Julkaistu 19.12.2024
Edustimme menestyksekkäästi Vaasan Sähkö Oy:tä markkinaoikeudellisessa riita-asiassa, jossa kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemien sähkön kuluttajahintojen muutosten arvioimiseksi kuluttajasuojalain kannalta. Kuluttaja-asiamiehen hakemuksen mukaan sähkön myyntiyhtiöiden hinnankorotusten menettelytapojen lainmukaisuuteen oli tarpeen saada ratkaisu, koska useat sähköyhtiöt olivat korottaneet kuluttajien sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana. Kuluttaja-asiamiehen hakemus kohdistui Vaasan Sähkö Oy:n toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hinnankorotusmenettelyyn 15.10.2022 voimaan tulleen muutoksen osalta. Kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua Vaasan Sähkön lisäksi myös toisen sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksiin. Vaasan Sähkön osalta kuluttaja-asiamiehen hakemus sisälsi kolme sakkouhkaista kieltovaatimusta. Vaatimukset koskivat sitä, mitä hinnanmuutokseen oikeuttavaa, alan yleisiin sopimusehtoihin sisältyvää ehtokohtaa voitiin käyttää hinnankorotuksen perusteena ja oliko yhtiön sähkönhankintakustannusten tullut nousta hinnankorotusta vastaavalla määrällä. Kolmas vaatimus liittyi siihen, miten olennaisia muutoksia sähkönmyyjä voi sopimusehtojen nojalla yksipuolisesti tehdä kuluttajasopimuksissa. Markkinaoikeus järjesti asiassa suullisen käsittelyn kesäkuussa 2024. Markkinaoikeus hylkäsi 25.10.2024 päivätyllä ratkaisullaan kuluttaja-asiamiehen vaatimukset kokonaisuudessaan. Markkinaoikeuden mukaan Vaasan Sähkö Oy:llä oli ollut sähkömarkkinalain ja alan yleisten sopimusehtojen mukainen peruste tehdä toistaiseksi voimassa oleviin kuluttajasopimuksiin hinnankorotus syksyllä 2022 toteutetulla tavalla. Yhtiön menettelylle oli ollut olosuhteiden olennaisen muutoksen johdosta erityinen syy, eikä sitä ollut pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Myös kuluttaja-asiamiehen toiseen sähkön myyntiyhtiöön kohdistama hakemus hylättiin. Markkinaoikeuden ratkaisu on merkittävä yleisesti sähkön vähittäismyyjille, sillä se poikkeaa kuluttajariitalautakunnan julkaisemien suositusten mukaisesta tulkintalinjasta ja osaltaan vahvistaa sähkön vähittäismyyjien oikeuden tehdä olennaisiakin muutoksia toistaiseksi voimassa olevien kuluttajasopimusten hintaehtoihin tiettyjen laissa ja sopimusehdoissa määriteltyjen reunaehtojen täyttyessä. Markkinaoikeuden ratkaisu ei ole vielä lainvoimainen, vaan siihen voidaan hakea muutosta, mikäli korkein oikeus myöntää valitusluvan. 
Julkaistu 12.12.2024