Uusi rakentamislaki, joka korvaa kirjoittamishetkellä voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain rakentamista koskevilta osin, tulee voimaan 1. tammikuuta 2025.
Rakentamislaista uusia ilmastovaatimuksia rakentamiselle
Antti Kaakkola, Sonja Leinonen & Jessica Salmia
Nykyisen hallitusohjelman mukaisesti rakentamislakia on kuitenkin tarkoitus muuttaa tietyiltä osin vielä ennen sen voimaantuloa hallinnollisen taakan keventämiseksi ja byrokratian vähentämiseksi. Luonnos hallituksen esitykseksi oli lausuntokierroksella alkuvuodesta 2024, ja hallituksen suunnitelmana on antaa hallituksen esitys rakentamislain muuttamisesta eduskunnalle syyskuussa 2024. Ympäristöministeriö on kuitenkin ilmoittanut rakentamislain muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä Euroopan komissiolle ja muille jäsenvaltioille jo kesäkuussa 2024.
Tämä blogi on toinen osa uutta rakentamislakia käsittelevää sarjaamme. Ensimmäisessä osassa kirjoitimme lupamuotojen muutoksesta, voit lukea tekstin tästä. Tämä osa käsittelee yhtä rakentamislain keskeisimmistä muutoksista eli ilmastonmuutoksen hillinnän tuomista osaksi rakentamista koskevaa lainsäädäntöä.
Uudet rakennuksen vähähiilisyyttä ja hiilijalanjäljen raja-arvoa koskevat olennaiset tekniset vaatimukset
Jatkossa tiettyjen rakennusten tulee täyttää uudet rakennuksen vähähiilisyyttä ja hiilijalanjäljen raja-arvoa koskevat olennaiset tekniset vaatimukset. Jo hyväksytyssä rakentamislaissa nämä olennaiset tekniset vaatimukset on koottu saman pykälän alle yhdeksi olennaiseksi tekniseksi vaatimukseksi. Jos rakentamislakiin suunnitellut muutokset hyväksytään, kyse on kuitenkin kahdesta erillisestä, vahvasti keskenään vuorovaikutuksessa olevasta, olennaisesta teknisestä vaatimuksesta.
Rakennuksen vähähiilisyyttä koskevan olennaisen teknisen vaatimuksen mukaan rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että uusi rakennus suunnitellaan ja rakennetaan sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla vähähiiliseksi. Rakennuksen ja rakennuspaikan hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki on myös raportoitava tiettyjen uusien rakennusten osalta ilmastoselvityksessä. Lisäksi, jos rakentamislakiin suunnitellut muutokset hyväksytään, rakennuksen vähähiilisyyttä koskevan olennaisen teknisen vaatimuksen mukaan tietyille uusille rakennuksille tulee myös laatia rakennustuoteluettelo. Hiilijalanjälkeä koskevan olennaisen teknisen vaatimuksen mukaan uusien rakennusten hiilijalanjälki ei saa ylittää käyttötarkoitusluokittain säädettyä hiilijalanjäljen raja-arvoa.
Jo hyväksytyn rakentamislain mukaan vaatimusten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025, mutta jos rakentamislakia muutetaan suunnitellulla tavalla, vaatimukset tulevat voimaan vasta 1.1.2026.
Ilmastoselvitys tulee laadittavaksi useissa uudisrakennushankkeissa
Ilmastoselvityksen tarkoituksena on raportoida rakennuksen hiilijalanjälki, jolla tarkoitetaan rakennuksen elinkaaren aikana syntyvien kasvihuonekaasujen kokonaismäärää, sekä hiilikädenjälki, jolla tarkoitetaan elinkaaren ulkopuolisia nettomääräisiin ilmastohyötyihin vaikuttavia tekijöitä, joita ei syntyisi ilman hanketta.
Jos rakentamislakiin suunnitellut muutokset hyväksytään, ilmastoselvityksen laatimisvelvollisuus supistuu jo hyväksyttyyn rakentamislakiin verrattuna niin, että ilmastoselvitys tulisi laatia ainoastaan seuraaville uusille rakennuksille: 1) rivitalo; 2) asuinkerrostalo; 3) toimistorakennus, terveyskeskus; 4) liikerakennus, tavaratalo, kauppakeskus, myymälärakennus, myymälähalli, teatteri, ooppera-, konsertti- ja kongressitalo, elokuvateatteri, kirjasto, arkisto, museo, taidegalleria, näyttelyhalli; 5) majoitusliikerakennus, hotelli, asuntola, palvelutalo, vanhainkoti, hoitolaitos; 6) opetusrakennus ja päiväkoti; 7) liikuntahalli; 8) sairaala; ja 9) lämmitetyltä nettoalaltaan yli 1 000 neliömetrin suuruinen varastorakennus, liikenteen rakennus, uimahalli ja jäähalli. Suunniteltu muutos poistaisi ilmastoselvityksen laatimisvelvoitteen laajalta joukolta uusia rakennuksia, kuten enintään 1 000 neliömetrin kokoisilta varastorakennuksilta, liikenteen rakennuksilta, uimahalleilta ja jäähalleilta, sekä laajamittaisesti korjattavien rakennusten osalta. Lisäksi laajennuksen ja kerrosalaan laskettavan tilan lisäämisen osalta selvennettäisiin niiden jääminen sääntelyn ulkopuolelle.
Jo hyväksytyn rakentamislain mukaan ilmastoselvitys tulee toimittaa rakentamislupaa haettaessa, mutta lupamenettelyn sujuvoittamiseksi rakentamislakia on ehdotettu muutettavaksi niin, että ilmastoselvitys tulisi toimittaa vasta lopputarkastuksen yhteydessä.
Ilmastoselvityksen laatimisesta ja sisällöstä sekä arvioinnissa käytettävästä rakennuksen vähähiilisyyden arviointimenetelmästä tullaan säätämään uudessa ympäristöministeriön asetuksessa.
Materiaaliseloste on tarkoitus korvata rakennustuoteluettelolla
Jo hyväksytyn rakentamislain rakennuksen elinkaariominaisuuksien olennaiseen tekniseen vaatimukseen sisältyvä velvollisuus laatia materiaaliseloste on tarkoitus korvata rakentamislain muutoksen yhteydessä laajuudeltaan ja sisällöltään supistetulla rakennustuoteluettelolla.
Vähintään pääpiirustustasoinen rakennustuoteluettelo tulisi laatia rakentamislupavaiheessa niille uusille rakennuksille, joille tulisi laatia myös ilmastoselvitys. Rakennustuoteluettelon laatiminen olisi rakentamisluvan edellytys, minkä lisäksi luettelo tulisi päivittää keskeisten muutosten osalta rakennuksen loppukatselmusta varten. Keskeisiä muutoksia voisivat aiheuttaa esimerkiksi hankintavaiheessa tapahtuvat muutokset rakennustuotteiden määrissä.
Rakennustuoteluettelon tulisi sisältää tiedot rakennuksessa ja rakennuspaikalla käytetyistä alue-, rakenne- ja tilaosien sisältämistä rakennustuotteista. Päivitetyn rakennustuoteluettelon olisi loppukatselmusvaiheessa sisällettävä määrätiedot myös uudelleenkäytetyistä ja muualta ylijääneistä rakennustuotteista sekä kierrätetyistä materiaaleista, joita on käytetty rakennustuoteluettelon sisältyvien rakennusosien valmistamiseen.
Rakennustuoteluettelosta on tarkoitus säätää tarkemmin samassa ympäristöministeriön asetuksessa, jossa säädetään rakennuksen ilmastoselvityksestä.
Myös hiilijalanjäljen raja-arvo otettava huomioon useissa uudisrakennushankkeissa
Mikäli rakentamislakia muutetaan suunnitellulla tavalla, hiilijalanjäljen raja-arvon noudattamista koskeva edellytys supistuu jo hyväksyttyyn rakentamislakiin verrattuna niin, että raja-arvoa tulisi noudattaa ainoastaan sellaisten uusien rakennusten osalta, joille täytyy laatia ilmastoselvitys. Raja-arvon alittuminen osoitetaan loppukatselmusta varten tehtävällä ilmastoselvityksellä, ja rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on tarkastaa, että rakennukselle laskettu raja-arvo alittuu.
Myös hiilijalanjäljen raja-arvoista tullaan säätämään tarkemmin uudessa ympäristöministeriön asetuksessa, joka on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle vuoden 2025 alkupuolella.
Ympäristö, energia ja vihreä siirtymä– ja Kiinteistösijoittaminen ja -transaktiot -tiimiemme asiantuntijat vastaavat mielellään kysymyksiin rakentamislaista sekä uuden sääntelyn vaikutuksista rakentamishankkeisiin.