5.2.2018

C&S Future Forum – teknologian ja juridiikan rajapinnoilla

Teksti on lyhyt katsaus Castrén & Snellmanilla työskentelevän harjoittelijan monipuolisiin työtehtäviin. Se on kirjoitettu harjoittelijan näkökulmasta tulevaisuuden juristeille.

Juristin työnkuva on murroksessa. Miten asianajajan työskentelytavat ovat muuttumassa? Miten teknologiset ratkaisut – tekoäly, blockchain-teknologia, automaatioprosessit ja legal tech – mullistavat asianajoalaa ja lakimiespalveluita?

Näihin kysymyksiin pohditaan vastauksia juridiikan alalla paraikaa. Myös cassulaiset ovat jakaneet näkemyksiään muun muassa tekoälyohjelmistojen käytännön sovellutuksista. Lisäksi olemme ottaneet käyttöömme malliasiakirjojen automatisointityökalun eli tuttavallisemmin Transformerin.

Kukaan ei osaa ennustaa varmasti, missä muodossa ja miten vahvasti tietty teknologia todellisuudessa vaikuttaa lainoppineen arkipäiväiseen työnkuvaan. Kiistatonta kuitenkin on, että markkinoille tulee koko ajan lisää uusia digitaalisia työkaluja, joiden avulla asianajajat voivat tulevaisuudessa palvella asiakkaitaan monipuolisemmin kuin nyt.

Junction 2017 -hackathon: vuorovaikutus asiakkaan kanssa

Teknologia juridiikan rajapinnoilla oli keskiössä myös marraskuussa Junction-tapahtumassa, joka on Euroopan suurin hackathon: osallistujat ratkovat joukkueissa tosielämän ongelmia teknologian avulla. Cassu osallistui Junctioniin Legal Tech Track -haasteellaan ainoana juridisen alan yhteistyökumppanina. Myös minä lähdin Dipoliin selvittämään, mitä oikeusteknologia oikeastaan tarkoittaa, ja voisiko oikkarilla olla annettavaa vahvasti teknologiaa painottavassa hackathonissa.

Cassun haaste joukkueille oli nimeltään ”Accessing the Law”. Koodarit, oikeustieteilijät ja muut alasta kiinnostuneet ideoivat digitaalisia ratkaisuja edistämään juristien ja asiakkaiden vuorovaikutusta. Viikonlopun aikana kehitetyt ratkaisut muodostivat monipuolisen kattauksen ehdotuksia siitä, miten voisimme vielä paremmin vastata asiakkaidemme odotuksiin digitalisoituvassa yritysmaailmassa.

Ratkaisuideoita jalostettiin C&S Future Forumissa

Palkinnoksi kutsuimme tammikuussa kolme Accessing the Law -haasteen parasta joukkuetta jatkamaan ideointia toimistollemme C&S Future Forum -iltapäivään. Tilaisuuden tarkoituksena oli kehittää Junctionissa syntyneitä ratkaisuja käyttämällä Cassun juridista asiantuntemusta, yhteistyökumppaneidemme teknistä tietotaitoa ja liiketoimintaosaamista sekä kaikkein tärkeimpänä asiakkaidemme näkökulmaa. Sain osallistua tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä Transformerin parissa työskentelevän harjoittelijamme Lari Nikkasen kanssa.

Iltapäivän ohjelmaan kuului mini-hackathon, ”Hack-Celeration”, jossa käänsimme Junctionista tutut roolit ylösalaisin. Haastoimme tapahtuman osallistujat ideoimaan kehitysehdotuksia voittajajoukkueiden Discoverin, Lexion ja Legal Timerin digitaalisiin ratkaisuihin lyhyiden esitysten pohjalta. Discover oli esimerkiksi kehittänyt monipuolisen toimeksiannon hallinta- ja kommunikointialustan, ja Future Forumin osallistujat ehdottivat siihen lisäksi tekoälypohjaista ominaisuutta, jolla käyttäjä voisi suodattaa ja rajata hakutuloksiaan.

Keskustelimme myös oikeusteknologian soveltamisesta erityisesti osana asiakaskokemusta. Olimme yhtä mieltä siitä, ettei teknologisia ratkaisuja kannata tai edes voi liimata päälle kaikkiin asianajopalvelun prosesseihin tai asiakaskohtaamispisteisiin. On tärkeää säilyttää mahdollisuus perinteiseen ihmisten väliseen kommunikointiin, eikä sen merkitystä asiakkaalle saa aliarvioida.

Digitalisoitu asiakaskokemus vailla vertaa?

Toisaalta vaikuttaa siltä, että huolellisesti muotoiltuja digitaalisia ratkaisuja voi hyödyntää monipuolisesti toimeksiannon eri vaiheissa. C&S Future Forumin osallistujat pitivät tärkeimpinä digitalisointia kaipaavina asiakaskohtaamisina asiakkaan mahdollisuutta seurata projektin etenemistä sekä mahdollisuutta esittää juristille kysymyksiä ja edelleen vastata esille nousseisiin lisäkysymyksiin. Toisin sanoen: juristin ja asiakkaan vuorovaikutuksessa olisi tilausta helppokäyttöisille projektinhallintatyökaluille ja uusille kommunikointialustoille.

Puheenvuoroissa korostui myös käyttäjäkokemus sekä työkalun käyttöönotossa että käyttöliittymässä. Kaikkien käyttäjien tarpeet, sekä juristin että asianajopalvelun asiakkaan, pitäisi huomioida jo työkalun kehittämisvaiheessa.

Uskon, että tapahtuma oli innostava kokemus niin Junctionin voittajajoukkueille kuin muille osallistujille. Järjestäjän näkökulmasta oli hienoa päästä työskentelemään uusien haasteiden parissa ja vaikuttaa tapahtuman konsepteihin. Tapahtuman yhteydessä korostui, kuinka Cassu erilaisilla harjoittelujaksoilla ja projektiluontoisilla harjoittelupaikoilla tarjoaa nuorille tulevaisuuden juristeille näköalapaikan toimialan muutosprosesseihin ja mahdollisuuden olla mukana kehittämässä palveluitaan.

Maria Sorsimo
Knowledge Management -harjoittelija 

 

Uusimmat referenssit

Avustimme A. Ahlström Kiinteistöt Oy:tä sen hankkiessa Helsingin Pasilassa sijaitsevan toimistokokonaisuuden Avain Yhtiöt Oy:ltä. Toimistokokonaisuus on osa uutta korttelikokonaisuutta, joka tulee sisältämään lisäksi kolme tornitaloa. Korttelin rakentamistyöt on aloitettu alkuvuodesta 2025 ja toimistotalon arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä. Toimistorakennus sijaitsee Keski-Pasilassa kauppakeskus Triplan välittömässä läheisyydessä erinomaisten liikenneyhteyksien varrella. Toimisto tarjoaa modernit ja mukautuvat toimitilat jopa 450 työntekijälle. Ankkurivuokralaisena uusissa tiloissa toimii Avain Yhtiöt. A. Ahlström Kiinteistöt Oy hallinnoi A. Ahlström Oy:n kiinteistö- ja metsäomaisuutta. Avain Yhtiöt on kotimainen asuntotoimija, joka on erikoistunut asumisen palveluiden tuottamiseen, rakennuttamiseen ja uudisrakentamiseen. Avain Yhtiöt ja Avain Asumisoikeus omistavat yli 12 000 vuokra-, asumisoikeus- ja palvelukotiasuntoa Avain Asunnot -brändin alla ympäri Suomen.
Julkaistu 18.3.2025
Toimimme OP Yrityspankki Oyj:n neuvonantajana kiinteistörahoitusjärjestelyssä, joka koskee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevaa DHL Expressille rakenteilla olevaa logistiikkakeskusta. Järjestelyssä Nrep ja Pontos Group ostivat Finavian osuuden rakenteilla olevasta logistiikkakeskuksesta. Nrep toimi järjestelyssä NSF III-rahaston lukuun. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia ja sertifioinnin johdosta laina on tarkoitus luokitella vihreäksi lainaksi logistiikkakeskuksen valmistuttua.
Julkaistu 12.3.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Avustimme eBrands Holdings Oy:tä sen uusimmalla rahoituskierroksella, jolla yhtiö keräsi 7,5 miljoonan euron rahoituksen. Uusi rahoitus nostaa yrityksen kerätyn rahoituksen kokonaismäärän 50 miljoonaan euroon. Viimeisintä rahoituskierrosta johtivat pääasiassa perhesijoitusyhtiö Veikko Laine, eläkeyhtiö Varma ja operatiiviset osakkeenomistajat. Uudella rahoituksella kehitetään eBrandsin tekoälypohjaista Apollo-markkinakasvutyökalua, joka auttaa brändejä laajentumaan kuuteenkymmeneen eri markkinaan ja myyntikanavaan ilman paikallista infrastruktuuria tai raskaita investointeja. eBrands on vientialusta, joka kasvattaa kuluttajabrändejä globaalisti verkkokaupan ja merkittävien vähittäiskauppakanavien kautta. Yhdysvaltain ja Euroopan markkinoihin erikoistunut eBrands mahdollistaa brändien kansainvälistymisen vientipalvelumallilla, joka vähentää laajentumiseen liittyvää riskiä ja monimutkaisuutta hyödyntämällä edistyksellistä teknologiaa. Vuonna 2020 perustetun helsinkiläisyrityksen tiimiin kuuluu 75 henkeä ja yrityksen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa.
Julkaistu 11.3.2025