Kirjoitin Vieraskynässä (HS 21.7.2014), että joukkorahoitus tarvitsee selkeät pelisäännöt. Nyt, vajaat kaksi vuotta myöhemmin, näin on vihdoinkin käymässä.

Hallitus antoi esityksensä joukkorahoituslaiksi torstaina 7. huhtikuuta. Pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusasema helpottuu, kun rahaa on jatkossa enemmän tarjolla.

Rahan lainaaminen suoraan yrityksille ilman välikäsiä antaa mahdollisuuden hyvään tuottoon kohtuullisella riskillä. Startup-yritysten osakkeita ostamalla kuka tahansa meistä voi auttaa erittäin aikaisen vaiheen yrityksiä kasvuun. Lain voimaantulon jälkeen joukkorahoitusalusta ei enää tarvitse sijoituspalveluyhtiön toimilupaa, vaikka välitettävät rahoitusvälineet olisivat siirtokelpoisia arvopapereita.

Joukkorahoitus

Lakia on toimialalla odotettu. Se selkeyttää epäselvää tilannetta, joka aiheutui, kun Finanssivalvonta muutti laintulkintaansa yhtäkkiä kesällä 2014. Pienten finanssialan yhtiöiden eli niin sanottujen fintech start­up -yritysten on ollut haastavaa pelata peliä, jonka säännöt ovat hämärät ja jossa erotuomarin tulkintoja ei voi riittävästi ennakoida.

Nyt säännöt selkiytyvät ja erotuomarin tulkintavapaus kaventuu: joukkorahoituksen välittäjän ei tarvitse jatkossa liittyä sijoittajien korvaussuojarahastoon ja sijoituspalvelulainsäädäntöön liittyvät oman pääoman vaatimukset kevenevät järkevälle tasolle. Kevyt rekisteröintimenettely ja toimialan yhdenvertaiset pelisäännöt parantavat myös sijoittajansuojaa. Villin lännen lokarit saadaan tarvittaessa pelistä pois.

Laki: rajoittaja vai mahdollistaja?

Merkityksellisintä lakimuutoksessa ei kuitenkaan ollut itse lopputulos, vaan aivan olennainen, toivottavasti vakiintuva muutos perinteisen lainsäädäntöprosessin paradigmaan.

Ensinnäkin, mikä tärkeintä, joukkorahoituslaki on ensimmäinen taloudelliseen kilpailukykyyn liittyvä kansallinen lainsäädäntöhanke, jossa Suomi toimii edelläkävijänä eikä ainaisena perässähiihtäjänä. Kerrankin on niin, että EU-tasoisen sääntelyn rajoituksia ei pelätty, vaan niitä tulkittiin rohkean objektiivisesti ja suhteellisuusperiaatteen mukaisesti. Tällä tavalla saavutettiin taloudellisesti tehokas lopputulos ilman, että rikottiin direktiivien (MiFID) pakottavia velvoitteita.

Toiseksi aitoa vuorovaikutusta korostettiin lainsäädäntöprosessissa poikkeuksellisen paljon. Alan toimijoita ja intressiryhmiä ei vain kuultu muodollisesti, vaan heidän tarpeitaan ja intressejään haluttiin aidosti ymmärtää.

Korkealaatuisen valmistelun ansiosta markkinavapauden ja sijoittajansuojan vastakkaiset intressit on nyt huomioitu lainsäädännössä tasapainoisesti. Valmistelusta oli kuitenkin muutakin etua: lain säätämistä edeltävä keskustelu nimittäin vahvistaa lain hyväksyttävyyttä.  Oikeusvaltiossa ei riitä, että lopputulos on oikeudenmukainen, vaan myös prosessin on oltava legitiimi.

Pidimme siitä tai emme, markkinataloudessa hyvinvointivaltiota voidaan ylläpitää vain talouden tehokkuudesta huolehtimalla. Laki on toimiva työkalu, jos sitä osataan ja uskalletaan käyttää.

Valtionvarainministeriön lainvalmistelussa osoittama ennakkoluuloton ja rohkea ote on juuri sitä, mitä sakkaava taloutemme kaipaa. Lainsäädännön ei aina tarvitse rajoittaa, se voi myös mahdollistaa.

Suomi edelläkävijänä

Edelläkävijyys johtanee Suomessa jo kuluvan vuoden aikana pienten joukkorahoitusalustojen ja suurten finanssijättien välisiin alliansseihin. Tällaisten liittojen seurauksena ei enää kuulla paremman resurssien kohdentumisen mukanaan tuomaa pientä resonointia, vaan aitoa basson jytkettä, joka on hyväksi koko yhteiskunnalle.

Toivoa sopii, että joukkorahoituslain käsittelyn yhteydessä eduskunta saattaa voimaan myös SDP:n edellisellä hallituskaudella kaataman rahankeräyslain, jolla helpotettaisiin avun antamista sähköisten palvelualustojen kautta. Uudenlaiset sähköiset jakelukanavat ja toimintatavat ovat niin sijoittamisessa kuin auttamisessakin mahdollisuus, eivät uhka.

Uusimmat referenssit

Neuvoimme Huhtamäki Oyj:tä, kun se teki 450 miljoonan euron vastuullisuusindikaattoreihin sidotun, syndikoidun ja monivaluuttaisen luottolimiittisopimuksen (syndicated multicurrency revolving credit facility). Järjestely on voimassa viisi vuotta. Uusi luottolimiitti korvaa nykyisen, tammikuussa 2021 allekirjoitetun, 400 miljoonan euron vastuullisuusindikaattoreihin sidotun syndikoidun luottolimiitin, ja sitä käytetään konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Luottolimiittiä on mahdollista jatkaa kaksi kertaa yksi vuosi kerrallaan lainanantajien suostumuksella. Luottolimiitin pääjärjestäjinä ja -välittäjinä toimivat Citi, Nordea Bank Abp, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), BNP Paribas, Commerzbank Aktiengesellschaft, Danske Bank A/S, DBS Bank Ltd., London Branch, J.P. Morgan SE, Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale, OP Corporate Bank plc, Raiffeisen Bank International AG ja Standard Chartered Bank AG.
Julkaistu 28.11.2024
Neuvoimme Nestettä sen tehdessä kahdenvälisen 150 miljoonan euron vihreän lainasopimuksen Danske Bank A/S, Suomen sivuliikkeen kanssa. Lainasopimuksesta saatavat varat käytetään Nesteen vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisiin hankkeisiin ja projekteihin. Lainasopimus on kaksivuotinen, ja siinä on yksi yhden vuoden lisäoptio. Helmikuussa 2024 Neste julkisti uudistetun vihreän rahoituksen viitekehyksensä (Green Finance Framework), jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa tulevat rahoitustoimet markkinoiden parhaiden käytäntöjen ja standardien kanssa. Uudistettuun viitekehykseen kuluu uusiutuvia ratkaisuja sekä kiertotalousratkaisuja ja uusiutuva energia omana sijoituskategoriaan. Nesteen ilmastosuunnitelmassa pidemmän aikavälin toimia ovat muun muassa uusien teknologioiden ja innovaatioiden laajempi soveltaminen erityisesti uusiutuvan vedyn osalta. On arvioitu, että uusiutuvalla vedyllä ja muilla uusilla teknologioilla voidaan pienentää vuoden 2019 vertailutason mukaisten päästöluokkien 1 ja 2 päästöjä vähintään 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. 
Julkaistu 4.11.2024
Neuvoimme Nrepiä asuinrakennushankkeessa, joka toteutetaan Helsingin Arabianrannassa sijaitsevan Kauppakeskus Arabian yhteyteen. Avustimme asuinrakennushankkeen rahoitusjärjestelyssä sekä hankkeeseen liittyvissä yhtiö- ja kiinteistöoikeudellisissa järjestelyissä. Näihin kuului osakekaupan ja jakautumisen kautta tapahtunut omistusrakenteen uudelleenjärjestely, asemakaavan ja tonttijaon muutokset, yhteisjärjestelysopimus sekä hallinnanjakosopimus. Rakennukseen tulee 16 kerrosta ja yhteensä 188 Juli Living -vuokra-asuntoa. Lisäksi katutasoon tulee liiketiloja. Valmistuttuaan rakennus kuuluu Suomen energiatehokkaimpien asuinrakennuksen joukkoon. Rahoitusjärjestelyssä on huomioitu Nrepin vastuullisuustavoitteet. Hankkeelle haetaan LEED Platinum-sertifikaattia. Nrepille on aikaisemmin myönnetty asuinrakennuksen LEED Platinum-sertifikaatit yhtiön Herttoniemen ja Friisilän kohteille.
Julkaistu 28.10.2024
Neuvoimme Nestettä sen tehdessä kahdenvälisen 200 miljoonan euron vihreän lainasopimuksen UniCredit Bank Austria AG:n kanssa. Lainasopimuksesta saatavat varat käytetään Nesteen vihreän rahoituksen viitekehyksen mukaisiin hankkeisiin ja projekteihin. Lainasopimus on kuusivuotinen. Helmikuussa 2024 Neste julkisti uudistetun vihreän rahoituksen viitekehyksensä (Green Finance Framework), jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa tulevat rahoitustoimet markkinoiden parhaiden käytäntöjen ja standardien kanssa. Uudistettuun viitekehykseen kuluu uusiutuvia ratkaisuja sekä kiertotalousratkaisuja ja uusiutuva energia omana sijoituskategoriaan. Nesteen ilmastosuunnitelmassa pidemmän aikavälin toimia ovat muun muassa uusien teknologioiden ja innovaatioiden laajempi soveltaminen erityisesti uusiutuvan vedyn osalta. On arvioitu, että uusiutuvalla vedyllä ja muilla uusilla teknologioilla voidaan pienentää vuoden 2019 vertailutason mukaisten päästöluokkien 1 ja 2 päästöjä vähintään 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Julkaistu 21.10.2024