Suomalaiset yritykset elävät jatkuvan muutoksen keskellä. Talouden haasteet, markkinoiden murros ja teknologian kehitys haastavat organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa uudella tavalla. Samalla johtajilta ja esihenkilöiltä odotetaan entistä enemmän: tarpeelliset muutokset on vietävä läpi tehokkaasti, mutta ihmisiä kuunnellen ja organisaatiota tukien.
Johtajilta vaaditaan muutostilanteissa sekä tehokkuutta että inhimillisyyttä
Tomi Kemppainen, Mats Forsius & Mikko Hanni
Palvelut
Myös muutosneuvotteluja käydään enemmän kuin vuosiin. Kesällä uudistunut yhteistoimintalaki on tuonut muutoksia lain piiriin kuuluvien yritysten määrittelyyn. Neuvotteluajat ovat lyhentyneet, mutta laajat muutostilanteet vaativat edelleen huolellista valmistelua ja riittävästi aikaa neuvotteluille. Käytännön soveltamista haastavat lisäksi työehtosopimusten määräykset, jotka voivat asettaa omia yhteistoimintalaista poikkeavia aikarajojaan ja velvoitteitaan.
Juridiikka luo muutostilanteisiin pohjan ja selkeät raamit, mutta osaava juridinen neuvonantaja auttaa yritystä viemään muutokset hallitusti läpi parhaiden käytäntöjen mukaan. Todellinen onnistuminen syntyy hyvästä valmistautumisesta, avoimesta neuvotteluyhteydestä ja muutoksen tavoitteiden ymmärtämisestä.
Hyvin suunniteltu ja johdettu muutos vahvistaa luottamusta, rakentaa pohjaa kasvulle ja turvaa liiketoiminnan jatkuvuuden.
Näistä ja muista ajankohtaisista työelämän teemoista keskustellaan myös uudessa Työsuhteessa-podcastissamme, joka on suunnattu työnantajille, HR-ammattilaisille ja johtajille. Ensimmäisessä jaksossa vieraanamme on Yleisradion henkilöstöjohtaja Laura Ansaharju.
Työelämä muuttuu, mutta hyvä johtajuus, juridinen selkeys ja inhimillinen ajattelu pysyvät sen peruspilareina.