9.2.2018

Rule 40 – säännöt kaupalliselle mainostamiselle olympialaisten aikana

Urheilun ystäviä palkitaan pitkän odotuksen jälkeen, kun talviolympialaiset kisataan helmikuussa 2018 Etelä-Korean Pyeongchangissa. Kisojen virallisia avajaisia vietetään perjantaina 9.2. Urheilu ja kisoihin osallistuvat urheilijat ovat ilman muuta olympialaisten keskiössä, mutta taustalla toimii suuri koneisto, joka mahdollistaa kisojen järjestämisen. Kisojen järjestämiseen kuuluu myös paljon oikeudellisia kysymyksiä mitä moninaisimmilta oikeudenaloilta.

Yksi maailman kalleimmista urheilubrändeistä

Olympialaiset tunnetaan käytännössä maailman joka kolkassa, ja kisat keräävät nykypäivänä toista miljardia katsojaa paikan päälle tai kotikatsomoihin. Olympialiike kuuluukin maailman kalleimpiin urheilubrändeihin. Olympialaisiin liittyvät tavaramerkit sekä muut immateriaalioikeudet ovat Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) ja sen kansallisten jäsenliittojen omaisuutta. Brändin tunnettuuden takia näihin immateriaalioikeuksiin liittyy huomattavia taloudellisia intressejä, joiden valvonta on tärkeää olympialaisten maineen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta.

Rule 40 kaupallisen hyödyntämisen ohjaajana

Eräs olennainen keino, jolla KOK suojaa immateriaalioikeuksiinsa liittyviä taloudellisia intressejään, on niin kutsuttu Rule 40. Se sisältää säännöt olympialaisiin osallistuville kilpailijoille, valmentajille ja muille joukkueiden jäsenille kaupallisesta mainonnasta kisojen aikana. Sääntöjen avulla KOK myöntää pääsponsoreilleen yksinomaisen oikeuden hyödyntää olympialiikkeen brändiä ja tavaramerkkejä markkinoinnissaan olympialaisten aikana vastineena sponsorien antamalle tuelle, jolla mahdollistetaan olympialiikkeen toiminta ja olympialaisten järjestäminen.

Rule 40 -sääntöjen mukaan olympialaisiin osallistuvat joukkueet tai niiden jäsenet eivät kisojen aikana saa sallia henkilönsä, nimensä, kuvansa tai urheilusuoritustensa käyttämistä mainostarkoituksiin. Tavaramerkkien käyttörajoitusten lisäksi ohjesäännöt sisältävät myös markkinointirajoituksia kaupallisille toimijoille, jotka eivät ole olympialiikkeen yhteistyökumppaneita. Näihin toimijoihin lukeutuvat tyypillisesti urheilijoiden henkilökohtaiset sponsorit.

Kaupallisia toimijoita kielletään muun muassa käyttämästä olympialaisiin osallistuvia henkilöitä uusissa markkinointikampanjoissa, jotka osuvat sellaiseen aikaan, että mainoskampanja voisi antaa virheellisen kuvan markkinoitsijan ja olympialaisten kaupallisesta yhteistyöstä. Myös viittaukset kisaosallistujien rooliin tai menestymiseen kyseisissä tai menneissä olympialaisissa on kielletty olympialaisten aikana.

Kisoihin osallistuvat urheilijat ja muut joukkueiden jäsenet tai heidän sponsorinsa voivat hakea poikkeuslupaa olympialaisten aikaiseen markkinointiin, joissa käytetään osallistujan henkilöä, nimeä, kuvaa tai urheilusuoritusta. Poikkeuslupaa voi hakea joko KOK:lta tai kansalliselta olympiakomitealta riippuen siitä, onko markkinointi kansainvälistä vai sijoittuuko se yhteen maahan.

Ambush-markkinointi kuriin

Rule 40 -säännöstö kieltää kaupallisilta toimijoilta myös tiettyjen olympialaisiin viittaavien termien käytön kisojen aikana markkinoinnissaan, mikäli termit yhdistetään kisoihin osallistuvan nimeen tai kuvaan. Kiellettyjen sanojen luettelossa on muun muassa yleissanoja, kuten ”gold”, ”medal” tai ”victory”.

Termien käytön rajoittamisella pyritään ehkäisemään niin sanottua ambush-markkinointia, jossa olympialaisten maineesta ja siihen liittyvistä suurista taloudellisista intresseistä pyritään oikeudettomasti hyötymään loukkaamatta suoranaisesti olympialiikkeen tavaramerkkejä tai muita immateriaalioikeuksia. Väärinkäytöksellä luodaan virheellistä mielikuvaa toimijan kaupallisesta yhteistyöstä olympialiikkeen kanssa käyttämättä kuitenkaan olympialiikkeen omistamia tunnuksia. Kiellettyjen termien listauksella suitsitaan näiden virheellisten mielikuvien luomista.

Ambush-markkinointi on olympialiikkeelle erityisen haitallinen ilmiö, sillä olympialaisten tuloista yli 40 prosenttia muodostuu olympialiikkeen kaupallisten yhteistyökumppaneiden tuesta. Lisäksi yhteistyökumppanit tarjoavat olympialiikkeen kisaorganisaatiolle olennaisia teknisiä palveluita sekä tuotetukea.

Ambush-markkinointi on omiaan vähentämään pääsponsorien saamaa vastinetta olympialiikkeelle antamalleen tärkeälle tuelle. Tuen jatkumisen kannalta on olennaista, että olympialaisista muodostuva taloudellinen hyöty kanavoituu oikeudenmukaisesti olympialaisten järjestäjille ja rahoittajille. Rule 40 -säännöstö varmistaa tämän ja turvaa sitä kautta myös olympialaisperinteen jatkumisen vuodesta toiseen.

Castrén & Snellman on Suomen Olympiakomitean virallinen kumppani ja mukana olympiajoukkueen tukijoukoissa.

Pia Ek
Antti Markkanen

Uusimmat referenssit

Neuvomme Oomi Oy:tä sähkömarkkinalainsäädäntöön, kuluttajansuojaan ja markkinointioikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Oomi on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Yhtiö myy kuluttaja- ja yritysasiakkaille sähkösopimuksia, aurinkosähköjärjestelmiä ja ratkaisuja sähköautojen lataamiseen.
Julkaistu 19.6.2023
Toimimme Valion neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Valion toimeksiantoja tavaramerkkien, mallioikeuksien ja tekijänoikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Valiota myös immateriaalioikeuksien lisensointiin, kuluttajansuoja- ja markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin sekä elintarvikealan sääntelyyn liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Valion panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat merkittäviä, joten yhtiö suojaa ja puolustaa aktiivisesti omia oikeuksiaan. Valio on Suomen suurin elintarvikealan yritys ja maidonjalostaja. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on noin 1,7 miljardia euroa. Valion tuotteita viedään noin 60 maahan ympäri maailman, ja vienti kattaa noin neljänneksen koko Suomen elintarvikeviennistä. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehitystyö seuraa nobelisti A. I. Virtasen jalanjälkiä. Valiolla työskentelee noin 4 200 ammattilaista eri puolilta maailmaa. Valio-brändi on sijoitettu toistuvasti Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat muun muassa AURA, OLTERMANNI, POLAR ja OIVARIINI.
Julkaistu 30.9.2020
Toimimme Anora Groupin neuvonantajana immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hoidamme Anora Groupin toimeksiantoja tavaramerkkien ja mallioikeuksien globaaliin suojaamiseen ja puolustamiseen sekä brändisalkun hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Avustamme Anora Groupia myös markkinointilainsäädäntöön, sosiaaliseen mediaan ja verkkotunnuksiin liittyvissä juridisissa kysymyksissä. Anora Group Oyj on pörssiyhtiö, joka syntyi vuonna 2021 suomalaisen Altia Oyj:n ja norjalaisen Arcus ASA:n fuusioituessa. Anora Group on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Anora Groupilla on laaja portfolio ikonisia brändejä, kuten Koskenkorva, Linie, Larsen, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Vientiä yhtiöllä on yli 30 markkinalle.
Julkaistu 11.5.2020
Edustamme PopSockets LLC:tä tavaramerkkien, mallioikeuksien ja patenttien   puolustamisessa sekä tuoteväärennösasioissa. PopSockets LLC valmistaa ja myy   hittituotteeksi muodostunutta PopSockets-kännykkäpidikettä. Toimenpiteidemme   johdosta Suomen markkinoilta on saatu poistettua tuhansia PopSockets-kopiotuotteita.
Julkaistu 22.1.2019