26.4.2021

SAP lopettaa toiminnanohjausjärjestelmän tuen 2030 – Aloita uuteen järjestelmään siirtyminen ajoissa

Jos yrityksesi käyttää SAP:n toiminnanohjausjärjestelmää (ERP), nyt on korkea aika ryhtyä pohtimaan tulevaisuutta.

SAP on ilmoittanut, että nykyisen ERP-järjestelmän tuki ja ylläpito päättyy vuoden 2030 loppuun mennessä. Järjestelmän päivitys tai vaihtaminen toiseen järjestelmään tulee ajankohtaiseksi monelle yritykselle.

Järjestelmämuutos mahdollistaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisen

Ennen muutosta yrityksessä olisi hyvä hahmottaa sekä nykyiset että tulevat tarpeet. Järjestelmäpäivitys on monelle yhtiölle liiketoimintakriittinen muutos, mutta oikein tehtynä se voi myös tarjota merkittäviä kustannussäästöjä.

Uuteen järjestelmään siirtyminen antaa yrityksille myös mahdollisuuden tarkastella yhtiön toimintoja ja arvioida uudelleen esimerkiksi räätälöintien tarvetta. Siirtyminen uudelle alustalle voi niin ikään mahdollisesti auttaa IT-arkkitehtuurin yksinkertaistamisessa ja pilvipalvelujen käyttöön siirtymisessä.

Useasti tullaankin siihen tulokseen, että omaa toimintaa muokkaamalla voidaan ottaa käyttöön standardiratkaisuja toiminnan tehostamiseksi ja sitä kautta myös säästöjen saavuttamiseksi.

SAP tarjoaa tilalle SAP S/4HANA -järjestelmää

SAP tarjoaa uudeksi ERP-järjestelmäksi SAP S/4HANA -järjestelmää, joka hyödyntää SAP:n omaa HANA-tietokantaa. SAP:n aiemmat ohjelmistoratkaisut ovat käyttäneet mm. Oraclen ja muiden toimittajien tietokantoja. Muutoksessa siis myös tietokannat on siirrettävä osaksi uutta S/4HANA-toiminnanohjausjärjestelmää.

Siirtyminen S/4HANA-järjestelmään vaatii yrityksiltä merkittävästi työtä ja suunnittelua. Siirtyminen edellyttää uuden järjestelmän käyttöönottoa, konvertointeja ja datasiirtoja. Koska yleisesti käytössä oleva SAP ECC ‑versio ja S/4HANA ovat arkkitehtuuriltaan täysin erilaiset järjestelmät, päivitys ja konvertointi voivat osoittautua yllättävänkin työläiksi. Kyse ei siis ole pelkästä versiopäivityksestä, vaan aidosti uuden järjestelmän käyttöönotosta.

Uusi järjestelmä vaatii uudet sopimukset

Siirtyminen uuteen järjestelmään edellyttää myös sopimusneuvotteluja SAP:n kanssa käyttöehdoista, hinnoista ja mahdollisesta tuesta ja ylläpidosta. Neuvottelut vaativat aikaa ja resursseja.  

Asiakkaalta vaaditaan ymmärrystä niin omasta järjestelmiin liittyvästä tahtotilasta kuin transformaatioprosessista.

Osaajista pulaa h-hetkellä

SAP-osaajia ei ole Suomessa jonoksi asti. Jos useat yhtiöt jättävät muutoksen viime tippaan, osaajista tulee pulaa. Tämä voi nostaa muutoksen kustannuksia ja lisätä epäonnistumisen riskiä. Taitavien osaajien kysyntä kasvaa sitä mukaa kuin useampi asiakas päättää päivittää järjestelmänsä.

Viisas aloittaa valmistelut jo nyt

Vaikka 2030 tuntuukin olevan vielä kaukana, viisas yritys aloittaa suunnittelun ja valmistelut jo nyt. Neuvotteluvaraakin SAP:n kanssa on varmasti enemmän nyt, kuin silloin, kun lähestymme nykyisen järjestelmän tuen ja ylläpidon päättymistä.

Onnistumisen avaimet löytyvät hyvästä valmistelusta ja suunnittelusta. Neuvotteluja joudutaan käymään kahdella rintamalla, koska järjestelmähankkeen lisäksi tarvitaan myös kumppani toteuttamaan järjestelmän implementointi, konvertointi ja datamigraatiot.

Matka voi olla pitkä ja kivinen, ja sitä helpottamaan on hyvä valita kumppaneita, jotka voivat keventää omaa taakkaa ja auttaa parhaan lopputuloksen saavuttamisessa.

Uusimmat referenssit

Korkein hallinto-oikeus antoi merkittävän ennakkopäätöksen (KHO:2025:23) asiassa, jossa se katsoi, että Liikennevakuutuskeskus (LVK) käsitteli potilastietoja kohtuullisuutta, tietojen minimointia sekä sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa koskevien vaatimusten mukaisesti korvausasioita ratkaistaessa. Edustimme LVK:ta tässä asiassa, jossa KHO pysytti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen kumota Tietosuojavaltuutetun toimiston (TSV) seuraamuskollegion LVK:lle asettama 52 000 euron seuraamusmaksu. KHO vahvisti myös hallinto-oikeuden, tiettävästi Suomessa ensimmäisenä annetun, päätöksen, jossa TSV määrättiin korvaamaan asiakkaamme oikeudenkäyntikuluja. Päätös on erittäin merkittävä koko vakuutustoimialalle. Asiassa oli kyse siitä, että LVK pyytää liikennevakuutuslain nojalla välttämättömiä potilastietoja käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten. Tietyissä tapauksissa laajat potilastiedot voivat olla tarpeellisia ratkaisun tekemisessä. TSV katsoi, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä tietosuoja-asetuksen 5 ja 25 artiklan vastaisesti, ja että tiedot olisi tullut toimittaa lääkärin laatiman erillisen lausunnon muodossa. Hallinto-oikeus kumosi TSV:n päätöksen ja katsoi, että käyntimerkinnät ovat lähtökohtaisesti välttämättömiä syy-yhteyden selvittämiseksi korvaustilanteessa, ja korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät ovat nimenomaan vakuutusyhtiön ydintehtäviä, ei potilastietojen rekisterinpitäjän tehtäviä. Hallinto-oikeus ei myöskään löytänyt näyttöä siitä, että LVK olisi järjestelmällisesti esittänyt liian laajoja tietopyyntöjä. ”Cassun kanssa yhteistyö oli jälleen saumatonta koko pitkän prosessin ajan ja pystyimme luottamaan siihen, että asiamme on asiantuntevissa käsissä”, sanoo Vakuutuskeskus-ryhmän lakiasiainjohtaja Visa Kronbäck. Lue päätös kokonaisuudessaan KHO:n sivuilta:  KHO:2025:23
Julkaistu 18.6.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin uusi viranomaislinjaus painottaa entistä enemmän markkinoinnin tunnistettavuutta
Avustimme Ilkka Paanasen säätiö sr:tä oikeudellisen arvion laatimisessa generatiivista tekoälyä hyödyntävästä chatbot-järjestelmästä, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia ja tarjota tukea mielenterveyden haasteissa ja erilaisissa elämänkriiseissä.  Arvio sisälsi oikeudellista neuvontaa etenkin kehittynyttä tekoälyä sääntelevän tekoälysäädöksen että yleisemmin tietosuojalainsäädännön ja muun keskeisen lainsäädännön näkökulmasta.
Julkaistu 16.6.2025
Neuvoimme Pihlajalinna Oyj:tä järjestelyssä, jossa Pihlajalinna Terveys Oy ja Ikipihlaja Setälänpiha Oy myivät erityisasumispalveluiden liiketoimintansa Esperi Care Oy:lle. Kaupan kohteena olivat kolme Pihlajalinna Uniikki -yksikköä Hämeenlinnassa, Lohjalla ja Riihimäellä sekä Ikipihlaja Oiva Raisiossa. Järjestelyn seurauksena yhteensä yli 100 työntekijää siirtyi Esperille. Pihlajalinna on yksi Suomen johtavista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottajista. Pihlajalinnalla on yli 160 toimipistettä ympäri Suomea ja laaja palveluvalikoima sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille.
Julkaistu 2.6.2025
Toimimme PwC:n oikeudellisena neuvonantajana Kelan etuusjärjestelmien uudistushankkeen kilpailutuksessa, jonka PwC voitti. Kyseessä on merkittävä Suomen sosiaaliturvainfrastruktuurin modernisointia koskeva hanke. Kela on valinnut PwC:n strategiseksi kumppanikseen toteuttamaan etuusjärjestelmiensä laajan uudistuksen, joka käsittää etuuskäsittelyn tietojärjestelmien, digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat. Hankkeen tavoitteena on vastata tulevaisuuden digitaalisen toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimuksiin. Teknologiaksi on valittu Salesforce. Uusien järjestelmien odotetaan sujuvoittavan etuuskäsittelyä ja parantavan asiakkaiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien käyttäjäkokemusta. Lisäksi niiden avulla pystytään varautumaan aiempaa paremmin lainsäädäntömuutoksiin. Castrén & Snellman toimi PwC:n strategisena oikeudellisena neuvonantajana tarjouskilpailun alusta loppuun saakka. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Onnittelemme lämpimästi PwC:tä tarjouskilpailun voittamisesta ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisia positiivisia vaikutuksia hankkeella on Suomen sosiaaliturvajärjestelmään.
Julkaistu 24.4.2025