5.4.2023

Miten suomalainen oikeusvaltio voi asianajajan näkökulmasta?

Viimeisin vuosi on ollut oikeusvaltioteeman ympärillä pyörivän keskustelun osalta poikkeuksellinen, kun Venäjän oikeudeton hyökkäys Ukrainaan nosti aiheen valtakunnalliseksi puheenaiheeksi. Huomio kiinnittyi etenkin siihen, miten ja miksi tilanne eskaloitui aktiiviseksi hyökkäyssodaksi Ukrainan maaperällä, ja millainen tilanne Venäjällä on. Myöhemmin katseet kääntyivät myös inhimillisesti omien rajojen sisälle – miten suomalainen oikeusvaltio voi?

Asianajaja turvaa oikeusvaltion, ja tähän kuuluu niin asiakkaiden oikeuksien puolesta työskentely kuin yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja keskusteluun osallistuminen. Asianajaja lähestyykin arkipäiväisessä työssään oikeusvaltioteemaa usein oikeusturvan näkökulmasta – miten asiakkaamme saavat asiansa käsitellyksi, mutta myös ratkaistuksi? Tämän kannalta merkityksellistä ovat niin oikeudenmukainen oikeudenkäynti kuin hyvän hallinnon toteutuminen.

Yleistilanne hyvä, mutta kipukohtia löytyy

Onneksi Suomen oikeusvaltiotilanteen arvioinnissa ei tarvitse luottaa pelkkään kokemusasiantuntijuuteen, vaan viimeisenkin vuoden aikana on julkaistu useampi raportti siitä, mikä tilanne on tällä hetkellä.

Euroopan komissio julkaisi vuosittaisen oikeusvaltiokertomuksensa viimeksi kesällä 2022. Kertomus sisältää jokaista jäsenmaata koskevan oman kappaleen, jossa on tarkasteltu sekä myönteistä että kielteistä oikeusvaltiokehitystä. World Justice Project puolestaan julkaisi oman oikeusvaltioselvityksensä (Rule of Law Index) lokakuussa 2022. Kyseinen selvitys on globaali, ja siinä on mukana 140 maata. Valtioneuvosto taas antoi eduskunnalle marraskuussa 2022 oikeudenhoidon selonteon, jossa on käsitelty Suomen oikeusvaltiotilannetta oikeudenhoidon näkökulmasta. Nyt alkuvuodesta 2023 aihetta ovat pitäneet esillä niin asianajajaliitto kuin tuomariliittokin. Maaliskuussa julkaistussa oikeusministeriön virkapuheenvuorossa puolestaan painotettiin arjen oikeusvaltiota ja oikeusturvan toteutumista.

Suomea koskevista kansainvälisistä raporteista saa kuvan pääosin hyvinvoivasta oikeusvaltiosta. Esimerkiksi Euroopan komission oikeusvaltiokertomuksen mukaan Suomen oikeuslaitosta pidetään edelleen hyvin riippumattomana, ja vuonna 2022 yksityishenkilöistä 88 prosenttia sekä yrityksistä 87 prosenttia katsoi, että tuomioistuinten ja tuomarien riippumattomuus oli tasolla ”melko hyvä tai erittäin hyvä”. Suomi on kertomuksen mukaan edelleen yksi EU:n ja koko maailman vähiten korruptoituneista maista, minkä lisäksi toimittajien ja media-alan ammattilaisten toimintaympäristö on yleisesti katsottuna vapaa ja suojattu. Sidosryhmien osallistuminen lainsäädäntöprosessiin on merkityksellistä, mutta toisaalta osallistuminen ei ole järjestelmällistä. Kertomuksessa on nostettu esiin myös muun muassa julkisuuslain uudistaminen.

World Justice Projectin Rule of Law -indeksissä Suomi sai hyvät arvosanat, ja maailmanlaajuisella tasolla olimme vertailun kolmansia. Kokonaispistemäärää laskivat kuitenkin sekä siviiliriitojen että rikosprosessien hoito, vaikka näissäkin pistemäärämme olivat vertailussa hyvällä tasolla. Siviiliriitojen osalta kokonaispistemäärää laskivat etenkin oikeudenkäyntien kesto ja kulut, kun taas rikosprosessien osalta pisteitämme laskivat muun muassa rikosten tutkinnan tehokkuus ja oikeudenkäyntien kesto.

Kansallista tarkastelua oikeudenhoidon osalta

Kansainvälisissä raporteissa tai vertailututkimuksissa näyttävätkin toistuvan samat ongelmakohdat: oikeudenkäynnin kesto ja kulut. Kansallisesti kattavimman kuvan muun muassa näistä teemoista antaa viime vuoden loppupuolella julkaistu valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta. Kyseinen selonteko keskittyy tuomioistuinlaitoksen, Syyttäjälaitoksen, Ulosottolaitoksen, Rikosseuraamuslaitoksen, oikeusapu- ja edunvalvontapiirien, Oikeusrekisterikeskuksen, kuluttajariitalautakunnan sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimintaan.

Kuten oikeudenhoidon selonteossa on todettu, oikeudenhoidon määrärahojen riittämättömyys ja eri toimijoiden toimintaedellytykset ovat aiheuttaneet merkittävää huolta jo pidemmän aikaa. Oikeusturvaongelmista selonteossa on nostettu esiin kansainvälisissä vertailututkimuksissakin esiin nousseet oikeudenkäyntien kesto ja kalleus. Nämä vaikuttavat käytännössä myös oikeuksiin pääsyyn. Esimerkiksi siviiliriita-asioissa kynnys oikeudenkäynnin aloittamiselle voi nousta liian suureksi sen vuoksi, että ratkaisua asiassa joutuu aloittamaan monta vuotta. Samalla pitkittyneet oikeudenkäynnit tarkoittavat osaksi myös suurempia oikeudenkäyntikuluja, mikä jo itsessään voi muodostaa kynnyskysymyksen prosessin aloittamiselle. Selonteossa nostetaan esiin myös oikeudenhoidon henkilöstön kestämätön tilanne – henkilöstöresurssit ovat riittämättömät, ja työkuorma aivan liian suuri.

Yhtenä yksittäisenä teemana haluan myös nostaa esiin selonteossa mainitut julkiseen oikeusapuun liittyvät ongelmat. Palkkioasetuksen mukainen avustajan palkkio on 110 euroa tunnilta. Tuntipalkkion suuruus on jäänyt pahasti jälkeen, ja viimeksi sitä on tarkistettu vuonna 2014. Kaiken lisäksi oikeusavun tulorajat ovat niin matalat, että vain harva voi käytännössä saada oikeusapua omassa asiassaan.

Toimenpide-ehdotuksina oikeudenhoidon selonteossa on esitetty, että muun muassa pitkien käsittelyaikojen lyhentämiseksi oikeudenhoitoon kohdennettaisiin keskipitkällä aikavälillä noin 90 miljoonan euron vuosittainen lisärahoitus. Myös sisäisiä rakenteita ja prosesseja olisi tehostettava, ja tähän liittyen selonteossa on esitetty esimerkiksi rikos- ja riita-asioiden käsittelyyn liittyvien menettelysääntöjen virtaviivaistamista ja ylipäänsä lainsäädännön kehittämistä. Oikeuspalvelujen saatavuuden osalta on puolestaan esitetty muun ohella julkisen oikeusavun saatavuuden parantamista.

Selonteosta toisaalta puuttuu muutama teema, jotka on syytä nostaa tässä yhteydessä esiin. Esimerkiksi tuomariliitto on selontekoa koskevassa lausunnossaan todennut, että selonteosta ei selkeästi ilmene tuomioistuinten riippumattomuuden vahvistamisen merkitys. Asianajajan toimintaedellytysten turvaamisen näkökulmasta olisi myös tärkeää, että asianajajien asema mainittaisiin Suomen perustuslaissa. Riippumattomuuden vahvistaminen voi tuntua suomalaisessa kontekstissa jopa katastrofiajattelulta koskien sellaisia aikoja, joita ei tällä hetkellä ole näköpiirissä. Riippumattomuutta on kuitenkin vahvistettava silloin, kun tämä on vielä mahdollista – ei silloin, kun riippumattomuus on jo uhattuna. Lainsäädäntömuutoksiin tarvitaan loppujen lopuksi poliittinen tahto.

Mitä seuraavaksi?

Menestyminen kansainvälisissä vertailututkimuksissa ei tarkoita vielä sitä, että suomalainen oikeusvaltio olisi valmis, vaan kipukohtiin on tartuttava aktiivisesti. Olisi helppoa sanoa, että verrattuna joihinkin muihin valtioihin olemme hyvällä tiellä, ja pienistä on turha valittaa. Ongelmien korjaamista ei kuitenkaan voida vältellä vain sen perusteella, että jossain on vielä huonommin.

Korjausliikkeitä tarvitaan useammallakin tasolla – oikeusvaltio ja etenkin oikeudenhoito tarvitsee lisää rahoitusta, nykyisen lainsäädännön päivittämistä, mutta myös nykyisen lainsäädännön piirissä tapahtuvaa uudistamista. Toivon kovasti, että nykyinen taloustilanne ja siihen liittyvät tulevan vaalikauden paineet eivät johda siihen, että korjauksia joudutaan odottamaan vielä pitkään. Ainakin jonkinlaista motivaatiota tilanteen parantamiseksi on ilmassa, sillä hallitus päätti maaliskuun lopulla vuosille 2024–2027 valtiotalouden menokehyksen, jossa ehdotetaan esimerkiksi määrärahalisäystä tuomioistuinlaitokselle.  Kyseessä on ns. tekninen kehys, joka ei oikeusministeriön tiedotteen mukaan sisällä uusia poliittisesti linjattavia parannuksia oikeudenhoitoon.

Joka tapauksessa työkaluja tilanteen parantamiseen on löydyttävä muualtakin kuin budjetin riveistä, ja huomion on keskityttävä myös nykylainsäädännön uudistamiseen. Tähän saakka kyse on ollut lähinnä pienemmistä viilauksista, vaikka oikeusprosesseissa olisi laajemminkin uudistamisen varaa. Pitäisin toivottavana myös aktiivisempaa vuoropuhelua eri sidosryhmien välillä ja asianajajaliiton työtapareformin kaltaisia avauksia – prosesseja voidaan uudistaa osin myös nykyisen lainsäädännön puitteissa ilman, että uudistuksia odotetaan useampi vuosi.

Uusimmat referenssit

Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025
Neuvoimme Milexia Groupia, ranskalaisen pääomasijoittajan Crédit Mutuel Equityn salkkuyhtiötä, sen hankkiessa Alpha Positron Oy:n liiketoiminnan. Alpha Positron Oy on suomalainen jakelija, joka on erikoistunut GPS/GNSS-, aika- ja taajuusratkaisujen toimittamiseen elektroniikkateollisuudelle, prosessiautomaatioon, yritysten IT-järjestelmiin, puolustusteollisuudelle ja muille vaativille markkinoille. Milexia Group on yksi maailman johtavista eurooppalaisista korkealaatuisten elektronisten komponenttien, järjestelmien ja tieteellisten instrumenttien toimittajista. Sillä on toimitiloja, varastoja ja teknisiä keskuksia Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Saksassa, Pohjoismaissa ja Hongkongissa. Yrityskauppa tukee Milexian strategiaa laajentaa läsnäoloaan Pohjoismaissa ja vahvistaa viestintäratkaisujen valikoimaansa.
Julkaistu 24.4.2025
Toimimme Piippo Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana kaupassa, jossa Piippo myy kahdessa vaiheessa omistamansa kaapelilanka- ja verkkokoneet, niihin liittyvät muut omaisuuserät sekä Piipon liiketoiminnassaan käyttämät tavaramerkit portugalilaiselle Cotesi S.A:lle. Kaupan lopullisen toteutumisen odotetaan tapahtuvan arviolta vuoden 2026 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Piippo Oyj:n ydinliiketoimintaa ovat paalausverkot ja -langat ja se on kansainvälisesti alan yksi johtavista toimijoista. Yhtiön globaali jakeluverkosto kattaa yli 40 maata. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Cotesi on vuonna 1967 perustettu yksi maailman johtavista synteettisistä ja luonnonmateriaaleista valmistettujen lankojen, verkkojen ja köysien tuottajista ja sillä on toimintaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa ja sen päätuotantolaitos sijaitsee Portugalissa Vila Nova de Gaiassa.
Julkaistu 17.4.2025
Toimimme KKR:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa Karo Healthcaren koko osakekannan EQT:ltä. Kauppa on seurausta Karon merkittävästä strategisesta muutoksesta pohjoismaisesta erikoislääkeyrityksestä johtavaksi eurooppalaiseksi kuluttajille suunnatun terveydenhuollon alustaksi, jonka tuotevalikoimakattaa ihoterveyden, jalkaterveyden ja intiimiterveyden sekä ruoansulatuskanavan terveyden ja vitamiinit, kivennäisaineet ja ravintolisät. KKR & Co. Inc. (NYSE: KKR) on johtava maailmanlaajuinen sijoitusyhtiö, joka tarjoaa vaihtoehtoista omaisuudenhoitoa sekä pääomamarkkina- ja vakuutusratkaisuja. KKR sponsoroi sijoitusrahastoja, jotka sijoittavat pääomasijoituksiin, luottoihin ja kiinteään omaisuuteen, ja sillä on strategisia kumppaneita, jotka hallinnoivat hedge-rahastoja. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja viranomaishyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan lähikuukausina.
Julkaistu 17.4.2025