23.10.2015

Kopiotuoli ei eroa feikkilaukusta

Muutama vuosi sitten Euroopassa kihistiin ns. Donner-tapauksesta (C-5/11), jossa kopiohuonekaluja myyvä yritys pyrki hyödyntämään Italian heikompaa tekijänoikeussuojaa Saksan markkinoille suuntautuvassa etämyynnissä. Nyt sama ilmiö on tapetilla Suomessa.

Kuulostaako tutulta? Helsingin Sanomat uutisoi viime viikonloppuna englantilaisesta yrityksestä, joka myy suomalaisille kuluttajille suunnatulla verkkosivustollaan designhuonekaluja murto-osalla normaalihinnasta. Yhtiön mukaan replikahuonekalujen ostaminen on täysin laillista, sillä myyjä on englantilainen yritys, joka toimii Englannin lain alla ja noudattaa Englannin tekijänoikeuslakia.

Tapaus ei ole ainoa. Muutamia vuosia sitten Suomessa kohistiin vastaavanlaisesta tapauksesta, jossa eräs toinen englantilainen yhtiö toimitti Kiinassa valmistettuja designtuotteiden kopioita Englannissa sijainneen varastonsa kautta suomalaisille kuluttajille. Yhtiö jopa markkinoi tuotteitaan tunnettujen suunnittelijoiden nimillä ja kuvilla.

Tekijänoikeus suojaa myös muotoilua

Tekijänoikeuden peruslähtökohta on, että mikä tahansa teossuojan edellytykset täyttävä teos voi olla tekijänoikeudella suojattu. Huonekalut voivat olla tekijänoikeudella suojattuja siinä missä esimerkiksi sävellysteoskin, mutta käyttötaiteelle asetettua teoskynnystä, eli vaadittavaa omaperäisyyden ja luovuuden tasoa, on totuttu Suomessa pitämään varsin korkeana.

Tekijänoikeusneuvosto on katsonut, että merkittävät muotoilutaiteen merkkiteokset, kuten Charles ja Ray Eamesin Eames Lounge Chair ja Eero Aarnion Pallotuoli, ovat epäilyksittä tekijänoikeudella suojattuja teoksia ja niiden levittämiseen ja valmistukseen tulee hankkia asianmukaisten oikeudenomistajien luvat.

Suomessa tekijänoikeussuoja on voimassa 70 vuotta tekijän kuolinvuodesta, joten esimerkiksi Ludvig Mies van der Rohen (1886–1969) Barcelona-tuoli on tekijänoikeudella suojattu meillä vuoteen 2039 saakka.

 

Onko ”Inspired by” laillista?

Englannissa käyttötaiteen nauttima tekijänoikeussuoja on ollut näihin päiviin saakka perinteisesti lyhyt, vain 25 vuotta suunnitteluhetkestä lukien, mikäli teos on ollut sarjatuotannossa. Britit ovat kuitenkin heränneet hiljattain suojaamaan muotoilua aikaisempaa vahvemmin ja muuttaneet tekijänoikeuden suoja-aikaa myös muotoilun osalta niin, että se on jatkossa 70 vuotta tekijän kuolinvuodesta alkaen. Uusi suoja-aika Englannissa tulee kuitenkin voimaan vasta vuonna 2020.

Jos kopiodesigntuotteen valmistus ja myynti on sallittua Englannissa, onko kyseistä tuotetta sallittua markkinoida ja myydä myös Suomeen?

Suomeen tuotavien kopiotuotteiden myynti ja markkinointi rikkoo Suomen lakia

Suomen laki soveltuu Suomeen tuotavan, tekijänoikeutta loukkaavan tuotteen myyntiin Suomessa. Tekijänoikeuslain mukaan kiellettyä on sellaisten teoskappaleiden tuominen maahan, jotka on valmistettu ulkomailla sellaisissa olosuhteissa, että valmistaminen Suomessa olisi ollut rangaistavaa.

Kopiohuonekalujen valmistaminen ilman oikeudenhaltijan suostumusta on selvästi kiellettyä Suomen tekijänoikeuslain mukaan, joten myös sellaisten tuotteiden maahantuonti Suomeen on tekijänoikeusloukkaus.

Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) ennakkoratkaisujen perusteella elinkeinonharjoittaja on vastuussa kaikista itse suorittamistaan toimista tai hänen lukuunsa suoritetuista liiketoimista, jotka merkitsevät ”levitystä yleisölle” jäsenvaltiossa, jossa levitettyjä tavaroita suojataan tekijänoikeudella. Levittämistä on esimerkiksi mainoksen suuntaaminen suomalaisille kuluttajille, sekä sellaisen maksu- ja toimitusjärjestelmän tarjoaminen, jonka avulla kuluttajat voivat tilata tuotteita.

Kopiotuonnin rajoittaminen ei loukkaa tavaroiden vapaata liikkuvuutta

Euroopan unionin perusperiaate on, että tavaroiden vapaata liikkuvuutta ei saa rajoittaa millään tuontia määrällisesti rajoittavilla keinoilla unionin alueella. Toisella jäsenvaltiolla ei siis ole lähtökohtaisesti mahdollisuutta kieltää esimerkiksi huonekalujen tuontia toisesta jäsenvaltiosta.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 36 artikla sallii kuitenkin poikkeamisen 34 artiklassa kielletyistä tuonnin määrällisistä rajoituksista muun muassa silloin, kun se on perusteltua teollisen ja kaupallisen omaisuuden suojelemiseksi. Tekijänoikeuksien osalta tavaroiden vapaa liikkuvuus toteutuu siten, että kun teoksen fyysinen kappale on tekijän suostumuksella myyty tai muutoin pysyvästi luovutettu Euroopan talousalueella, sen saa levittää vapaasti edelleen. Fyysiseen teoskappaleeseen liittyvät tekijänoikeudet siis sammuvat. Jos tekijä tai tekijänoikeuksien haltija ei kuitenkaan ole antanut suostumustaan teoskappaleen levittämiseen, sitä ei saa myöskään levittää vapaasti edelleen.

Donner-ratkaisussa EUT päätyikin aikanaan siihen, että tapaukseen voitiin soveltaa edellä mainittua poikkeusta, sillä tavaroita ei ollut saatettu unionissa markkinoille oikeudenhaltijan suostumuksella eikä kyseessä siten ollut luvallisten teoskappaleiden liikkuminen sisämarkkinoilla ja oikeuksien sammuminen. Tekijänoikeusneuvosto on myös katsonut, että Suomessa tekijänoikeussuojaa nauttivan huonekalun maahantuonti, myynti ja vuokraus ovat kiellettyjä siinäkin tapauksessa, ettei kyseinen huonekalu enää ole suojattu toisessa valtiossa.

Kopiohuonekaluja ei luonteensa vuoksi ole yleensä saatettu yleisön saataville tekijän tai lisenssinhaltijan suostumuksella, joten niitä ei voida levittää vapaasti edelleen.

Kopiodesignin tuominen Suomeen ei ole laillista

Useimmat design-kopiotuotteista ovat tekijänoikeudella suojattuja käyttötaiteen tuotteita, jotka nauttivat tekijänoikeussuojaa 70 vuoden ajan suunnittelijansa kuolinvuodesta eteenpäin. Tällaisten tuotteiden myynti suomalaisille kuluttajille on Suomen tekijänoikeuslain vastaista riippumatta siitä, minkä jäsenvaltion tekijänoikeuslakia tuotteita myyvä yritys katsoo noudattavansa.

Ei siis mitään uutta auringon alla. Pihvi pysyy samana, ravintoloitsijat vain vaihtuvat.

Uusimmat referenssit

Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Avustimme menestyksekkäästi Onses Finland Oy:tä poikkeuksellisen laajassa väitettyä tavaramerkkien loukkausta ja sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevassa riita-asiassa markkinaoikeudessa. Asiakkaamme Onses Finland Oy on suomalainen urheilujuoma-alan yritys, joka omistaa ONSE-urheilujuomabrändin. Keväällä 2023 puolalainen juoma-alan yritys OSHEE Polska Sp. z o.o. nosti asiakastamme vastaan kanteen väittäen, että ONSE-tavaramerkit ja -tuotepakkaus loukkaavat OSHEE-tavaramerkkejä. Kantajan toissijaiset kannevaatimukset koskivat kantajan urheilujuomatuotteen väitettyä orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista. Kantaja vetosi kanteessaan rekisteröityjen tavaramerkkien lisäksi myös Suomessa väitetysti vakiintuneisiin ja laajalti tunnettuihin OSHEE-kuvio- ja ulkoasutavaramerkkeihin. Markkinaoikeus hylkäsi kaikki kantajan vaatimukset . Markkinaoikeus katsoi, etteivät kantajan vetoamat merkit olleet vakiintuneita tai laajalti tunnettuja tavaramerkkejä Suomessa. Rekisteröityjen tavaramerkkien osalta markkinaoikeus katsoi, ettei OSHEE- ja ONSE-tavaramerkkien välillä ole sekaannusvaaraa. Toissijaisten vaatimusten osalta markkinaoikeus katsoi, että kantajan käyttämä urheilujuomapakkaus oli tavanomainen juomapullo, jonka muotoilu oli osaksi toiminnallisten tekijöiden sanelema. Markkinaoikeus katsoi myös näytetyksi, että markkinoilla on useita sinisiä urheilujuomia ja ettei kantajan tuote ole ollut ensimmäinen sininen urheilujuoma markkinoilla. Kantaja ei pystynyt osoittamaan, että sen tuotepakkaus olisi ollut omaperäinen tai keskivertokuluttajien keskuudessa tunnettu asiakkaamme ONSE-urheilujuomatuotepakkauksen tullessa markkinoille, joten markkinaoikeus hylkäsi myös orjallista jäljittelyä ja maineen norkkimista koskevat vaatimukset. Markkinaoikeus määräsi kantajan korvaamaan kaikki asiakkaamme oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen. Tuomio (MAO:280/2024) ei ole lainvoimainen. 
Julkaistu 11.6.2024
Toimimme Mérieux Equity Partnersin oikeudellisena ja yritysvastuun due diligence -neuvonantajana sen hallinnoiman Mérieux Participations 4 -buyout-rahaston  ostaessa osake-enemmistön Labqualitystä. Labqualityn nykyiset osakkaat, mukaan lukien Cor Group ja yhtiön johto, uudelleensijoittavat osan saamistaan varoista yhtiöön yrityskaupan yhteydessä. Labqualityn pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja se on pohjoismainen ulkoiseen laadunarviointiin (EQA) sekä lääkinnällisten laitteiden ja lääkkeiden kliinisiin tutkimuksiin (CRO) ja sääntelyyn erikoistunut toimija, jolla on vahva paikallinen asema myös Keski- ja Itä-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa kattavan palveluvalikoiman terveydenhuollon, terveysteknologian ja lääkinnän aloille. Yhtiö työllistää yli 120 ammattilaista ja sen tukena on yli 150 ulkoisen asiantuntijan ja konsultin verkosto kolmessa eri maassa: Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Sen monimuotoiseen asiakaskuntaan kuuluu yli 8 000 asiakasta yli 60 maassa, muun muassa suuria lääkeyhtiöitä. Mérieux Equity Partners (MxEP) on AMF:n akkreditoima terveydenhuolto- ja ravitsemusaloihin erikoistunut pääomasijoisyhtiö. MxEP tukee aktiivisesti yrityksiä, joilla on erottuvia tuotteita ja palveluita, tarjoamalla niille sektoriosaamista ja pääsyn alan kansainväliseen verkostoon. Yrityskauppa tarjoaa Labqualitylle mahdollisuuden toteuttaa buy & build -strategiaansa Euroopassa sekä kiihdyttää CRO-toimintaansa samalla kun se jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista EQA-segmentissä. MxEP:n erityinen toimialaosaaminen ja taloudelliset resurssit tukevat Labqualitya sen tavoitellessa asemaa johtavana eurooppalaisena CRO- ja EQA-alustana, johon on integroitu sääntelykonsultoinnin osaaminen.
Julkaistu 4.12.2023
Neuvoimme Voisin Consulting Life Sciences (VCLS) -yhtiötä, kun se osti pohjoismaisen lääketeollisuuden asiantuntijayrityksen MedEnginen. MedEngine on digitaalisia ratkaisuja tarjoava, korkeatasoisiin lääketeollisuuden asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys, jonka osaaminen perustuu työntekijöiden vahvaan akateemiseen taustaan sekä pitkään ja monipuoliseen kokemukseen. Vuonna 2014 perustetulla MedEnginellä on vankka jalansija Pohjoismaissa. Sillä on toimipaikat Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Vuonna 1997 perustettu VCLS tarjoaa kokonaisvaltaisia terveysteknologian ratkaisuja, jotka tukevat biotekniikan, lääketeollisuuden ja lääketieteen teknologian valmistajia kaikissa niiden tuotekehityksen vaiheissa. VCLS:llä on toimipaikkoja Yhdysvalloissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Sveitsissä, Tanskassa, Madagaskarissa, Intiassa ja Kiinassa, ja se palvelee monenlaisia HealthTech-alan kehittäjiä ja sijoittajia.
Julkaistu 7.11.2023