23.1.2017

Ylikansallinen rautakoura kiristää otetaan

Pakotteet eivät kumartele maarajoja. Ne ovat ylikansallista lainsäädäntöä, jotka saattavat iskeä otteensa myös suomalaisyrityksiin odottamattoman käänteen kautta.

EU:n pakotejärjestelmä selkeä – huoli kohdistuukin nimenomaan sen ulkopuolelle

Pakotteiden tarkoitus on saada valitut valtiot, ryhmittymät tai henkilöt muuttamaan käyttäytymistään ja toimintaansa pakotteiden asettajan arvojen ja tavoitteiden mukaisiksi. Tyypillisesti pakotteet rajoittavat kaupankäyntiä, rahoitusta, omaisuuden hallintaa tai liikkumista.

EU:n pakotejärjestelmä on selkeä. Sen sääntely koskee EU:n alueella toimivia henkilöitä ja yrityksiä. Pakotteiden rikkomisesta säädetään kansallisesti: Suomessa asiasta on säännelty pakotelaissa, jossa viitataan rikoslain 46 luvun rangaistussäännöksiin.

Erityistä epävarmuutta ja huolta suomalaisyrityksissä ovat viime aikoina kuitenkin herättäneet EU:n ulkopuoliset pakotejärjestelmät. Näistä merkittävimpiä ovat yhdysvaltalaisten OFAC:n (Office of Foreign Assets Control) ja BIS:n (Bureau of Industry and Security) hallinnoimat pakotteet sekä lupa- ja valvontajärjestelmät.

OFAC ja BIS edellyttävät, että yritykset noudattavat ylikansallista lainsäädäntöä, jolloin esimerkiksi suomalainen yritys saattaa tahtomattaan joutua yhdysvaltalaisen lainkäyttövallan alaisuuteen, vaikka sen toimilla ei itsessään olisi mitään kytkentää Yhdysvaltoihin.

Pakotteiden rikkomisesta miljardien sakkoja

Mediasta olemme saaneet lukea erityisesti eurooppalaisista pankeista ja öljy-yhtiöistä, jotka on tuomittu Yhdysvalloissa suuriin sakkorangaistuksiin niiden rikottua OFAC:n määräyksiä. Tunnetuin esimerkki lienee BNP Paribas, jonka väitettiin välittäneen rahaliikennettä pakotteiden kohteena oleviin maihin ja pakotteiden alaisille tahoille. Harjoituksen hintalapuksi pankille muodostui 9 miljardia dollaria.

Pakotelistoilla on myös suomalaisia henkilöitä, ja tunnettuja pörssiyhtiöitä on asetettu sijoituskieltoon. Oikeutetusti voimme mielestäni kysyä, millä perusteella ylikansallista lainkäyttövaltaa voi harjoittaa. Samalla voimme pohtia, onko suomalaisilla yrityksillä syytä huoleen.

OFAC rajoittaa kauppaa muun muassa Iranin kanssa

OFAC on ylikansallinen lainkäyttövallan rautakoura, joka aiheuttaa yrityksien johtajille jatkuvaa päänsärkyä ja epävarmuutta. OFAC-järjestelmän ensisijaiset pakotteet kohdistuvat nimettyihin maihin ja tiettyihin henkilöihin (Specially Designated Nationals). Järjestelmä tuntee myös toissijaisia pakotteita, jotka kohdistuvat välillisesti Yhdysvaltain ulkopuolisiin henkilöihin ja yrityksiin, jotka toimivat ensisijaisten pakotteiden kohteena olevien tahojen kanssa.

OFAC on ottanut toissijaiset pakotteet käyttöön vasta muutama vuosi sitten, ja niiden kohteena on ollut pääasiassa Iran. Yhdysvaltalaiset henkilöt (US persons) eivät saa olla tekemisissä toissijaisten pakotteiden kohteena olevien tahojen kanssa. Myös rahaliikennettä voidaan rajoittaa.

Vuosi sitten allekirjoitetun EU:n, USA:n ja Iranin kolmikantasopimuksen mukaisesti toissijaisia pakotteita on nyt ryhdytty purkamaan ydinsulun piiriin kuuluvilla toimialoilla. Riskit ovat kuitenkin edelleen olemassa.

Miten rautakoura vaikuttaa suomalaisyrityksiin?

Suomalaiset yritykset saattavat kohdata odottamattomia ongelmia esimerkiksi silloin, jos niiden palveluksessa on Yhdysvaltojen kansalaisia tai siellä kirjoilla olevia ulkomaalaisia. Vaikka esimerkiksi Iranin pakotteita on purettu, Yhdysvaltojen kansalainen ei saa millään tavalla olla osallisena Iranin kanssa käytävässä kaupassa.

Jotkut eurooppalaiset yritykset ovat kansallisen lainsäädännön mahdollistamilla tavoilla allekirjoittaneet yhdysvaltalaisten työntekijöidensä kanssa niin kutsuttuja esteellisyyskirjeitä (recusal letters), joilla ne pyrkivät ennakolta jääväämään riskin kohteena olevat henkilöt. Ongelmia voi myös syntyä, jos suomalainen viejä ei varmistu riittävästi siitä, sisältävätkö hänen tuotteensa ja palvelunsa yhdysvaltalaisperäisiä komponentteja tai osia.    

Vaikka suomalaisyrityksellä ei olisi estettä käydä kauppaa esimerkiksi Iranin kanssa, monet rahdinkuljettajat ja laivayhtiöt kieltäytyvät edelleen kuljettamasta tavaraa Iraniin. Myös monet eurooppalaiset finanssilaitokset kieltäytyvät toimimasta asianosaisina Iran-liitännäisessä maksuliikenteessä.

Tuomioistuimen kanta vielä testaamatta

Olen ajatusleikkinä pohtinut skenaariota, jossa suomalaiselta tuomioistuimelta vaadittaisiin OFAC:n asettaman sakon vahvistamista sellaista suomalaista yritystä kohtaan, joka ei suostu maksamaan sakkoaan vapaaehtoisesti Yhdysvaltain viranomaisille. Kun suomalaiselta tuomioistuimelta ei heruisi ymmärrystä täytäntöönpanon toteuttamisessa, painostus todennäköisesti jatkuisi toissijaisten pakotteiden kautta, jolloin niskoittelevan yrityksen vastaiset toimintaedellytykset yhdysvaltalaisilla sekä taalamarkkinoilla pyrittäisiin estämään.

Obaman hallintokaudella pakotelainsäädäntöä ja siihen liittyvää seuraamuskäytäntöä on Irania lukuun ottamatta kiristetty. Valkoisen talon uuden isännän osalta lienee tässä vaiheessa vielä ennenaikaista tehdä arvioita siitä, mihin suuntaan olemassa olevaa pakotekäytäntöä tullaan muokkaamaan. Tähänastisten lausuntojen perusteella varautuisin siihen, että järjestelmä monimutkaistuu entisestään.  

Uusimmat referenssit

Toimimme A. Ahlströmin neuvonantajana yritysvastuuseen liittyvän huolellisuusvelvoiteprosessin suunnittelussa, jossa hyödynnetään toimialatuntemukseemme perustuvia parhaita käytäntöjä ja räätälöityjä ratkaisuja. Kattava ESG-neuvonantomme sisälsi myös sijoitustiimin ja johtoryhmän jäsenille sekä useiden portfolioyhtiöiden hallituksille räätälöityjä koulutuksia. ”Saimme Castrén & Snellmanin asiantuntijoilta ESG-sääntelytsunamiin liittyviä oikeudellisia ja käytännön neuvoja, jotka meidän tulee ottaa käyttöön omassa ESG-työssämme”, kommentoi Camilla Sågbom, Director, Sustainability and Communications, A. Ahlström Oy. Perheyhtiö A. Ahlström on teollinen omistaja, joka kehittää yritysomistuksistaan maailman johtavia metsä- ja kuitusektorin sekä ympäristöteknologian erikoisosaajia.
Julkaistu 5.9.2024
Edustimme työsuhdepyöräpalveluita tarjoavaa Vapaus Bikes Finland Oy:tä sen 10 miljoonan euron kansainvälisellä Series A -rahoituskierroksella. Rahoituksen takana ovat pääomasijoittajat Shift4Good ja Superhero Capital Oy sekä Tesi yhdessä Euroopan investointipankin EGF-rahoitusohjelman kanssa. Saatu rahoitus tukee yrityksen kansainvälistä laajentumista, ohjelmistokehitystä, alustan automatisointia sekä käytettyjen pyörien konseptin laajentamista. Vapaus Bikes Finland on kestävien liikkumispalvelujen edelläkävijä ja toiminut etulinjassa työsuhdepyöräalalla vuoden 2020 lopusta lähtien. Siitä on tullut yksi Suomen nopeimmin kasvavista yrityksistä. Shift4Good on vaikuttavuuteen keskittyvä pääomasijoitusrahasto, joka tähtää liikennesektorin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tesi eli Suomen Teollisuussijoitus Oy on Suomen valtion pääomasijoitusyhtiö, joka sijoittaa markkinaehtoisesti pääomasijoitusrahastoihin ja suoraan kasvuyrityksiin.
Julkaistu 21.8.2024
Avustimme menestyksekkäästi Rovaniemen kaupunkia virkarikos- ja vahingonkorvausasiassa, joka koski kaupungin tekemää merkittävää sijoituspäätöstä. Vastaajina olivat kaupungin entinen työsuhteinen konserniasiamies sekä hänen esihenkilönään virkasuhteessa toiminut kaupunginkamreeri. Rikosasia liittyi kaupunginhallituksen tekemään sijoituspäätökseen, jossa vastaajien valmisteleman päätöksen mukaisesti sijoitettiin 2 miljoonaa euroa kaupungin varoja vastaperustetun sijoitusyhtiön velkakirjoihin. Yhtiön toiminnasta merkittävä osa oli niin sanottua pikavippitoimintaa. Keskeinen oikeuskysymys asiassa oli, onko julkisten varojen sijoittaminen julkisen vallan käyttöä ja siten virkarikossäännösten piirissä myös työsuhteessa olevan henkilön osalta. Työsuhteista konserniasiamiestä syytettiin törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä perustuen hänen laiminlyönteihinsä sijoituspäätöksen valmistelussa ja esittelyssä sekä esteellisyyteen siksi, että hän oli sijoittanut omia varojaan yhtiöön, joka sai rahoitusta kaupunginhallitukselle esitetyltä sijoituskohteelta. Kaupunginkamreeria koskevat virkarikossyytteet kohdistuivat hänen tehtävänkuvaansa kaupungin sijoitustoiminnan valvojana ja raportoijana. Hän osallistui myös kaupunginhallituksen päätöksenteon valmisteluun ja esittelyyn. Asian käsittely alkoi Lapin käräjäoikeudessa kesäkuussa 2022. Elokuussa 2022 antamassaan tuomiossa käräjäoikeus totesi muun muassa argumentaatioomme perustuen, että julkisten varojen sijoittaminen on julkisen vallan käyttöä, ja siten virkarikossäännöksiä voitiin soveltaa konserniasiamieheen. Käräjäoikeus katsoi entisen konserniasiamiehen menettelyn täyttävän virka-aseman väärinkäyttämisen tunnusmerkistön ja entisen kaupunginkamreerin menettelyn täyttävän sijoituspäätöksen valmistelun osalta virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistön, mutta syyteoikeus oli vanhentunut. Siten vastaajia ei voitu tuomita rangaistuksiin, mutta vastaajat tuomittiin suorittamaan yhteisvastuullisesti kaupungille vahingonkorvausta noin 114 000 euroa viivästyskorkoineen, kaupunginkamreerin osuuden ollessa 10 % summasta. Syyttäjä tyytyi käräjäoikeuden tuomioon, mutta muut osapuolet valittivat hovioikeuteen. Siten ajoimme kaupungin puolesta hovioikeudessa sekä rangaistus- että korvausvaatimuksia. Rovaniemen hovioikeuden käsittely oli marras-joulukuussa 2023. Kesäkuussa 2024 antamassaan tuomiossa hovioikeus piti käräjäoikeuden tuomion ennallaan virka-aseman väärinkäyttämisen ja virkavelvollisuuden rikkomisen osalta. Hovioikeus katsoi, että konserniasiamies oli laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa esteellisyydestään. Lisäksi hän oli laiminlyönyt velvollisuutensa huolehtia siitä, että hänen valmistelemansa sijoituspäätös oli kaupungin sijoitusohjeiden mukainen ja että se oli asianmukaisesti kilpailutettu. Hovioikeus katsoi myös, että sijoituskohteen esittelyteksti oli laadittu puutteellisesti ja harhaanjohtavasti ja että konserniasiamiehen menettely oli ollut tahallista. Kaupunginkamreerin osalta hovioikeus katsoi hänen laiminlyöneen velvollisuutensa valvoa, että kaupunginhallitukselle tehty sijoitusesitys oli sijoitusohjeiden mukainen ja että esitys ei ollut harhaanjohtava ja että riskit oli otettu huomioon sijoitusohjeiden edellyttämällä tavalla. Hovioikeuden tuomio on selkeä kannanotto siihen, että virkatoiminnassa ja julkista valtaa käytettäessä ei hyväksytä väärinkäytöksiä, ja tärkeä linjaus siltä osin, että julkisten varojen sijoittaminen on julkisen vallan käyttöä ja siten virkavastuun piirissä myös työsuhteisten henkilöiden osalta. Lisäksi hovioikeudessa oli keskeisenä arvioitavana kysymyksenä taloudellisen vahingon määrittäminen sijoitustoimintaan liittyvässä tapauksessa. Hovioikeus katsoi argumenttiemme pohjalta, että konserniasiamiehen ja kaupunginkamreerin menettelystä oli aiheutunut kaupungille vahinkoa. Hovioikeus korotti vahingonkorvauksen määrän 210 000 euroon, kamreerin osuuden rajoittuessa 10 %:iin. Vahingonkorvauksen korottaminen perustui siihen, että hovioikeus katsoi kaupungille aiheutuneen vahinkoa pääoman menetyksen lisäksi myös arvioitujen sijoitustuottojen menetyksestä. Tuomio ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 21.8.2024
Neuvoimme Tesiä sen sijoittaessa raskasajoneuvoja valmistavaan Oy Sisu Auto Ab:hen. Sijoituksen myötä Tesistä tuli Sisu Auton omistaja 24,4 prosentin osuudella. Sisu on Suomen markkinoilla edelläkävijä raskasajoneuvojen kehittämisessä. Sisun ydinosaaminen on keskittynyt Suomessa valmistettavien kuorma- ja sotilasajoneuvojen tuotekehitykseen ja tuotantoon. Tesi eli Suomen Teollisuussijoitus Oy on Suomen valtion pääomasijoitusyhtiö, joka sijoittaa markkinaehtoisesti pääomasijoitusrahastoihin ja suoraan kasvuyrityksiin. Tesin hallinnoimat pääomasijoitukset ovat yhteensä 2,1 miljardia euroa.
Julkaistu 19.8.2024