8.1.2024

Julkisuuslaki uudistuu – hankintayksiköt laajemmin lain piiriin

Oikeusministeriön asettama työryhmä antoi 12.12.2023 mietintönsä, joka koskee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain uudistamista. Nykyinen laki on ollut voimassa vuodesta 1999 alkaen, ja lain laajempi uudistamistarve on ollut tiedossa jo pitkään. Työryhmän ehdotuksen tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja toimivampi viranomaisten toimintaa sääntelevä yleislaki, jolla edistetään yhteiskunnan avoimuutta ja toisaalta vastataan nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin.

Työryhmän ehdotuksen mukaan lain nimi olisi jatkossa julkisuuslaki. Lain nykyinen puhuttelunimi siis muuttuisi lain viralliseksi nimeksi. Lain soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi siten, että lakia sovellettaisiin jatkossa nykyistä kattavammin julkisen hallintotehtävän hoitamiseen silloinkin, kun siihen ei liity julkisen vallan käyttöä. Lakia sovellettaisiin jatkossa muun muassa julkisyhteisön tai valtion liikelaitoksen määräysvallassa olevaan yhteisöön tai tytäryhteisöön siltä osin kuin ne harjoittavat muuta kuin kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaa taloudellista toimintaa.

Työryhmän mietintö on nyt lausuntokierroksella. Lausunnot pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle 16.2.2024 mennessä.

Työryhmän ehdottamilla muutoksilla on merkitystä myös julkisten hankintojen kontekstissa. Seuraavassa muutamia keskeisiä poimintoja työryhmän ehdotuksista.

Hankintayksiköt laajasti julkisuuslain piiriin

Tällä hetkellä hankintayksiköt soveltavat julkisuuslakia kokonaisuudessaan, jos ne ovat viranomaisia. Muussa tapauksessa hankintayksiköitä velvoittavat lähtökohtaisesti vain julkisuuslain asianosaisjulkisuutta ja vaitiolovelvollisuutta koskevat säännökset.

Julkisuus ja avoimuus on julkisissa hankinnoissa tärkeää, koska kyse on merkittävästä julkisten varojen käytöstä. Jos julkisuuslain soveltamisala työryhmän ehdottamalla tavalla laajenisi, ja julkisyhteisöjen määräysvallassa olevat yhteisöt ja säätiöt tulisivat muun kuin kilpailullisen toiminnan osalta lain piiriin, laaja joukko asianosaisjulkisuussäännöksiä soveltavista hankintayksiköistä soveltaisi jatkossa julkisuuslakia kokonaisuudessaan.  Työryhmä on perustellut soveltamisalan laajentamista muun muassa sillä, että iso osa hankinnoista tehdään yhtiömuotoisissa hankintayksiköissä. Mietinnön mukaan noin 70 prosenttia julkisista hankinnoista tehdään kuntasektorilla, ja esimerkiksi kuntakonsernin tytäryhteisöillä on merkittävä vaikutus julkisten varojen käyttöön. Läpinäkyvästi järjestetty hankintatoimi ehkäisee tehokkaasti muun muassa korruptiota. 

Lisäksi työryhmä ehdottaa, että julkista hallintotehtävää hoitavat yksityiset tahot soveltaisivat julkisuuslakia tähän tehtäväänsä muulloinkin kuin käyttäessään julkista valtaa.

Jatkossa hankintalain julkisoikeudelliset laitokset, sidosyksiköt ja yhteishankintayksiköt kuuluisivat todennäköisesti laajasti julkisuuslain soveltamisalaan joko siksi, että yhteisön toiminta on muuta kuin kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaa taloudellista toimintaa, tai siksi, että yhteisö hoitaa julkista hallintotehtävää. Erityisaloilla soveltamisalan laajentamisen merkitys vaikuttaa suppeammalta, koska erityisalojen toiminnoissa on tyypillisesti kysymys toiminnan harjoittamisesta markkinoilla.   

Julkisuuslakiin viitataan useissa muissakin laeissa. Työryhmän ehdotukseen ei sisälly ehdotuksia näiden viittaussäännösten muuttamiseksi. Olisikin tärkeää, että jatkovalmistelussa muun muassa hankintalain ja erityisalojen hankintalain viittausäännökset tarkistetaan siten, että erilaisten hankintayksiköiden asema julkisuuslain alla olisi mahdollisimman selkeä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuuteen ei suuria muutoksia

Työryhmän ehdotukset eivät merkitse suurta muutosta itse hankinta-asiakirjojen julkisuuteen. Hankinta-asiakirjojen yleisöjulkisuus alkaisi viimeistään silloin, kun hankintasopimus on tehty, jollei hankintayksikkö harkinnanvaraisesti antaisi tietoa asiakirjoista jo tätä aiemmin.

Tarjouskilpailuun osallistuneilla tarjoajilla olisi jatkossakin oikeus saada tieto muista tarjouksista hankintapäätöksen jälkeen, lukuun ottamatta liikesalaisuuksia. Tarjouksen vertailussa käytetty kokonaishinta ei voi olla liikesalaisuus. Mietinnössä ei ehdoteta nykyisen julkisuuslain 24 §:n salassapitosäännöksiä muutettavaksi, joten tarjoajan näkökulmasta ei ole odotettavissa, että esimerkiksi kilpailijoiden jättämistä tarjouksista saisi nykyistä laajemmin tietoa.   

Vastaukset asiakirjapyyntöihin voivat hidastua

Hankintayksikölle tehtävä tietopyyntö on käsiteltävä ja asiakirja annettava viivytyksettä, kuitenkin pääsäännön mukaan 14 päivän kuluessa tietopyynnön vastaanottamisesta. Työryhmän ehdotuksen mukaan kyseiseen aikaan ei ehdoteta muutosta, mutta siihen ei jatkossa laskettaisi mukaan kuulemismenettelyyn käytettyä aikaa. Julkisuuslakiin ei ehdoteta edelleenkään määräaikaa valituskelpoisen päätöksen tekemiselle.

Julkisten hankintojen kannalta ehdotus saattaa olla ongelmallinen. Hankintayksikön on usein liikesalaisuuksien suojan varmistamiseksi kuultava tarjoajaa, jonka tarjouksen tietoja on pyydetty. Muutoksenhakuaika on kuitenkin vain 14 päivää. Nykyisinkin pyydettyjen asiakirjojen saaminen hyvissä ajoin ennen määräajan päättymistä oikeussuojakeinojen käytön arvioimiseksi edellyttää tietopyynnön tekemistä välittömästi hankintapäätöksen jälkeen. Uudistus voi johtaa siihen, että valitus joudutaan tekemään aiempaa useammin puutteellisilla tiedoilla, varmuuden vuoksi.

 

 

Uusimmat referenssit

Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Toimimme WithSecure Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana Diana BidCo Oy:n vapaaehtoisessa julkisessa käteisostotarjouksessa WithSecuren kaikista liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista. Ostotarjouksen yhteenlaskettu arvo on noin 299 miljoonaa euroa. Diana BidCo on Suomen lainsäädännön mukaan perustettu yksityinen osakeyhtiö. Sen tulee epäsuorasti omistamaan konsortio, jonka ovat muodostaneet ostotarjousta varten tietyt CVC Capital Partners Plc:n hallinnoimat rahastot ja Risto Siilasmaa. Konsortio uskoo kumppanuuden vahvistavan ja nopeuttavan WithSecuren pitkäaikaista tavoitetta tulla Euroopan luotetuimmaksi yritysten kyberturvallisuuskumppaniksi asettamalla yhtiön johtavaan asemaan yritysten kyberturvallisuuden seuraavalla aikakaudella. WithSecuren osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla. WithSecure on Euroopassa perustettu kyberturvallisuusyritys, joka auttaa suojaamaan yrityksiä ja panostaa vahvoihin kumppanuuksiin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaat luottavat WithSecureen tuloksiin perustuvassa kyberturvallisuudessa, joka suojaa ja mahdollistaa niiden toiminnan. Ostotarjouksen toteuttaminen on ehdollinen tiettyjen tavanomaisten edellytysten täyttymiselle tai sille, että tarjouksentekijä on luopunut niiden täyttymisen vaatimisesta, sinä päivänä tai siihen päivään mennessä, kun tarjouksentekijä julkistaa ostotarjouksen lopullisen tuloksen. Ostotarjouksen toteuttamisen odotetaan tällä hetkellä tapahtuvan vuoden 2025 viimeisellä vuosineljänneksellä. Arvopaperimarkkinayhdistyksen ostotarjouslautakunta julkisti 4.8.2025 uuden suosituksen (1/2025) hyvästä arvopaperimarkkinatavasta. Suositus käsittelee kohdeyhtiön hallituksen velvollisuuksia tilanteessa, jossa yhtiön merkittävä osakkeenomistaja osallistuu konsortioon.
Julkaistu 8.8.2025
Toimimme HANZA AB:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa puolustusteollisuuden sähköjärjestelmiin erikoistuneen Milectrian sopimusvalmistusliiketoiminnan.  Kauppa käsittää Milectria Oy:n (Suomi), Milectria OÜ:n (Viro) ja kiinteistöyhtiö Kiinteistö Oy Kanungin Karhun koko osakekannat. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja viranomaishyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan syyskuussa 2025.  HANZA on vuonna 2008 perustettu ruotsalainen konepajateollisuuden ja elektroniikan sopimusvalmistusta harjoittava yritys, joka on listattu Nasdaq Tukholman päälistalla. Seitsemässä maassa toimivan yhtiön vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä noin 6 miljardia Ruotsin kruunua ja sillä on noin 3100 työntekijää. Milectria on suomalainen puolustusteollisuuden sähköjärjestelmien sopimusvalmistaja.
Julkaistu 21.7.2025