27.5.2024

Sähköautojen latauspisteet on asennettava vuoden loppuun mennessä – kolme keskeistä kysymystä sähköautolain mukaisten latauspisteiden asentamisesta

Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä, eli niin sanottu sähköautolaki, tuli voimaan marraskuussa 2020. Lakiin kuuluvan sähköautojen latauspisteiden asentamista koskevan olemassa oleviin muihin kuin asuinrakennuksiin liittyvän velvoitteen määräaika on päättymässä kuluvan vuoden lopussa. 

1. Keitä latauspisteiden asentamisvelvoite koskee ja mikä taho sitä valvoo?

Sähköautolain 7 §:n mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava, että sellaisessa käytössä olevassa muussa rakennuksessa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa rakennuksessa tai kiinteistöllä, tulee olla asennettuna vähintään yksi sähköajoneuvojen latauspiste viimeistään 31.12.2024. Velvoite ei koske olemassa olevia asuinrakennuksia eikä sellaisia rakennuksia, joiden purku on suunnitteilla.

Kyseisen lainkohdan noudattamista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto. Jos rakennuksen omistaja ei noudata velvollisuuttaan latauspisteen asentamisesta, Liikenne- ja viestintäviraston on kehotettava omistajaa korjaamaan asia asettamassaan määräajassa. Jos latauspistettä ei asenneta määräajassa, Liikenne- ja viestintävirasto määrittää latauspisteen asentamiselle uuden määräajan ja voi tehostaa antamaansa määräystä sakon uhalla tai uhalla, että tekemättä jätetty asentaminen teetetään omistajan kustannuksella.

2. Tarvitseeko latauspistettä asentaa, jos rakennus ei ole käytössä?

Lainkohdan mukaan se soveltuu käytössä olevaan rakennukseen, ja sähköautolakia koskevan hallituksen esityksen mukaan latauspistettä ei tarvitsisi asentaa, jos rakennus ei olisi käytössä. Sähköautolaki tai siitä annettu hallituksen esitys eivät kuitenkaan ota kantaa siihen, mitä käytännössä tarkoittaa, että rakennus ei ole käytössä.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennuksen käyttöönotto edellyttää, että rakennusvalvontaviranomainen on sen hyväksynyt loppukatselmuksessa tai osittaisessa loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi. Mikäli sähköautolakia tulkittaisiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaan, rakennus on käytössä, vaikka se olisi täysin tyhjillään edellyttäen, että rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen käyttöön otettavaksi. Tämän tulkinnan mukaisesti rakennus ei olisi käytössä, jos viranomainen olisi kieltänyt sen käytön tai sitä ei olisi vielä hyväksytty käyttöön otettavaksi.

3. Mikä taho vastaa latauspisteen asentamisesta, kun rakennus on vuokrattu?

Sähköautolain mukaan velvollisuus huolehtia latauspisteen asentamisesta on rakennuksen omistajalla eli näin ollen velvoite ei koskisi rakennuksen tai kiinteistön vuokralaisia. Mikäli rakennuksen omistaja on vuokrannut omistamansa piha-alueen vuokralaiselle, on rakennuksen omistajan kiinnitettävä huomiota siihen, millä edellytyksillä lain edellyttämä latauspiste saadaan rakentaa vuokralaisen vuokraamalle alueelle erityisesti tilanteessa, jossa vuokranantaja tai latauspisteoperaattori tulee harjoittamaan vuokra-alueelle latauspisteliiketoimintaa.

Uusimmat referenssit

Avustimme DNB Bank ASA:ta sen sopiessa Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennian kanssa Kaartinkaupungissa osoitteessa Fabianinkatu 8, Helsinki sijaitsevien toimitilojen kehittämisestä ja vuokrauksesta. Vuokrasopimuksen myötä DNB Bank ASA keskittää kaikki Suomen-toimintonsa kyseiseen kiinteistöön. Uusiin tiloihin muuttavat lisäksi DNB Carnegie Investment Bank AB:n Suomen-toiminnot ja DNB Auto Finance Oy. Toimitiloja koskevan pitkäaikaisen vuokrasopimuksen yhteydessä sovittiin myös laajamittaisesta peruskorjaushankkeesta, jonka yhteydessä tilat uudistetaan kokonaisuudessaan. Vuokrakohde valmistuu vuoden 2027 jälkipuoliskolla. 
Julkaistu 10.10.2025
Avustimme OP-Palvelukiinteistöt-erikoissijoitusrahastoa kuuden hoivakiinteistön portfolion myynnissä belgialaiselle Aedifica-konsernille, joka on erikoistunut eurooppalaisiin terveydenhuollon, erityisesti vanhustenhoidon, kiinteistöihin. Portfolioon kuuluvat, yhteensä 233 asukkaan hoivakiinteistöt sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Kuopiossa, Tuusulassa ja Kirkkonummella. Aedifica-konserni osti 100 prosenttia kiinteistöt omistavien kuuden kiinteistöyhtiön osakkeista. Kaupan kokonaisarvo on noin 37,5 miljoonaa euroa. 
Julkaistu 26.6.2025
Avustamme Erikoissijoitusrahasto eQ Liikekiinteistöjä sen myydessä 25 miljoonan euron arvoisen light industrial -kiinteistön Logistea AB:lle kyseisen kiinteistön omistavan Kiinteistö Oy Hämeenlinnan Länsiportintie 15:n osakkeiden myynnin kautta. Logistea on varastointi-, logistiikka- ja kevyen teollisuuden kiinteistöihin keskittynyt ruotsalainen kiinteistöyhtiö, jonka osakkeet on listattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Vuonna 2012 rakennettu kohde sijaitsee Hämeenlinnassa. Sen vuokrattava pinta-ala on noin 21 700 neliömetriä ja koko kiinteistön vuokralaisena toimii Faerch Finland Oy, joka on Faerch A/S:n kokonaan omistama tytäryhtiö. Faerch A/S on johtava kestävien, kiertotalousperiaatteiden mukaisten elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja.
Julkaistu 5.6.2025
Neuvoimme Pihlajalinna Oyj:tä järjestelyssä, jossa Pihlajalinna Terveys Oy ja Ikipihlaja Setälänpiha Oy myivät erityisasumispalveluiden liiketoimintansa Esperi Care Oy:lle. Kaupan kohteena olivat kolme Pihlajalinna Uniikki -yksikköä Hämeenlinnassa, Lohjalla ja Riihimäellä sekä Ikipihlaja Oiva Raisiossa. Järjestelyn seurauksena yhteensä yli 100 työntekijää siirtyi Esperille. Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Pihlajalinnalla on yli 160 toimipistettä ympäri Suomea ja laaja palveluvalikoima sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille.
Julkaistu 2.6.2025