29.1.2024

Yritysten kiinnostusta julkisiin hankintoihin halutaan kasvattaa kilpailua vahvistamalla

Valtiontalouden haastavat ajat jatkuvat, ja tarve menojen karsimiselle kasvaa. Tulevina vuosina hallitus hakee säästöjä muun muassa julkisia hankintoja tehostamalla. Toimivan julkisen hankinnan avaimina Johanna Lähde pitää hankintojen taitavaa johtamista sekä aktiivista vuoropuhelua markkinatoimijoiden kanssa.

”Vaikeassa taloudellisessa ajassa hankintojen merkitys korostuu, kun julkisten varojen käyttöä harkitaan tarkasti ja samaan aikaan monen yrityksen voi olla vaikea kasvattaa liiketoimintaa. Tällä kaudella hallitus pyrkii tehostamaan julkisia hankintoja ja vahvistamaan niiden kiinnostavuutta muun muassa sääntelymuutoksin”, Julkiset hankinnat -palvelun vetäjä Johanna Lähde sanoo.

Julkisten hankintojen tavoitteena on aina ollut se, että yritykset saavat tasapuoliset mahdollisuudet osallistua tarjouskilpailuun. Joulun alla julkaistun Kilpailu- ja kuluttajaviraston laajan selvityksen mukaan kilpailutilanne hankinnoissa on kuitenkin heikko: keskimäärin tarjouskilpailuihin jätetään vain kaksi tarjousta. Yhden tarjouksen kilpailujakin on merkittävä määrä, 14,5 prosenttia kaikista kilpailutuksista. Hankintalakia aiotaankin tällä hallituskaudella uudistaa siten, että kilpailutus tulisi lähtökohtaisesti uusia, jos siihen on jätetty vain yksi tarjous.

”Tarjousten vähäinen määrä on huolestuttavaa. Vähäinen kilpailu ei kiritä kustannustehokasta veroeurojen käyttöä. Julkisiin hankintoihin asetetaan myös paljon odotuksia, kun hankinnoilla halutaan edistää erilaisia kestävyys- ja vastuullisuustavoitteita sekä esimerkiksi innovaatioita. Jos julkiset hankinnat eivät kiinnosta yrityksiä, on selvää, että hankintojen vaikuttavuus ei voi olla optimaalinen. Kilpailun lisääminen on molempien osapuolten etu, kun hankkijalla on laajemmat mahdollisuudet valita ja yrityksillä puolestaan realistinen mahdollisuus pärjätä kilpailussa”, Johanna kertoo.

Markkinavuoropuhelu on olennainen osa hankintaprosessia

Julkisten hankintojen sääntelystä johtuva ominaispiirre on, että hankinnan vaatimukset määritellään varsin etupainotteisesti. Vaatimuksia on hankala jälkikäteen muuttaa ilman, että koko prosessi aloitetaan alusta. Yritykset eivät voi myöskään onnistuneesti markkinoida vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun tarjouskilpailu on käynnissä. Avaimet onnistuneeseen ja tehokkaaseen hankintaan löytyvät Johannan mukaan johtamisesta ja markkinaymmärryksestä.  

”Hyvä hankintaprosessi koostuu monesta eri tekijästä. Haluan kannustaa hankintojen tekijöitä aktiiviseen vuoropuheluun markkinatoimijoiden kanssa. Yritysten kanssa kannattaa keskustella jo hankinnan varhaisessa vaiheessa. Toimiva vuorovaikutus on avainasemassa siinä, että hankintayksiköt ja yritykset ovat samalla sivulla markkinasta ja tarjottavasta palvelusta.”

Uusimmat referenssit

Avustimme A. Ahlström Kiinteistöt Oy:tä sen hankkiessa Helsingin Pasilassa sijaitsevan toimistokokonaisuuden Avain Yhtiöt Oy:ltä. Toimistokokonaisuus on osa uutta korttelikokonaisuutta, joka tulee sisältämään lisäksi kolme tornitaloa. Korttelin rakentamistyöt on aloitettu alkuvuodesta 2025 ja toimistotalon arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä. Toimistorakennus sijaitsee Keski-Pasilassa kauppakeskus Triplan välittömässä läheisyydessä erinomaisten liikenneyhteyksien varrella. Toimisto tarjoaa modernit ja mukautuvat toimitilat jopa 450 työntekijälle. Ankkurivuokralaisena uusissa tiloissa toimii Avain Yhtiöt. A. Ahlström Kiinteistöt Oy hallinnoi A. Ahlström Oy:n kiinteistö- ja metsäomaisuutta. Avain Yhtiöt on kotimainen asuntotoimija, joka on erikoistunut asumisen palveluiden tuottamiseen, rakennuttamiseen ja uudisrakentamiseen. Avain Yhtiöt ja Avain Asumisoikeus omistavat yli 12 000 vuokra-, asumisoikeus- ja palvelukotiasuntoa Avain Asunnot -brändin alla ympäri Suomen.
Julkaistu 18.3.2025
Toimimme OP Yrityspankki Oyj:n neuvonantajana kiinteistörahoitusjärjestelyssä, joka koskee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevaa DHL Expressille rakenteilla olevaa logistiikkakeskusta. Järjestelyssä Nrep ja Pontos Group ostivat Finavian osuuden rakenteilla olevasta logistiikkakeskuksesta. Nrep toimi järjestelyssä NSF III-rahaston lukuun. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia ja sertifioinnin johdosta laina on tarkoitus luokitella vihreäksi lainaksi logistiikkakeskuksen valmistuttua.
Julkaistu 12.3.2025
Toimimme Gasumin neuvonantajana järjestelyssä, jossa Gasum hankki uuden nesteytetyn maakaasun (LNG) sekä nesteytetyn biokaasun (LBG) bunkkerialuksen. Celsius-niminen alus palvelee Gasumin asiakkaita vuodesta 2027 alkaen. Aluksen omistaa Gasumin ja ruotsalaisen Sirius Shipping -varustamon yhteisyritys. Aluksen rakentaa RMK Marine -telakka Istanbulissa, Turkissa. Investointi on osa Gasumin strategiaa turvata LNG:n ja LBG:n saatavuus asiakkailleen Luoteis-Euroopan alueella kysynnän kasvaessa tulevina vuosina.Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Gasum tarjoaa puhtaamman energian ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuudelle ja sähkön ja lämmön yhteistuotantoon sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. Yritys auttaa asiakkaitaan pienentämään sekä omaa että asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Sirius on Backmanin perheen perustama ruotsalainen varustamo. Siriuksella on 11 tuote-/kemikaalisäiliöalusta ja kaksi LNG-säiliöalusta, ja lisäksi se hallinnoi kolmea tuote-/kemikaalisäiliöalusta.
Julkaistu 11.3.2025
Avustimme eBrands Holdings Oy:tä sen uusimmalla rahoituskierroksella, jolla yhtiö keräsi 7,5 miljoonan euron rahoituksen. Uusi rahoitus nostaa yrityksen kerätyn rahoituksen kokonaismäärän 50 miljoonaan euroon. Viimeisintä rahoituskierrosta johtivat pääasiassa perhesijoitusyhtiö Veikko Laine, eläkeyhtiö Varma ja operatiiviset osakkeenomistajat. Uudella rahoituksella kehitetään eBrandsin tekoälypohjaista Apollo-markkinakasvutyökalua, joka auttaa brändejä laajentumaan kuuteenkymmeneen eri markkinaan ja myyntikanavaan ilman paikallista infrastruktuuria tai raskaita investointeja. eBrands on vientialusta, joka kasvattaa kuluttajabrändejä globaalisti verkkokaupan ja merkittävien vähittäiskauppakanavien kautta. Yhdysvaltain ja Euroopan markkinoihin erikoistunut eBrands mahdollistaa brändien kansainvälistymisen vientipalvelumallilla, joka vähentää laajentumiseen liittyvää riskiä ja monimutkaisuutta hyödyntämällä edistyksellistä teknologiaa. Vuonna 2020 perustetun helsinkiläisyrityksen tiimiin kuuluu 75 henkeä ja yrityksen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa.
Julkaistu 11.3.2025