10.1.2017

Valitse liikekumppanisi huolella

Kansainvälisessä liiketoiminnassa keskeinen tavoite on voiton tuottaminen. Tämä tavoite on kirjattu lakiin, ja yritykset perustelevat sillä päivittäisen liiketoiminnan ohella myös investointinsa ja strategiansa. Onko yrityksillä kuitenkaan varaa tuottaa voittoa kaikin mahdollisin keinoin välittämättä siitä, kenen kanssa liiketoimintaa tehdään?

Nykymaailmassa yrityksen menestys edellyttää, että yritys tuntee yhteistyökumppaninsa, oli sitten kyse tavarantoimittajista tai asiakkaista. Välinpitämättömyydellä voi tuhria maineensa, mutta sillä voi myös olla vakavia oikeudellisia seuraamuksia.

 

Laki määrää minimitason

Sekä kotimainen että kansainvälinen lainsäädäntö velvoittavat yritykset useissa tapauksissa tarkistamaan yhteistyökumppaniensa taustat. Paperilla hyvältä näyttävä kauppa saattaa todellisuudessa olla lainvastainen.

Tarkistaminen tuo mielenrauhaa

Miten sitten toimia tilanteissa, joissa laki ei velvoita tarkistamaan kumppanin taustoja? Onko silloinkin parempi katsoa kuin katua, vai voiko yritys keskittyä kvartaalituloksen maksimointiin?                         

Kysymyksiin ei ole yleispätevää vastausta. Neuvoisin kuitenkin kaikkia yrityksiä pohtimaan vakavasti, miten mahdolliset kumppanit vaikuttavat oman yrityksen maineeseen ja täyttävätkö ne sidosryhmien odotukset vastuullisesta liiketoiminnasta. Viime kädessä yrityksen johto päättää siitä, millä tavalla yritys voittonsa tekee ja mitkä periaatteet ohjaavat sen liiketoimintaa.

Kumppanien taustat on hyvä selvittää myös Pohjoismaissa. Tekemissämme selvityksissä olemme löytäneet ääritapauksissa linkkejä jopa jihadistiryhmiin tai mafiaan. Eräässä selvityksessä vastaamme tuli Aasiassa toimiva lumeyhtiö, ns. ”vanishing company”, jonka tehtävä on kerätä rahaa sijoittajilta ja hävitä sitten jäljettömiin. Tällaisten tarkistusten välitön hyöty on yritysjohdon mielenrauha, kun kumppanien taustat tunnetaan.

Fokus kannattavuudessa pitkällä tähtäimellä

Jos yritykset haluavat harjoittaa liiketoimintaa kestävällä ja vastuullisella tavalla, ne eivät nykypäivänä voi tehdä voittoa miten tahansa ja missä tahansa. Niiden on tunnistettava kumppaneihin liittyvät riskit ja torjuttava ne parhaan kykynsä mukaan.

Tarvittaessa yrityksistä pitäisi löytyä kanttia ja kannustimia luopua liiketoiminnasta, joka uhkaa yrityksen mainetta tai pitkäjänteistä voiton tuottamista. Liikekumppani kannattaa siis valita huolellisesti.

 

Uusimmat referenssit

Avustimme Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjä sen myydessä kaksi hoivakiinteistöä Northern Horizonin edustamalle rahastolle. Myynnin kohteena olevien kiinteistöjen huoneistopinta-ala on noin 3 500 neliömetriä. Kohteet sijaitsevat Espoossa ja Lahdessa. Espoon kohde valmistui vuonna 2018 ja Lahden kohde valmistui vuonna 2023.  Molemmissa kohteissa vuokralaisena toimii Attendo, Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja.
Julkaistu 9.5.2025
Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Castrén & Snellmanin asianajaja Christer Svartström toimi selvittäjänä 11.3.2024 alkaneessa Foodiq Oy:n yrityssaneerausmenettelyssä. Foodiq on uniikki tulevaisuuden ruokatuotantoon keskittynyt yhtiö, joka tarjoaa kasvi- ja maitopohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä elintarviketoimialalla sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön suurin osakkeenomistaja on elintarviketeknologiaan sijoittava ruotsalainen sijoitusyhtiö Nicoya AB. Velkojien enemmistö hyväksyi saneerausohjelman nopeutetussa menettelyssä hieman alle vuoden kestäneen saneerausmenettelyn päätteeksi. Helsingin käräjäoikeus vahvisti saneerausohjelman ja siihen sisältyvän yksipäiväisen maksuohjelman 10.3.2025 sekä nimitti Christer Svartströmin saneerausohjelman valvojaksi. Yhtiölle löydettiin yhteistyössä osapuolten kesken toimiva ja nopea saneerausratkaisu, jolla vältettiin pitkäkestoinen ohjelma ja mahdollistettiin yhtiön täysipainoinen liiketoimintaan keskittyminen. Saneerausohjelma rahoitettiin yhtiön rahoittajien tekemin sijoituksin. Samalla yhden päivän ohjelma tuotti velkojille paremman lopputuloksen verrattuna pidempään saneerausohjelmaan. Saneerausohjelman toteuttaminen päättyi onnistuneesti 28.3.2025.
Julkaistu 6.5.2025
Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025