4.3.2020

Kestävää kehitystä kilpailijayhteistyöllä?

Saavatko energiayhtiöt sopia keskenään hiilivoimaloiden alasajosta? Voivatko pakkausmateriaalia käyttävät yhtiöt siirtyä yksissä tuumin kierrätysmuoviin, vaikka se toisi nousupainetta kuluttajahintoihin?

Me kilpailujuristit haluamme uskoa, että kilpailu kirittää yrityksiä kestävään kehitykseen. Moni asiakas valitsee kestävän tuotteen tai palvelun, jos se ei ole vaihtoehtoaan kalliimpi. Osa on myös valmis maksamaan kestävyydestä ekstraa.

Mutta miten käy, jos ensimmäisenä edistysaskeleita ottava kilpailija häviää kilpailun? Jos edelläkävijyydestä ei palkita, kenenkään ei kannata ottaa riskiä, koska muutos maksaa eivätkä asiakkaat hyvistä aikomuksistaan huolimatta avaa kukkaronnyörejään. Tämä koskee varsinkin bulkkituotteita.

Kannattaisiko kilpailijoiden siis kehittää vastuullisempia tuotteita ja palveluita yhdessä? Siitä voisi hyötyä koko yhteiskunta. Vaarana on, että yhteistyö katsotaan kartelliksi tai muuten kilpailulain vastaiseksi.

Kilpailulainsäädäntö sallii kilpailua rajoittavat sopimukset, jos ne tuottavat asiakkaille tehokkuusetuja. Tehokkuusetu tarkoittaa esimerkiksi tuotannon tai jakelun tehostamista tai teknistä tai taloudellista kehitystä. Tekniseksi kehitykseksi voisi sanamuodon perusteella lukea myös ekologisesti kestävät tuotteet tai saastuttavasta teknologiasta luopumisen. Oikeuskäytäntökään ei estä tällaista tulkintaa.

Tehokkuusetuja on kilpailuoikeudessa arvioitu taloudellisesta näkökulmasta esimerkiksi hintojen tai saatavuuden perusteella. Kestävyydestä tehokkuusetuna ei vielä ole oikeuskäytäntöä tai viranomaisohjetta. Laintulkinnan pitää kuitenkin pysyä mukana, kun planeetan rajat tulevat vastaan.

Komissio uudistaa pian kilpailijoiden välistä yhteistyötä koskevia suuntaviivojaan. Lausunnonantajien kannattaa pitää ääntä siitä, että yhteistyö voi olla tehokas keino ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Uusimmat referenssit

Avustamme Helkama-Autokauppa Oy:tä sen ostaessa Helsingin ja Tampereen Škoda-jälleenmyyntitoimipisteiden liiketoiminnot Hedin Automotive Finlandilta. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää. Helkama-Autokauppa Oy toimii itsenäisenä jälleenmyyjänä Helkama-Auto Oy:n jälleenmyyjäverkostossa, joka on Škoda-autojen, -varaosien ja -lisävarusteiden Suomen maahantuoja. 
Julkaistu 3.12.2024
Toimimme Pernod Ricardin suomalaisena neuvonantajana, kun se myi Turussa valmistettavat tuotemerkkinsä ja niiden tuotannon Oy Hartwall Ab:lle. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä.
Julkaistu 21.10.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024