23.5.2023

Kaivoslain muutokset ja uusi luonnonsuojelulaki tulivat voimaan 1.6.2023

Kaivoslain muutokset tulevat voimaan 1.6.2023 yhtä aikaa uuden luonnonsuojelulain kanssa. Aiemmista blogeistamme voit lukea lisää kaivoslain muutoksesta ja uudesta luonnonsuojelulaista.

Kaivoslain muutokset perustuvat pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan (2019–2023) ja sen tavoitteeseen parantaa kaivosten ympäristönsuojelua. Lakimuutoksen tavoitteena on tehdä kaivostoiminnasta hyväksyttävämpää. Vastauksena Euroopan muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen talousvaliokunta esitti mietinnössään, että kaivoslain muutoksiin tulisi lisätä työ- ja elinkeinoministeriölle mahdollisuus arvioida ja hylätä lupia, jos niihin liittyy kansallisia turvallisuusnäkökohtia. Eduskunta hyväksyi talousvaliokunnan ehdottamat lisäykset.

Tulevan, todennäköisesti kokoomuksen Petteri Orpon johtaman, hallituksen tavoitteet eivät ole tekstin kirjoitushetkellä vielä tiedossa. On toivottavaa, että uuden hallituksen ohjelma tunnistaa Suomen kaivosteollisuuden merkityksen energiamurroksessa – eikä vain Suomessa vaan koko EU:ssa, kuten esitetään ehdotuksessa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi puitteiden vahvistamisesta kriittisten raaka-aineiden turvatun ja kestävän tarjonnan varmistamiseksi ja asetusten (EU) 168/2013, (EU) 2018/858, 2018/1724 ja (EU) 2019/1020 muuttamisesta, joka julkistettiin 16.3.2023.

Kaivoslain keskeiset muutokset

Malminetsintätöiden osalta varausaikaa (eli aikaa, jonka alue voi olla varattuna malminetsintäluvan valmistelua varten) lyhennetään kahdesta vuodesta yhteen. Malminetsintätyön hyväksyttävyyden ja kansalaisten tiedonsaannin parantamiseksi malminetsintäluvan haltijan on pidettävä vuosittain avoimia yleisötilaisuuksia ja tiedotettava suoritetuista malminetsintätöistä sekä jatkosuunnitelmista. Lisäksi kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia helpotetaan lisäämällä vaatimus hankkia suostumus malminetsintäluvan jatkamisesta alueen hallinnasta vastaavilta viranomaisilta tai laitoksilta tai kiinteistöjen omistajalta, joiden omistamat kiinteistöt kattavat vähintään puolet malminetsintäalueesta, kun jatkoa haetaan vähintään kymmenen vuotta voimassa olleelle luvalle. Jos suostumusta ei ole saatu, voi toiminnanharjoittaja hakea valtioneuvostolta puoltoa malminetsintäluvan voimassaolon jatkamiselle. Valtioneuvosto voi puoltaa hakemusta, jos tärkeä yleinen etu edellyttää hanketta. Malminetsintään liittyvää lupakäytäntöä parannetaan myös siten, että ensimmäinen malminetsintälupa voidaan myöntää välittömästi täytäntöönpantavaksi.

Muutosten odotetaan edelleen parantavan kaivoslupien ja ympäristölupien välistä koordinointia sekä suunnitellun kaivoksen ympäristövaikutusten huomioon ottamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.  Kuntien roolia kaivostoiminnan hyväksymisessä tehostetaan siten, että ”kaivostoiminnan tulee perustua sellaiseen maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen asemakaavaan tai oikeusvaikutteiseen yleiskaavaan, jossa kaivosalueen ja kaivoksen apualueen sijainti ja suhde muuhun alueiden käyttöön on selvitetty”. Suomessa kunnilla on monopoli yleis- ja asemakaavojen osalta. Käytännössä muutos tarkoittaa, että jos kunta kieltäytyy kaavoittamasta aluetta, kaivostoimintaa ei voida aloittaa. Kaivoslupahakemuksen täydellisyyttä koskevia vaatimuksia hakemusta jätettäessä muutetaan siten, että hakija voi täydentää hakemusta tarvittaessa ympäristövaikutusten arvioinnilla ja Natura 2000 ‑arvioinnilla etusijaa menettämättä.

Muutokset sisältävät myös parannuksia siihen, miten erotetaan toisistaan ympäristönsuojelulain (527/2014) edellyttämät kaivannaisjätteen jätealueen vakuudet ja kaivoslain edellyttämä vakuus kaivostoiminnan lopettamista varten. Helmikuussa 2023 ympäristöministeriö aloitti ympäristönsuojelulain lisämuutosten valmistelun, jotta 15.3.2006 annetun, kaivannaisteollisuuden jätehuoltoa ja direktiivin 2004/35/EY muuttamista koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/21/EY täytäntöönpanoa ja kaivannaisjätteen jätealueen vakuuksiin liittyviä sääntöjä voitaisiin parantaa. Hallituksen esitystä odotetaan vuoden 2025 aikana.

Uusi luonnonsuojelulaki ja malminetsintä

Uusi luonnonsuojelulaki tuo mukanaan uusia vaatimuksia erityisesti malminetsintäalan toimijoille mutta myös olemassa olevalle kaivostoiminnalle. Yksi keskeisimmistä muutoksista on serpentiinikallioiden, ‑kivikkojen ja ‑soraikkojen yhteydessä esiintyvien luontotyyppien automaattinen suojelu. Nämä luontotyypit on suojattu lailla automaattisesti 1.6.2023 alkaen, eikä niitä saa heikentää ilman poikkeuslupaa. Uusi luonnonsuojelulaki lisäksi kieltää malminetsintätyöt tietyillä luonnonsuojelualueilla (kaivoslain muutoksissakin edellytetään, että luonnonsuojelualueet ja muut alueet, joilla malminetsintää ei saa harjoittaa, on jätetty pois jo malminetsintälupahakemuksesta).

Uusi luonnonsuojelulaki edellyttää viranomaisilta uhanalaisten lajien huomioimista lupaharkinnassa ja kaavoituksessa. Uhanalaisten lajien suojeleminen tulisi siis ottaa huomioon myös esimerkiksi kaivoslakiin nojaavassa lupaharkinnassa aiempaa laajemmin. Uusi luonnonsuojelulaki sisältää myös vapaaehtoiseen ekologiseen kompensaatioon liittyviä säännöksiä, toisin kuin nykyinen luonnonsuojelulaki, joka ei sisällä mitään tällaisia säännöksiä. Vapaaehtoisia kompensaatiota koskevan sääntelyn myötä yhtiöt voivat hakea viranomaisten hyväksynnän vapaaehtoisille kompensaatiotoimilleen.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Toimimme BHP:n suomalaisena neuvonantajana järjestelyssä, jossa BHP teki malminetsintää koskevan yhteistyösopimuksen Kingsrose Mining Limitedin kanssa. Sopimuksen myötä BHP rahoittaa täysin omistamansa tytäryhtiön kautta mineraalien etsintää kohdealueilla Suomessa. BHP ja Kingsrose allekirjoittivat 22.5.2024 julkistetun järjestelyn yhteydessä kaksi malminetsintää koskevaa yhteistyösopimusta nikkeli- ja kuparimalmien etsinnästä tietyillä alueilla Suomessa ja Norjassa. Suomea koskeva yhteistyösopimus käsittää Kingsrosen neljä varausilmoitusta Kotalahden nikkelivyöhykkeellä, joka on Keski-Suomessa sijaitseva 400 kilometriä pitkä geologinen muodostuma. Alueella ovat aiemmin toimineet Hituran, Kotalahden ja Enonkosken nikkelikaivokset. Sopimusjärjestelyjen taustalla on Kingsrosen osallistuminen BHP:n maailmanlaajuiseen Xplor-ohjelmaan, jonka kohteena ovat innovatiiviset varhaisen vaiheen mineraalietsintää harjoittavat yhtiöt. Ohjelman tavoitteena on löytää energiasiirtymään vaadittavia kriittisiä resursseja. BHP on markkina-arvolla mitattuna maailman suurin kaivosyhtiö. Yhtiö tuottaa rautamalmia, metallurgista kivihiiltä, kuparia ja nikkeliä, ja se on laajentamassa tuotantoaan myös potaskaan.
Julkaistu 4.7.2024
Toimimme OP Suomi Infra -rahaston oikeudellisena neuvonantajana rahaston sijoittaessa valokuituoperaattori Louneaan. Yhteensä 50 miljoonan euron suuruinen rahoitus annettiin Lounean operatiiviselle tytäryhtiölle Lounea Net Oy:lle vaihtovelkakirjalainana Lounean strategista kasvua tukevia investointeja varten. Investointien tavoitteena on lisätä valtakunnallisen valokuituverkon kattavuutta ja kehittää suomalaista digitaalista infrastruktuuria. Lounea on kotimainen valokuituoperaattori, jonka liiketoiminta koostuu tietoliikenneinfrastruktuurista ja ICT-ratkaisuista. OP Suomi Infra Ky on OP Ryhmän hallinnoima eräpäivätön rahasto, joka sijoittaa suomalaiseen infrastruktuuriin.
Julkaistu 25.1.2024
Toimimme Sanok Rubber Company S.A:n neuvonantajana sen hankkiessa Teknikum-Yhtiöt Oy:n. Teknikum on eurooppalainen polymeeriteknologiayhtiö, joka toimittaa teollisuudelle luotettavia kumi-, muovi-, silikoni-, polyuretaani- ja vaahtomuoviratkaisuja. Yhtiöllä on noin 600 työntekijää, ja sen tehtaista neljä sijaitsee Suomessa ja yksi Unkarissa. Lisäksi yhtiöllä on Saksassa sijaitseva myyntikonttori. Sanok Rubber Company on Euroopan johtava kumituotteiden ja kumimetallituotteiden toimittaja sekä kumin ja muiden materiaalien yhdistäjä autoteollisuuden, rakentamisen, maatalouden, lääketeollisuuden ja kodinkoneteollisuuden tarpeisiin. Sanok Rubber Company S.A. on listattu Varsovan pörssissä, ja se työllistää yli 3 000 henkilöä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Yrityskaupan toteuttaminen on ehdollinen viranomaishyväksynnälle, ja kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Julkaistu 20.12.2023