6.5.2024

Yritykset ulkoistavat toimintojaan – neljä tärppiä onnistumiseen

Geopolitiikan muutokset ja talouden hidas kehitys ovat haastaneet yrityksiä viime vuosina ja saaneet ne miettimään uusia näkökulmia liiketoiminnan kehittämiseen ja kustannusrakenteeseen. Osana tätä kehitystä monet yritykset ovat ulkoistaneet toimintojaan tai harkitsevat ulkoistuksia tai palveluntarjoajan vaihdoksia. Ulkoistaminen onkin usein toimiva keino liiketoiminnan kehittämiseksi ja esimerkiksi joustavuuden lisäämiseksi. Järjestely kannattaa kuitenkin suunnitella huolellisesti ulkoistuksen hallituksi toteuttamiseksi ja myös tulevia muutostilanteita ajatellen. 

Kun yritys suunnittelee ulkoistusta, aivan ensimmäiseksi katse kannattaa kääntää yrityksen strategiaan: miten ulkoistus tukee strategiaa mahdollisimman tehokkaasti? Jos yritys on nostanut esimerkiksi digitalisaation ja tekoälyn strategiansa painopisteeksi, ICT-palveluiden ulkoistus on tehtävä harkiten. Merkityksellisiksi voivat nousta esimerkiksi palveluntarjoajan osaaminen, palveluiden laajuus ja joustavuus sekä niiden kehitysmahdollisuudet.

Lisäksi ICT-palveluiden ulkoistamisen varhaisessa vaiheessa on syytä ottaa huomioon myös sääntelyn mahdolliset vaikutukset. Esimerkiksi kansainväliseen henkilötietojen siirtämiseen liittyy omat rajoitteensa, ja kyberturvallisuuteen ja tekoälyyn liittyvä EU-sääntely voi olla tarpeen huomioida palvelun järjestämisessä sekä sitä koskevissa sopimuksissa.

Kolmantena asiana ennen ulkoistussuunnitelmien konkreettista edistämistä on tärkeää varmistua siitä, mitä palveluita tarkalleen ottaen ulkoistetaan ja millaisia käytännön vaikutuksia ulkoistuksella voisi olla esimerkiksi olemassa olevalle henkilöstölle ja heidän työsuhteilleen. Onko kyseessä liikkeen luovutus vai työvoiman käytön vähentäminen? Tämä voi vaikuttaa merkittävästi ulkoistusaikatauluun ja tilaajan yhteistoimintalain mukaisiin velvoitteisiin. Entä millaisia vaikutuksia ulkoistamisella voi olla asiakkaille tai olemassa oleville palveluntarjoajille?

Neljäs avain onnistuneeseen ulkoistukseen on huolellisesti käyttötarkoitukseensa valmisteltu sopimus ja hyvin suunniteltu neuvotteluprosessi. On tärkeää varmistaa, että sopimuksessa on turvattu muun muassa palvelun tilaajan oikeudet sekä riittävä jousto ja oikeudet tulevissa muutostilanteissa. Mahdollisia muutostarpeita on hyvä ennakoida ja varmistaa sopimuksella se, että myös mahdollinen palveluntarjoajan vaihto sujuu mutkattomasti. Neuvotteluprosessin vaiheiden ymmärtäminen ja suunnittelu etukäteen ovat puolestaan tärkeässä roolissa näiden tavoitteiden kustannustehokkaassa saavuttamisessa.

Uusimmat referenssit

Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Toimimme HANZA AB:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa puolustusteollisuuden sähköjärjestelmiin erikoistuneen Milectrian sopimusvalmistusliiketoiminnan.  Kauppa käsittää Milectria Oy:n (Suomi), Milectria OÜ:n (Viro) ja kiinteistöyhtiö Kiinteistö Oy Kanungin Karhun koko osakekannat. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja viranomaishyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan syyskuussa 2025.  HANZA on vuonna 2008 perustettu ruotsalainen konepajateollisuuden ja elektroniikan sopimusvalmistusta harjoittava yritys, joka on listattu Nasdaq Tukholman päälistalla. Seitsemässä maassa toimivan yhtiön vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä noin 6 miljardia Ruotsin kruunua ja sillä on noin 3100 työntekijää. Milectria on suomalainen puolustusteollisuuden sähköjärjestelmien sopimusvalmistaja.
Julkaistu 21.7.2025
Neuvoimme Nevel Oy:tä sen hankkiessa Suomen toiseksi suurinta biokaasulaitosta operoivan Labio Oy:n liiketoiminnan. Järjestelyssä Lahti Aqua Oy ja Salpakierto Oy myivät Labion koko osakekannan Nevelille, mikä laajentaa Nevelin jo entuudestaan merkittävää materiaalitehokkuus- ja biokaasuportfoliota. Kauppa ei vaikuta Lahti Aquan vesihuoltotoimintaan tai Salpakierron yhdyskuntajätehuollon palvelutehtäviin. Labion toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan. ”Yhteistyö on meille luonnollinen askel jatkaessamme investointeja materiaalitehokkuuteen ja kestäviin energiaratkaisuihin. Integroimalla Labion kattavan tarjooman sekä osaamisen voimme tarjota asiakkaille vahvan alustan materiaalin kiertoon. Vahvistamme myös markkina-asemaamme yhtenä Suomen johtavana toimijana materiaalitehokkuuden saralla”, sanoo Nevelin liiketoimintajohtaja Ville Koikkalainen. Nevel on energiainfrayhtiö, joka tarjoaa teollisuuden ja kiinteistöjen kehittyneitä, ilmastopositiiviseen tulevaisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Se operoi yli 130:tä energiantuotantolaitosta ja hallinnoi yli 40:tä kaukolämpöverkkoa. Nevelin liikevaihto on 150 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 190 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Julkaistu 16.7.2025
Neuvoimme Pihlajalinna Oyj:tä järjestelyssä, jossa Pihlajalinna Terveys Oy ja Ikipihlaja Setälänpiha Oy myivät erityisasumispalveluiden liiketoimintansa Esperi Care Oy:lle. Kaupan kohteena olivat kolme Pihlajalinna Uniikki -yksikköä Hämeenlinnassa, Lohjalla ja Riihimäellä sekä Ikipihlaja Oiva Raisiossa. Järjestelyn seurauksena yhteensä yli 100 työntekijää siirtyi Esperille. Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Pihlajalinnalla on yli 160 toimipistettä ympäri Suomea ja laaja palveluvalikoima sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille.
Julkaistu 2.6.2025