7.12.2021

Näin onnistut ulkoistuksessa

Avaimet onnistuneeseen ulkoistukseen piilevät hyvässä ja huolellisessa valmistautumisessa, muutoksiin varautumisessa sekä aktiivisessa projektin- ja sopimuksenhallinnassa. Seuraavassa annamme vinkkejä siihen, miten onnistut näissä ulkoistusprojektin alusta lähtien.

Miten valmistaudut ulkoistusprojektiin?

Ulkoistusprojekteihin liittyy paljon suunnittelua, koordinointia ja valmistelua vaativia toimenpiteitä. Siksi projektin suunnittelu ja neuvotteluihin valmistautuminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Organisaation sisällä on hyvä suunnitella ja pohtia tarkasti muun muassa projektin tavoitteita, priorisointeja, resursointia, aikataulua, nykyisten toimittajien irtauttamista ja ulkoistuskumppanin valintakriteerejä.

1.     Kartoita ulkoistuksiin liittyvä lainsäädäntö. Ota valmistautumisvaiheessa selvää ulkoistukseen soveltuvasta lainsäädännöstä. Jos ulkoistamisen yhteydessä siirtyy työntekijöitä, mahdollinen liikkeenluovutusriski on tunnistettava hyvissä ajoin. Se voi vaikuttaa paitsi projektiaikatauluun myös neuvottelujen sisältöön. Liikkeenluovutuksesta aiheutuvien kustannusten jako nousee usein neuvotteluissa yhdeksi tärkeäksi kysymykseksi. Ota juristit ja HR mukaan hyvissä ajoin.

Yrityksen on tärkeää olla selvillä myös mahdollisista toimialakohtaisista säännöksistä. Julkisen sektorin ulkoistukset tulee aina kilpailuttaa hankintalainsäädännön mukaisesti. Pankki- ja vakuutussektorin ulkoistuksiin puolestaan sovelletaan muun muassa Euroopan pankkiviranomaisen (EBA), Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen (EIOPA) ja Finanssivalvonnan erittäin tarkkaa sääntelyä. Pankki- ja vakuutusalan toimijoiden täytyy ulottaa kyseisten säännösten velvoitteet myös toimittajiin.

Ulkoistuksissa on muistettava myös tietosuojalainsäädäntö, joka vaikuttaa lähes kaikkeen yritystoimintaan. Tietosuojakysymykset tulevat esille erityisesti silloin, kun yritys siirtyy käyttämään pilvi- tai SaaS-pohjaisia ratkaisuja. Tietosuojan osalta erityistä huomiota on kiinnitettävä palvelinten sijaintiin. Palvelinten sijainnista ja niiden mahdollisesta siirrosta olisi syytä nimenomaisesti sopia.

2.     Irtauta nykyiset toimittajat häiriöttömästi. Käy valmistautumisvaiheessa läpi mahdollisten irtautettavien toimittajien kanssa tehdyt sopimukset. Tarkasta erityisesti avustamisvelvollisuutta koskevat ehdot, joiden tarkoituksena on turvata se, ettei palvelun siirtämisestä aiheudu asiakkaalle sopimuksen päättyessä häiriöitä.

Varmista, että nykyiset toimittajat sitoutuvat yhteistyössä uuden palveluntarjoajan kanssa irtautumaan ja siirtämään palvelut siirtymäajan puitteissa suunnitellusti uudelle palveluntarjoajalle. Tästä on tärkeää huolehtia erityisesti silloin, jos avustamisvelvollisuudesta ei ole sovittu. Kannustimien tarjoamista nykyisille toimittajille on hyvä harkita, jotta palvelutasot eivät laske siirtymäaikana. Suunnittele nykyisten toimittajien häiriötön irtauttaminen etukäteen: nämä ovat tunnetusti konfliktiherkkiä tilanteita, jotka pahimmassa tapauksessa vaikuttavat merkittävästi palvelutasoon ja projektiaikatauluun.

Mitä ulkoistussopimuksessa tulisi erityisesti huomioida?

Ulkoistussopimuksessa osapuolten tulisi pyrkiä sopimaan selkeästi osapuolten välisten vastuiden ja velvollisuuksien jaosta palvelujen tuottamisessa. Kun IT-ympäristöt ovat yhä useammin useiden toimijoiden tuottamia kokonaisuuksia, kaikissa ulkoistus- ja alihankintasopimuksissa kannattaisi kiinnittää huomiota toimittajien velvollisuuteen toimia hyvässä yhteistyössä keskenään. Muutoin asiakas voi helposti joutua keskelle toimittajariitoja, jotka vievät aikaa ja resursseja.

Kiinnitä ulkoistamissopimuksissa huomiota erityisesti seuraaviin kohtiin:

 

Vinkkejä ulkoistuksen toteuttamiseen ja projektinhallintaan

Ulkoistusprojektien toteuttamisessa hyödynnetään usein ketteriä menetelmiä, jolloin projektinhallinta vaatii myös asiakkailta aktiivista otetta ja resursointia. Ketterissä projekteissa kannattaa kiinnittää huomiota projektin ja iteraatioiden (sprint) hyväksyntää ja takuuaikaa koskevien ehtojen laadintaan, erityisesti siihen, milloin koko projekti katsotaan hyväksytyksi ja milloin projektin ja sen iteraatioiden takuuajat alkavat.

Kiinnitä huomiota immateriaalioikeuksien omistajuuteen ja siirtymiseen.Tämä on erityisen tärkeää iteraatioiden ja hyväksymättömien iteraatioiden osalta sekä miten omistus- ja käyttöoikeudet näissä tapauksissa jakautuvat.  

Huolehdi projektin toteutuksessa myös mahdollisten muutosten sopimuksenmukaisesta ja asiallisesta dokumentoinnista. Näin projektitasolla tehdyt ja sovitut muutokset on toteutettu sopimuksen ehtojen mukaisesti eikä tosiasiallisella tekemisellä ole mahdollisesti muutettu sopimuksen sisältöä epäedullisesti. Ota juristi mukaan muutosten neuvotteluun ja dokumentointiin jo hyvissä ajoin.

Muutosten hallintaan ja niihin varautumiseen liittyy läheisesti myös sopimuksen hallintaa koskevista prosesseista sopiminen. Kokemuksemme mukaan säännölliset teknisten, operatiivisten ja strategisten johtoryhmien tapaamiset sekä ennalta sovitut eskalaatioprosessit vähentävät sopimusriitojen määrää.

Uusimmat referenssit

Toimimme menestyksekkäästi Citycon Oyj:n ulkopuolisena pääneuvonantajana järjestelyssä, jossa Citycon ulkoisti pohjoismaiseen talous- ja vuokrahallintoon liittyvät toimintonsa Staria Oyj:lle. Ulkoistamisen piiriin kuuluu näiden toimintojen työntekijöitä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Ulkoistuksen odotetaan tapahtuvan 1.8.2024. Ulkoistusjärjestelyllä Citycon pyrkii sopeuttamaan talousorganisaationsa kokoa ja valmiuksia yhtiön tulevaan kehitykseen ja varmistamaan, että se pystyy mukautumaan joustavasti liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Toimeksiannon aikana avustimme Cityconia tarvittavan sopimusdokumentaation laadinnassa ja sopimusneuvottelujen suunnittelussa ja aikatauluttamisessa. Johdimme ulkoistussopimusta koskevia neuvotteluja ja neuvoimme Cityconia työntekijöiden siirtoon ja tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi koordinoimme oikeudellista neuvontaa muissa järjestelyn piiriin kuuluneissa maissa. Citycon on johtava kaupunkikeskusten omistaja ja kehittäjä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Cityconilla on 33 monikäyttöistä, välttämättömyyshyödykkeisiin keskittyvää keskusta Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron suurimmissa kaupungeissa. Citycon kehittää ainutlaatuisia kohteita, joista se luo kestäviä yhteisöjä ja eläväisiä kaupunkeja. Sen toiminta saavuttaa 140 miljoonaa henkilöä vuosittain ja tuottaa pitkäaikaista arvoa yhtiön osakkeenomistajille. Citycon tuottaa arvoa yhteisöille kehittämällä keskuksia asumiseen, shoppailuun, työskentelyyn ja vapaa-aikaan. Cityconilla on laaja kokemus kaupunkiympäristöjen kehittämisestä, ja osaamisensa pohjalta se luo monikäyttöisiä keskuksia, joissa yhdistyvät vähittäiskauppa, asuminen, toimistotilat, ravintolat ja kahvilat sekä terveydenhuollon, kulttuurin ja vapaa-ajan palvelut.
Julkaistu 13.5.2024
Avustimme Fenniaa vakuutusjärjestelmäkokonaisuuden hankinnassa Salesforcelta ja Accenturelta. Data- ja teknologiatiimimme osallistui tiiviisti asiakirjojen laatimiseen ja sopimuksista neuvottelemiseen Salesforcen ja Accenturen kanssa. Uuden, asiakashallinta- ja vakuutusjärjestelmät sisältävän kokonaisuuden myötä Fennia uudistaa samalla vakuutusliiketoimintansa. Näin koko vakuutusprosessi voidaan miettiä aidosti asiakaslähtöisesti. ”Edessä on valtava urakka, jonka aikana me tulemme uudistamaan liiketoimintamalleja, selkeyttämään tuotteita ja sujuvoittamaan prosesseja. Uusi järjestelmäkokonaisuus rakennetaan puhtaalta pöydältä ja tehty järjestelmävalinta on perinteistä vakuutusjärjestelmää joustavampi ja mukautuvampi, mikä antaa meille parhaat mahdolliset edellytykset tuottaa alan parasta asiakaskokemusta”, Fennian kehitysjohtaja Patrik Serén sanoo. Käytännössä Fennia rakentaa uuden vakuutusliiketoiminnan nykyisen rinnalle sen sijaan, että lähtisi kehittämään nykyistä. Saman mittaluokan uudistusta ei ole aikaisemmin Suomessa tehty.
Julkaistu 7.9.2021
Edustimme OP Ryhmää sen syventäessä digitaalisten ja ICT-palvelujensa ulkoistamiseen liittyvää kumppanuutta CGI:n kanssa. Uuden sopimuksen myötä CGI vastaa jatkossa OP:n vakuutustoiminnan sovelluskehityksestä ja tuottaa sille monenlaisia digitaalisia palveluja. CGI:n ja OP Ryhmän yhteistyö alkoi vuonna 2013. Nykyisin OP Ryhmää palvelee kansainvälisesti yli 600 CGI:n työntekijää. OP Ryhmän keskeisimpinä tavoitteina yhteistyössä on parantaa IT-palvelujen arvonluontikykyä ja kustannustehokkuutta ja tätä kautta OP Ryhmän asiakas- ja työntekijäkokemusta. CGI:llä on maailmanlaajuisesti 76 000 konsulttia ja muuta asiantuntijaa. Se tarjoaa kokonaisvaltaista palveluvalikoimaa asiakkaiden liiketoiminnan ja IT-ratkaisujen kehittämiseen, integrointiin ja hallintaan. OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, ja se on kokonaan asiakkaidensa omistama. OP Ryhmällä on yli 12 000 työntekijää, noin 3,3 miljoonaa yksityisasiakasta, 300 000 yritysasiakasta ja kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta. OP Ryhmän muodostavat 137 itsenäistä osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen.
Julkaistu 30.3.2021
Avustimme asiakastamme merkittävän toimintojen uudelleenorganisointi- ja ulkoistamissuunnitelman toteuttamisessa. Suunnitelma liittyi asiakkaamme ydinliiketoimintaan kuuluvan toimintamallin muutokseen. Toimeksianto koski niin muutosprosessin suunnittelua, aikatauluttamista kuin toteuttamista, ja asiakkaamme sai toimintamallin muutoksen toteutettua hallitusti tavoitellussa aikataulussa. Toimeksiannon hoitaminen edellytti tiimiltämme syvällistä työ- ja yhteistoimintalainsäädännön tuntemusta, asiakkaamme liiketoiminnan ja tavoitteiden sisäistämistä sekä käytännönläheistä otetta.
Julkaistu 20.10.2017