16.12.2022

Kiistelty luonnonsuojelulaki mutkien kautta voimaan

Uusi luonnonsuojelulaki astuu voimaan 1.6.2023

Eduskunta hyväksyi 13.12.2022 uuden luonnonsuojelulain. Laki tulee voimaan 1.6.2023 ja korvaa nykyisen, vuodelta 1996 peräisin olevan luonnonsuojelulain (1096/1996).

Uuden lain rakenne ja sisältö pysyvät pitkälti samana. Lain tavoitteita ajantasaistetaan lisäämällä yhdeksi tavoitteeksi ilmastonmuutokseen sopeutuminen. Merkittäviä uudistuksia ovat muun muassa varovaisuusperiaatteen kirjaaminen lakiin, vapaaehtoista ekologista kompensaatiota koskevat säännökset (ks. ekologista kompensaatiota koskeva blogikirjoituksemme) sekä uhanalaisten eliölajien suojelun vahvistaminen muun muassa niiden huomioon ottamista koskevalla säännöksellä. Uuden lain myötä Metsähallitus ei enää voisi myöntää lupaa malminetsintään kansallis- tai luonnonpuistoissa. Lakiin lisätään myös perinteisten saamelaiselinkeinojen ja -kulttuurin heikentämiskielto.

Poliittisesti poikkeuksellinen eduskuntakäsittely  

Luonnonsuojelulain uudistamisprosessi on ollut poliittisesti varsin poikkeuksellinen, ja lakiehdotuksen sisältö on muuttunut matkan varrella paljon. Lakiehdotus annettiin lausunnoille heinäkuussa 2021. Silloin lainsäädännön arviointineuvosto katsoi 23.12.2021 esitysluonnoksesta antamassaan lausunnossaan, että yhtenä esitysluonnoksen keskeisimpänä puutteena ja kehittämiskohteena oli yrityksiin ja maanomistajiin kohdistuvien vaikutusten mittaluokan selventäminen sekä varovaisuusperiaatteen merkityksen tarkempi kuvaaminen esimerkkien avulla. Toukokuussa 2022 annettu hallituksen esitys HE 76/2022 vp sisälsikin tältä osin joitain tarkennuksia.

Valiokuntakäsittelyssä hallituksen esitys joutui kuitenkin kiistelyn kohteeksi. Keskiössä oli erityisesti uhanalaisia luontotyyppejä koskeva sääntely, jonka nojalla tietyt uhanalaiset luontotyypit olisi voitu säätää uhanalaisiksi valtioneuvoston asetuksella. Nämä luontotyypit olisi tullut ottaa huomioon muun lain mukaisessa päätöksenteossa, esimerkiksi ympäristö- tai vesitalouslupaharkinnan yhteydessä.

Valiokuntien huomautukset liittyivätkin erityisesti uhanalaisten luontotyyppien sääntelyn vaikutusten arviointiin ja ennakoitavuuteen. Perustuslakivaliokunta katsoi lakiehdotusta koskevassa lausunnossaan, että mainitun sääntelyn ennakoitavuutta tulisi parantaa ja sen vaikutuksia konkretisoida. Talousvaliokunta taas totesi, ettei sääntely saisi muodostua esteeksi esimerkiksi uusiutuvan energian hankkeiden tai jo olemassa olevien laitosten ylläpidon kannalta. Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnon mukaan valmistelussa olisi laajemmin tullut arvioida ehdotusten välittömiä ja välillisiä vaikutuksia muun muassa omaisuudensuojaan ja elinkeinotoiminnan harjoittamisedellytyksiin, sillä uhanalaisia luontotyyppejä koskevalla sääntelyllä katsottiin olevan merkittäviä välillisiä vaikutuksia maanomistajan oikeusasemaan ja perustuslaissa turvattuun omaisuudensuojaan. Ympäristövaliokunnan mietinnössä esitettiin lopulta luontotyyppejä koskevan asetuksenantovaltuutuksen ja huomioonottamisvelvollisuuden poistamista kokonaan. Myös varovaisuusperiaatteen sanamuotoa muutettiin vähemmän velvoittavaan muotoon. Lisäksi kalat ja ravut jätettiin pois eliölajien suojelua koskevasta luvusta.

Muutosten taustalla on poikkeuksellinen poliittinen tilanne, jossa keskusta hallituspuolueena päätyi äänestämään opposition mukana. Itse äänestystilannekaan ei sujunut ongelmitta – alkuperäiseen hallituksen esitykseen sisältynyt ehdotus kalkkilampien, purojen ja lähteikköjen sisällyttämisestä vesilain nojalla suojeltuihin luontotyyppeihin äänestettiin epähuomiossa pois lakiehdotuksesta. Eduskunta hyväksyi kuitenkin jälkikäteen lausuman, joka velvoittaa hallituksen valmistelemaan lainsäädäntömuutosta vesiluontotyyppien soveltamisalan laajentamiseksi alkuperäisessä lakiehdotuksessa esitetyllä tavalla.

Todelliset vaikutukset jäävät nähtäväksi

Eduskunta hyväksyi lopulta lakiehdotuksen ympäristövaliokunnan mietinnön mukaisena. Lainsäädännön arviointineuvoston ja valiokunnissa esitettyjen näkökohtien perusteella lain vaikutukset ovat jääneet epäselviksi. Eduskunnan hyväksymien muutosten voitaneenkin osittain nähdä olevan tämän seurausta. Uuden luonnonsuojelulain todelliset käytännön vaikutukset esimerkiksi yrityksiin jäävät nähtäväksi.

Uusi luonnonsuojelulaki herättää jo nyt kysymyksiä varovaisuusperiaatteen käytännön merkityksestä. Varovaisuusperiaatteen soveltamiskäytännöstä ja sen hyväksyttävyydestä on viime aikoina käyty aktiivista keskustelua. Tulemme lähiaikoina julkaisemaan tätä koskevan blogikirjoituksen.

Uusimmat referenssit

Toimimme Korkia Oy:n neuvonantajana sen tehdessä lainasopimuksen Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCOn kanssa. Rahoitus tukee Korkian kehitteillä olevien aurinkoenergia-, akkusähkövarasto (BESS)- ja maatuulivoimahankkeiden kehittämistä ja laajentamista globaalisti. Korkia on uusiutuvaan energiaan keskittyvä sijoitusyritys, joka toimii yhdeksässä maassa. Korkian monipuolinen portfolio koostuu kehitteillä olevista uusiutuvan energian ja energiavarastoinnin hankkeista, joiden kapasiteetti on yhteensä yli 20 GW.
Julkaistu 7.1.2025
Avustamme Oomi Oy:tä liiketoimintakaupassa, jonka myötä KSS Energia Oy:n sähkön vähittäismyynnin kuluttaja- ja yritysasiakkaat siirtyvät Oomin asiakkaiksi tavoiteaikataulun mukaan maaliskuussa 2025. Järjestely edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. Oomi Oy on yksi suurimmista energiapalveluyhtiöistä ja sähkön myyjistä Suomessa. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys ja Oomin strategia, jonka keskeisenä tavoitteena on tarjota asiakkaille mutkatonta ja entistä parempaa digitaalista asiakaskokemusta.
Julkaistu 20.12.2024
Toimimme Fortumin neuvonantajana yritysjärjestelyssä, jossa Fortum vahvistaa uusiutuvan energian hankekantaansa ostamalla hankkeiden kehitysportfolion Enersenseltä. Velaton kauppahinta on noin 9 miljoonaa euroa, ja kauppaan sisältyy mahdollisuus myös projektikohtaisiin lisäkauppahintoihin, mikäli hankkeet etenevät investointipäätökseen asti. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä, ja se arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Fortum on johtava pohjoismainen energiayhtiö, joka rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Fortumin ydinliiketoiminta käsittää tehokkaan, hiilidioksidipäästöttömän sähköntuotannon sekä luotettavan sähkön ja kaukolämmön toimituksen yksityis- ja yritysasiakkaille. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Yksi Fortumin strategisista tavoitteista on kehittää rakennusvalmiita yli 800 MW maatuuli- ja aurinkovoimahankkeita vuoden 2026 loppuun mennessä.
Julkaistu 19.12.2024
Edustimme menestyksekkäästi Vaasan Sähkö Oy:tä markkinaoikeudellisessa riita-asiassa, jossa kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua sähkön vähittäismyyntiyhtiön tekemien sähkön kuluttajahintojen muutosten arvioimiseksi kuluttajasuojalain kannalta. Kuluttaja-asiamiehen hakemuksen mukaan sähkön myyntiyhtiöiden hinnankorotusten menettelytapojen lainmukaisuuteen oli tarpeen saada ratkaisu, koska useat sähköyhtiöt olivat korottaneet kuluttajien sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana. Kuluttaja-asiamiehen hakemus kohdistui Vaasan Sähkö Oy:n toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hinnankorotusmenettelyyn 15.10.2022 voimaan tulleen muutoksen osalta. Kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ennakkoratkaisua Vaasan Sähkön lisäksi myös toisen sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksiin. Vaasan Sähkön osalta kuluttaja-asiamiehen hakemus sisälsi kolme sakkouhkaista kieltovaatimusta. Vaatimukset koskivat sitä, mitä hinnanmuutokseen oikeuttavaa, alan yleisiin sopimusehtoihin sisältyvää ehtokohtaa voitiin käyttää hinnankorotuksen perusteena ja oliko yhtiön sähkönhankintakustannusten tullut nousta hinnankorotusta vastaavalla määrällä. Kolmas vaatimus liittyi siihen, miten olennaisia muutoksia sähkönmyyjä voi sopimusehtojen nojalla yksipuolisesti tehdä kuluttajasopimuksissa. Markkinaoikeus järjesti asiassa suullisen käsittelyn kesäkuussa 2024. Markkinaoikeus hylkäsi 25.10.2024 päivätyllä ratkaisullaan kuluttaja-asiamiehen vaatimukset kokonaisuudessaan. Markkinaoikeuden mukaan Vaasan Sähkö Oy:llä oli ollut sähkömarkkinalain ja alan yleisten sopimusehtojen mukainen peruste tehdä toistaiseksi voimassa oleviin kuluttajasopimuksiin hinnankorotus syksyllä 2022 toteutetulla tavalla. Yhtiön menettelylle oli ollut olosuhteiden olennaisen muutoksen johdosta erityinen syy, eikä sitä ollut pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Myös kuluttaja-asiamiehen toiseen sähkön myyntiyhtiöön kohdistama hakemus hylättiin. Markkinaoikeuden ratkaisu on merkittävä yleisesti sähkön vähittäismyyjille, sillä se poikkeaa kuluttajariitalautakunnan julkaisemien suositusten mukaisesta tulkintalinjasta ja osaltaan vahvistaa sähkön vähittäismyyjien oikeuden tehdä olennaisiakin muutoksia toistaiseksi voimassa olevien kuluttajasopimusten hintaehtoihin tiettyjen laissa ja sopimusehdoissa määriteltyjen reunaehtojen täyttyessä. Markkinaoikeuden ratkaisu ei ole vielä lainvoimainen, vaan siihen voidaan hakea muutosta, mikäli korkein oikeus myöntää valitusluvan. 
Julkaistu 12.12.2024