20.10.2017

Tekoäly uudistaa juridiikkaa

Juridiikan alalla digitalisoitumisen ja tekoälyn käytännön soveltamisen kuvitellaan usein rajoittuvan vain yritys- ja kiinteistökauppoihin, vaikka tekoäly soveltuu jo nyt paljon muuhunkin. Jatkossa kehittyviä tekoälyohjelmistoja voidaan käyttää paitsi päämiehen ja asianajajan väliseen kommunikointiin myös konkreettisten ratkaisuehdotusten tarjoamiseen asiakkaalle. Muissa yrityksissä kuin laki- ja asianajotoimistoissa tekoäly voi oikein hyödynnettynä myös tehostaa yrityksen sisäisiä toimintoja tai jopa korvata yrityksen sisäisen lakimiehen tarpeen.

Automatisointi avuksi sopimuksiin ja raportteihin

On selvää, että tekoälyä hyödynnetään yritys- ja kiinteistökaupoissa jatkossa yhä enemmän. Sitä mukaa, kun valmiiden taulukoiden ja jopa itse raporttien automatisointi edistyy, myyjän laatima due diligence -raportti tulee varmasti jossain muodossa standardiksi mahdollisten myyntiesitteiden ja teaserien oheen. Yritysostoissa yleistyvät todennäköisesti liitteet, joita nykyään käytetään vain suurimmissa transaktioissa, kun sopimuksen laatija voi jatkossa vain valita listasta, mitä kaikkia liitteitä haluaa koneen luovan tarkastetun materiaalin pohjalta.

Erilaiset tekoälyohjelmistojen suorittamat tarkastukset tulevat kuitenkin osaksi myös muita kuin yritys- ja kiinteistökauppoja. Käymme paraikaa asiakkaidemme kanssa keskusteluja siitä, missä muissa asioissa ohjelmisto voisi olla hyödyksi. Yksinkertaisimmillaan vastaus löytyy kysymällä, mitä saman tyyppisiä sopimuksia yrityksellä on runsain määrin. Tällaisten sopimusten osalta yritys törmää välillä tilanteeseen, että käytettyä sopimuspohjaa pitää muuttaa esimerkiksi lainsäädäntömuutoksen, yrityksen liiketoiminnallisen päätöksen tai jonkin käytännön tasolla ilmenneen riskin takia. Tällöin tekoälyohjelmisto päästetään valloilleen sopimusmassaan etsimään, kuinka monesta sopimuksesta jokin tietty ehto löytyy.

Hallituksen huolellisuusvelvoitteen näkökulmasta tekoälyohjelmiston saatavilla olo voisi tarkoittaa sitä, että myös hallituksen täytyisi hyödyntää tekoälyohjelmistoa riskien selvittämiseksi. Aineiston laajuus ei siis toimisi syynä sille, että riskikartoitus perustuu arvioon tarkastuksen sijaan.

Mitä seuraavaksi?

Tällä hetkellä ohjelmistot ovat hyvin kehittyneitä, mutta täysin automatisoituihin tuloksiin ei missään nimessä vielä ole päästy – ihmistyön osuus on edelleen suuri. Mitä yhtiö tai sen hallitus voi tehdä nyt valmistautuakseen hyödyntämään tekoälyohjelmistoja?

Kaiken tekoälyn tekemän työn edellytyksenä on, että sille voidaan osoittaa sähköisessä muodossa oleva tietomassa. Jos yrityksellä ei tässä vaiheessa jo ole sähköistä sopimustietokantaa, nyt on viimeistään aika luoda sellainen. Tekoälyohjelmistot tehostavat varmasti myös yrityksen lakiosaston toimintaa. Tekoälyä täytyy ohjeistaa vain kerran toimimaan tietyllä tavalla, ja sillä on käytössään kaikki yrityksen kirjallinen tieto.

Seuraavaksi odotamme, millä tavalla tekoäly korvaa perinteistä asianajajan ja päämiehen välistä yhteydenpitoa. Milloin juridiikan tekoälyohjelmisto toimii Duodecimin potilastietojärjestelmiin kehittämän tekoälyn tapaan eli lukee päämiehen toimittaman dokumentaation, antaa suoraan linkit oikeuskirjallisuuteen, lakeihin ja viranomaispalveluihin sekä ehdottaa ”käypää hoitoa” päämiehen esittämään ongelmaan?

Kun valtaosassa asiakassuhteita yhteydenpitoon käytetään yhä useammin vain sähköisiä kanavia, on vain luonnollista, että yhä vähemmän on merkitystä sillä, onko keskustelukumppanina ihminen vai kone. Monimuotoisimmissa ongelmissa kone ei toki ole korvaamassa ihmistä lähiaikoina. Tämä johtuu toisaalta koneen kykenemättömyydestä abstraktiin ajatteluun ja toisaalta siitä, että suurimmalle osalle juristeista tällaiset tehtävät ovat mieluisimpia – niistä ei edes pyritä eroon.

Blogi julkaistiin alunperin Directors’ Institute of Finlandin (DIF) kumppaniblogissa 19.10.2017

 

Uusimmat referenssit

Avustimme CapMan Real Estatea korkealaatuisen, Helsingin Katajanokalla sijaitsevan asuinkiinteistön hankinnassa ja rahoituksessa. Kiinteistö hankittiin Suomen Merimiespalvelutoimistolta (MEPA). Kaupan kohteena ollut vuonna 2017 valmistunut kiinteistö koostuu 38 modernista vuokra-asunnosta ja pysäköintihallista. Rakennus on korkealaatuinen, ja siinä on modernit pohjaratkaisut sekä hyvin suunnitellut yhteiset tilat, kuten kuntosali ja kattosauna. Rakennus sulautuu hyvin alueen historialliseen ja merelliseen luonteeseen. Asuinkiinteistö sijaitsee Helsingin keskustan tuntumassa arvostetussa Katajanokan merenrantakaupunginosassa. Kiinteistöllä on korkea ESG-profiili, jota CapMan Real Estate aikoo kehittää entisestään.
Julkaistu 6.11.2025
Toimimme Stena Linen oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa NLC Ferry Ab Oy:n (Wasaline). Kauppa vahvistaa Stena Linen asemaa Itämerellä ja mahdollistaa Stena Linen toiminnan Ruotsin Uumajan ja Suomen Vaasan välisellä lauttareitillä. Yritysosto vahvistaa entisestään Stena Linen asemaa yhtenä kestävän kehityksen johtavista toimijoista lauttateollisuudessa ja parantaa yhtiön mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita sekä tarjoaa vahvan intermodaalisen kuljetusyhteyden Göteborgin ja Trelleborgin suuntaan ja edelleen Euroopan mantereelle. NLC Ferryn, joka toimii lisänimellä Wasaline, omisti Merenkurkun Link, joka on Uumajan ja Vaasan kaupunkien puoliksi omistama yhtiö. Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka liikennöi päivittäin matkustaja- ja rahtiliikennettä Vaasan ja Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali lauttaliikenteen harjoittaja biokaasulla ja akuilla kulkevalla hybridialuksellaan Aurora Botnia. Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttaoperaattoreista, jolla on 20 reittiä eri puolilla Eurooppaa. Yhtiö on perheyritys, joka perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Sen palveluksessa on 6 550 työntekijää ja sen vuotuinen liikevaihto on 19,6 miljardia kruunua. Kaupan toteutuminen on ehdollinen Uumajan ja Vaasan kunnanvaltuustojen hyväksynnöille sekä tavanomaisille kaupan täytäntöönpanoa koskeville ehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 alussa. Castrén & Snellman tekee yhteistyötä CMS Wistrandin kanssa, joka on Stena Linen neuvonantaja Ruotsin lakia koskevissa asioissa kaupan yhteydessä.
Julkaistu 4.11.2025
Avustimme Prisma Properties AB:ta kiinteistökaupassa, jossa yhtiö hankki Hartelalta vähittäiskauppaketju Julalle Helsinkiin rakennetun liikekiinteistön.  Kaupan kohteena oli lokakuussa 2025 valmistunut moderni ja energiatehokas myymälärakennus, joka on vuokrattu kokonaisuudessaan Julalle kymmenen vuoden vuokrasopimuksella. 2 600 neliömetrin suuruinen kohde sijaitsee keskeisellä paikalla Konalassa vilkkaan Ristikko-kauppakeskuksen läheisyydessä.  Nopeasti kasvava Prisma Properties kehittää ja omistaa nykyaikaisia vähittäiskaupan, päivittäistavarakaupan ja pikaruokaravintoloiden kiinteistöjä Pohjoismaissa. Yrityksen noin 650 miljoonan euron arvoinen kiinteistösalkku koostuu pääasiassa uudiskohteista, joilla on pitkäaikaiset vuokrasopimukset. 
Julkaistu 29.10.2025
Neuvoimme SRV Yhtiöt Oyj:tä sen myydessä SRV Infra Oy:n Kreate Oy:lle. Yrityskaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntöjä. Osapuolet odottavat, että kauppa saadaan päätökseen vuoden 2025 loppuun mennessä. SRV on suomalainen, vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu rakennusalan yhtiö. SRV:n liikevaihto vuonna 2024 oli 745,8 miljoonaa euroa.
Julkaistu 27.10.2025