17.2.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin uusi viranomaislinjaus painottaa entistä enemmän markkinoinnin tunnistettavuutta

Kuluttaja-asiamies on julkaissut tammikuun 2025 lopussa uuden linjauksensa vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Linjaus sisältää viranomaisen suosituksia siitä, kuinka vaikuttajien ja yritysten kannattaa toteuttaa vaikuttajamarkkinointi, jotta se täyttäisi kuluttajansuojalainsäädännön vaatimukset.

Uusi linjaus on edeltäjäänsä paljon yksityiskohtaisempi. Linjaus onkin herättänyt paljon keskustelua vaikuttajien ja yritysten keskuudessa viime viikkoina. Uusi linjaus on luettavissa täällä. Linjauksen lisäksi viranomainen on koostanut vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka ovat luettavissa täällä.

Markkinoinnin tunnistettavuusvaatimus taustalla

Luonnollisesti myös uuden linjauksen keskiössä on markkinoinnin tunnistettavuusvaatimus, josta säädetään kuluttajansuojalaissa. Markkinoinnin tunnistettavuus tarkoittaa sitä, että markkinoinnin on oltava vaivatta tunnistettavissa markkinoinniksi esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajan tulisi siis vaivatta tietää, milloin kyse on jonkinlaisesta kaupallisesta vaikuttamisesta. Piilomainonta ei toisin sanoen ole sallittua.

Linjauksella viranomainen pyrkii antamaan tarkemmat ja konkreettiset ohjeet sen varmistamiseksi, että vaikuttajamarkkinointi olisi kuluttajille helposti tunnistettavissa sosiaalisessa mediassa.

Sovitut kaupalliset yhteistyöt

Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajan yritykseltä saama vastike sovitusta sisällön tuottamisesta voi olla rahaa tai rahanarvoinen etu, kuten ilmaisena tai alennushinnalla saatu vaate, muu tavara tai palvelu. On kuitenkin syytä ottaa huomioon, että vaikka saatu vastike sovitusta sisällön tuottamisesta ei olisikaan rahaa, julkaisu on silti markkinointia ja sen pitää olla vaivatta sellaiseksi tunnistettavissa.

Linjauksessa suositellaan, että kaikki sovitut julkaisut merkitään esimerkiksi:

  • “Mainos [Yritys/Tuotemerkki]” tai
  • “Kaupallinen yhteistyö [Yritys/Tuotemerkki]”.

Pitkäkestoiset yhteistyösopimukset

Kuluttaja-asiamiehen aikaisempi linjaus ei erikseen ottanut kantaa pitkäkestoisiin yhteistyösopimuksiin. Pitkäkestoiset yhteistyösopimukset ovat kuitenkin nykyään entistä yleisimpiä. Kentällä on paljon vaikuttajien ja yritysten välisiä vuosikumppanuuksia ja brändilähettiläisyyssopimuksia.

Uudessa linjauksessa suositellaankin, että pitkäkestoisiin yhteistyösopimuksiin perustuvat julkaisut tulee merkitä vastaavasti kuten yksittäiset kaupalliset yhteistyöt, kuten

  • ”Mainos [Yritys/Tuotemerkki]” tai
  • “Kaupallinen yhteistyö [Yritys/Tuotemerkki]”.

Linjauksen mukaan ilmaisut “Vuosikumppani”, ”Pitkäaikainen yhteistyökumppani” tai “Brändilähettiläs” eivät ole riittäviä.

Mainostarkoituksessa saadut tuotteet ja palvelut

Linjauksessa suositellaan, että myös sellaiset julkaisut merkitään, joissa kerrotaan mainostarkoituksessa saaduista tuotteista tai palveluista, vaikka vaikuttaja ja yritys ei olisi sopinut julkaisun tekemisestä. Linjauksessa suositellaan, että merkintä tehdään tällöin esimerkiksi seuraavasti:

  • ”Mainos / Saatu [Yritys/Tuotemerkki]” tai
  • ”Saatu mainostarkoituksessa [Yritys/Tuotemerkki]” tai
  • ”Mainos / PR [Yritys/Tuotemerkki]”.

Linjauksen mukaan muun muassa ilmaisut “Saatu”, ”PR”, ”Lahja” eivät ole yksinään riittäviä.

Myös vaikuttajan omien tuotteiden tai yrityksen markkinointi suositellaan merkittäväksi

Vaikuttajilla on nykyään myös entistä enemmän omien tuotteiden, palveluiden ja oman yrityksen markkinointiin keskittyviä julkaisuja. Myös tällaiset julkaisut suositellaan merkittäväksi. Merkintä voi linjauksen mukaan olla esimerkiksi muodossa:

  • ”Mainos [Oma tuote/palvelu/yritys]” tai
  • ”Oman tuotteen/palvelun/yrityksen [Oma tuote/palvelu/yritys] mainos”.

Merkintöjen tulee olla selkeitä ja pysyä esillä koko sisällön ajan

Linjauksessa korostetaan, että merkintöjen tulee olla näkyvissä heti julkaisun alussa ja pysyä esillä koko sisällön ajan, eikä niitä saa piilottaa ”lue lisää”-painikkeiden taakse.

Jos yritys ja vaikuttaja ovat sopineet, että kaupallinen yhteistyö kattaa useamman julkaisun, merkinnät on tehtävä jokaiseen julkaisuun, eikä vain ensimmäiseen julkaisuun. Jos merkintä tehdään kuvaan tai videoon, merkinnän näkyvyyteen on syytä kiinnittää huomiota. Esimerkiksi merkinnän sijoittelu, koko ja väri vaikuttavat merkinnän havaittavuuteen. Linjaus ottaa kantaa siihen, että markkinoinnista mainitaan myös tietyissä tilanteissa suullisesti.

Linjaus sisältää yksityiskohtaisemmat suositukset siihen, miten merkinnät tulee tehdä eri sosiaalisen median alustoilla. Myös affiliate-linkkien osalta tarkempia suosituksia on nykyään saatavilla.

Linjaus korostaa sekä yrityksen itsensä että myös vaikuttajan vastuuta siitä, että merkinnät on tehty asianmukaisesti. Yritysten on aina syytä sopia merkintöjen tekemisestä vaikuttajien kanssa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Anora Groupin neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Anora Groupin toimeksiantoja tavaramerkkien ja mallioikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Anora Groupia myös markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Anora Group Oyj on pörssiyhtiö, joka syntyi vuonna 2021 suomalaisen Altia Oyj:n ja norjalaisen Arcus ASA:n fuusioituessa. Anora Group on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Anora Groupilla on laaja portfolio ikonisia brändejä, kuten Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Vientiä yhtiöllä on yli 30 markkinalle.
Julkaistu 28.1.2025
Tactic Games Oy on kansainvälinen peliyritys, joka kehittää ja valmistaa laadukkaita lautapelejä. Edustamme Tacticia tunnettuun MÖLKKY-peliin liittyvissä tavaramerkkien suojaus- ja loukkausasioissa sekä EU-tullivalvonnassa. Suosittua ulkopeliä myydään laajalti Euroopassa sekä Australiassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Tactic on toiminut MÖLKKY-pelin yksinomaisena jakelijana vuodesta 2010. Se osti pelin liiketoiminnan Lahden Työn Paikka Oy:ltä 1.1.2017. Tacticin valikoimaan kuuluu myös muita klassikkopelejä, kuten Kimble, Alias ja iKNOW.
Julkaistu 15.1.2025
Avustamme Alma Media Oyj:tä ja sen konserniyhtiöitä tavaramerkkien ja muiden immateriaalioikeuksien suojaus- ja loukkausasioissa sekä brändisalkun hallintaan kysymyksissä. Olemme olleet mukana myös luomassa yhtiön brändistrategiaa ja hoitaneet markkinointioikeuteen sekä verkkotunnuksiin liittyviä asioita. Alma Media Oyj on voimakkaasti uudistuva mediayhtiö. Sen tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.
Julkaistu 9.1.2025
Toimimme Valion neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Valion toimeksiantoja tavaramerkkien, mallioikeuksien ja tekijänoikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Valiota myös immateriaalioikeuksien lisensointiin, kuluttajansuoja- ja markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin sekä elintarvikealan sääntelyyn liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Valion panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat merkittäviä, joten yhtiö suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia oikeuksiaan. Valio on Suomen suurin elintarvikealan yritys ja maidonjalostaja. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on noin 1,7 miljardia euroa. Valion tuotteita viedään noin 60 maahan ympäri maailman, ja vienti kattaa noin neljänneksen koko Suomen elintarvikeviennistä. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystyö seuraa nobelisti A. I. Virtasen jalanjälkiä. Valiolla työskentelee noin 4 200 ammattilaista eri puolilta maailmaa. Valio-brändi on sijoitettu toistuvasti Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat muun muassa AURA, OLTERMANNI, POLAR ja OIVARIINI.
Julkaistu 3.1.2025