5.2.2018

C&S Future Forum – teknologian ja juridiikan rajapinnoilla

Teksti on lyhyt katsaus Castrén & Snellmanilla työskentelevän harjoittelijan monipuolisiin työtehtäviin. Se on kirjoitettu harjoittelijan näkökulmasta tulevaisuuden juristeille.

Juristin työnkuva on murroksessa. Miten asianajajan työskentelytavat ovat muuttumassa? Miten teknologiset ratkaisut – tekoäly, blockchain-teknologia, automaatioprosessit ja legal tech – mullistavat asianajoalaa ja lakimiespalveluita?

Näihin kysymyksiin pohditaan vastauksia juridiikan alalla paraikaa. Myös cassulaiset ovat jakaneet näkemyksiään muun muassa tekoälyohjelmistojen käytännön sovellutuksista. Lisäksi olemme ottaneet käyttöömme malliasiakirjojen automatisointityökalun eli tuttavallisemmin Transformerin.

Kukaan ei osaa ennustaa varmasti, missä muodossa ja miten vahvasti tietty teknologia todellisuudessa vaikuttaa lainoppineen arkipäiväiseen työnkuvaan. Kiistatonta kuitenkin on, että markkinoille tulee koko ajan lisää uusia digitaalisia työkaluja, joiden avulla asianajajat voivat tulevaisuudessa palvella asiakkaitaan monipuolisemmin kuin nyt.

Junction 2017 -hackathon: vuorovaikutus asiakkaan kanssa

Teknologia juridiikan rajapinnoilla oli keskiössä myös marraskuussa Junction-tapahtumassa, joka on Euroopan suurin hackathon: osallistujat ratkovat joukkueissa tosielämän ongelmia teknologian avulla. Cassu osallistui Junctioniin Legal Tech Track -haasteellaan ainoana juridisen alan yhteistyökumppanina. Myös minä lähdin Dipoliin selvittämään, mitä oikeusteknologia oikeastaan tarkoittaa, ja voisiko oikkarilla olla annettavaa vahvasti teknologiaa painottavassa hackathonissa.

Cassun haaste joukkueille oli nimeltään ”Accessing the Law”. Koodarit, oikeustieteilijät ja muut alasta kiinnostuneet ideoivat digitaalisia ratkaisuja edistämään juristien ja asiakkaiden vuorovaikutusta. Viikonlopun aikana kehitetyt ratkaisut muodostivat monipuolisen kattauksen ehdotuksia siitä, miten voisimme vielä paremmin vastata asiakkaidemme odotuksiin digitalisoituvassa yritysmaailmassa.

Ratkaisuideoita jalostettiin C&S Future Forumissa

Palkinnoksi kutsuimme tammikuussa kolme Accessing the Law -haasteen parasta joukkuetta jatkamaan ideointia toimistollemme C&S Future Forum -iltapäivään. Tilaisuuden tarkoituksena oli kehittää Junctionissa syntyneitä ratkaisuja käyttämällä Cassun juridista asiantuntemusta, yhteistyökumppaneidemme teknistä tietotaitoa ja liiketoimintaosaamista sekä kaikkein tärkeimpänä asiakkaidemme näkökulmaa. Sain osallistua tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä Transformerin parissa työskentelevän harjoittelijamme Lari Nikkasen kanssa.

Iltapäivän ohjelmaan kuului mini-hackathon, ”Hack-Celeration”, jossa käänsimme Junctionista tutut roolit ylösalaisin. Haastoimme tapahtuman osallistujat ideoimaan kehitysehdotuksia voittajajoukkueiden Discoverin, Lexion ja Legal Timerin digitaalisiin ratkaisuihin lyhyiden esitysten pohjalta. Discover oli esimerkiksi kehittänyt monipuolisen toimeksiannon hallinta- ja kommunikointialustan, ja Future Forumin osallistujat ehdottivat siihen lisäksi tekoälypohjaista ominaisuutta, jolla käyttäjä voisi suodattaa ja rajata hakutuloksiaan.

Keskustelimme myös oikeusteknologian soveltamisesta erityisesti osana asiakaskokemusta. Olimme yhtä mieltä siitä, ettei teknologisia ratkaisuja kannata tai edes voi liimata päälle kaikkiin asianajopalvelun prosesseihin tai asiakaskohtaamispisteisiin. On tärkeää säilyttää mahdollisuus perinteiseen ihmisten väliseen kommunikointiin, eikä sen merkitystä asiakkaalle saa aliarvioida.

Digitalisoitu asiakaskokemus vailla vertaa?

Toisaalta vaikuttaa siltä, että huolellisesti muotoiltuja digitaalisia ratkaisuja voi hyödyntää monipuolisesti toimeksiannon eri vaiheissa. C&S Future Forumin osallistujat pitivät tärkeimpinä digitalisointia kaipaavina asiakaskohtaamisina asiakkaan mahdollisuutta seurata projektin etenemistä sekä mahdollisuutta esittää juristille kysymyksiä ja edelleen vastata esille nousseisiin lisäkysymyksiin. Toisin sanoen: juristin ja asiakkaan vuorovaikutuksessa olisi tilausta helppokäyttöisille projektinhallintatyökaluille ja uusille kommunikointialustoille.

Puheenvuoroissa korostui myös käyttäjäkokemus sekä työkalun käyttöönotossa että käyttöliittymässä. Kaikkien käyttäjien tarpeet, sekä juristin että asianajopalvelun asiakkaan, pitäisi huomioida jo työkalun kehittämisvaiheessa.

Uskon, että tapahtuma oli innostava kokemus niin Junctionin voittajajoukkueille kuin muille osallistujille. Järjestäjän näkökulmasta oli hienoa päästä työskentelemään uusien haasteiden parissa ja vaikuttaa tapahtuman konsepteihin. Tapahtuman yhteydessä korostui, kuinka Cassu erilaisilla harjoittelujaksoilla ja projektiluontoisilla harjoittelupaikoilla tarjoaa nuorille tulevaisuuden juristeille näköalapaikan toimialan muutosprosesseihin ja mahdollisuuden olla mukana kehittämässä palveluitaan.

Maria Sorsimo
Knowledge Management -harjoittelija 

 

Uusimmat referenssit

Castrén & Snellman laati ympäristöministeriön toimeksiannosta selvityksen siitä, miten kiertotalouslailla voitaisiin vaikuttaa julkisiin hankintoihin siten, että kiertotaloustekijät otettaisiin niissä paremmin huomioon. Selvityksellä tuotettiin tietoa kiertotalouslain valmistelun tueksi. Selvitys sisältää katsauksen relevantteihin strategioihin, toimintaohjelmiin ja linjauksiin, lainsäädäntökatsauksen, oikeuskäytäntökatsauksen, arvion kiertotaloushankintojen nykytilasta sekä kansainvälisiä esimerkkejä kiertotalousaspektien huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa. Esitimme selvityksessä myös konkreettisia johtopäätöksiä sekä ehdotuksen mahdolliseksi säännökseksi perusteluineen. Ehdotuksessa on pyritty siihen, että sääntely olisi mahdollisimman vaikuttavaa ja haitalliset sivuvaikutukset mahdollisimman vähäisiä. Julkaistu selvitys on luettavissa kiertotalouslakihankkeen hankeikkunassa . Selvityksen toteutti työryhmä Anna Kuusniemi-Laine, Sanna Aalto-Setälä, Lotta Huhtamäki, Marja Ollila, Laura Vuorinen, Paavo Heinonen ja Anna Ylitalo.
Julkaistu 11.11.2025
Avustimme CapMan Real Estatea korkealaatuisen, Helsingin Katajanokalla sijaitsevan asuinkiinteistön hankinnassa ja rahoituksessa. Kiinteistö hankittiin Suomen Merimiespalvelutoimistolta (MEPA). Kaupan kohteena ollut vuonna 2017 valmistunut kiinteistö koostuu 38 modernista vuokra-asunnosta ja pysäköintihallista. Rakennus on korkealaatuinen, ja siinä on modernit pohjaratkaisut sekä hyvin suunnitellut yhteiset tilat, kuten kuntosali ja kattosauna. Rakennus sulautuu hyvin alueen historialliseen ja merelliseen luonteeseen. Asuinkiinteistö sijaitsee Helsingin keskustan tuntumassa arvostetussa Katajanokan merenrantakaupunginosassa. Kiinteistöllä on korkea ESG-profiili, jota CapMan Real Estate aikoo kehittää entisestään.
Julkaistu 6.11.2025
Toimimme Stena Linen oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa NLC Ferry Ab Oy:n (Wasaline). Kauppa vahvistaa Stena Linen asemaa Itämerellä ja mahdollistaa Stena Linen toiminnan Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan välisellä lauttareitillä. Yritysosto vahvistaa entisestään Stena Linen asemaa yhtenä kestävän kehityksen johtavista toimijoista lauttateollisuudessa ja parantaa yhtiön mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita sekä tarjoaa vahvan intermodaalisen kuljetusyhteyden Göteborgin ja Trelleborgin suuntaan ja edelleen Euroopan mantereelle. NLC Ferryn, joka toimii lisänimellä Wasaline, omisti Merenkurkun Link, joka on Uumajan ja Vaasan kaupunkien puoliksi omistama yhtiö. Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka liikennöi päivittäin matkustaja- ja rahtiliikennettä Vaasan ja Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali lauttaliikenteen harjoittaja biokaasulla ja akuilla kulkevalla hybridialuksellaan Aurora Botnia. Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttaoperaattoreista, jolla on 20 reittiä eri puolilla Eurooppaa. Yhtiö on perheyritys, joka perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Sen palveluksessa on 6 550 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto on 19,6 miljardia kruunua. Kaupan toteutuminen on ehdollinen Uumajan ja Vaasan kunnanvaltuustojen hyväksynnöille sekä tavanomaisille kaupan täytäntöönpanoa koskeville ehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 alussa. Castrén & Snellman tekee yhteistyötä CMS Wistrandin kanssa, joka on Stena Linen neuvonantaja Ruotsin lakia koskevissa asioissa kaupan yhteydessä.
Julkaistu 4.11.2025
Avustimme Prisma Properties AB:ta kiinteistökaupassa, jossa yhtiö hankki Hartelalta vähittäiskauppaketju Julalle Helsinkiin rakennetun liikekiinteistön.  Kaupan kohteena oli lokakuussa 2025 valmistunut moderni ja energiatehokas myymälärakennus, joka on vuokrattu kokonaisuudessaan Julalle kymmenen vuoden vuokrasopimuksella. 2 600 neliömetrin suuruinen kohde sijaitsee keskeisellä paikalla Konalassa vilkkaan Ristikko-kauppakeskuksen läheisyydessä.  Nopeasti kasvava Prisma Properties kehittää ja omistaa nykyaikaisia vähittäiskaupan, päivittäistavarakaupan ja pikaruokaravintoloiden kiinteistöjä Pohjoismaissa. Yrityksen noin 650 miljoonan euron arvoinen kiinteistösalkku koostuu pääasiassa uudiskohteista, joilla on pitkäaikaiset vuokrasopimukset. 
Julkaistu 29.10.2025