27.2.2017

Tavaramerkit, mallioikeudet ja patentit – välineet kunnossa?

Meiltä kaikilta tuntuu välillä unohtuvan, että laki on vain väline, ei itsetarkoitus. Samoin on dokumentoinnin osalta – sisältö ratkaisee.

Immateriaalioikeuksissa tämä ilmenee erityisen selvästi. Tavaramerkki ei ole pakollinen lisäsuojaus toiminimen lisäksi, mallioikeus ei ole palkinto hyvästä suunnittelusta, eikä patenttien määrä suora osoitus yhtiön innovatiivisuudesta. Näiden oikeuksien olemassaolo ei myös itsessään takaa yritykselle menestystä markkinoilla. Miksi ei?

Strategia linjassa?

Ollaan perusasioiden äärellä. Erottuminen markkinoilla on vaikeaa, ja usein yritykset käyttävät kaikki mahdolliset keinot saadakseen teknologista, markkinoinnillista ja muotoilullista etumatkaa kilpailijoihinsa. Tämä muodostaa yrityksen toiminnan DNA:n eli strategian, ja sen pitäisi myös näkyä kaikenkokoisten yritysten suhtautumisessa immateriaalioikeuksiin ja erityisesti siihen, miten niitä käytetään.

Hyvin suunniteltu strategia on jo puoliksi toteutettu. Immateriaalioikeuksiin panostaminen on kuitenkin turhaa, ellei yrityksellä ole näkemystä siitä, miten oikeudet hyödyttävät liiketoimintaa. Yrityksen IP-strategia voi olla aktiivinen tai passiivinen ja strategian riskitasot voivat olla eri markkinoista ja toimialoista sekä yrityksen koosta riippuen hyvin erilaisia.

Riskit hallinnassa?

Asiaa voi katsoa myös toisesta näkökulmasta: on lähes aina selvä liiketoimintariski, ettei immateriaalioikeuksia – joko omia tai markkinoilla olevia muiden oikeuksia – ole edes pyritty todentamaan ja omia mahdollisesti myös suojaamaan rekisteröinnein tai sopimuksin.

Rekisteröinneillä tai sopimuksilla on harvoin haluttua vaikutusta, jos niitä ei ole tehty huolellisesti ja jos niitä ei käytetä johdonmukaisesti. Suuri tavaramerkkisalkku voi näyttää todella vakuuttavalta, mutta mikäli sitä ei merkkien suojapiirien vähäisyyden vuoksi voida tehokkaasti käyttää, on syytä kysyä, miksi rekisteröinnit on yleensä hankittu. Vastaus on usein, etten tiedä, kun olen ollut talossa vasta pari vuotta. Hyvin dokumentoitu IP-strategia auttaa tällaisessakin tilanteessa.

Strategiatyössä on myös se hyvä puoli, etteivät sen tulokset ole kiveen hakattuja eikä se koskaan tule valmiiksi. Korjausliikkeitä siis voidaan ja pitääkin tehdä.

Välineiden hyvin suunniteltu käyttö mahdollistaa menestyksen. Lahden kisojen hengessä relevantti kysymys onkin – missä on vika, jos suksi ei luista, ja oleellista on myös kysyä, mitä sille voitaisiin tehdä ennen seuraavaa lähtöä?

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023
Neuvoimme Voisin Consulting Life Sciences (VCLS) -yhtiötä, kun se osti pohjoismaisen lääketeollisuuden asiantuntijayrityksen MedEnginen. MedEngine on digitaalisia ratkaisuja tarjoava, korkeatasoisiin lääketeollisuuden asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, jonka osaaminen perustuu työntekijöiden vahvaan akateemiseen taustaan sekä pitkään ja monipuoliseen kokemukseen. Vuonna 2014 perustetulla MedEnginellä on vankka jalansija Pohjoismaissa. Sillä on toimipaikat Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Vuonna 1997 perustettu VCLS tarjoaa kokonaisvaltaisia terveysteknologian ratkaisuja, jotka tukevat biotekniikan, lääketeollisuuden ja lääketieteen teknologian valmistajia kaikissa niiden tuotekehityksen vaiheissa. VCLS:llä on toimipaikkoja Yhdysvalloissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Sveitsissä, Tanskassa, Madagaskarissa, Intiassa ja Kiinassa, ja se palvelee monenlaisia HealthTech-alan kehittäjiä ja sijoittajia.
Julkaistu 7.11.2023