18.11.2021

Digitaalisia sisämarkkinoita kohti: muutoksia kuluttajansuojalakiin vuonna 2022

Kuluttajansuojalakiin on luvassa paljon muutoksia ensi vuoden aikana. Osa muutoksista on seurausta EU-tavarankauppadirektiivin (2019/771) kansallisesta täytäntöönpanosta. Tavarankauppadirektiivin lisäksi muutoksia kuluttajansuojalakiin tehdään digitaalisesta sisällöstä ja digitaalisista palveluista annetun niin sanotun EU-digisopimusdirektiivin (2019/770) vuoksi. Direktiivien taustalla on EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden strategia. Strategian yksi päätavoitteista on pyrkiä parantamaan kuluttajien ja yritysten verkkotuotteiden ja -palvelujen saantia Euroopassa.

Hallituksen esitys (HE 180/2021) kuluttajansuojalain muuttamisesta annettiin eduskunnalle lokakuussa 2021. Kuluttajansuojalain muutoksien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2022. Tässä uutisessa keskitymme tavarankauppadirektiivistä seuraaviin muutoksiin.

Kuluttajankaupasta tavarankaupaksi

Tavarankauppadirektiivin täytäntöönpano vaatii muutoksia kuluttajansuojalain 5 lukuun koskien kuluttajankauppaa, erityisesti luvun säännöksiin tavaran ominaisuuksista ja virheestä sekä virheen seuraamuksista. Samalla luvun otsikko päivitetään kuluttajankaupasta tavarankaupaksi.

Keskeisimmät tavarankauppaa koskevat uudistukset ovat näillä näkymin seuraavat:

Kuluttajan asema vahvistuu, yrityksiltä edellytetään entistä enemmän huolellisuutta

Uudistusten on esitetty sekä parantavan yritysten mahdollisuuksia tarjota hyödykkeitä rajan yli että kuluttajien mahdollisuuksia käydä rajat ylittävää kauppaa EU- ja ETA-maiden välillä. Rajat ylittävää kaupankäyntiä helpottavia vaikutuksia vähentää kuitenkin se, että molemmat direktiivit sisältävät viime kädessä paljon kansallista liikkumavaraa ja harmonisointi koskettaa vain osaa sääntelystä.

Tavarankaupassa kuluttajan asema suhteessa myyjäyritykseen tulee ainakin joissakin suhteissa parantumaan ja vastaavasti yritykset voivat joutua nykyistä useammin vastuuseen tavaran virheellisyydestä. Ehdotetut yhtenäisemmät tavarankauppasäännökset tulevat olemaan merkittäviä erityisesti verkkokauppatoimintaa harjoittavien yritysten kannalta. Erityisesti uudet digitaalisia elementtejä sisältävät tavarankauppasäännökset tulevat vaatimaan yrityksiltä huolellisuutta.

Yritysten on hyvä varautua käymään sopimusehtonsa ja myös takuuta koskevat ehdot läpi uuden sääntelyn valossa, mikäli tähän työhön ei ole vielä ryhdytty. Esimerkiksi takuiden kannalta nykyistä kuutta kuukautta pidempi virheolettama merkitsee sitä, että yritys ei voi jatkossa enää tarjota kuluttajalle yhden vuoden takuuta sellaisenaan, koska takuun tulee olla kuluttajalle aito lisäetu.

Uusimmat referenssit

Avustimme Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjä sen myydessä kaksi hoivakiinteistöä Northern Horizonin edustamalle rahastolle. Myynnin kohteena olevien kiinteistöjen huoneistopinta-ala on noin 3 500 neliömetriä. Kohteet sijaitsevat Espoossa ja Lahdessa. Espoon kohde valmistui vuonna 2018 ja Lahden kohde valmistui vuonna 2023.  Molemmissa kohteissa vuokralaisena toimii Attendo, Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja.
Julkaistu 9.5.2025
Avustimme menestyksekkäästi BMW:tä poikkeuksellisen pitkässä riita-asiassa, jossa oli kysymys siitä, loukkasivatko vastaajan myymät tarvikevanteet ja niihin kuuluvat keskimerkit BMW:n tavaramerkki- ja mallioikeuksia. Markkinaoikeus katsoi, että vastaajan käyttämä tunnus aiheutti sekaannusvaaran BMW:n tavaramerkkeihin. Kun vastaaja oli käyttänyt tunnusta vanteidensa keskimerkeissä sekä keskimerkkien ja vanteidensa markkinoinnissa, markkinaoikeus totesi vastaajan loukanneen BMW:n tavaramerkkioikeuksia. Vastaaja myönsi loukanneensa BMW:n yhteisömallia mutta kiisti siihen liittyvän kieltovaatimuksen. Markkinaoikeus kuitenkin katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt erityistä syytä pidättyä kieltomääräyksen antamisesta, ja määräsi kiellon. Markkinaoikeus kielsi vastaajaa jatkamasta BMW:n tavaramerkkien ja yhteisömallin loukkausta ja määräsi vastaajan muuttamaan tai hävittämään BMW:n oikeuksia loukkaavat tuotteet ja markkinointimateriaalit. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan BMW:lle tavaramerkkioikeuksien loukkauksen johdosta kohtuullisena hyvityksenä 70 000 euroa ja vahingonkorvauksena 80 000 euroa sekä mallioikeuden loukkauksen johdosta kohtuullisena korvauksena 7 000 euroa ja vahingonkorvauksena 8 000 euroa. Määriä voidaan pitää poikkeuksellisen korkeina Suomessa. Lisäksi markkinaoikeus velvoitti vastaajan maksamaan merkittävän osan BMW:n oikeudenkäyntikuluista viivästyskorkoineen. Korkein oikeus päätti 11.3.2025, että vastaajalle ei myönnetä valituslupaa eikä asiassa ole tarvetta pyytää ennakkoratkaisua Euroopan unionin tuomioistuimelta. Markkinaoikeuden asiassa antamat tuomiot (MAO:494/18 ja 517/2023) ovat siten lainvoimaisia. Varsinaisen riita-asian lisäksi BMW vaati erillisessä väiteprosessissa, että vastaajan eräs tavaramerkkirekisteröinti kumotaan. Kumoamisesta käytiin markkinaoikeudessa kaiken kaikkiaan kolme erillistä oikeusprosessia. Vastaajan tavaramerkkirekisteröinti lopulta kumottiin.
Julkaistu 9.5.2025
Castrén & Snellmanin asianajaja Christer Svartström toimi selvittäjänä 11.3.2024 alkaneessa Foodiq Oy:n yrityssaneerausmenettelyssä. Foodiq on uniikki tulevaisuuden ruokatuotantoon keskittynyt yhtiö, joka tarjoaa kasvi- ja maitopohjaisten tuotteiden tuotantoa ja tuotekehitystä elintarviketoimialalla sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön suurin osakkeenomistaja on elintarviketeknologiaan sijoittava ruotsalainen sijoitusyhtiö Nicoya AB. Velkojien enemmistö hyväksyi saneerausohjelman nopeutetussa menettelyssä hieman alle vuoden kestäneen saneerausmenettelyn päätteeksi. Helsingin käräjäoikeus vahvisti saneerausohjelman ja siihen sisältyvän yksipäiväisen maksuohjelman 10.3.2025 sekä nimitti Christer Svartströmin saneerausohjelman valvojaksi. Yhtiölle löydettiin yhteistyössä osapuolten kesken toimiva ja nopea saneerausratkaisu, jolla vältettiin pitkäkestoinen ohjelma ja mahdollistettiin yhtiön täysipainoinen liiketoimintaan keskittyminen. Saneerausohjelma rahoitettiin yhtiön rahoittajien tekemin sijoituksin. Samalla yhden päivän ohjelma tuotti velkojille paremman lopputuloksen verrattuna pidempään saneerausohjelmaan. Saneerausohjelman toteuttaminen päättyi onnistuneesti 28.3.2025.
Julkaistu 6.5.2025
Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025