30.10.2024

Rakentamislakiin esitetään uutta puhtaan siirtymän sijoittamislupaa

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1. tammikuuta 2025. Se korvaa tämän tekstin laatimishetkellä voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain rakentamista koskevat säännökset.

Nykyisen hallitusohjelman mukaisesti uutta rakentamislakia on kuitenkin tarkoitus vielä muuttaa tietyiltä osin ennen sen voimaantuloa. Valtioneuvosto antoikin 19. syyskuuta 2024 hallituksen esityksen laiksi rakentamislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Muutettavat säännökset tulisivat pääosin voimaan samaan aikaan uuden rakentamislain kanssa.

Tämä blogi on kolmas osa uutta rakentamislakia käsittelevää sarjaamme. Ensimmäisessä osassa kirjoitimme lupamuotojen muutoksesta ja toisessa osassa ilmastonmuutoksen hillinnän huomioonottamisesta rakentamislaissa. Tämä osa käsittelee rakentamislakiin suunniteltua uutta puhtaan siirtymän sijoittamislupaa.

Tavoitteena puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden sujuvoittaminen

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että rakentamislaissa säädettäisiin uudesta puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta. Sijoittamislupa mahdollistaisi kaavoituksen ohittamisen puhtaan siirtymän teollisuushankkeissa, kunhan sijoittamisluvan myöntämiselle säädetyt edellytykset täyttyvät. Parhaimmillaan mahdollisuus kaavoituksen ohittamiseen nopeuttanee hankekehitystä merkittävästi.

Erillisen puhtaan siirtymän sijoittamisluvan avulla puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden sijoittamisen edellytysten tarkastelu voitaisiin tehdä ilman asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Sijoittamislupa ei siis edellyttäisi, että hankkeen olisi sijoituttava asema- tai yleiskaavan sallimaan paikkaan tai että kaavasta olisi myönnetty poikkeamislupa. Tästä poikkeuksen muodostavat kuitenkin hankkeet, joissa valmistetaan, käsitellään tai varastoidaan vaarallisia kemikaaleja tai räjähteitä (näihin luetaan esimerkiksi vety). Nämä hankkeet tulee sijoittaa niin, että sijoittaminen on sopivaa ottaen huomioon oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettu käyttötarkoitus ja kaavamääräykset.

Kun teollisuushankkeelle olisi saatu puhtaan siirtymän sijoittamislupa, rakentamisluvan myöntäminen edellyttäisi vielä olennaisten teknisten vaatimusten, eli toteuttamisen edellytysten tarkastelua. Toteuttamisen edellytykset ratkaistaisiin erillisellä toteuttamisluvalla. Rakentamislupaharkintaan kuuluva alueidenkäytöllisten edellytysten (sijoittamisen edellytykset) tarkastelu tapahtuisi puhtaan siirtymän sijoittamislupapäätöksen yhteydessä. Rakentamisluvan myöntäminen tapahtuisi siis kahdessa osassa: sijoittamislupapäätöksellä ja toteuttamislupapäätöksellä.

Kunnan tulisi ratkaista puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus kuuden ja toteuttamislupahakemus kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus liitteineen on pantu vireille ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Toteuttamislupa voidaan myöntää vasta puhtaan siirtymän sijoittamisluvan ratkaisemisen jälkeen. Rakentaminen voi alkaa vasta, kun molemmat luvat ovat lainvoimaisia tai lupaviranomainen on myöntänyt oikeuden aloittaa rakennustyö ennen kuin lupa on lainvoimainen. Määräaikaa koskeva sääntely tulisi voimaan vasta vuoden 2026 alusta. 

Lupaa voisi hakea esimerkiksi vety- tai akkutehdashankkeille, mutta ei tuuli- tai aurinkovoimalaitoksille

Puhtaan siirtymän teollisuushankkeita olisivat hallituksen esityksen mukaan seuraavat hankkeet (lista olisi tyhjentävä):

  1. energiatuotantolaitos, joka tuottaa energiaa uusiutuvalla energialla lukuun ottamatta tuuli- ja aurinkovoimalaitosta;
  2. uusiutuvaan energiaan tai sähköistämiseen perustuva fossiilisten polttoaineiden tai raaka-aineiden käyttöä korvaava teollisuuden hanke;
  3. vedyn valmistus ja hyödyntäminen, lukuun ottamatta vedyn valmistusta fossiilisista polttoaineista;
  4. hiilidioksidin talteenotto, hyödyntäminen ja varastointi;
  5. akkutehdas ja akkumateriaalien valmistus, talteenotto ja uudelleenkäyttö;
  6. Euroopan nettonollateknologiatuotteiden valmistusekosysteemiä vahvistavasta toimenpidekehyksestä annetun EU:n asetuksen 17 ja 18 artiklan mukaisille alueille sijoittuva jalostavan teollisuuden puhtaan siirtymän investointi.


    Muokkaus 19.12.2024:

    Eduskunta lisäsi lakiin myös seuraavat hankkeet, joille niin ikään voidaan myöntää puhtaan siirtymän sijoittamislupa:

  7. uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 2 artiklan toisen kohdan 9 a alakohdassa ja 15 c artiklassa tarkoitetulla uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueella toteutettava kyseiselle alueelle asetettuja ehtoja noudattava hanke lukuun ottamatta tuuli- ja aurinkovoimalaitosta;

  8. palvelinkeskus, jonka tuottamasta hukkalämmöstä pääosa hyödynnetään.

Keskeinen rajaus puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden sijoittamisluvassa olisi, että lupaa ei voitaisi myöntää tuuli- ja aurinkoenergiahankkeille. Näiden hankkeiden alueidenkäytöllisistä edellytyksistä päätettäisiin jatkossakin hankkeen koosta riippuen joko kaavoituksella tai suunnittelutarveratkaisulla. Parhaillaan uudistettavana olevaan alueidenkäyttölakiin on kuitenkin kaavoituksen osalta odotettavissa erityisesti aurinkoenergiahankkeita koskevaa uutta sääntelyä.

Puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla ei saisi aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua sijoittamisluvan tarkoitus huomioon ottaen. Tämä vaatimus vastaa alueidenkäyttölaissa asemakaavalle asetettua vaatimusta. Sijoittamisluvalla ei myöskään saisi asettaa maanomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle sellaista kohtuutonta rajoitusta tai aiheuttaa sellaista kohtuutonta haittaa, joka sijoittamisluvalle asetettavia tavoitteita tai vaatimuksia syrjäyttämättä voidaan välttää.

Luvan myöntämisen edellytykset ja vaikutusten arviointi

Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan myöntämisedellytysten olisi täytyttävä, jotta hankkeelle voidaan myöntää sijoittamislupa. Rakennuskohteen tulisi esimerkiksi soveltua rakennettuun ympäristöön ja maisemaan, eikä rakentaminen saisi aiheuttaa haittaa naapureille, vaikuttaa naapurikiinteistöjen rakentamiseen tai vaikeuttaa erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä. Lisäksi rakentamisen olisi oltava sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palveluiden saavutettavuuden kannalta.

Huomionarvoista sijoittamisluvan myöntämisen edellytyksissä on, että niihin ei suunnittelutarvealueiden ja asemakaava-alueen ulkopuolisten alueiden tapaan sisälly vaatimusta siitä, ettei rakentaminen aiheuta haittaa yleis- tai asemakaavan laatimiselle tai maakunta- tai yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä annettujen määräysten toteuttamiselle. Myös hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että sijoittamisluvalla voidaan ohittaa kaavoitus. Perusteluissa ei kuitenkaan täsmennetä, päteekö tämä lähtökohta kaikissa tilanteissa vai tulisiko voimassa olevia kaavamääräyksiä noudattaa, ellei sijoittamisluvassa nimenomaisesti näistä poiketa. Lienee joka tapauksessa epätodennäköistä, että kunta myöntäisi sijoittamisluvan, jos sijainti on täysin voimassa olevan kaavan vastainen.

Varsinkin sijoittamislupasääntelyn soveltamisen alkuvaiheessa puhtaan siirtymän sijoittamislupa voi nostaa hankkeen muutoksenhakuriskiä. Valitusvaiheessa hallintotuomioistuin voi todeta, että hanke ei täytä sijoittamisluvan myöntämisen edellytyksiä. Tämän seurauksena hankkeessa joudutaan arvioimaan, voidaanko rakennusluvan sijoittamisen edellytykset täyttää, jos alue kaavoitetaan, vai tuleeko hanke siirtää toisaalle. Käytännössä hankekehittäjän kannattaa siis ennakolta arvioida huolellisesti, täyttääkö hanke sijoittamisluvan myöntämisen edellytykset vai onko kaavoitus aikataulullisesti puhtaan siirtymän sijoittamislupaa riskittömämpi vaihtoehto. Aikatauluriskiä voi yrittää hallita myös varautumalla kaavoituksen käynnistämiseen heti, kun puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta on valitettu.

Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan vaikutukset tulisi selvittää samalla tavalla kuin asemakaavan vaikutukset selvitetään. Selvitettäväksi tulisivat siten suunnitelman toteuttamisen ympäristövaikutukset sekä yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Ympäristövaikutusten arviointimenettely voitaisiin tehdä puhtaan siirtymän sijoittamisluvan yhteydessä vastaavasti kuin kaavoituksen yhteydessä. Mikäli menettelyitä ei yhdistetä, ympäristövaikutusten arviointimenettely olisi kaavoituksesta poiketen ilmeisesti kuitenkin suoritettava tai sen tarve olisi ratkaistava ennen puhtaan siirtymän sijoittamisluvan myöntämistä.

Valitusoikeus ehdotetaan säädettäväksi laajalle joukolle osallisia

Hallituksen esityksen mukaan laaja osallisten joukko saisi lakiin perustuvan oikeuden valittaa puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta. 

Valitusoikeus olisi naapureiden lisäksi niillä, joiden omistaman tai hallitseman kiinteistön rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voisi olennaisesti vaikuttaa, sekä kaikilla, joiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös vaikuttaisi. Valitusoikeus olisi myös kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös välittömästi vaikuttaisi, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella, muulla viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa sekä toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- ja luonnonsuojelun edistäminen. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta eivät kuitenkaan saisi valittaa kunnan jäsenet, eli tältä osin valitusoikeus on suppeampi kuin kaavoitusasioissa. Hankkeissa, joissa edellytetään ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, kunnan jäsenille on kuitenkin varattava mahdollisuus tulla kuulluksi lupahakemuksesta.

Muokkaus 19.12.2024:

Eduskunta rajasi yllä mainittujen rekisteröityjen yhdistysten valitusoikeutta siten, että niillä on oikeus valittaa vain hankkeissa, joihin sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Rakentamisluvan toisesta osasta, eli toteuttamisluvasta, on myös mahdollista valittaa. Toteuttamisluvan osalta yhdistyksillä, naapurikunnilla ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla ei kuitenkaan ole valitusoikeutta. Oikeus- ja hallintokäytännössä jää ratkaistavaksi, onko toteuttamislupaa mahdollista myöntää ennen kuin puhtaan siirtymän sijoittamislupa on lainvoimainen.

Ympäristö, energia ja vihreä siirtymä– ja Kiinteistösijoittaminen ja -transaktiot -tiimiemme asiantuntijat vastaavat mielellään kysymyksiin rakentamislaista sekä uuden sääntelyn vaikutuksista rakentamishankkeisiin. 

Uusimmat referenssit

Toimimme KoBold Metalsin suomalaisena juridisena sekä verotuksellisena neuvonantajana sen earn-in-sopimuksessa Aurion Resourcesin kanssa. Sopimuksen mukaan KoBold (kokonaan omistetun tytäryhtiönsä KoBold Exploration Finland Oy:n kautta) voi ansaita jakamattoman 75 %:n osuuden löydetyistä hyödykkeistä (lukuun ottamatta pääasiassa kultaa tai hopeaa sisältäviä löytöjä) sijoittamalla 12 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria etsintä- ja tutkimuskuluihin viiden vuoden kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Tutkimusalue kattaa noin 35 km² Aurionin kokonaan omistamasta 160 km² Ristin kiinteistöstä Sodankylässä. Järjestelyn myötä, edellyttäen earn-in -ehtojen täyttymistä, perustetaan yhteisyritys, jossa KoBold omistaa 75 % ja Aurion 25 %. KoBold Metals on yhdysvaltalainen tutkimus- ja kaivosyhtiö, jota tukevat korkean profiilin sijoittajat, kuten Breakthrough Energy Ventures, Andreessen Horowitz sekä Equinor. Se yhdistää geotieteiden asiantuntemuksen tekoälyyn, koneoppimiseen ja datatieteeseen parantaakseen ja nopeuttaakseen tutkimusprosessia kriittisten mineraalien löytämiseksi, jotka ovat välttämättömiä maailmanlaajuiselle energiasiirtymälle.
Julkaistu 26.3.2025
Avustamme Verne Global Ltd:tä, joka on Pohjoismaiden johtava kestävällä energialla toimivien HPC-datakeskusten tarjoaja, Mäntsälään sijoitettavan datakeskuksen hankekehityksessä. Toimimme Vernen neuvonantajana syksyllä 2024 sen ostaessa hankealuetta hallinnoivan kiinteistöyhtiön sekä myöhemmin itse hankealueen. Kiinteistökehityksen ohella neuvonantomme kattaa luvituksen ja verotuksen. Lisäksi avustamme Verneä sähköverkkoliitäntä- ja verkkopalveluasioissa. Mäntsälän datakeskushanke on Vernen neljäs datakeskus Suomessa, mikä vahvistaa Vernen asemaa kestävien ja skaalautuvien datakeskusratkaisujen johtajana. Datakeskuksen kapasiteetti on aluksi 70 MW ja se sijoittuu kymmenen hehtaarin suuruiselle hankealueelle vain 40 minuutin ajomatkan päässä Helsinki-Vantaan kansainväliseltä lentokentältä. Laitos palvelee paljon dataa käyttäviä yrityksiä ja tekoälytoimijoita, jotka käyttävät HPC:tä, koneoppimista tai muutoin tarvitsevat suurta tiedonsiirtokapasiteettia. Laitos toimii yksinomaan uusiutuvalla energialla. Vernen uusi laitos noudattaa yhtiön parhaita suunnitteluperiaatteita toiminnan tehostamisesta ja ympäristövaikutusten minimoimisesta. Kampus toimii uusiutuvilla energialähteillä, ja datakeskuksen tuottama hukkalämpö hyödynnetään alueen lämmityksessä. Yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä Mäntsälän kunnan kanssa varmistaakseen, että datakeskuksella on myönteisiä paikallisvaikutuksia, mukaan lukien suunnitelmat hukkalämmön hyödyntämisestä kaukolämmityksessä. Vernen Mäntsälän datakeskuksen rakentaminen on suunniteltu aloitettavaksi vuoden 2025 aikana ja sen odotetaan valmistuvan kahdessa vuodessa. Laajennus on osa Vernen pitkän aikavälin suunnitelmaa rakentaa kestävällä energialla toimiva datakeskuksia. Verne on vuoden 2024 alusta lähtien ollut Ardianin, joka on maailman johtava yksityinen sijoitustalo, omistuksessa. Ardian on investoinut jo yli 1,6 miljardia euroa Pohjoismaihin, keskittyen energiasiirtymään ja digitaalisen infrastruktuurin projekteihin, ja työskentelee Vernen kanssa edistääkseen kestävää kasvua koko alueella.  Lue Verne Globalin lehdistötiedote.
Julkaistu 20.2.2025
Avustamme Verne Global Ltd:tä, joka on Pohjoismaiden johtava kestävällä energialla toimivien HPC-datakeskusten tarjoaja, sen Helsingin alueella sijaitsevan datakeskuksen laajennushankkeessa. Syksyllä 2024 toimimme Vernen neuvonantajana sen hankkiessa maata olemassa olevalta Helsingin datakeskuskampukselta laajentumista varten. Neuvonantomme kattaa kiinteistökehityksen ohella muun muassa luvituksen ja rakentamisen. Helsingin seudun datakeskushankkeen laajennus merkitsee uutta virstanpylvästä Vernen kunnianhimoisessa kasvustrategiassa Pohjoismaissa, vastaavasti kuin Vernen datakeskushanke Mäntsälässä. Maa hankittiin perheomisteiselta Onvestilta, jolla on pitkä historia alueella. Alueen strateginen sijainti tarjoaa erinomaiset yhteydet sähkö- ja kuituverkkoihin, läheisyyden Helsinki-Vantaan lentokentälle ja helpon pääsyn kaupungin keskustaan. Datakeskus on ihanteellisen organisaatioille, jotka etsivät luotettavia ja helposti saavutettavia tiloja. Verne tulee kehittämään aluetta edelleen hyödyntäen sen 70 MW kapasiteettia. Hanke vastaa kestävän, suorituskykyisen laskentainfrastruktuurin kasvavaan kysyntään. Suunniteltu laajennus sisältää kaksi uutta rakennusta, jotka on suunniteltu vastaamaan tekoälyn, HPC:n ja muiden paljon laskentatehoa vaativien toimintojen teknisiin vaatimuksiin. Vernelle kestävyys on tärkeä arvo, ja Helsingin kampus toimii 100 % uusiutuvalla energialla. Datakeskuksen tuottama hukkalämpö syötetään suoraan paikalliseen kaukolämpöverkkoon. Kaikki uudet tilat rakennetaan tukemaan nestekiertoa, mikä mahdollistaa tehokkaan hallinnan tekoälyn ja muiden intensiivisten laskentatyökuormien tuottamille korkeille lämpötiloille. Lisäksi Verne käyttää uusiutuvaa dieseliä varavoimageneraattoreissaan Suomessa, mikä vähentää generaattoreiden kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 %. Lue Verne Globalin tiedote.
Julkaistu 20.2.2025
Castrén & Snellman toimii Porin kaupungin ja Pori Energia Oy:n oikeudellisena neuvonantajana 292 miljoonan euron rahoitusjärjestelyssä, jolla varmistetaan yhtiön olemassa olevien vastuiden jälleenrahoittaminen ja tulevien kasvua tukevien investointien rahoittaminen. Pori Energia ja sen rahoittajat allekirjoittivat Suomen lain alla olevan lainasopimuksen tätä varten 13.1.2025. Pori Energia on energiayhtiö, joka toimii useilla eri energiantuotannon osa-alueilla, kuten kaukolämmön, sähkönjakelun sekä sähkön ja lämmön yhteistuotannon ja uusiutuvien energialähteiden avulla tapahtuvan sähköntuotannon aloilla. Yhtiö tarjoaa myös tuulivoimapalveluja ja teollisuuden energiaratkaisuja Satakunnan alueella, jossa sillä on noin 60 000 asiakasta.
Julkaistu 6.2.2025