31.10.2022

Laillisuusvalvonta julkisissa hankinnoissa

Hankinnan kilpailuttamatta jättäminen, syrjivät vaatimukset tarjouspyynnössä, virheellinen tarjousvertailu – moninaiset syyt voivat johtaa siihen, että tarjoaja tai kilpailija kyseenalaistaa hankinnan lainmukaisuuden. Tarjoaja voi tehdä valituksen markkinaoikeuteen tai hankintaoikaisun hankintayksikölle. Lisäksi lainvastaisesta menettelystä voi tehdä toimenpidepyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jonka valvoo hankintalain noudattamista.  Vähemmän tunnettu oikeussuojakeino on kannella hankintayksikön menettelystä ylimmälle laillisuusvalvojalle.

Laillisuusvalvojien tehtävienjako uudistui 1.10.2022

Ylintä laillisuusvalvontaa toteuttavat valtioneuvoston oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Kantelu laillisuusvalvojalle on yleensä tehtävä kahden vuoden kuluessa kantelun kohteena olevasta tapahtumasta.

Laillisuusvalvojien keskinäistä tehtävänjakoa tarkistettiin 1.10.2022 voimaan tulleella valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta annetun lain (330/2022) muutoksella. Muutos tarkoittaa sitä, että oikeuskanslerille keskitettiin muun muassa julkisia hankintoja, kilpailua ja valtiontukiasioita koskevat tehtävät. Tehtäväalueet limittyvät toisiinsa: julkiseen hankintaan voi sisältyä kiellettyä valtiontukea, jos kyseessä on laiton suorahankinta eli hankintayksikkö on poikennut lain edellyttämästä kilpailuttamisvelvoitteesta. Yhden yrityksen saama kielletty valtiontuki taas vääristää kilpailua markkinoilla.

Hankinnassa on toimittu virheellisesti – kannattaisiko kantelu oikeuskanslerille?

Laillisuusvalvonta on osa hallintotoiminnan valvontaa. Kun viranomainen toimii hankintayksikkönä, laillisuusvalvoja – nyt siis oikeuskansleri – valvoo hankintalain noudattamista ja hyvän hallinnon periaatteiden toteutumista hankintamenettelyssä ja sitä koskevassa päätöksenteossa.

Oikeuskansleri voi antaa hankintayksikölle hallinnollista ohjausta, kuten kiinnittää huomiota lain vaatimuksiin tai esittää käsityksensä lainmukaisesta menettelystä. Viranomainen voi myös saada huomautuksen selvästi virheellisestä hankintamenettelystä.

Laillisuusvalvojat ovat antaneet vuosittain muutamia ratkaisuja hankintoja koskeviin kanteluihin. Seuraavassa poimintoja ratkaisukäytännöstä. 

Jälkikäteinen päätöksenteko johti huomautukseen

Kaupungin koulurakennuksen korjaustöitä koskenut noin 450 000 euron arvoinen hankinta johti oikeuskanslerin huomautukseen (OKV/637/1/2015). Kaupungin tilakeskus oli pyytänyt tarjouksen kynnysarvon alittavien sisäilmakorjaushankkeiden toteuttamisesta useammalta toimittajalta. Yksittäiset hankinnat oli toteutettu tilauskirjeillä. Hankintayksikön näkemyksen mukaan kyseessä oli puitejärjestely, mikä jäi oikeuskanslerin mukaan kuitenkin epäselväksi, koska hintoja ja muita sopimusehtoja ei ollut lyöty lukkoon eikä puitejärjestelyn kilpailutuksesta ollut mainintaa HILMA-järjestelmässä.

Eräs väitetysti puitejärjestelyyn perustunut korjaustöiden hankinta ylitti moninkertaisesti kynnysarvon. Hankintapäätös oli laadittu vasta sen jälkeen, kun palvelut oli jo suoritettu. Päätöksessä oli viitattu hankintalain suorahankintaa koskeviin säännöksiin ja hankinnan kiireellisyyteen. Selvityksen perusteella suorahankinnan edellytykset eivät kuitenkaan täyttyneet, sillä kaupunki oli itse viivytellyt korjausten tekemisessä. Laiminlyömällä hankintapäätöksen tekemisen hankintayksikkö oli aikaansaanut sen, ettei asianosaisen muutoksenhakuoikeus ollut toteutunut. Oikeuskanslerin mukaan menettely oli erittäin ongelmallinen myös hallinnon yleisen avoimuuden ja läpinäkyvyyden sekä kansalaisten tiedonsaantioikeuden kannalta.

Asiakkaiden tarpeet huomioitava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnoissa

Erityisesti sosiaali- ja terveysalan hankinnoissa on varmistettava eri asiakasryhmien oikeuksien toteutuminen. Oikeuksien toteutuminen voi tulla arvioitavaksi myös hankintamenettelyn yhteydessä.

Oikeusasiamies arvioi ratkaisussaan EOAK/6638/2017 Kelan järjestämää vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelujen hankintaa. Kantelijan mukaan eräiden asiakasryhmien tulkkauspalvelun saatavuus oli vaarantunut, koska Kela ei ottanut huomioon asiakkaiden erityistarpeita ja aiemmin palveluja tuottaneita tulkkeja oli kilpailutuksessa jäänyt puitejärjestelyn ulkopuolelle.

Laillisuusvalvoja totesi, että hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet. Tulkkauspalveluasiakkaiden erityisryhmiä ovat esimerkiksi kuurosokeat ja puhevammaiset henkilöt. Oikeusasiamies katsoi lisäksi, että mikäli hankinnalla on kielteisiä vaikutuksia jonkin asiakasryhmän palveluihin, hankintayksikön on kuultava asiakasta tai asiakasryhmää erikseen. Kela ei myöskään voinut perustella erityistarpeiden sivuuttamista hankintalailla. Mikäli erityistarpeita ei ollut mahdollista huomioida kattavasti kilpailutuksessa, tulisi yksittäisessä tapauksessa hyödyntää suorahankintamenettelyä.

Moitteita puutteellisesta dokumentaatiosta ja huolimattomuudesta

Oikeuskansleri on ratkaisukäytännössään korostanut, että hankintojen lainmukaisuus on voitava todentaa jälkikäteen. Niinpä moitittavaa oli esimerkiksi pienhankintoja koskeva puutteellinen dokumentaatio, kun useita samankaltaisia oikeudellisten asiantuntijapalvelujen hankintoja ei ollut kilpailutettu eikä perustelujen asianmukaisuutta voitu siksi myöhemmin arvioida (OKV/1338/1/2014). Oikeuskansleri totesi lisäksi, että säännöllisesti hankittavia palveluja on tarkasteltava yhtenä kokonaisuutena – hankintayksikön tulee huomioida, että hankintoja on kiellettyä pilkkoa osiin hankintalain soveltamisen välttämiseksi.

Hankintayksikön on huomioitava yleiset hankintaoikeudelliset ja hallinto-oikeudelliset periaatteet, kuten tasapuolisuus ja suhteellisuus. Näistä lähtökohdista oikeuskansleri on arvostellut sitä, että hankintayksikkö jätti noudattamatta etusijajärjestystä puitejärjestelyssä (OKV/1022/1/2015). Puitejärjestelyn toimittajien etusijajärjestys on vahvistettava riittävän yksityiskohtaisesti niin, että se ei jätä laajaa tapauskohtaista harkintavaltaa. Hankintayksikön on myös noudatettava asettamiaan perusteita, kun se toteuttaa tilauksia puitejärjestelyn sisällä.

Laillisuusvalvonta ei korvaa muutoksenhakumenettelyä

Laillisuusvalvonnassa arvioidaan hankintoja koskevan sääntelyn noudattamista, ja tavoitteena on ehkäistä toistuvia laiminlyöntejä. Laillisuusvalvoja tarkasteleekin viranomaisen toimintaa hallintotehtävässään.

Menettelyn valvonnassa laillisuusvalvoja ei ota kantaa siihen, mikä yksittäisen hankinnan lopputulos olisi tullut olla, olisiko tietty tarjous tullut hylätä tai toinen tarjoaja valita voittajaksi. Kantelun kautta ei siis voi vaikuttaa hankinnan lopputulokseen, eikä se korvaa muutoksenhakumenettelyä. Kantelulla voi kuitenkin vaikuttaa myönteisesti siihen, että hankintayksiköiden toimintatavat kehittyvät ja huonot toimintamallit karsiutuvat pois.

Uusimmat referenssit

Toimimme Oomi Oy:n ja Lumme Energia Oy:n yhteisenä oikeudellisena neuvonantajana liiketoimintakaupassa, jossa Lumme Energia yhdistyy Oomiin. Yhdistyminen luo toteutuessaan Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän ja energiapalveluyhtiön, kun kaksi alansa merkittävää toimijaa yhdistyvät. Vuonna 2024 Oomin liikevaihto oli 373,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 110 työntekijää. Lumme Energian liikevaihto samana vuonna oli noin 314,6 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 50 työntekijää. Järjestelyn taustalla on sähkömarkkinoiden viimeaikainen kehitys sekä tavoite kehittää kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakaskokemusta entisestään, sillä asiakaslähtöisyys on yhdistävä tekijä molemmissa yhtiöissä. Yhdistymisen seurauksena Lumme Energian asiakkuudet siirtyvät Oomille, ja samalla Lumme Energiasta tulee yksi Oomin omistajista. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Julkaistu 29.8.2025
Avustimme Oomi Oy:tä sen laajentaessa toimintaansa uudelle mobiililiittymien liiketoiminta-alueelle ja uuden Oomi Mobiili -operaattoribrändin lanseeraamisessa. Työmme sisälsi hanketta edeltäneen due diligence -prosessin sekä keskeisten kumppanuussopimusten valmistelun ja neuvottelun, luoden Oomille vahvan perustan uuden liiketoiminnan aloittamiselle. Oomi Mobiili toimii virtuaalioperaattorina (MVNO) ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden hankkia puhelinliittymän sähkösopimuksen yhteydessä. Palvelun vaiheittainen lanseeraus alkaa syksyllä 2025, ja tavoitteena on valtakunnallinen saatavuus vuoden 2026 alusta.
Julkaistu 15.8.2025
Toimimme WithSecure Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana Diana BidCo Oy:n vapaaehtoisessa julkisessa käteisostotarjouksessa WithSecuren kaikista liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista. Ostotarjouksen yhteenlaskettu arvo on noin 299 miljoonaa euroa. Diana BidCo on Suomen lainsäädännön mukaan perustettu yksityinen osakeyhtiö. Sen tulee epäsuorasti omistamaan konsortio, jonka ovat muodostaneet ostotarjousta varten tietyt CVC Capital Partners Plc:n hallinnoimat rahastot ja Risto Siilasmaa. Konsortio uskoo kumppanuuden vahvistavan ja nopeuttavan WithSecuren pitkäaikaista tavoitetta tulla Euroopan luotetuimmaksi yritysten kyberturvallisuuskumppaniksi asettamalla yhtiön johtavaan asemaan yritysten kyberturvallisuuden seuraavalla aikakaudella. WithSecuren osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla. WithSecure on Euroopassa perustettu kyberturvallisuusyritys, joka auttaa suojaamaan yrityksiä ja panostaa vahvoihin kumppanuuksiin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakkaat luottavat WithSecureen tuloksiin perustuvassa kyberturvallisuudessa, joka suojaa ja mahdollistaa niiden toiminnan. Ostotarjouksen toteuttaminen on ehdollinen tiettyjen tavanomaisten edellytysten täyttymiselle tai sille, että tarjouksentekijä on luopunut niiden täyttymisen vaatimisesta, sinä päivänä tai siihen päivään mennessä, kun tarjouksentekijä julkistaa ostotarjouksen lopullisen tuloksen. Ostotarjouksen toteuttamisen odotetaan tällä hetkellä tapahtuvan vuoden 2025 viimeisellä vuosineljänneksellä. Arvopaperimarkkinayhdistyksen ostotarjouslautakunta julkisti 4.8.2025 uuden suosituksen (1/2025) hyvästä arvopaperimarkkinatavasta. Suositus käsittelee kohdeyhtiön hallituksen velvollisuuksia tilanteessa, jossa yhtiön merkittävä osakkeenomistaja osallistuu konsortioon.
Julkaistu 8.8.2025
Toimimme HANZA AB:n suomalaisena oikeudellisena neuvonantajana sen ostaessa puolustusteollisuuden sähköjärjestelmiin erikoistuneen Milectrian sopimusvalmistusliiketoiminnan.  Kauppa käsittää Milectria Oy:n (Suomi), Milectria OÜ:n (Viro) ja kiinteistöyhtiö Kiinteistö Oy Kanungin Karhun koko osakekannat. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä ja viranomaishyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan syyskuussa 2025.  HANZA on vuonna 2008 perustettu ruotsalainen konepajateollisuuden ja elektroniikan sopimusvalmistusta harjoittava yritys, joka on listattu Nasdaq Tukholman päälistalla. Seitsemässä maassa toimivan yhtiön vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä noin 6 miljardia Ruotsin kruunua ja sillä on noin 3100 työntekijää. Milectria on suomalainen puolustusteollisuuden sähköjärjestelmien sopimusvalmistaja.
Julkaistu 21.7.2025