12.10.2023

Uusia ilmoitusvelvollisuuksia yrityskauppoihin ja julkisiin hankintoihin

Valtiontukisäännöillä on jo pitkään rajoitettu unionin jäsenvaltioiden yritystoimintaan myöntämiä tukia, mutta niin sanottujen kolmansien maiden myöntämien tukien aiheuttamiin kilpailun vääristymiin ei ole aiemmin voitu puuttua. Tilannetta pyritään korjaamaan uudella unionin asetuksella, jonka tavoitteena on turvata yrityksille tasapuoliset toimintaedellytykset EU:n sisämarkkinoilla.

Sisämarkkinoita vääristävistä ulkomaisista tuista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus tuli voimaan 12.1.2023, ja sitä on sovellettu pääosin 12.7.2023 alkaen. Asetuksella otetaan käyttöön kolme uutta välinettä: yrityskauppoihin liittyvä ennakkoilmoitusvelvollisuus, julkisiin hankintoihin liittyvä ennakkoilmoitusvelvollisuus sekä komission oma-aloitteinen tutkintaoikeus. Ilmoitusvelvollisuudet tulevat voimaan tänään 12.10.2023, ja tässä blogikirjoituksessa keskitymme näihin ilmoitusvelvollisuuksiin.

Mitä ilmoitusvelvollisuudet käytännössä tarkoittavat?

Yritysten on jatkossa ilmoitettava komissiolle sellaiset yrityskaupat, joihin liittyy EU:n ulkopuolisen valtion rahoitusta, kun molemmat seuraavista edellytyksistä täyttyvät:

  • Hankittavan yrityksen, sulautumiseen osallistuvan yrityksen tai yhteisyrityksen liikevaihto EU:ssa on vähintään 500 miljoonaa euroa.
  • EU:n ulkopuolista taloudellista panosta on kolmen viime vuoden aikana myönnetty yhteensä vähintään 50 miljoonaa euroa ja panos on myönnetty
    – hankkijoille ja hankittavalle yritykselle, kun kyse on määräysvallan hankinnasta
    – sulautumiseen osallistuville yrityksille, kun kyse on sulautumisesta
    – yhteisyrityksen perustajille ja yhteisyritykselle, kun kyse on yhteisyrityksestä.

Julkisissa hankinnoissa ilmoitusvelvollisuutta sovelletaan, kun molemmat seuraavista edellytyksistä täyttyvät:

  • Hankinnan ennakoitu arvo on vähintään 250 miljoonaa euroa. Jos hankinta on jaettu osiin, niiden osien, joihin talouden toimija osallistuu, yhteenlasketun arvon on lisäksi oltava vähintään 125 miljoonaa euroa.
  • Talouden toimija on saanut ulkomaisia taloudellisia panoksia, joiden määrä kolmen viime vuoden aikana on vähintään 4 miljoonaa euroa kunkin kolmannen maan osalta. 

Jos vain ensimmäinen edellytys täyttyy, talouden toimijan on annettava vakuutus. Talouden toimijan käsitteellä viitataan laajasti tarjoajaan sen mahdolliset holdingyhtiöt, tytäryhtiöt sekä pääasialliset alihankkijat ja toimittajat mukaan luettuina.

Kun ilmoitusvelvollisuuden edellytykset täyttyvät, yrityskauppaa ei voida toteuttaa eikä hankintasopimusta tehdä ennen kuin komissio on saanut tarkastelunsa päätökseen. Käytännössä asetuksella siis luodaan yrityskauppapuolelle uusi ilmoitusvelvollisuus, jota sovelletaan aiempien ilmoitusvelvollisuuksien eli yrityskauppavalvonnan ja FDI-valvonnan rinnalla. Hankintojen puolella kyse on uudentyyppisestä ilmoitusmenettelystä. Siinä hankintayksikön velvollisuutena on edellyttää, että tarjoaja antaa osana tarjoustaan tai osallistumishakemustaan ilmoituksen tai vakuutuksen, jonka hankintayksikkö välittää edelleen komissiolle.

Kun tuen olemassaolo on todettu, komissio arvioi tapauskohtaisesti, vääristääkö tuki sisämarkkinoita. Osana arviointia komissio suorittaa ns. tasapainotestin vertaamalla vääristymistä aiheutuvia kielteisiä vaikutuksia taloudellisen toiminnan kehitykseen ja osapuolten toimittamaan materiaaliin myönteisistä vaikutuksista. Jos vääristymä havaitaan, komissio voi edellyttää yrityksiltä rakenteellisia tai muita toimenpiteitä vääristymän korjaamiseksi. Jos riittäviä sitoumuksia ei anneta tai annetut sitoumukset eivät komission arvion mukaan ole hyväksyttäviä, komissio kieltää yrityskaupan tai hankintasopimuksen tekemisen.

Uusi taloudellisen panoksen käsite vaatii yrityksiltä selvitystyötä ja aikaa

Jos yritys todennäköisesti tekee jatkossa yrityskauppoja, joissa ilmoitusvelvollisuuden rajat ylittyvät, tai osallistuu suuriin hankintoihin, sen on syytä perehtyä tarkemmin etenkin taloudellisen panoksen käsitteeseen. Yrityskauppapuolella liikevaihdon laskemisessa ja hankintojen puolella hankinnan ennakoidun arvon määrittelemisessä noudatetaan pitkälti aiemmasta sääntelystä tuttuja periaatteita, mutta taloudellisen panoksen käsite on kokonaan uusi ja vaatii siksi enemmän selvittämistä ja taustatyötä.

On tärkeää huomata, etteivät ulkomainen tuki ja taloudellinen panos tarkoita samaa asiaa. Ilmoitusvelvollisuuden arvioinnissa nimenomaan taloudellisen panoksen käsite on tärkeä. Taloudellinen panos tarkoittaa varojen tai vastuiden siirtoa, tuloista luopumista tai tavaroiden tai palvelujen tarjoamista tai ostamista. Taloudellisen panoksen määritelmä onkin hyvin laaja, ja se sisältää myös esimerkiksi markkinaehtoiset myynnit. Taloudellisen panoksen voi saada kolmannen maan viranomaiselta tai julkisyhteisöltä tai myös yksityiseltä yhteisöltä, jos sen toiminnan voidaan katsoa kuuluvan kolmannelle maalle.

Tarvittavien tietojen keruu voikin viedä runsaasti aikaa, mikä on hyvä huomioida ennakolta. Erityisesti globaalisti toimivien suuryritysten tai private equity -yhtiöiden voi olla hyvä varautua etupainotteisesti tietojen keräämiseen ja hallinnointiin. Ulkomaisia tukia koskeva ilmoitusvelvollisuus on hyvä huomioida myös yrityskauppojen prosessissa aikataulunäkökulmasta. Jos tiedot ulkomaisia tukia koskevaan ilmoitukseen saadaan kerättyä ajallaan, prosessin on tarkoitus edetä aikataulullisesti rinnakkain komission yrityskauppavalvonnan kanssa.

Neuvomme mielellämme sääntelyn yksityiskohtiin liittyvissä kysymyksissä ja avustamme mahdollisten ilmoitusten valmistelussa niin yrityskauppojen kuin hankintojenkin yhteydessä.

Uusimmat referenssit

Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Toimimme WithSecure Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana Diana BidCo Oy:n vapaaehtoisessa julkisessa käteisostotarjouksessa WithSecuren kaikista liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista. Ostotarjouksen yhteenlaskettu arvo on noin 299 miljoonaa euroa. Diana BidCo on Suomen lainsäädännön mukaan perustettu yksityinen osakeyhtiö. Sen tulee epäsuorasti omistamaan konsortio, jonka ovat muodostaneet ostotarjousta varten tietyt CVC Capital Partners Plc:n hallinnoimat rahastot ja Risto Siilasmaa. Konsortio uskoo kumppanuuden vahvistavan ja nopeuttavan WithSecuren pitkäaikaista tavoitetta tulla Euroopan luotetuimmaksi yritysten kyberturvallisuuskumppaniksi asettamalla yhtiön johtavaan asemaan yritysten kyberturvallisuuden seuraavalla aikakaudella. WithSecuren osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla. WithSecure on Euroopassa perustettu kyberturvallisuusyritys, joka auttaa suojaamaan yrityksiä ja panostaa vahvoihin kumppanuuksiin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaat luottavat WithSecureen tuloksiin perustuvassa kyberturvallisuudessa, joka suojaa ja mahdollistaa niiden toiminnan. Ostotarjouksen toteuttaminen on ehdollinen tiettyjen tavanomaisten edellytysten täyttymiselle tai sille, että tarjouksentekijä on luopunut niiden täyttymisen vaatimisesta, sinä päivänä tai siihen päivään mennessä, kun tarjouksentekijä julkistaa ostotarjouksen lopullisen tuloksen. Ostotarjouksen toteuttamisen odotetaan tällä hetkellä tapahtuvan vuoden 2025 viimeisellä vuosineljänneksellä. Arvopaperimarkkinayhdistyksen ostotarjouslautakunta julkisti 4.8.2025 uuden suosituksen (1/2025) hyvästä arvopaperimarkkinatavasta. Suositus käsittelee kohdeyhtiön hallituksen velvollisuuksia tilanteessa, jossa yhtiön merkittävä osakkeenomistaja osallistuu konsortioon.
Julkaistu 8.8.2025
Toimimme HANZA AB:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa puolustusteollisuuden sähköjärjestelmiin erikoistuneen Milectrian sopimusvalmistusliiketoiminnan.  Kauppa käsittää Milectria Oy:n (Suomi), Milectria OÜ:n (Viro) ja kiinteistöyhtiö Kiinteistö Oy Kanungin Karhun koko osakekannat. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja viranomaishyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan syyskuussa 2025.  HANZA on vuonna 2008 perustettu ruotsalainen konepajateollisuuden ja elektroniikan sopimusvalmistusta harjoittava yritys, joka on listattu Nasdaq Tukholman päälistalla. Seitsemässä maassa toimivan yhtiön vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä noin 6 miljardia Ruotsin kruunua ja sillä on noin 3100 työntekijää. Milectria on suomalainen puolustusteollisuuden sähköjärjestelmien sopimusvalmistaja.
Julkaistu 21.7.2025