24.5.2024

Yritysvastuudirektiivi asettaa yritykset vastuuseen toimintojensa vaikutuksista

Yritysvastuudirektiivin (CS3D tai CSDDD) tavoitteena on varmistaa, että EU:ssa toimivat yritykset noudattavat toiminnoissaan ja toimintaketjuissaan ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä koskevaa huolellisuusvelvoitetta. Direktiivissä edellytetään, että yritykset tunnistavat, ehkäisevät ja lieventävät mahdollisia ja toteutuneita ihmisiin ja ympäristöön kohdistuvia haitallisia vaikutuksiaan sekä huomioivat ne toiminnassaan. Yritysten on varmistettava, että niiden liiketoimintamalli ja ‑strategia ovat linjassa kestävään talouteen siirtymisen ja ilmaston lämpenemisen rajoittamista 1,5 celsiusasteeseen koskevan tavoitteen kanssa ja että niiden toiminnot ovat linjassa ilmastoneutraaliuden saavuttamisen tavoitteen kanssa eurooppalaisen ilmastolain mukaisesti. 

Yritysvastuudirektiivi on herättänyt paljon huomiota kevään aikana, sillä se kohtasi vastustusta useissa jäsenvaltioissa. Lopulta direktiivin soveltamisalaan ja siviilioikeudelliseen vastuuseen tehtiin muutoksia, ja Euroopan parlamentti ja neuvosto ilmoittivat 14.12.2023, että ne ovat saavuttaneet väliaikaisen yhteisymmärryksen direktiivin tekstistä. Direktiivistä tehty poliittinen sopimus ei kuitenkaan saanut EU:n jäsenvaltioilta riittävää tukea helmikuussa 2024. Maaliskuussa neuvosto äänesti muutetun direktiivin puolesta, ja 24.4.2024 parlamentti hyväksyi lopullisen tekstin täysistunnossa. Kilpailukykyneuvoston ministerit hyväksyivät direktiivin lopullisesti 24.5.2024, ja se tulee voimaan 20 päivän kuluttua siitä, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Direktiiviä sovelletaan EU:n yrityksiin, joilla on yli 1 000 työntekijää ja maailmanlaajuisesti yli 450 miljoonan euron nettoliikevaihto, sekä EU:n ulkopuolisiin yrityksiin, joiden liikevaihto EU:sta on yli 450 miljoonaa euroa. Lisäksi direktiivissä on konserneja koskevia sääntöjä. Direktiiviä sovelletaan lisenssinantajiin ja franchise-toimiluvan antajiin, joiden liikevaihto on yli 80 miljoonaa euroa ja jotka saavat franchise- tai lisenssisopimusten perusteella merkittäviä käyttömaksuja (yli 22,5 miljoonaa euroa).

Huolellisuusvelvoiteprosessien käytännön toimeenpano vaatii järjestelmällisiä ja jatkuvia toimia koko toimintaketjussa. Prosessi ei sinänsä ole uusi, sillä sekä vapaaehtoisissa YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevissa ohjaavissa periaatteissa että OECD:n toimintaohjeissa monikansallisille yrityksille asetetaan yrityksille vastaavia standardeja ja prosesseja, joiden avulla yrityksen voivat kiinnittää huomiota haitallisiin vaikutuksiinsa. Yritysvastuudirektiivi ei kuitenkaan ole soft law sääntelyä, toisin kuin YK:n ohjaavat periaatteet ja OECD:n toimintaohjeet.

Käytännössä yritysten on kehitettävä prosessi, jolla

  • otetaan huolellisuusvelvoite osaksi toimintaperiaatteita ja riskienhallintajärjestelmiä

  • tunnistetaan, arvioidaan ja tarvittaessa priorisoidaan mahdollisia ja toteutuneita haitallisia vaikutuksia

  • ehkäistään ja lievennetään mahdollisia haitallisia vaikutuksia

  • lopetetaan toteutuneiden haitallisten vaikutusten aiheuttaminen tai minimoidaan niiden laajuus

  • korjataan toteutuneet haitalliset vaikutukset

  • käydään merkityksellistä vuoropuhelua sidosryhmien kanssa

  • otetaan käyttöön ilmoitusmekanismi ja valitusmenettely ja ylläpidetään niitä

  • valvotaan yrityksen huolellisuusvelvoitepolitiikan ja -toimenpiteiden tehokkuutta

  • viestitään yleisölle huolellisuusvelvoitteen noudattamisesta. Yritysten on viestittävä julkisesti, miten ne noudattavat yritysvastuudirektiiviä, vaikka ne eivät olisi velvollisia raportoimaan kestävyysraportointidirektiivin vaatimusten mukaisesti.

Yritysvastuudirektiivi tarjoaa tehokkaita keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että direktiivin soveltamisalaan kuuluvat yritykset ottavat käyttöön ilmastonmuutoksen hillitsemistä koskevan siirtymäsuunnitelman, jolla ne varmistavat parhaansa mukaan, että yrityksen liiketoimintamalli ja -strategia ovat linjassa kestävään talouteen siirtymisen ja ilmaston lämpenemisen rajoittamista 1,5 celsiusasteeseen koskevan tavoitteen kanssa Pariisin sopimuksen mukaisesti. Siirtymäsuunnitelmassa on oltava vuoteen 2030 mennessä toteutettavia, aikaan sidottuja tavoitteita sekä niiden jälkeen viiden vuoden välein asetettuja välitavoitteita vuoteen 2050 saakka. Tavoitteiden on perustuttava vakuuttavaan tieteelliseen näyttöön ja mahdollisuuksien mukaan absoluuttisiin päästöjen vähennystavoitteisiin. Päästöjen vähennystavoitteiden on kohdistuttava luokkien scope 1, scope 2 ja scope 3 kasvihuonepäästöihin.

Siirtymäsuunnitelman tulee sisältää konkreettisia tietoja mahdollisista muutoksista yrityksen tuote- ja palveluvalikoimaan, uusien teknologioiden käyttöönotosta, sijoituksista ja rahoituksesta, jotka tukevat siirtymäsuunnitelman täytäntöönpanoa, sekä hallinnollisten, johtavien ja valvovien elinten roolista suhteessa suunnitelmaan.

Kun otetaan huomioon, että vaaditut päästövähennykset sisältävät myös scope 3 -päästöt, direktiivin vaikutus ylettyy paljon kauemmas kuin vain niihin yrityksiin, jotka kuuluvat suoraan direktiivin soveltamisalaan. Direktiivillä tuleekin olemaan epäsuorasti suuri vaikutus yrityksiin, jotka ovat direktiivin soveltamisalaan kuuluvien yritysten arvoketjussa. Yritykset tulevat siis todennäköisesti tekemään runsaasti sopimuksia, joissa vaaditaan päästövähennyksiä Pariisin sopimuksen mukaisesti.

Jäsenvaltioilla on aikaa lainsäädännön voimaan saattamiselle vuoteen 2026 asti, ja sitä aletaan soveltaa vuonna 2027 yrityksiin, joilla on yli 5 000 työntekijää ja yli 1,5 miljardin euron liikevaihto. Toisessa vaiheessa vuodesta 2028 alkaen direktiiviä sovelletaan yrityksiin, joilla on yli 3 000 työntekijää ja yli 900 miljoonan euron liikevaihto. Kolmannessa vaiheessa vuodesta 2029 alkaen direktiiviä sovelletaan yrityksiin, joilla on yli 1 000 työntekijää ja yli 450 miljoonan euron liikevaihto.

Jos yritys ei noudata direktiiviä, sille saatetaan määrätä seuraamusmaksu, joka on enintään 5 prosenttia yhtiön maailmanlaajuisesta liikevaihdosta. Seuraamusmaksujen suuruus sekä direktiivin noudattamista valvova viranomainen Suomessa määritellään lopullisesti direktiivin kansallisessa voimaansaattamisessa. Kuten totesimme aiemmassa blogissamme, ilmastovaikutusoikeudenkäyntien määrä on selvässä nousussa ympäri Eurooppaa, ja yritysvastuudirektiivi tarjoaa näille uuden väylän, sillä yritykset vastaavat jatkossa kenelle tahansa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu siitä, että yritys on joko tahallaan tai tuottamuksellisesti jättänyt noudattamatta direktiivin huolellisuusvelvoitetta. 

Lia Heasman on kirjoittanut väitöskirjansa huolellisuusvelvoitteesta ja ihmisoikeuksista arvoketjussa. Hän on lisäksi toiminut asiantuntijana ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta käsittelevässä tutkimuksessa, jonka toteuttivat British Institute of International and Comparative Law, Civic Consulting ja LSE Consulting. Hän toimi tutkimuksessa Suomen, Ruotsin ja Tanskan sääntelyn asiantuntijana.

Uusimmat referenssit

Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Toimimme Nokian Panimo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana yhtiön listautuessa Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Kysyntä yleisö- ja instituutioannista koostuneessa listautumisannissa oli erittäin vahvaa ja listautumisanti ylimerkittiin. Nokian Panimo sai listautumisannista noin 10 miljoonan euron bruttovarat. Listautumisannissa vastaanotettiin merkinnät yli 2 900 sijoittajalta ja yhtiön osakkeenomistajien määrä nousi listautumisannin myötä yli 4 700 osakkeenomistajaan. Listautuminen antaa meille vahvan pohjan seuraaville kasvun vuosille. Olemme kiitollisia sijoittajille luottamuksesta ja innostuneita siitä, mitä voimme yhdessä saavuttaa. Tästä alkaa uusi luku Nokian Panimon tarinassa” – toimitusjohtaja Janne Paavola Kaupankäynti osakkeilla alkoi First North -markkinapaikalla 3.4.2025 kaupankäyntitunnuksella BEER. Nokian Panimo on vuoden 2023 liikevaihdolla mitattuna Suomen toiseksi suurin pienpanimo ja viidenneksi suurin panimo. Nokian Panimo tunnetaan erityisesti Keisari-oluistaan. Nokian Panimo valmistaa kaikki tuotteet Nokialla sijaitsevassa tuotantolaitoksessa, ja vuonna 2024 myyntivolyymi oli yhteensä yli 8,3 miljoonaa litraa ja liikevaihto 11,9 miljoonaa euroa. Kotimaisuus, vastuullisuus ja kestävät toimintatavat ovat Nokian Panimo keskiössä.
Julkaistu 3.4.2025
Neuvoimme Huhtamäkeä EU:n vastuullisuussääntelyssä ja selvitimme sen vaikutuksia Huhtamäen ESG-strategiaan.  Tiimimme keskittyi ESG-sääntelyn noudattamiseen ja Huhtamäen ESG-tavoitteiden edistämiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin.
Julkaistu 1.4.2025
Neuvoimme Huhtamäki Oyj:tä, kun se teki 450 miljoonan euron vastuullisuusindikaattoreihin sidotun, syndikoidun ja monivaluuttaisen luottolimiittisopimuksen (syndicated multicurrency revolving credit facility). Järjestely on voimassa viisi vuotta. Uusi luottolimiitti korvaa nykyisen, tammikuussa 2021 allekirjoitetun, 400 miljoonan euron vastuullisuusindikaattoreihin sidotun syndikoidun luottolimiitin, ja sitä käytetään konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Luottolimiittiä on mahdollista jatkaa kaksi kertaa yksi vuosi kerrallaan lainanantajien suostumuksella. Luottolimiitin pääjärjestäjinä ja -välittäjinä toimivat Citi, Nordea Bank Abp, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), BNP Paribas, Commerzbank Aktiengesellschaft, Danske Bank A/S, DBS Bank Ltd., London Branch, J.P. Morgan SE, Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale, OP Corporate Bank plc, Raiffeisen Bank International AG ja Standard Chartered Bank AG.
Julkaistu 28.11.2024