14.5.2020

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle lisää toimivaltuuksia – ECN+-direktiivin kansallinen täytäntöönpano etenee

Viime vuoden alussa tuli voimaan uusi eurooppalainen ECN+-direktiivi. Sen tavoitteena on vahvistaa ja yhdenmukaistaa EU:n jäsenmaiden kansallisten kilpailuviranomaisten toimivaltuuksia.

Suomessa osa ECN+-direktiivin vaatimuksista sisällytettiin jo uuteen kilpailulakiin, joka tuli voimaan 17.6.2019. Direktiivin implementoinnin loppuun saattamista varten työ- ja elinkeinoministeriö asetti työryhmän, joka julkaisi aiheesta mietinnön nyt huhtikuun lopussa.

Mietinnössään työryhmä on ehdottanut muutoksia useisiin kilpailulain säännöksiin sekä täysin uusien pykälien lisäämistä lakiin. Merkittävimmät muutosehdotukset liittyvät seuraamusmaksuihin, rakenteellisten korjaustoimenpiteiden mahdollistamiseen sekä EU:n kilpailuviranomaisten yhteistyön tiivistämiseen.

Muutoksia seuraamusmaksujärjestelmään

Kilpailulakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että KKV voisi jatkossa esittää seuraamusmaksuja ja uhkasakkoja myös menettelysääntöjen rikkomisesta esimerkiksi tilanteessa, jossa viranomaisen tarkastustilanteessa asettama sinetti on rikottu.

Menettelysääntöjen rikkomisesta voi ehdotuksen mukaan koitua seuraamusmaksu, joka vastaisi enimmillään yhtä prosenttia rikkomiseen syyllistyneen yrityksen maailmanlaajuisesta liikevaihdosta.

ECN+-direktiivi ei velvoita jäsenvaltioita tarkistamaan seuraamusmaksujärjestelmäänsä kilpailunrajoituksista määrättävien seuraamusmaksujen osalta. Suomessa työryhmälle annettiin kuitenkin mahdollisuus arvioida myös kilpailunrajoituksista määrättävän seuraamusmaksun määrän ennustettavuutta. Työryhmä onkin mietinnössään ehdottanut tarkempien, seuraamusmaksun määrän arviointia koskevien säännösten lisäämistä kilpailulakiin.

Ehdotuksen mukaan KKV arvioisi kilpailunrajoituksesta määrättävän seuraamusmaksun määrän uusien laskentasäännösten perusteella, jotka vastaavat pääpiirteittäin komission jo käytössä olevia laskentasääntöjä. Laskentasäännöt eivät sitoisi tuomioistuimia, joilla säilyisi edelleenkin laaja harkintavalta seuraamusmaksun määrän arvioinnissa.

Erityisesti toimialajärjestöjen ja niiden jäsenten on hyvä huomata, että ECN+-direktiivin täytäntöönpanon myötä niihin kohdistuvat seuraamukset ankaroituvat merkittävästi, kun sakot määräytyvät jatkossa niiden jäsenten yhteenlasketun liikevaihdon perusteella ja sakkojen maksamisesta vastaavat viime kädessä jäsenyritykset. Tietoa ECN+-direktiivin vaikutuksista toimialajärjestöihin on muun muassa täällä.

Rakenteelliset korjaustoimenpiteet uutena puuttumiskeinona kilpailunrajoituksiin

Seuraamusmaksuihin liittyvien muutosehdotusten lisäksi mietintö sisältää ehdotuksen rakenteellisten korjaustoimenpiteiden määräämisestä kilpailunrajoituksen päättämiseksi. Rakenteellisilla toimenpiteillä tarkoitetaan esimerkiksi velvoitetta luopua omistusosuudesta kilpailijassa tai velvoitetta luopua jostain liiketoimintayksiköstä.

Rakenteellisten korjaustoimenpiteiden tarkoituksena on säilyttää tai palauttaa markkinoiden kilpailulliset olosuhteet. Mietinnössä on tunnistettu, että rakenteelliset toimenpiteet ovat raskaita ja usein peruuttamattomia. Tästä syystä on ehdotettu, ettei päätöstä rakenteellisista järjestelyistä saa panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Jäsenmaiden kilpailuviranomaisten yhteistyön tiivistäminen

Mietinnössä on myös ehdotettu säännöksiä, jotka mahdollistavat EU:n kilpailuviranomaisten yhteistyön tiivistämisen. Mietinnössä on esimerkiksi ehdotettu, että kilpailulakiin säädetään uusi luku jäsenvaltioiden rajat ylittävän, toisen maan kilpailuviranomaisen puolesta tehtävän asiakirjojen tiedoksiannon ja seuraamusten täytäntöönpanon varmistamiseksi.

Eriävät mielipiteet seuraamusmaksuista, tarkastuksista ja väliaikaismääräyksistä

Mietinnöstä jätettiin kaksi eriävää mielipidettä. Asianajajaliiton eriävässä mielipiteessä kritisoidaan menettelysääntöjen rikkomisesta aiheutuvia seuraamusmaksuja koskevia säännöksiä sekä ehdotuksia kilpailunrajoituksista määrättävien seuraamusmaksujen laskentatavasta. Lisäksi siinä nostettiin esiin KKV:n suorittamien tarkastusten puutteellinen tuomioistuinkontrolli.

Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien yhteisessä eriävässä mielipiteessä puolestaan kritisoitiin muun muassa muutoksia, jotka koskevat yhteenliittymälle määrättäviä seuraamusmaksuja ja väliaikaismääräysten sääntelyä sekä tuotiin esiin tehokkaan ennakollisen kilpailuneuvonnan tarve.

Lainvalmistelun eteneminen

Direktiivin kansallinen täytäntöönpano on tehtävä 4.2.2021 mennessä. Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteena on antaa lainmuutoksia koskeva hallituksen esitys viikolla 39. Sitä ennen sidosryhmillä on mahdollisuus antaa asiasta lausuntoja.

 

Sari Hiltunen, Hanna Perikangas ja Joona Havunen

Uusimmat referenssit

Castrén & Snellman laati ympäristöministeriön toimeksiannosta selvityksen siitä, miten kiertotalouslailla voitaisiin vaikuttaa julkisiin hankintoihin siten, että kiertotaloustekijät otettaisiin niissä paremmin huomioon. Selvityksellä tuotettiin tietoa kiertotalouslain valmistelun tueksi. Selvitys sisältää katsauksen relevantteihin strategioihin, toimintaohjelmiin ja linjauksiin, lainsäädäntökatsauksen, oikeuskäytäntökatsauksen, arvion kiertotaloushankintojen nykytilasta sekä kansainvälisiä esimerkkejä kiertotalousaspektien huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa. Esitimme selvityksessä myös konkreettisia johtopäätöksiä sekä ehdotuksen mahdolliseksi säännökseksi perusteluineen. Ehdotuksessa on pyritty siihen, että sääntely olisi mahdollisimman vaikuttavaa ja haitalliset sivuvaikutukset mahdollisimman vähäisiä. Julkaistu selvitys on luettavissa kiertotalouslakihankkeen hankeikkunassa . Selvityksen toteutti työryhmä Anna Kuusniemi-Laine, Sanna Aalto-Setälä, Lotta Huhtamäki, Marja Ollila, Laura Vuorinen, Paavo Heinonen ja Anna Ylitalo.
Julkaistu 11.11.2025
Toimimme Stena Linen oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa NLC Ferry Ab Oy:n (Wasaline). Kauppa vahvistaa Stena Linen asemaa Itämerellä ja mahdollistaa Stena Linen toiminnan Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan välisellä lauttareitillä. Yritysosto vahvistaa entisestään Stena Linen asemaa yhtenä kestävän kehityksen johtavista toimijoista lauttateollisuudessa ja parantaa yhtiön mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita sekä tarjoaa vahvan intermodaalisen kuljetusyhteyden Göteborgin ja Trelleborgin suuntaan ja edelleen Euroopan mantereelle. NLC Ferryn, joka toimii lisänimellä Wasaline, omisti Merenkurkun Link, joka on Uumajan ja Vaasan kaupunkien puoliksi omistama yhtiö. Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka liikennöi päivittäin matkustaja- ja rahtiliikennettä Vaasan ja Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali lauttaliikenteen harjoittaja biokaasulla ja akuilla kulkevalla hybridialuksellaan Aurora Botnia. Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttaoperaattoreista, jolla on 20 reittiä eri puolilla Eurooppaa. Yhtiö on perheyritys, joka perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Sen palveluksessa on 6 550 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto on 19,6 miljardia kruunua. Kaupan toteutuminen on ehdollinen Uumajan ja Vaasan kunnanvaltuustojen hyväksynnöille sekä tavanomaisille kaupan täytäntöönpanoa koskeville ehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 alussa. Castrén & Snellman tekee yhteistyötä CMS Wistrandin kanssa, joka on Stena Linen neuvonantaja Ruotsin lakia koskevissa asioissa kaupan yhteydessä.
Julkaistu 4.11.2025
Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025