26.4.2021

SAP lopettaa toiminnanohjausjärjestelmän tuen 2030 – Aloita uuteen järjestelmään siirtyminen ajoissa

Jos yrityksesi käyttää SAP:n toiminnanohjausjärjestelmää (ERP), nyt on korkea aika ryhtyä pohtimaan tulevaisuutta.

SAP on ilmoittanut, että nykyisen ERP-järjestelmän tuki ja ylläpito päättyy vuoden 2030 loppuun mennessä. Järjestelmän päivitys tai vaihtaminen toiseen järjestelmään tulee ajankohtaiseksi monelle yritykselle.

Järjestelmämuutos mahdollistaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisen

Ennen muutosta yrityksessä olisi hyvä hahmottaa sekä nykyiset että tulevat tarpeet. Järjestelmäpäivitys on monelle yhtiölle liiketoimintakriittinen muutos, mutta oikein tehtynä se voi myös tarjota merkittäviä kustannussäästöjä.

Uuteen järjestelmään siirtyminen antaa yrityksille myös mahdollisuuden tarkastella yhtiön toimintoja ja arvioida uudelleen esimerkiksi räätälöintien tarvetta. Siirtyminen uudelle alustalle voi niin ikään mahdollisesti auttaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisessa ja pilvipalvelujen käyttöön siirtymisessä.

Useasti tullaankin siihen tulokseen, että omaa toimintaa muokkaamalla voidaan ottaa käyttöön standardiratkaisuja toiminnan tehostamiseksi ja sitä kautta myös säästöjen saavuttamiseksi.

SAP tarjoaa tilalle SAP S/4HANA -järjestelmää

SAP tarjoaa uudeksi ERP-järjestelmäksi SAP S/4HANA -järjestelmää, joka hyödyntää SAP:n omaa HANA-tietokantaa. SAP:n aiemmat ohjelmistoratkaisut ovat käyttäneet mm. Oraclen ja muiden toimittajien tietokantoja. Muutoksessa siis myös tietokannat on siirrettävä osaksi uutta S/4HANA-toiminnanohjausjärjestelmää.

Siirtyminen S/4HANA-järjestelmään vaatii yrityksiltä merkittävästi työtä ja suunnittelua. Siirtyminen edellyttää uuden järjestelmän käyttöönottoa, konvertointeja ja datasiirtoja. Koska yleisesti käytössä oleva SAP ECC ‑versio ja S/4HANA ovat arkkitehtuuriltaan täysin erilaiset järjestelmät, päivitys ja konvertointi voivat osoittautua yllättävänkin työläiksi. Kyse ei siis ole pelkästä versiopäivityksestä, vaan aidosti uuden järjestelmän käyttöönotosta.

Uusi järjestelmä vaatii uudet sopimukset

Siirtyminen uuteen järjestelmään edellyttää myös sopimusneuvotteluja SAP:n kanssa käyttöehdoista, hinnoista ja mahdollisesta tuesta ja ylläpidosta. Neuvottelut vaativat aikaa ja resursseja.  

Asiakkaalta vaaditaan ymmärrystä niin omasta järjestelmiin liittyvästä tahtotilasta kuin transformaatioprosessista.

Osaajista pulaa h-hetkellä

SAP-osaajia ei ole Suomessa jonoksi asti. Jos useat yhtiöt jättävät muutoksen viime tippaan, osaajista tulee pulaa. Tämä voi nostaa muutoksen kustannuksia ja lisätä epäonnistumisen riskiä. Taitavien osaajien kysyntä kasvaa sitä mukaa kuin useampi asiakas päättää päivittää järjestelmänsä.

Viisas aloittaa valmistelut jo nyt

Vaikka 2030 tuntuukin olevan vielä kaukana, viisas yritys aloittaa suunnittelun ja valmistelut jo nyt. Neuvotteluvaraakin SAP:n kanssa on varmasti enemmän nyt, kuin silloin, kun lähestymme nykyisen järjestelmän tuen ja ylläpidon päättymistä.

Onnistumisen avaimet löytyvät hyvästä valmistelusta ja suunnittelusta. Neuvotteluja joudutaan käymään kahdella rintamalla, koska järjestelmähankkeen lisäksi tarvitaan myös kumppani toteuttamaan järjestelmän implementointi, konvertointi ja datamigraatiot.

Matka voi olla pitkä ja kivinen, ja sitä helpottamaan on hyvä valita kumppaneita, jotka voivat keventää omaa taakkaa ja auttaa parhaan lopputuloksen saavuttamisessa.

Uusimmat referenssit

Avustimme Smarter Contracts Ltd:tä prosessissa, jossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vahvisti sen EU:n tunnustamaksi datan välityspalveluksi. EU:n ulkopuolisten yritysten on nimettävä laillinen edustaja johonkin EU-maahan, jotta ne voivat tarjota datan välityspalveluja datanhallinta-asetuksen mukaisesti. Smarter Contracts sijaitsee Isossa-Britanniassa ja valitsi tehtävään Suomen. Smarter Contracts on ensimmäinen Traficomin rekisteröimä EU:n ulkopuolinen datan välityspalvelu. Smarter Contractsin perustaja ja toimitusjohtaja Wayne Lloyd:  Castrénin tiimin tuki oli poikkeuksellista alusta loppuun. Uuden alueen valloitus on aina haastavaa, ja ensimmäisenä EU:n ulkopuolisena datan välityspalvelun tarjoajana kohtasimme merkittäviä oikeudellisia epävarmuuksia. Näistä haasteista huolimatta Castrénin tiimi ohjasi meitä asiantuntevasti jokaisessa vaiheessa huomattavalla tehokkuudella, tarjoten meille tarvittavaa varmuutta. Smarter Contracts tarjoaa kehittyneitä suostumus- ja käyttöoikeuksien hallintapalveluita kehittämänsä Pulse Permissions Protocol® -työkalun avulla. Tämä merkkipaalu on osoitus Castrén & Snellmanin taidosta hallita monimutkaisia sääntely-ympäristöjä ja Smarter Contractsin innovatiivisesta lähestymistavasta turvalliseen ja vaatimustenmukaiseen tietojen hallintaan.
Julkaistu 11.12.2024
Avustimme Pharmaca Health Intelligencea sen ostaessa Mediaattori Oy:n PODIUM Connect®- ja PODIUM Vierailut -liiketoiminnat. Liiketoimintakaupan myötä Pharmaca Health Intelligence vahvistaa palvelutarjontaansa sekä terveydenhuollon edustajille että lääkeyrityksille. Palvelutarjontaan kuuluu laajasti lääketiedon, tiedolla johtamisen ja koulutuksen palveluita. Pharmaca Health Intelligence on digitaalisen lääketiedon edelläkävijä sekä hyvinvointialueiden, yksityisen terveyspalvelusektorin ja apteekkien luotettava yhteistyötahona. Yhtiö panostaa lääkeinformaatioon liittyvien teknologia- ja palveluratkaisujen kehittämiseen myös kansainvälisesti.
Julkaistu 5.12.2024
Toimimme Fortumin pääneuvonantajana rajat ylittävässä yritysjärjestelyssä, jossa Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa. Liiketoiminnot myydään temaattiseen vaikuttavuussijoittamiseen keskittyvälle Summa Equitylle tämän portfolioyhtiön NG Groupin kautta ja velaton kauppahinta on noin 800 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää sekä tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Fortumin myytävät kierrätys- ja jäteliiketoiminnot (Recycling & Waste) tarjoavat teollisille ja kuntasektorin asiakkaille jätehuoltopalveluja sekä kokonaisvaltaisia muovien, metallien, tuhkan, kuonan ja vaarallisten jätteiden käsittely- ja kierrätyspalveluja. Liiketoiminnot sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ja työllistävät noin 900 työntekijää. 
Julkaistu 18.7.2024
Neuvoimme ANDRITZ-konserniin kuuluvaa Andritz Oy:tä sen ostaessa koko Procemex Oy:n osakekannan. Kauppa vahvistaa entisestään ANDRITZin automaatio- ja digitalisointiratkaisujen valikoimaa. Procemex on yksi maailman johtavista integroituja radanvalvonta- ja vianilmaisuratkaisuja sellu- ja paperiteollisuudelle tarjoavista yrityksistä. Se työllistää yli 100 konenäköjärjestelmien asiantuntijaa, ja sillä on tytäryhtiöitä Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia laitoksia, välineitä, järjestelmiä, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja monille eri toimialoille ja loppumarkkinoille. ANDRITZilla on johtava asema maailmanmarkkinoilla kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellaan: sellu ja paperi, metallit, vesivoima sekä ympäristö ja energia. Se on julkisesti noteerattu konserni, jolla noin 30 000 työntekijää ja yli 280 toimipistettä yli 80 maassa.
Julkaistu 18.7.2024